دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

یك نماینده مجلس: وقتی به پزشك توجه نكنیم، از كشور خارج می شود
 
یك عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به كاهش تقاضای پزشكان عمومی برای حضور دوره تخصص به وزارت بهداشت و درمان پیشنهاد داد كه جهت تشویق و ایجاد انگیزه برای ورود پزشكان عمومی به دوره تخصص، در دوران رزیدنتی پزشكان را تامین كافی مالی كنند.
یك عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به كاهش تقاضای پزشكان عمومی برای حضور دوره تخصص به وزارت بهداشت و درمان پیشنهاد داد كه جهت تشویق و ایجاد انگیزه برای ورود پزشكان عمومی به دوره تخصص، در دوران رزیدنتی پزشكان را تامین كافی مالی كنند.

یك نماینده مجلس: وقتی به پزشك توجه نكنیم، از كشور خارج می شود
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محمد وحیدی با تاكید بر اینكه پزشكی شغلی سخت و پر استرس است اظهار كرد: در نگاه بیرونی شاید گاهی به جای حمایت از جامعه پزشكی به سمتی رفتیم كه مثلاً همه پزشكان را پولدار فرض كنیم در حالی كه بسیاری از این افراد جزو سهمیه مناطق محروم هستند و باید در این مناطق خدمت كنند.

یك رزیدنت حتی پول تو جیبی هم دریافت نمی كند وی گفت: پزشكی كه امروز متخصص شده، به طور میانگین به جز دوران طرح، حداقل برای تخصص 10 سال بعد از دیپلم درس خوانده است؛ در این مدت و در زمان گذراندن دوره رزیدنتی با كمترین توجه در ساختار وزارت بهداشت مواجه بوده و به تعبیری به او حتی پول تو جیبی هم ندادند ولی اندازه یك پزشك متخصص از او كار كشیدند؛ این تنها یك بخش از ظلمی است كه به جامعه پزشكی در دوره آموزش وارد می شود كه كمتر به آن پرداخته شده است.

چه اشكالی دارد پزشكی كه مشغول به كار است درآمد بیشتری داشته باشد؟ این عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با طرح این پرسش كه چه اشكالی دارد پزشكی كه مشغول به كار است درآمد بیشتری داشته باشد؟ از تعیین سقف پرداختی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه ها انتقاد و خاطر نشان كرد: آمدیم برای اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشكی سقف و كف درآمدی گذاشتیم و به پزشكی كه عضو هیئت علمی شده گفته ایم كه سقف حقوق شما تكمیل است؛ این در حالی است كه حقوقی كه اعضای هیئت علمی دریافت می كنند برای تدریس كردن است و كارانه، درآمدی است كه بابت زحمتی كه در بیمارستان كشیده است.

وحیدی ادامه داد: امروز به یك جراح می گوییم كه با انجام 10 عمل در ماه سقف كارانه تو تكمیل می شود و از عمل یازدهم تا عمل پنجاهم دستمزدی به تو پرداخت نمی شود؛ این نوع اقداماتی كه حتی در پیشنهاد دولت به قانون گذار وجود داشته و خود قانون گذار نیز در صحن مجلس پیگیر آن بوده خروجی اش می شود اینكه پزشكان ما خود را با پایین ترین پزشك خارجی مقایسه می كنند.

وقتی به پزشك توجه نكنیم، او از كشور خارج می شود وی اظهار كرد: چندی پیش به یك نماینده محترم مجلس گفتم كه وقتی به پزشك توجه نكنیم، او از كشور خارج می شود؛ او گفت كه اشكالی ندارد و یك فرد جوان جایگزین او می كنیم؛ گفتم نمی توان به آسانی جایگزینی برای فرد از دست رفته داشت چراكه او فقط سرمایه انسانی نیست بلكه سرمایه ای تجربی و آگاهی بخش است كه نمی توان آن را خریداری كرد و كشورهای حاشیه خلیج فارس به راحتی در حال دریافت آن تجربه هستند.

این نماینده مجلس گفت: امروز حق العمل یك پزشك انجام یك عمل مغز و اعصاب در برخی از بیمارستان های دولتی 300 تا 500 هزار تومان است؛ یعنی چیزی در حدود 10 الی 18 دلار؛ همچنین میانگین عمل هایی كه یك جراح انجام می دهد حدود 26 الی 30 دلار است درحالی كه اگر همین جراح یك عمل مشابهی را در كشور همسایه انجام دهد به او 1500 تا 2000 دلار پرداخت می شود.

