دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

كهگیلویه و بویراحمد پیشقدم در اجرای دوره هایی از جنس دانش بنیان
 
یاسوج- ایرنا- با توجه به شعار امسال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» بخشی از آموزش های رشته های قدیمی و سنتی از مدار خارج شدند و به گفته مدیركل سامان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد با توجه به نیاز سنجی های استان در خصوص برگزاری نوع مهارت ها، سازمان متناسب با دانش روز دوره ها را به متقاضیان ...
كهگیلویه و بویراحمد پیشقدم در اجرای دوره هایی از جنس دانش بنیان یاسوج- ایرنا- با توجه به شعار امسال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» بخشی از آموزش های رشته های قدیمی و سنتی از مدار خارج شدند و به گفته مدیركل سامان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد با توجه به نیاز سنجی های استان در خصوص برگزاری نوع مهارت ها، سازمان متناسب با دانش روز دوره ها را به متقاضیان ارائه می كند.

به گزارش ایرنا، سید نورالله هدایت روز سه شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران مركز یاسوج، اظهار داشت: ترویج فرهنگ مهارت آموزی راهكاری مناسب برای كاهش نرخ بیكاری در جامعه است و برای تحقق این مهم در استان باید به دنبال بهره گیری از مهارت های نوین دانش بنیان بود.

وی افزود: با توجه به شعار امسال، چنانچه مخاطبان مشتاق آموزش در رشته های جدید باشند این امكان وجود دارد تا زمینه برای آن ها فراهم شود.

رسالت آموزش فنی و حرفه ای آموزش های كوتاه مدت و كاربردی

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد گفت: در رابطه با بحث آموزش های مهارتی در استان رسالت آموزش فنی و حرفه ای بیشتر آموزش های كوتاه مدت و كاربردی برای ایجاد مهارت است.

وی افزود: 19 گروه هدف آموزشی این سازمان در استان دارد كه شامل افراد جویای كار، دانشجویان، دانش آموزان، افراد بازمانده از تحصیل، معتادان، زندانیان و دیگر موارد هست كه می توان گفت كل جامعه را دربرمی گیرد.

كهگیلویه و بویراحمد پیشقدم در اجرای دوره هایی از جنس دانش بنیان

هدایت تاكید كرد: گام های مهمی در این سازمان برداشته شده است و طی پنج ماهه امسال، 60 درصد تعهد فنی و حرفه ای در استان، عملیاتی شده است.

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: تعهد امسال این سازمان در حوزه آموزش چهار میلیون و 700 هزار نفر ساعت در همه زمینه ها می باشد.

وی عنوان كرد: یك هزار و 358 نفر دانش آموز و دانشجو در قالب 239 هزار و 832 نفر ساعت در پنج ماهه امسال در رشته های مختلف آموزش داده شده اند.

هدایت تصریح كرد: آموزش های فنی و حرفه ای باید به سمت و سویی بروند كه دغدغه دولتمردان كه بحث اشتغال است را مد نظر داشته باشد و آمار بیكاری كاهش یابد.

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد بیان كرد: 11 مركز آموزشی ثابت و 90 كارگاه آموزشی در استان وجود دارد كه آموزش های مهرتی را در چهار شاخه صنعت، خدمات، كشاورزی و فرهنگ و هنر به متقاضیان ارائه می دهند.

وی تصریح كرد: نوع مهارت ها وابسته به ظرفیت های استان در این 11 مركز صورت می گیرد و آموزش ها انعطاف دارند و بر اساس نیازسنجی و مشتری مداری است.

هدایت ابراز داشت: تفاهم نامه های مختلفی با ادارات برای اجرایی كردن آموزش ها با توجه به تعهدها و سند برنامه ای سازمان منعقد شده كه شامل تفاهم نامه كمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران، اتاق بازرگانی، آموزش و پرورش، بهزیستی و كودكان استثنایی و دیگر موارد بوده است.

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد اضافه كرد: حدود 60 تفاهم نامه ملی منعقد شده كه اغلب آنها با توجه به شرایط لازم استان بومی سازی شده اند و همكاری خوبی صورت گرفته است.

