دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

دكتر قناعتی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم: مدیریت «دانشگاه سبطین» عراق به دانشگاه علوم پزشكی تهران سپرده شده است
 
دكتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم ضمن تشریح دستاوردهای دانشگاه در سال گذشته، جزئیات جدیدی از تأسیس و مدیریت «دانشگاه سبطین» در عراق را اعلام كرد.
دكتر قناعتی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم: مدیریت «دانشگاه سبطین» عراق به دانشگاه علوم پزشكی تهران سپرده شده است
دكتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم ضمن تشریح دستاوردهای دانشگاه در سال گذشته، جزئیات جدیدی از تأسیس و مدیریت «دانشگاه سبطین» در عراق را اعلام كرد.

217764.mp3 دكتر قناعتی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم: مدیریت «دانشگاه سبطین» عراق به دانشگاه علوم پزشكی تهران سپرده شده است



اخبار مرتبط گالری عكس مرتبط گالری فیلم مرتبط گالری صوت مرتبط
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی تهران به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ دانشگاه علوم پزشكی تهران قدیمی ترین و برجسته ترین مركز پزشكی كشور است كه با برخورداری از سطح علمی بالا و ارائه خدمات گسترده به بیماران، نقشی كلیدی در نظام سلامت ایران ایفا كرده است.
حدود یك سال از انتصاب رئیس جدید دانشگاه علوم پزشكی تهران می گذرد؛ در همین راستا به گفت وگو با آقای دكتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران پرداختیم تا مروری بر دستاوردها و اقدامات دانشگاه در یك سال گذشته داشته باشیم.

تسنیم: دانشگاه علوم پزشكی تهران چه اهدافی را دنبال می كند؟
دكتر قناعتی: رهبر معظم انقلاب برای دانشگاه ها و نخبگان مبانی استراتژیكی تعیین كردند؛ ایشان فرمودند كه باید فاصله كنونی را با خطوط علم در جهان كم كنید و تفكر اسلامی را بر پایه علم نافع بنا كنید. كسب مرجعیت علمی، ارتباط دانشگاه و صنعت، اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی از مسائل مورد توجه ما است؛ جلوگیری از مهاجرت مغزها یكی از مسائلی است كه ما را رنج می دهد كه بخشی از علت آن، نبود درآمد و شرایط كاری مناسب است؛ اما از همه این ها مهم تر عوامل تبلیغاتی است. در ایام كرونا دیدیم كه اینفودمی یا مسمومیت اطلاعاتی رخ داد كه این مسئله در ایران بسیار پررنگ تر از سایر كشورها بود؛ بنابراین وظیفه رسانه ها این است كه موفقیت های كسب شده در كشور را تشریح كنیم و این مسئله روی روحیه نخبگان اثرگذار خواهد بود.
پزشكی به دلیل ماهیت شغلی و سر و كار داشتن با سلامت مردم یك علم سیاسی است؛ زیرا 70 درصد مسائل مربوط به سلامت افراد خارج از نظام درمان است؛ ما باید تا 40 سال آینده جزو چهار كشور برتر آسیا باشیم و بنابراین باید در همه زمینه ها از جمله علمی و پزشكی رشد بیشتری داشته باشیم كه این مسئله نیازمند تفاهم نظام سلامت كشور با سایر دستگاه هاست و همه دستگاه ها باید همراهی كنند تا یك حكمرانی خوب در نظام سلامت داشته باشیم.

