دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

وب دا - دكتر محسنی بندپی: موضوع سلامت، نیازمند همكاری همه جانبه كشورهای منطقه و هم مرز است
 
معاون امور بین الملل دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در نشست كشورهای گروه 5 (G5) در حوزه سلامت، گفت: موضوع سلامت و بهداشت و درمان، موضوع یكپارچه ای است كه نیازمند همكاری همه جانبه كشورها بخصوص كشورهای منطقه و هم مرز است.
معاون بین الملل دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست كشورهای گروه 5 در حوزه سلامت: دكتر محسنی بندپی: موضوع سلامت، نیازمند همكاری همه جانبه كشورهای منطقه و هم مرز است
معاون امور بین الملل دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در نشست كشورهای گروه 5 (G5) در حوزه سلامت، گفت: موضوع سلامت و بهداشت و درمان، موضوع یكپارچه ای است كه نیازمند همكاری همه جانبه كشورها بخصوص كشورهای منطقه و هم مرز است.

دكتر محسنی بندپی: موضوع سلامت، نیازمند همكاری همه جانبه كشورهای منطقه و هم مرز است

به گزارش وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، این نشست بین المللی كه با حضور نمایندگان كشورهای ایران، افعانستان، پاكستان و عراق و سازمان بهداشت جهانی، در هتل استقلال تهران برگزار شده است، بر همكاری كشورهای منطقه به منظور حل مشكلات مشترك حوزه سلامت تاكید دارد.

دكتر محمدعلی محسنی بندپی همچنین به عنوان عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در سخنرانی خود در این نشست، ضمن تشكر از سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت كشورمان برای برگزاری این رویداد، به تجربه پاندمی كووید 19 در جهان و كشور اشاره كرد و گفت: همانطور كه شاهد بودیم، موفقیت در كنترل پاندمی، در گرو همكاری صمیمانه همه كشورها بویژه كشورهای همسایه بوده است.

دكتر محسنی بندپی بر تلاش مجلس شورای اسلامی در تدوین برنامه هفتم توسعه با تمركز بر موضوع ارتقای سلامت و پیشگیری و كنترل هزینه های سلامت تاكید نمود.

وی همچنین تشكیل گروههای دوستی كشورهای ایران و عراق، ایران و پاكستان و ایران و افغانستان را فرصت مغتنمی برای همكاری های همه جانبه بویژه در بخش بهداشت و درمان دانست و آمادگی مجلس شورای اسلامی و كمیسیون های تخصصی و فراكسیون های مربوطه جهت هرگونه همكاری برای رفع موانع و مشكلات حوزه سلامت در منطقه را اعلام كرد.

وزیر بهداشت در مراسم افتتاحیه نشست « گروه 5 » حوزه سلامت: تضمین سلامت هر كشور در گرو بهداشت همسایگان است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی جمهوری اسلامی ایران و رییس نشست نمایندگان ارشد كشورهای عضو گروه پنچ حوزه سلامت بر فعال سازی این گروه و افزایش و تداوم همكاری اعضای آن تاكید كرد.

به گزارش وبدا، دكتر بهرام عین اللهی در مراسم افتتاحیه این نشست در هتل استقلال تهران، گفت: خوشبختانه تمام اعضای گروه پنچ بر اهمیت و ضرورت وجود این گروه واقف بوده و بر افزایش و تداوم فعالیت های آن كه در مقاطعی دچار وقفه شده بود، تاكید دارند.

وی ضمن قدردانی از حضور نمایندگان كشورهای عضو گروه پنج حوزه سلامت و همدردی با حادثه دیدگان سیل در پاكستان، افزود: برخی مشكلات سلامت مانند كرونا معضل جهانی است، ولی هر منطقه از جهان نیز مشكلات خاص خود را در حوزه سلامت دارد كه باید با همكاری مشترك همسایگان به رفع آن ها پرداخت.

دكتر عین اللهی با آرزوی این كه گروه 5 در قامت یكی از تشكل های مهم بین المللی در حوزه سلامت ظاهر شده و در سلامت منطقه نقش آفرینی كند، بیان كرد: در شرایط امروز جهان هر كشوری برای تضمین سلامت خود باید پیگیر سلامت كشورهای دیگر به ویژه كشورهای همسایه اش باشد و جز با این روش از سرایت بیماری ها به سایر كشورها نمی توان جلوگیری كرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ادامه داد: تضمین سلامت هر كشور در گرو بهداشت همسایگان است و در گروه پنچ ما باید روی سلامت كشورهای یكدیگر حساس باشیم و برای هم و در جهت اهداف مشترك فعالیت كنیم.

دكتر عین اللهی افزود: دولت ها و ملت ها پس از همه گیری كرونا اهمیت سلامت را بیش از گذشته درك كردند و دریافتند كه یك بیماری تا چه اندازه می تواند تمام فعالیت های اجتماعی و اقتصادی كشورها را تحت تاثیر قرار دهد.

وی از سازمان بهداشت جهانی خواست از فرصتی كه كرونا برای نشان دادن اهمیت سلامت به دولت ها و ملت ها به وجود آورده بهره برداری كند و افزود: قبل از كرونا كشورها تا این حد نسبت به سلامت حساس نبودند و اهمیت آن را نمی شناختند. بعد از این همه گیری همه فهمیدند كه سلامت از مسائل زیرساختی است و پیشرفت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جوامع در گرو توجه به سلامت است.

وزیر بهداشت تاكید كرد: همه دریافتند اختلال در سلامت تا چه حد در سایر بخش ها اختلال ایجاد می كند.

دكتر عین اللهی بیان داشت: كشورهای گروه پنچ دارای پیوندهای تاریخی، قومی، جغرافیایی و فرهنگی مشترك زیادی هستند كه این تاریخ قرن های متمادی وجود داشته است و باید قدر این پشتوانه را بدانیم.