افزایش چشمگیر اعتبارات سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد

وی بیان كرد: مسئولان استان كهگیلویه و بویراحمد به ویژه استاندار نگاه ویژه ای به سازمان فنی و حرفه ای دارند و حمایت های مطلوبی تاكنون از این سازمان مهارتی صورت گرفته است.

هدایت تصریح كرد: اعتبارات مورد توجهی با رایزنی های انجام گرفته برای سال جاری در نظر گرفته شده كه در مقایسه با اعتبارات استانی سال گذشته حدود 10 برابر اعتبارات افزایش داشته است.

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتبارات ملی نیز شامل پرسنلی و تعمیرات و تجهیزات و خرید مواد مصرفی نسبت به سال گذشته 6 برابر شده است.

وی تاكید كرد: این مهم وظیفه مسئولان این حوزه را سنگین تر می كند و باید تلاش شان دوچندان شود.

كهگیلویه و بویراحمد پیشقدم در اجرای دوره هایی از جنس دانش بنیان

هدایت ابراز داشت: سازمان برنامه های متفاوتی دارد كه علاوه بر مراكز دولتی حدود 160 آموزشگاه فعال، نیمه فعال غیرفعال در استان وجود دارد كه مجوز گرفته اند.

وی افزود: تعداد آموزشگاه های فعال 93 مورد است كه در آنها فعالیت های آموزشی به متقاضیان ارائه می شود.

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد عنوان كرد: تعهدات آموزشی سازمان كه افزون بر چهار میلیون و 700 هزار ساعت است حدود 50 درصد آن توسط بخش خصوصی انجام می شود.

وی بیان كرد: بخش زیادی از آزمون های سازمان آنلاین است و گواهینامه فنی و حرفه ای با كد بین المللی به آن ها ارائه می شود.

هدایت ابراز داشت: استانداردها با توجه به شرایط روز دنیا تغییر كرده اند و استانداردهای آموزشی تبدیل به استاندارد های شایستگی شده اند و زمان كوتاه تر شده است.

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در سطح كشور 6 هزار استاندارد شایستگی با كد بین المللی تدوین شده كه در دنیا این استاندارد ها به 9 هزار مورد می رسد.

وی اضافه كرد: سه هزار مورد دیگر در سال 1401 انجام می گیرد و توسط كسانی خبره صنعت، استادان دانشگاه و صاحبنظران این موارد تدوین می شوند.

كهگیلویه و بویراحمد پیشران در زمینه گیاهان دارویی

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد عنوان كرد: با توجه به قابلیت استان در بحث گیاهان دارویی كه حداقل 450 گونه نادر گیاه دارویی در استان وجود دارد، در سال گذشته 60 استاندارد شایستگی در رشته گیاهان دارویی و داروهای گیاهی استان در كهگیلویه و بویراحمد تدوین شد.

وی ادامه داد: هر دوره ای كه بخواهد در كشور در زمینه گیاهان دارویی برگزار شود باید از استاندارد شایستگی كه در این استان تدوین شده استفاده كنند و سند حرفه آن را نیز این استان نوشته است.

هدایت بیان كرد: بحث دپارتمان گیاهان دارویی انجام و با پیگیری های صورت گرفته در فاز نخست 500 میلیون تومان قرار داده شد و تجهیزات و امكانات لازم خریداری گردید.

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: مركز سرآبتاوه در بویراحمد در زمینی به مساحت بیش از یك هكتار و نیم زیر كشت گیاهان دارویی رفته و هم اكنون آموزش گیاهان دارویی برای متقاضیان در حال انجام است.

كهگیلویه و بویراحمد پیشقدم در اجرای دوره هایی از جنس دانش بنیان

وی اضافه كرد: در حال حاضر 30 گیاه نادر دارویی كه در معرض خطر انقراض و نابودی قرار گرفته، كاشته شده اند.

هدایت عنوان كرد: هفت دوره برای متقاضیان پیش بینی شده كه یك دوره آن در هفته جاری برای 31 استان كشور در یاسوج انجام می شود.

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد گفت: این هفت دوره در طول سال برگزار می شود و ظرفیت خوبی در استان است.

یك گام به جلوی استان در زمینه تدوین استانداردها

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد تصریح كرد: سند حرفه جدیدی برای سال 1401 به استان داده شده كه در زمینه منشی های عمومی است و استاندارد های آن كه بین 20 تا 25 است تدوین شوند.