یك پزشك مختصص همواره بیش از 12 سال از هم سن خود عقب است وحیدی با مقایسه درآمد یك پزشك متخصص در ابتدای ورود به بازار كار با فردی كه پس از اتمام دورات تحصیلات در مدرسه وارد بازار كار شده است، توضیح داد: یك پزشك متخصص كه شغلی پر استرس دارد، باید برای كسب درآمد بیش از 24 سال درس بخواند در حالی كه جوانی كه بعد از تحصیلات مدرسه ای در سن 18 سالگی وارد بازار كار می شود یعنی او همواره بیش از 12 سال از یك پزشك متخصص جلوتر است؛ حالا اگر آن جوان درآمد پائینی هم داشته باشد، بعد از 12 سال پزشك هم سن او حتی نمی تواند در نقطه صفر درآمدی آن جوان نیز بایستد.

وی افزود: اینها را باید ببینیم؛ ضمن اینكه آن فرد با جان انسان ها سر و كار ندارد و آخر شب نیز با خیال راحت می خوابد اما یك پزشك همواره استرس بیماران را دارد و باید همواره گوش به زنگ و نگران باشد.

نماینده مردم بجنورد، جاجرم و سملقان در مجلس تاكید كرد: اینكه باید به حوزه سلامت اجتماعی فكر كنیم و قرار است كه مردم برای درمان از جیب خود خرج نكنند و پزشكان نیز زیرمیزی نگیرند را قبول داریم و خوشختانه گام های خوبی نیز در این زمینه برداشته شده است اما باید تامین نیازهای پزشكان را در اولویت قرار دهیم.

وحیدی اظهار كرد: در حوزه های علوم پایه و مهندسی نیز همین نگاه وجود دارد و بلاهایی بر سر این حوزه ها آمده و اتفاقات تلخی در حال رخ دادن است؛ این ها نشان دهنده آن است كه به این موضوعات مهم فكر نمی كنیم.

2 پیشنهاد برای ایجاد انگیزه برای ورود پزشكان به دوره تخصص وی همچنین با اشاره به كاهش تقاضای پزشكان عمومی برای حضور دوره تخصص گفت: وزارت بهداشت جهت تشویق و ایجاد انگیزه برای ورود پزشكان عمومی به دوره تخصص باید دو اقدام را در اولویت خود قرار دهد؛ در ابتدا باید در دوران رزیدنتی پزشكان را تامین كافی مالی كنند تا آنها بتوانند زندگی خود را بچرخانند؛ در این صورت است كه یك پزشك عمومی ترغیب می شود و تا برای ورود سریعتر به بازار كار و درآمدزایی به دوره عمومی بسنده نكند و وارد دوره تخصص شود.

این عضو كمیسیون آموزش مجلس افزود: اولویت دوم وزارت بهداشت باید این باشد كه در نگاه ها در حوزه هایی نظیر توریسم سلامت تغییر كند و اینگونه نباشد كه افراد خارجی با حداقل هزینه در مراكز درمانی ایران درمان شوند، بلكه وقتی این افراد به صورت ارزی پذیرش می شوند، سهم پزشكان نیز از این ارز پرداخت شود؛ این موارد نیازی به مصوبه مجلس ندارند و باید از سوی خود دولت مورد توجه قرار بگیرند.

اقدامات انجام شده در كمیسیون آموزش مجلس برای بهبود شرایط برای پزشكان وحیدی در پایان درباره اقدامات انجام شده در كمیسیون آموزش مجلس در زمینه بهبود شرایط برای پزشكان خاطر نشان كرد: یكی از اقداماتی كه در كمیسیون آموزش مجلس برای بهبود شرایط برای پزشكان و همچنین تشویق آنها به حضور در دوره تخصص انجام دادیم، كاهش از 3 برابر به 1.7 برابر است؛ پیشتر بر اساس قانون دوره تعهد خدمت پزشكان عمومی در مناطق محروم 21 سال بود؛ همچنین این فرد اجازه ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را نداشت و به نوعی مانند گروگان و اسیر با او برخورد می شد، اما بر اساس آنچه در كمیسیون آموزش به تصویب رسیده است، پزشكان دارای تعهد خدمت در مناطق كم برخوردار می توانند پس از 3 سال در دوره های تخصصی نیز شركت كنند و دوران طرح این پزشكان در مدت تعهد خدمت آنها لحاظ می شود.

برچسب ها
- پزشك
- مهاجرت
Dr Next

اخبار مرتبط رانت و مهاجرت، دو درد پزشكی
چرا «پزشكان» از ایران می روند؟
آمارهای تكان دهنده از خالی بودن رشته های رزیدنتی
30 هزار پزشك كشور طبابت نمی كنند
عمان مثل جاروبرقی در حال جذب پزشكان ایرانی است/ چرا با حقوق 6میلیون تومان رزیدنت بمانند؟