وی افزود: گروه 5 باید راهبری سلامت جمعیت 300 میلیونی منطقه را بر عهده داشته باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشورمان بر برگزاری جلسات مشترك و مرتب مرزی و فرامرزی بین كشورهای گروه پنچ تاكید كرد و گفت: در بحران هایی مانند سیل پاكستان باید به سرعت به كمك هم بشتابیم تا بلایا را كنترل كنیم.

رییس نشست نمایندگان ارشد گروه پنچ در حوزه سلامت در ادامه بر ضرورت تاب آوری نظام های سلامت، پیشگیری و پاسخدهی به بیماری های واگیر اشاره كرد و گفت: دیپلماسی سلامت مرز نمی شناسد و می توان با تكیه بر آن تحریم های ظالمانه مستكبران را كه حتی در همه گیری كرونا ادامه داشت، خنثی كرد.

وی افزود: برخی كشورها در حوزه سلامت مرزهای ظاهری و جغرافیایی را برداشته اند و گروه پنچ نیز می تواند در جهت تبادل علم ، دانشمند و دانشجو حیطه فعالیت خود را فراتر از مرزبندی های رسمی وسعت ببخشد.

وزیر بهداشت گفت: باید بتوانیم در جهت شناخت نیازهای جدید با هم گفتگو كنیم تا برنامه های سلامت محور در اولویت برنامه های كشورهای منطقه قرار گیرد.

وزیر بهداشت در مراسم اختتامیه نشست « گروه 5 » حوزه سلامت: الگوی جدید گروه 5 برای ایجاد شبكه سلامت منطقه لازم است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بر ایجاد شبكه سلامت در منطقه تاكید كرد و گفت: منطقه، نیازمند الگویی جدید از شبكه سلامت است و گروه 5 می تواند به ایجاد این شبكه كمك كند.

دكتر بهرام عین اللهی با بیان این مطلب در اختتامیه اجلاس نمایندگان ارشد گروه 5 در حوزه بهداشت در تهران، افزود: هدف ما از برگزاری این نشست ارتقای سلامت منطقه است و برای رسیدن به این هدف باید خدمات بهداشتی قوی تری به مردم منطقه ارائه شود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی چند ماه پیش تقویت نظام شبكه بهداشت ایران را از تكالیف دولت تعیین كردند كه ارتقا و تقویت شبكه سلامت در منطقه به تحقق این هدف كمك می كند. شبكه بهداشتی چهار كشور منطقه باید با هم ارتباط داشته باشند تا الگویی نو از ارتقای سلامت برای مدیریت بیماری ها در منطقه ایجاد شود.

وزیر بهداشت با بیان این كه خدمت به مردم در آیین اسلام عبادت محسوب می شود و تامین سلامت مردم از برترین این خدمت هاست، اظهار داشت: ما آن عده از كادر شریف سلامت خود را كه در راه مبارزه با كرونا جان باختند، شهید سلامت می دانیم كه نشان دهنده جایگاه و منزلت ایثار و مجاهدت آن بزرگواران است.

دكتر عین اللهی با بیان این كه كار نظام مند بركات فراوانی دارد، گفت: گروه 5 در جهت كار نظام مند و مشاركت همگانی كشورهای منطقه در سلامت تشكیل شده است و آنچه ما را به هم پیوند می دهد تاریخ، هویت و پشتوانه فرهنگی و تمدنی مشترك است.

وزیر بهداشت : گروه 5 عملیاتی بیندشید و اقدام كند

وی ادامه داد: گروه 5 در بحران های منطقه نباید صرفاً ابراز همدردی كند، بلكه باید به صورت عملیاتی و میدانی و برای مهار بحران وارد عمل شود كه در این مسیر توجه به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت (SDH) نقش مهمی دارد.

وزیر بهداشت تاكید كرد: كرونا نشان داد كه سلامت در كشورها نقش بنیادین دارد. بنابراین از دولت های منطقه انتظار می رود تا از نظام های سلامت حمایت حداكثری كرده و در سیاست گذاری های كلان، نقش سرنوشت ساز سلامت را در نظر بگیرند.

دكتر عین اللهی خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران پس از كرونا اقدام به تشكیل ستاد ملی كرونا كرد كه نمایندگان تمام دستگاه های مرتبط با سلامت در این ستاد عضویت دارند. همچنین شورای عالی سلامت با ریاست رییس جمهور محترم در حوزه تصمیمات كلان سلامت فعال است و برنامه ریزی می كند.

وی افزود: از شما نمایندگان كشورهای همسایه كه برای جلسات كارشناسی وقت زیادی گذاشتید، تشكر می كنم و از شما می خواهم كه گزارش ، نتایج این نشست و بیانیه پایانی آن را به هیات دولت و مقامات عالی كشورهای خود اعلام كنید تا در تصمیم سازی سلامت در منطقه موثر واقع شود.

وزیر بهداشت تاكید كرد: دبیرخانه گروه 5 در ایران فعال تر از گذشته به كار خود ادامه خواهد داد و به صورت تمام وقت پاسخگوی اعضا خواهد بود. به خصوص با وسایل ارتباط جمعی كه امروزه وجود دارد، انتظار داریم ارتباطات گروه قوی تر و سریع تر از گذشته باشد.

دكتر عین اللهی در پایان سخنانش دبیرخانه گروه 5 در ایران را ملزم كرد برنامه و تقویم زمان بندی شده مشخصی را به اعضا برای ادامه فعالیت های گروه 5 اعلام كند.

انتهای پیام/



منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۲:۰۳ - ۱۹/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۷