وی تاكید كرد: در زمینه استاندارد نویسی امسال و سال گذشته تنها 13 استان كشور كار تدوین را انجام می دهند و 18 استان كشور باید به مرور وارد شوند.

هدایت بیان كرد: استان یك گام نسبت به 18 استان دیگر جلو است زیرا در میان 13 استان مذكور قرار گرفته است.

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: آموزش های فنی و حرفه ای در بخش خصوصی و دولتی اجرا و رصد می شوند كه چه میزان از این آموزش ها مفید بوده و وارد بازار كار شده اند.

وی ابراز داشت: تمام اداراتی كه در زمینه اشتغال فعالیت دارند باید اسامی این افراد را وارد سامانه كنند.

مهارت آموزی در محیط كار واقعی

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد گفت:طرح مهارت آموزی در محیط واقعی كار از دو سال پیش در استان آغاز شده و از این طرح تاكنون نتایج خوبی حاصل شده است.

وی تاكید كرد: مهارت آموز در بنگاه اقتصادی مشغول می شود و آموزش را حین كار دریافت می كند.

كهگیلویه و بویراحمد پیشقدم در اجرای دوره هایی از جنس دانش بنیان

هدایت ابراز داشت: رهگیری كه از این مدل در سطح كشور و حتی استان صورت گرفته بالای 90 درصد كسانی كه به این روش آموزش می بینند وارد بازار كار شده اند.

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد اضافه كرد: در صورتی كه رهگیری مابقی آموزش ها فنی و حرفه ای كمتر از این عدد است و تقریبا حدود 50 درصد از متقاضیان وارد بازار كار می شوند.

وی بیان كرد: چنانچه اعتبارات لازم فراهم و بهسازی، تعمیر و نوسازی كارگاه ها در دستور كار قرار گیرد و مواد مصرفی كارگاه ها تامین شود كیفیت آموزش ها روز به روز بالاتر می رود.

هدایت عنوان كرد: افزایش اعتبارات امسال مورد توجه بوده است و شاهد اتفاقات خوب بوده ایم.

تسهیل در صدور مجوزهی مراكز جوار كارگاهی و بین كارگاهی

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد گفت: آموزش مراكز جوار كارگاهی و بین كارگاهی برای شركت ها و كارخانجات تولیدی در دستور كار است و در حین كار مجوز سه روزه به افراد داده می شود.

وی ادامه داد: در حالی كه در سال های گذشته چند ماه و حتی سال ها طول می كشید تا مجوز صادر شود.

هدایت تاكید كرد: تعهدی كه سازمان امسال در خصوص این كارگاه ها دارد 12 نفر در سال 1401 باید انجام داده شود.

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در این مدت پنج ماهه از این تعداد برای 9 مورد كارگاه مجوز صادر شده كه 80 درصد تحقق یافته است.

پای آموزش های فنی و حرفه ای به دانشگاه ها باز شده است

وی ابراز داشت: دانشجویانی كه تحصیل می كنند انتظار شغل از جامعه دارند و برخی از این دانشجویان عملا هیچ گونه مهارتی ندارند.

هدایت عنوان كرد: 2 طرح از سوی سازمان با دانشگاه های استان اجرایی می شود كه مهارت آموزی در دانشگاه ها و ایجاد مراكز تی ام سی اجرایی می شود.

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد بیان كرد: این مهم به دو شكل كهاد برای دانشجویان در حال تحصیل و نخلستان برای دانشجویان فارغ التحصیل انجام می گیرد.

كهگیلویه و بویراحمد پیشقدم در اجرای دوره هایی از جنس دانش بنیان

وی تاكید كرد: در مهارت آموزی طرح كهاد كه هر دانشجو 540 ساعت آموزش از فنی و حرفه ای دریافت می كند.

هدایت ادامه داد: در طرح نخلستان باید دوره 30 ساعته با 10 تا 20 استاندارد شایستگی برای آن ها اجرا شود.

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد گفت: مجوز مركز تی ام سی دانشگاه آزاد گچساران، دانشگاه آزاد یاسوج، آزاد دهدشت و دانشگاه پیام نور استان صادر شده است.

