دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

وب دا - اشتغال، مهمترین ركن پیشگیری از مهاجرت و فرار مغزهاست
 
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (دوشنبه) در نشست قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت این دانشگاه گفت: مطالعات نشان می دهد، اشتغال، مهمترین ركن پیشگیری از مهاجرت و فرار مغزهاست و برای حفظ جمعیت نخبگان كشور و حفظ این سرمایه های اجتماعی، در هیات جذب مطرح شد كه رتبه های برتر دانشگاه ...
در جلسه قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مطرح شد: اشتغال، مهمترین ركن پیشگیری از مهاجرت و فرار مغزهاست
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (دوشنبه) در نشست قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت این دانشگاه گفت: مطالعات نشان می دهد، اشتغال، مهمترین ركن پیشگیری از مهاجرت و فرار مغزهاست و برای حفظ جمعیت نخبگان كشور و حفظ این سرمایه های اجتماعی، در هیات جذب مطرح شد كه رتبه های برتر دانشگاه مشمول ضریب k شوند .

اشتغال، مهمترین ركن پیشگیری از مهاجرت و فرار مغزهاست

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر حمیدرضا خانكه در این نشست كه با حضور معاونان دانشگاه، دبیر قرارگاه، مشاور امور بانوان، و جمعی از مدیران دانشگاه برگزار شد، افزود: خوشبختانه در بحث جوانی جمعیت، اتفاقات خوبی در سطح كلان افتاده و اعطای وام ها و برخی تسهیلات، از جمله اقدامات در این بخش است، اما در بحث خوابگاه متاهلی هنوز جای كار داریم .

وی در ادامه، تبلیغات محیطی، همكاری دپارتمان ها و استادان در تشویق و ترغیب دانشجویان به ازدواج را عامل مهمی در ترویج این موضوع دانست .

عضو فرهنگستان علوم پزشكی كشور همچنین گفت: حوادث ترافیكی از موانع فرزندآوری و رشد جمعیت، محسوب می شود، چرا كه در اثر حوادث ترافیكی، سالانه 20 هزار جوان از دست می روند و 40 هزار جوان معلول می شوند.

دكتر خانكه ، سبك زندگی ایرانی اسلامی را از منویات رهبری دانست و تصریح كرد: طراحی الگوی زندگی ایرانی اسلامی و ایجاد مركز تحقیقات سبك زندگی، یكی از وظایف این دانشگاه در راستای رشد جمعیت سالم است كه از سوی مدیریت توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه پیگیری خواهد شد .

وی افزود: وقتی حضرت رسول (ص)، آفرینش را مدیون حضرت زهرا (س) میبینند، ما باید سبك زندگی سالم و نگاه الگوهای درست، تجربه مادری و شكوه مادری را با تبلیغات محیطی و اشكال گوناگون تبیین كنیم .

وی در بحث سبك زندگی ایرانی اسلامی گفت: باید مضرات كم تحركی، تاثیر آن در ناباروری، عوارض زایمان سزارین و غیره را متذكر شویم و به جوانان بیاموزیم كه دختر و پسر ناسالم، بچه سالم تحویل جامعه نخواهند داد و این درحالی است كه هر فرزند، نیروی كار و سرمایه اجتماعی كشور محسوب می شود.

عضو فرهنگستان علوم پزشكی كشور، تصریح كرد: متاسفانه هیچ جای دنیا به اندازه ایران ، هجمه مهاجرت جوانان را ندارد، و هر چند كه سیاستگذاری اشتباه سازمان برنامه و بودجه و ایجاد سقف برای حقوق اساتید دانشگاه ها، موجب ناراحتی برخی اساتید شده و این موضوع قابل اغماض نیست، اما باید اساتید، با بیان ارزش ها و نقاط قوت كشورمان و البته بیان برخی ضعف ها كه در همه دنیا هم دیده می شود، دانشجویان را از مهاجرت منصرف كنند و این سرمایه های اجتماعی را حفظ نمایند.

دكتر خانكه گفت: با توجه به پدیده مهاجرت و اهمیت فعالیت دانشجویان نخبه در داخل كشور، در هیات جذب تصمیم گرفته شد كه رتبه های برتر مشمول ضریب K شده و از تمام ظرفیت ها برای نگهداشت و پاسداشت دانشجویان به عنوان سرمایه های اجتماعی مملكت بهره ببریم .

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در جمع اعضای قرارگاه جوانی جمعیت افزود: در بحث جوانی جمعیت باید مباحثی پیگیری شوند كه قابلیت اجرا داشته باشند، ضمن آنكه با همكاری معاونت فرهنگی دانشگاه و دیگر همكاران، همگان را به سمت افزایش جمعیت سالم سوق دهیم.

وی، ایجاد رقابت در دپارتمان ها توسط معاونت آموزشی، در نظر گرفتن یك روز مشخص برای اهدای جوایز به افرادی كه ازدواج كردند و یا فرزنددار شدند، را در راستای جوانی جمعیت ، پیشنهاد كرد.

وی با اشاره به اینكه رصدخانه سلامت اجتماعی می تواند بسیاری از فعالیت ها در حوزه جوانی جمعیت را مورد حمایت قرار بدهد، از حمایت رساله دكترا یا طرح پژوهشی مرتبط با تعالی سلامت و جوانی جمعیت و همچنین پروپوزال انجام شده با عنوان "پیش نیاز و چالش های فرزندآوری " از سوی معاونت تحقیقات خبر داد.

دكتر حمیرا سجادی دبیر قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز با ارائه گزارش اقدامات انجام شده در این بخش، تاكید كرد: در بحث جوانی جمعیت، نیازمند پشتیبانی و زیرساخت های فراوان هستیم .

وی در گزارش خود، " برگزاری كارگاه های آموزشی با همكاری انجمن رشد و پرورش كودكان پیش از دبستان، با امتیاز بازآموزی، جهت كاركنان دانشگاه با موضوع " تربیت فرزند "، تعاملاتی با جمعیت شناسان، طراحی كارگاه مجازی دو روزه كشوری با امتیاز بازآموزی یا كارگاه حضوری ویژه كاركنان دانشگاه، بررسی بحث كمك هزینه مهدهای كودك جهت استفاده فرزندان همكاران و گستردگی دایره تحت پوشش این حوزه " را از جمله برنامه های قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت دانشگاه ذكر كرد كه در حال پیگیری است.

فرشته مخبر دزفولی مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان نیز در سخنان كوتاهی، از آمار 17 كودك زیر 6 سال در میان فرزندان همكاران دانشگاه جهت ارائه تسهیلات اعطای كمك هزینه مهدكودك خبر داد و گفت: " جمع آوری آمار كاركنان خانم و آقا شاغل در مراكز تابعه كه دارای فرزند زیر 6 سال هستند، بحث میزان كمك هزینه مهدكودك و سایر مطالبات بانوان " در دستور كار قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت قرار دارد.

دكتر كیانوش عبدی مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه از حمایت همه جانبه مادی و معنوی طرح های جوانی جمعیت با شناسایی اولویت ها، و با تایید اساتید راهنمای دانشگاه خبر داد.

گفتنی است، این نشست با ارائه طرح های پیشنهادی از سوی سایر شركت كنندگان، نظیر " بررسی نقش استادان در تشویق و ترغیب دانشجویان در بحث تعالی سلامت و جوانی جمعیت، بررسی اهمیت نگاه فرهنگی استادان در موضوعات مربوطه، بررسی چالش ازدواج دانشجویان دهه شصتی "، به كار خود پایان داد.

انتهای پیام/

منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۱:۲۴ - ۱۶/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۱