دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

جلوگیری از زمین خوردن سالمندان با كمك یك ربات
 
محققان رباتی طراحی كرده اند كه دور بدن سالمندان بسته می شود و با كمك حسگرهای مختلف از زمین خوردن آنها جلوگیری می كند.
سالمندان همزمان با از بین رفتن حس توازنشان در معرض خطر زمین خوردن هایی قرار دارند كه آن ها را ناتوان می كند. به همین دلیل ربات جدیدی ابداع شده كه می تواند زمین خوردن آن ها را ردیابی و از وقوع آن جلوگیری كند.

محققان دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور با همكاری بیمارستان تان توك سنگ نمونه اولیه این ربات را ساخته اند كه به اختصار MRBA نام گرفته است. ربات مذكور شامل یك پایه چرخ دار مجهز به باتری است كه به یك كمربند ایمنی پددار وصل است كه دور باسن كاربر بسته می شود.

همزمان با حركت فرد در خانه یا محیط های دیگر ربات نیز او را دنبال كند. گجت با كمك دوربین مجهز به حسگر عمق و حسگر های دیگر توانست حركاتی را ردیابی كند كه نشان دهنده از بین توازن فرد بود. ربات پس از ردیابی احتمال وقوع، متوقف می شود و كمربند را در جای خود نگه می دارد. در نتیجه از افتادن كارگر جلوگیری می شود.

همچنین ربات می تواند حركات عمدی مانند حركاتی كه مربوط به نشستن، بلند شدن و ایستادن در یك نقطه است را ردیابی كند. در تمامی این موارد ربات به طور متناسب به فرد كمك می كند. در كنار این موارد علاوه بر كمك به فعالیت های روزانه كاربر، ربات در توانبخشی افراد نیز كارآمد است و می تواند هنگام راه رفتن آن ها را كنترل كند.

برای تست ربات 29 داوطلب كه دچار سكته مغزی، جراحت های مغزی و نخاعی بودند به مدت 3 روز از آن استفاده كردند. MRBA نشان داد كه در انجام فعالیت های روزانه كارآمد است. همچنین طی بازه آزمایش هیچ زمین خوردنی ثبت نشد.

اكنون قرار است یك آزمایش وسیع تر انجام شود و محققان امیدوارند فناوری مذكور سال آینده به طور تجاری تولید شود.
   تاریخ: ۰۰:۳۰ - ۲۱/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۹