دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

نشست علمی تخصصی با موضوع پیشگیری از خودكشی در دانشگاه علوم پزشكی ایران برگزار شد
 
شعار امسال روز جهانی پیشگیری از خودكشی «با عمل امید بیافرینیم» تعیین شده است.
آگاهی بخشی، مسئولیت اجتماعی،پیشگیری از خودكشی
شعار امسال روز جهانی پیشگیری از خودكشی «با عمل امید بیافرینیم» تعیین شده است.

نشست علمی تخصصی با موضوع پیشگیری از خودكشی در دانشگاه علوم پزشكی ایران برگزار شد

به گزارش میگنا مركز مشاوره دانشجوئی دانشگاه علوم پزشكی ایران و اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و با همكاری سازمان های علمی و تخصصی ذی ربط در پیشگیری و مداخله در بحران خودكشی، نشست «علمی - تخصصی» آگاهی بخشی، مسئولیت اجتماعی و پیشگیری از خودكشی را روز چهارشنبه 16 شهریور ماه 1401 در سالن VIP مركز همایش های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشكی ایران برگزار كرد.

نایب رئیس انجمن روانشناسی ایران
میزان خودكشی در ایران كمتر از متوسط جهانی است

دكتر حمید پورشریفی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به اینكه باید با آگاهی بخشی جامعه، آمار این موضوع را كاهش دهیم و باید بدانیم كه آیا خودكشی قابل پیشگیری است ؟ گفت: خودكشی به شرط، قابل پیشگیری است. اگر بتوانیم بر موانع غلبه كنیم، می توان این موضوع را حذف كرد، استیگما یا انگ، موضوعی مهم در خودكشی است و "" برچسب، نگاه كلیشه ای، جدا سازی یا تبعیض ""، مواردی هستند كه افراد درگیر فكر خودكشی را به این فعل وا می دارد .

وی افزود: ببینید چقدر افراد بخاطر بیماری های جسمی و روانی راهی مراكز درمانی می شوند، چقدر از افراد به دلیل بیماری جسمی درگیر مشكلات روانی می شوند، اما متاسفانه بیماران روانی به خاطر انگ و استیگما از حضور در مراكز درمانی منع می شوند.

دكتر پورشریفی در ادامه اظهار داشت: در برخی مناطق كشور می بینیم كه به واسطه طلاق، جشن طلاق برپا می كنند و در برخی مناطق كشور می بینیم كه جمله با لباس سفید به خانه شوهر رفتن و با لباس سفید برگشتن را مطرح می كنند و مواجهه افراد با یك فعل نشان می دهد كه در بحث خودكشی نیز برچسب، نگاه كلیشه ای، جدا سازی، و تبعیض می توانند فكر خودكشی را منجر به فعل خودكشی كنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: برای پیشگیری از خودكشی باید فرد در مشاوره مورد گفت و گو قرار بگیرد و با رفتار منطقی و اینكه "" فكر خودكشی چیزی از شان انسانی ما كم نمی كند "" و اینكه "" عادی سازی افكار خودكشی، عمل خودكشی نیست""، فرد را كمك كنیم.

وی اظهار داشت: همه ما میدانیم كه در طول روز 4 هزار فكر ناخواسته داریم، ما می توانیم به عنوان یك انسان رفتار ناخواسته منفی داشته باشیم، خیلی از افراد به واسطه عدم تحمل، عدم حل مساله و ناامیدی و غیره با این فكر مواجه می شوند، هر انسانی تحت فشار قرار می گیرد و باید با حل مساله، مشكل را حل كند.

وی تصریح كرد: همه مسئولان و شهروندان باید باورهای نادرست در مورد خودكشی را بشناسند و با عمل خود، امید بسازند.

دكتر پورشریفی افزود: خودكشی یكی از عوامل شایع مرگ و میر در نوجوانان و جوانان می باشد، بیشتر افرادی كه به خودكشی دست میزنند، نسبت به این كار و كشتن خود تردید دارند، آنچه این افراد در پی پایان دادن آن هستتند، پایان دادن به احساسات طاقت فرسا یا شرایطی است كه به نظر تحمل ناپذیر می باشد.

به گفته وی، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند كه هر سال حدود یك میلیون نفر بر اثر خودكشی می میرند، متخصصان می گویند خودكشی می تواند یك امر مسری باشد، اما آنها معتقدند كه اگر نشانه های خودكشی را بشناسیم، می توانیم از مرگ عزیزان پیشگیری كنیم و با هدیه دادن امید و گفت و گوی موثر او را از این اقدام منصرف كنیم. این در واقع ، رسیدن به بن بست فكری، انگیزشی و روانی، باعث فكر خودكشی فرد می شود، و این مساله منجر به قطع امید و ترس از آینده می شود و با اقدامات صحیح می توان فرد را از این عمل دور نمود.

در این نشست تخصصی مسئولان و متخصصان از سازمان های مختلف چون دانشگاه ها، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی، اداره كل امور تربیتی،مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، امور اجتماعی و فرهنگی فرماندهی انتظامی، سازمان بهزیستی كشور، سازمان آتش نشانی، روحانیون و انجمن های «علمی - تخصصی» حضور داشتند.

گفتنی است شعار امسال روز جهانی پیشگیری از خودكشی «با عمل امید بیافرینیم» تعیین شده است.

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
منبع خبر:
میگنا
   تاریخ: ۲۰:۵۹ - ۱۷/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۴