تسنیم: از زمان روی كار آمدن دولت سیزدهم چه برنامه ریزی هایی برای رشد و ارتقای سطح علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران داشته اید؟
دكتر قناعتی: در ابتدا باید اعلام كنم كه حدود نیمی از بار سلامت تهران به دوش دانشگاه علوم پزشكی تهران است. ما بعد از تحویل گرفتن دانشگاه علوم پزشكی تهران در تمام لایه های دانشگاه برنامه هایمان را تنظیم كردیم. برنامه عملیاتی برای 4 سال تدوین شده و این برنامه ها در واحد تحقیق و توسعه دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت و نظارت بر اجرای آن انجام می شود.
دانشگاه ها چهار دسته هستند؛ نسل یك دانشگاه ها فقط علم آموزش می دهند؛ نسل دوم دانشگاه هایی هستند كه علاوه بر علم، تحقیقات را نیز اضافه كرده اند؛ نسل سوم دانشگاه هایی هستند كه علاوه بر علم و تحقیقات، كارآفرینی و اشتغال را نیز جزو برنامه های خود دارند و نسل چهارم، دانشگاه های اجتماعی هستند.
در حال حاضر برنامه های دانشگاه های مجازی بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان به این سمت سوق پیدا كرده كه همه افراد، بتوانند از علم استفاده كنند و مطالب علمی تنها مختص به گروه خاصی از افراد نباید باشد. در حال حاضر دانشگاه علوم پزشكی تهران نسل سوم است و در حال حركت به سطح نسل چهارم است.
مطلب دیگری كه مورد توجه ما در دانشگاه است؛ تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است؛ در همین راستا یكی از بزرگ ترین دستاورهای ما شهر دانش شهید سلیمانی است كه در یافت آباد در حال ساخت است و 27 هكتار زمین برای ساخت آن تعلق یافته و امیدواریم بتوانیم در زمینه تولید دانش بنیان اقدامات خوبی انجام دهیم.
امیدواریم روند صدور مجوزها با افتتاح این شهر دانش تسهیل شود. در كشور ما یكی از مسائلی كه وجود دارد روند بروكراسی صدور مجوزهای تولید محصولات است در حالی كه در شهر وان تركیه برای شركت های دانش بنیان در عرض 20 روز زمین های ارزان قیمت، وام های بانكی و مجوز سریع را صادر كردند!
من درباره تسهیل صدور مجوزها نامه ای را خدمت مقام معظم رهبری نوشتم و از ایشان خواهش كردم كه در كشور یك مبدا مشخص برای صدور این مجوزها دانش بنیان اختصاص پیدا كند و افراد كارآفرین و تولیدكنندگان محصولات دانش بنیان برای دریافت این مجوزها مجبور نباشند به ارگان های مختلف مراجعه كنند.
بهبود و اصلاح نظام ارتقای اعضای هیئت علمی را در راستای تحقق شعار سال در برنامه های خود داریم، نظام ارتقای مقاله محور صرف را قبول نداریم و نباید افراد بر اساس مقاله نویسی ارتقا یابند بلكه باید بر اساس علم نافع این كار انجام شود همچنین اعطای وام به اعضای هیئت علمی صاحب شركت های دانش بنیان را مدنظر داریم. ما همچنین در دانشگاه علوم پزشكی تهران، بین المللی سازی دانشگاه را مد نظر قرار دادیم و در همین راستا با كشور عراق وارد تعامل شدیم و مدیریت دانشگاه "سبطین" عراق به ما واگذار شد.

تسنیم : پرداخت هزینه های ساخت از طرف عراق بوده است؟
دكتر قناعتی: برای ساخت این دانشگاه یك میلیارد دلار هزینه شده است كه تمام هزینه های آن را كشور عراق پرداخت كرده است اما مدیریت دانشگاه به ما واگذار شده و رئیس دانشگاه بنده هستم و قائم مقام بنده نیز عراقی است و معاونین علمی و فناوری و رئیس دانشكده پزشكی، ایرانی هستند. از دو ماه دیگر در دانشگاه سبطین كه در عراق واقع است دانشجو پذیرش خواهیم كرد و 300 دانشجو در پزشكی، پرستاری، فیزیوتراپی و مامایی پذیرش خواهیم داشت؛ نام دانشگاه را Health promoting university (دانشگاه پیش برنده سلامت) گذاشتیم.

تسنیم: چرا این دانشگاه در عراق تأسیس شد؟
دكتر قناعتی: نظام مدیریتی سلامت در عراق ضعف دارد و نتوانسته اند به حد ایده آل برسد و ما تجربیات خود را در این دانشگاه به آنها منتقل خواهیم كرد.