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 8 + 7 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار دلایل بوی غیرعادی ادرار
دلایل بزرگ شدن سینه در مردان
آیا كیست های تخمدانی به سرطان ختم می شوند؟
دلایل اضافه شدن وزن در دوران قاعدگی
چگونه كلسترول خود را به طور طبیعی كاهش دهیم؟
علایمی كه نشان می دهد دچار حمله قلبی شده اید و احتمالا نمی دانید
ضرورت پوشش بیمه ای برای داروهای دیابت/ افزایش چهار برابری مبتلایان
آنها بعد از مرگ هم زنده اند!
سقط تضمینی با یك ورق قرص! / در ناصر خسرو چه خبر است؟
قبل از ابتلا به پاركینسون این خواب ها را می بینید
میوه انرژی زا و سرشار از پتاسیم را بشناسید
نمك های رنگی سرطان زا هستند
موج طلاق دختران زیر 20سال / تمام شدن عمر زندگی مشترك قبل از سالگرد ازدواج!
راهكاری كه مغز را 10 سال جوان تر می كند
توزیع واكسن ایرانی آنفلوآنزا در داروخانه ها+قیمت
آیا آسپرین از بیماری های قلبی پیشگیری می كند؟
رانت و مهاجرت، دو درد پزشكی
قتل زن 16 ساله باردار به دست شوهر معتاد
چه چیزهایی را هنگام سفر با كودك همراه خود ببریم
ظهور ذات الریه با منشأ ناشناخته

پیشنهاد سردبیر بهترین زمان تزریق واكسن آنفلوآنزا بهترین زمان تزریق واكسن آنفلوآنزا نایب رییس انجمن داروسازان ایران ضمن اشاره به زمان و چگونگی تزریق واكسن آنفلوآنزا، تاكید كرد كه افراد برای دریافت واكسن آنفلوآنزا از داروخانه باید نسخه پزشك به همراه داشته باشند.

آیا كیست های تخمدانی به سرطان ختم می شوند؟ آیا كیست های تخمدانی به سرطان ختم می شوند؟ بیشتر كیست ها هیچ نشانه ای ندارند و خانمی كه كیست دارد ممكن است تا چكاپ بعدی خود نزد متخصص زنان متوجه وجود كیست در بدنش نشود. در اصل كیست تا خیلی بزرگ یا پاره نشود یا نچرخد، هیچ علامتی را نشان نمی دهد.

با این روش ها واریس پا را درمان كنید با این روش ها واریس پا را درمان كنید وقتی غذاهای سرشار از پتاسیم مصرف كنید، میزان سدیم اضافه از بدن دفع می شود. از جمله غذاهایی كه حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم هستند می توان به بادام، مغز پسته، عدس، لوبیای سفید، سیب زمینی و سبزیجات برگ دار (اسفناج) اشاره كرد.

علایمی كه نشان می دهد دچار حمله قلبی شده اید و احتمالا نمی دانید علایمی كه نشان می دهد دچار حمله قلبی شده اید و احتمالا نمی دانید طبق گزارش مركز كنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده سالانه حدود 805000 نفر دچار حمله قلبی می شوند كه هر 40 ثانیه یك مورد آن رخ می دهد. این سازمان بیان می كند كه از هر پنج نفر یك نفر نمی داند كه دچار حمله قلبی شده است.

ساده ترین روش تنظیم قندخون ساده ترین روش تنظیم قندخون ایستادن های متناوب در طول روز و بعد از غذا باعث كاهش گلوكز به میزان 9.5 درصد بیش تر در مقایسه با نشستن طولانی مدت می شود. پیاده روی متناوب در طول روز باعث كاهش بیش تر گلوكز به میزان متوسط 17.01 درصد در مقایسه با نشستن طولانی مدت در افراد می شود.

میوه انرژی زا و سرشار از پتاسیم را بشناسید میوه انرژی زا و سرشار از پتاسیم را بشناسید موز میوه ای سرشار از كربوهیدرات های انرژی بخش و پتاسیم، عنصر مفید برای قلب است.

آیا آسپرین از بیماری های قلبی پیشگیری می كند؟ آیا آسپرین از بیماری های قلبی پیشگیری می كند؟ قریب به یك قرن است كه پزشكان برای همه بیماران، به منظور پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی آسپرین تجویز می كنند.

چه چیزهایی را هنگام سفر با كودك همراه خود ببریم چه چیزهایی را هنگام سفر با كودك همراه خود ببریم نحوه سفر شما با فرزند كوچولوی خود مطمئناً در زمان انجام سفر و همچنین وسایلی كه باید بسته بندی كنید تأثیر خواهد گذاشت.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار عوارض خودارضایی در پسران نوجوان
علائمی كه خبر از تومور مغزی می دهند
چگونه قد فرزندتان بلند شود ؟
رابطه ریفلاكس معده و بوی بد دهان
دلایل بزرگ شدن سینه در مردان
فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو
دلایل درد و خشكی مفاصل دست
كمك های اولیه در مسمومیت

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۰:۰۸ - ۱۶/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۳