دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

️استرس مثبت روند ترمیم دندان را بهبود می بخشد
 
گروهی از پژوهشگران به تازگی اعلام كردند، استرس مثبت روند بازسازی و ترمیم بافت دندان را بهبود می بخشد.


 امروزه بیشتر افراد با مشكلات مرتبط با دندان مواجه هستند و انتظار دارند دندان های طبیعی خود را حفظ كنند یا میخواهند دندان های آسیب دیده یا از بین رفته خود را با روش های مدرن ترمیم كنند. روش های مدرن برای جایگزین دندان از دست رفته شامل دندان مصنوعی كامل، دندان مصنوعی قالبی، ایمپلنت ها و روكش های مصنوعی است؛ اما اینها به اندازه دندان های خود فرد طبیعی نیستند.

به نقل از تی ای، نتایج یك مطالعه كه اخیرا به سرپرستی دكتر "وارونا دیسانایاكا" (Waruna Dissanayaka) انجام شده و در مجله " Dental Research " منتشر شده است، نشان می دهد كه استرس مثبت می تواند روند بازسازی و ترمیم بافت دندان را بهبود بخشد. این استرس مثبت می تواند تغییرات خوبی در سلول های بنیادی دندان با مقاوم تر كردن آنها در برابر بیماری و آسیب ایجاد كند. بنابراین در آینده، این روش می تواند به بهبود بقای سلول های ایمپلنت و بازسازی بافت پالپ كمك كند.

چگونه استرس مثبت می تواند به روند بازسازی دندان كمك كند؟

هنگامی كه دندان آسیب دیده یا پوسیده می شود، بافت حیاتی داخل دندان در معرض باكتری های مضر كه مستعد عفونت هستند، قرار می گیرد. اگر پالپ دندان عفونی شده باشد، كاری كه پزشكان انجام می دهند، برداشتن و پر كردن آن با مواد مصنوعی است. هنگامی كه دندان بدون پالپ با مواد بی اثر پر می شود، دندان خشك می شود كه این امر باعث می شود دندان شكننده و مستعد ترك و عفونت مجدد شود.

تنها راه حل این مشكل، گذاشتن پروتز یا كشیدن دندان است، اما طبق نتایج یك مطالعه اخیر، درمان با سلول های بنیادی می تواند به بازسازی پالپ دندان كمك كند. در این مطالعه سلول های بنیادی دندان های شیری لایه برداری شده انسانی (SHED) با تثبیت فاكتور 1-آلفا القاشونده توسط هیپوكسی (HIF-1α) از طریق از بین بردن پروتئین حاوی دامنه پرولیل هیدروكسیلاز 2 (PHD2) با استفاده از آران ای (RNA) سر كوتاه لنتی ویروسی در شرایط هیپوكسیك قرار داده شدند. فاكتور 1-آلفا القاشونده توسط هیپوكسی در هیدروژل ماتریس پورا قرار داده شد و سپس در كانال ریشه یك قطعه دندان انسان تزریق شد و در گام بعد در موش های دارای نقص ایمنی كاشته شد. سپس در عرض 28 روز، تشكیل بافت پالپ مانند دندان با سطح بالاتری از رگ دار شدن دیده شد كه این امر به جذب عروق خونی میزبان كمك كرد.

دكتر وارونا دیسانایاكا و تیمش بر روی ایجاد پالپ دندان از دست رفته كه دندان را احیا می كند و مانند یك دندان طبیعی عمل می كند، تمركز كردند. كانال ریشه دندان توسط بافت سخت دندانی با خون كمتر احاطه شده است و محیطی سخت را برای سلول های كم اكسیژن و مواد مغذی ایجاد می كند. بنابراین تیم تحقیقاتی، یك پروتكل پیش شرط ایجاد می كند كه به سلول ها در شرایط كم اكسیژن كمك می كند تا آن پروتئین (پروتئین حاوی دامنه پرولیل هیدروكسیلاز 2) را فعال كنند.

دكتر "یوآن یوآن هان" (Yuanyuan Han) یكی از محققین این مطالعه خاطرنشان كرد: از آنجایی كه گزارش شده بود كه این پروتئین چندین مكانیسم تطبیقی ​​كلیدی را فعال می كند، ما تعجب كردیم كه آیا این پدیده می تواند برای بهبود بقای سلولی پس از پیوند تا زمانی كه خون كافی به دست آید نیز اعمال شود یا خیر. در این مطالعه دریافتیم كه این سلول ها یك مكانیسم متابولیكی را برای تولید انرژی در شرایط كم اكسیژن فعال می كنند و متابولیت های مضر تولید شده در شرایط استرس زا را از بین می برند. علاوه بر این ما دریافتیم كه سلول های از پیش شرطی شده به طور قابل توجهی تشكیل بافت سخت دندانی را در بافت پالپ بازسازی شده افزایش می دهند.
   تاریخ: ۲۲:۰۴ - ۱۶/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۱