تسنیم: تأسیس این دانشگاه چه دستاوردهایی برای كشورمان خواهد داشت؟
دكتر قناعتی: ما 2 هزار عضو هیئت علمی داریم و با اعزام كوتاه مدت اساتید از ایران به عراق به صورت دوره ای خدمات آموزشی و سلامت در آنجا ارائه می شود؛ این مسئله به راه اندازی توریسم سلامت نیز كمك می كند زیرا بسیاری از بیماران می توانند در كشور عراق توسط پزشكان ایرانی ویزیت شوند و سپس در صورت نیاز به جراحی و ادامه درمان به ایران بیایند كه این امر ارزآوری زیادی برای ایران دارد.
دانشگاه سبطین عراق یك دانشگاه خصوصی است و بناست كه 20 تا 25 درصد سود دانشگاه به ایران تعلق پیدا كند یعنی دانشجویان عراقی پذیرش می شوند و پزشكان ایرانی در آنجا تدریس می كنند و 20 درصد سود آن به ایران داده می شود. علاوه بر افزایش ظرفیت توریسم سلامت و سود حاصل از تدریس در این دانشگاه برای ایران، تأسیس یا مدیریت دانشگاه در كشورهای دیگر توسط ایرانیان، باعث اشاعه فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی نیز می شود؛ ما فرهنگ عفاف و پاكدامنی و اخلاق و انسان مداری داریم و به همین دلیل اعتقاد داریم كه هویت ایرانی و اسلامی ما قابل ارائه در جهان است؛ به همین منظور بنا داریم در كشورهای دیگر منطقه نیز دانشگاه های مشابهی را تأسیس یا مدیریت كنیم. در همه جهان همینطور است و در لبنان، دانشگاه های آمریكایی وجود دارد كه این امر باعث می شود یك كشور در كشوری دیگر پایگاه علمی داشته باشد. علاوه بر این، با تأسیس دانشگاه در كشورهای دیگر، جایگاه بین المللی دانشگاه علوم پزشكی تهران نیز بالاتر می رود و اعتبار دانشگاه تهران بالاتر می رود.

تسنیم: در زمان حاضر دانشگاه علوم پزشكی تهران چه رتبه ای را دارد؟
دكتر قناعتی: الان در رتبه بندی جدید شانگهای 100 پله بالا رفتیم و به رتبه 400 تا 500 رسیدیم كه تأسیس دانشگاه های بین المللی می تواند این رتبه را بالاتر نیز ببرد. 34 درصد مقالات علمی منتشرشده در دانشگاه های علوم پزشكی كشور مربوط به دانشگاه علوم پزشكی تهران است و ما بالاترین H-index كشور را داریم.

تسنیم: در دانشگاه شما چند دانشجوی خارجی در حال تحصیل هستند؟
دكتر قناعتی: 1300 دانشجوی خارجی از 40 كشور دنیا در دانشگاه ما تحصیل می كنند و بیشترین تعداد دانشجوهای خارجی در دانشگاه علوم پزشكی تهران تحصیل می كنند كه این افراد سفیران فرهنگ ایرانی ـ اسلامی برای كشورهای خودشان هستند.

تسنیم: دانشگاه علوم پزشكی تهران در حوزه بهداشت و پیشگیری در ایام كرونا چه اقدامات مهمی انجام داد؟
دكتر قناعتی: درخصوص اهمیت انجام واكسیناسیون باید بگویم قیمت هر واكسن 9 دلار است؛ ولی بستری بیمار كرونایی حدود 50 میلیون تومان هزینه برای دولت ایجاد می كند بنابراین با واكسیناسیون چند صد برابر از هزینه های اضافه پیشگیری می شود و بنابراین سرمایه گذاری در امر پیشگیری بسیار اهمیت دارد. ما در 20 شهریور دانشگاه را تحویل گرفتیم و بنا شد كه یك ماهه منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی تهران را واكسینه كنیم. وقتی دانشگاه را تحویل گرفتیم تنها حدود 20 درصد دوز یك و حدود 5 تا 10 درصد منطقه تحت پوشش دانشگاه واكسن دوز 2 را تزریق كرده بودند اما در مدت كوتاهی به پوشش تقریبی 100 درصد واكسیناسیون رسیدیم و علاوه بر آن، با توجه به بالاتر بودن جمعیت تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشكی شهید بهشتی و ایران، با این دو دانشگاه نیز همكاری كردیم و بخشی از افراد تحت پوشش آنها را نیز واكسینه كردیم به طوری كه به پوشش 117 درصدی واكسیناسیون در جمعیت تحت پوشش و خارج از پوشش خود رسیدیم. واكسیناتورهای دانشگاه علوم پزشكی تهران حتی به خانه های حاشیه شهر نیز رفتند و كار واكسیناسیون را انجام دادند و این دستاورد حاصل شد.
در حوزه كرونا همچنین یكی از طرح های مهمی كه یكی از مراكز دانشگاه علوم پزشكی در منطقه 17 اجرا كرد طرح سراج بود كه الگوی خدمات سلامت روان و مراقبت های اجتماعی بود؛ در این طرح 4000 خانواده كه به علت كرونا عزیزانشان را از دست داده بودند را شناسایی كردند و اختلال اضطراب پس از سانحه را رصد كردند و آنها را به سطوح بالاتر و متخصصین ارجاع دادند كه اقدام مهمی در تأمین سلامت روان آنها بود.

تسنیم: در حوزه درمان چه اقدامات مثبتی انجام شد؟
قناعتی: یك نرم افزار ثابت برای مدیریت بیمارستان به صورت الكترونیك در همه بیمارستان های زیر نظر دانشگاه راه اندازی شده است كه باعث یكپارچه شدن سیستم بیمارستان های تحت پوشش علوم پزشكی تهران شده است همچنین در نظر داریم تا در بیمارستان اسلامشهر به صورت پایلوت، بدون كاغذ خدمات ارائه دهیم.
بین دانشگاه های تهران بیشترین میزان همكاری را در نسخ الكترونیك داشتیم و رتبه اول را در این زمینه داریم و در بخش های بستری بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی تهران سامانه تیتك برای اصالت سنجی داروها در حال اجراست.

تسنیم: دانشگاه علوم پزشكی تهران در زمینه دارو و تجهیزات پزشكی چه دستاوردهایی را برای كشور به ارمغان آورده است؟
دكتر قناعتی: در زمینه فناوری 16 شركت دارویی و 14 شركت تولید لوازم پزشكی داریم و مجموع تولیدات فناوری دانشگاه ما در زمینه سلامت از همه دانشگاه های فنی كشور بیشتر است و تعداد زیادی محصولات دانش بنیان و های تك در دانشگاه تولید شده و مجموع فروش این محصولات در سال 99، میزان 2 هزار میلیارد تومان بوده است كه 20 میلیون دلار آن صادر شده است.
در زمینه دارو، بسیاری از داروهای درمان سرطان را تولید می كنیم و به كشورهایی مانند عراق، تركیه، سوریه صادر می كنیم. دستگاه جراح رباتیك كه به جراح اجازه می دهد از كیلومترها آن طرف تر، بیماری را جراحی كند؛ در ایران و در دانشگاه علوم پزشكی تهران تحت عنوان "ربات سینا" ساخته شده است كه این امر، ایران را پس از آمریكا به عنوان دومین سازنده جراح رباتیك در جهان قرار می دهد. تاكنون دو دستگاه جراح رباتیك به اندونزی با قیمت 1.6 میلیون دلار صادر شده است.
حدود 43 دستگاه هدایت جراحی به كمك كامپیوتر در دانشگاه ساخته و نصب شده و بیش از 4 هزار جراحی با استفاده از این دستگاه ها انجام شده است.
دستگاهی به نام "پروب تشخیص سرطان" در ایران ساخته شده كه شركت خارجی می خواست پتنت دستگاه را به قیمت 100 میلیون دلار خریداری كند، اما شركت سازنده ایرانی قبول نكرد و قرار است این دستگاه در كشور خودمان به تولید برسد.
در فناوری نانو محصولات زیادی تولید شده و به چین، آلمان، كره جنوبی و ... صادر شده است؛ این محصولات منجر به صرفه جویی ارزی 5 میلیون دلاری شده است.

تسنیم: در حوزه عمرانی دانشگاه چه پیشرفت هایی داشته است؟
دكتر قناعتی: تا پیش از این برای خوابگاه های دانشجویی مشكل داشتیم و یك خوابگاه 2 هزار تخت خوابی را دربلوار فردوس افتتاح خواهیم كرد كه مشكل خوابگاه دانشجویی را تا چند سال به طور كامل حل خواهد كرد. در زمینه پروژه های عمرانی، «مهدی كلینیك» به عنوان بزرگ ترین پروژه سلامت بعد از انقلاب در دست افتتاح است و به بیمارستان امام خمینی(ره) كمك می كند تا به ارائه خدمات درمانی بپردازد.بیمارستان شریعتی 2 با ظرفیت هزار تخت خواب در حال راه اندازی است كه بیمارستان مهمی برای تهران است زیرا در موقعیت غرب تهران قرار دارد و باعث می شود با توجه به دسترسی مناسب، زمان رسیدن بیماران و مصدومین ترافیكی و حوادث و ... به بیمارستان به حداقل برسد. میزان پیشرفت فیزیكی این بیمارستان 70 درصد است و اگر منابع و اعتبارات آن به موقع تأمین شود تا یك سال و نیم دیگر افتتاح می شود. بیمارستان فارابی 2 نیز در دست ساخت است و مركز طبی اطفال 2 به زودی افتتاح خواهند شد.

گروه خبری : ستاد مركزی روابط عمومی,جلسات و نشست ها كد خبر : 217764

كپی لینك كوتاه

-
-
   تاریخ: ۰۶:۵۴ - ۲۰/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۲۲۸