وی اضافه كرد: اجرای این مهارت ها در دانشگاه دولتی نیز در دست پیگیری است و بستر این مهارت ها فراهم خواهد شد.

توسعه آموزشگاه های آزاد در برنامه های سازمان

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد گفت: توسعه آموزشگاه های آزاد در برنامه این سازمان است به طوری كه در سال گذشته تعداد مجوز ها اندك بود و باعث ایجاد رانت در این میان شده بود.

وی بیان كرد: بعد از استقرار دولت سیزدهم هر كس شرایط اولیه را دارد مجوز می گیرد و میدان رقابت ایجاد می شود.

هدایت ادامه داد: به متقاضیان سه روزه هم مدرك داده می شود و دیگر دوندگی ها و سرگردانی های قبلی را ندارند.

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد تاكید كرد: 160 موزشگاه در استان وجود دارد كه از این تعداد امسال 50 آموزشگاه آزاد مجوز داده شده اند.

وی تصریح كرد: دولت به دنبال توسعه این آموزشگاههاست تا عدالت آموزشی برقرار شود و حتی ردپای آموزش در دورترین نقاط استان دیده شود.

استان پیشقدم در اجرای دوره پرورش میل ورم(كرم خاكی )

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به شعار سال برخی از استاندارهای شایستگی تغییر یافتند و سازمان در پنج ماهه امسال یك هزار و 237 استاندارد دانش بنیان تدوین كرد.

وی ادامه داد: این استانداردها به سراسر كشور ارسال شده و كسانی كه می خواهند از آموزش های جدید استفاده كنند از این استاندارد ها استفاده می كنند.

كهگیلویه و بویراحمد پیشقدم در اجرای دوره هایی از جنس دانش بنیان

هدایت ابراز داشت: امسال آموزش جدیدی به نام پرورش كرم خوراكی (میل ورم) در استان اجرایی شد و مهارت آموزان می توانند درآمد بالایی از این حرفه به دست بیاورند.

وی تاكید كرد: استان كهگیلویه و بویراحمد پیشقدم در اجرای این طرح بوده و پرورش كرم میل ورم هم به سرمایه گذاری كمی نیاز دارد و هم در یك اتاق 12 متری قابل تولید است.

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد بیان كرد: این كرم كه با عنوان سوسك تاریكی یا سوسك آرد نیز از آن یاد می شود، در قالب سه مرحله تخم گذاری، لارو و سوسك، حیات خود را طی می كند و عمر آن سه تا 4 ماه تخمین زده شده است، كرم میل ورم سرشار از پروتئین است و برای مصارف حیوانی در اغلب كشورها (به ویژه شرق آسیا و اروپا) از آن استفاده می شود.

هدایت ادامه داد: هم اكنون از خوراك طیور برای تامین غذای آبزیان در استان استفاده می شود و علاوه بر آن پرورش كرم میل ورم زمینه كاهش واردات خوراك دام به كشور را نیز فراهم می كند.

وی ابراز داشت: میل ورم خوراكی به صورت خشك و حتی زنده به فروش می رسند و پروتئین خوبی در این كرم ها نهفته است.

مدیركل سازمان فنی و حرفه ای كهگیلویه و بویراحمد گفت: تفاهم نامه ای برای 6 ماهه دوم بین چهار دستگاه اجرایی استان منعقد شده تا این دوره برای مهارت آموزان تسهیل یابد.ه

هدف بسیاری از جوانان اخذ مدرك صرف دانشگاهی است و پس از فراغت از تحصیل به لحاظ نداشتن تخصص و فن كار سرگردان باقی می مانند.

افزایش روز افزون سیل بیكاران نتیجه كم توجهی به امر مهارت و افزایش فرهنگ پشت میز نشینی است كه با یك نگاه راهبردی و تغییر رویه می توان با بهره گرفتن از شعار سال وضعیت را بهبود بخشید.

باور مهارت باید به عنوان یك ابزار توانمند و پویا در توسعه پایدار در اولویت كاری متولیان، تصمیم گیران و نهادهای متولی قرار گیرد تا زمینه تولید و اشتغال پایدار فراهم شود.

برچسب ها
- سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور
- كهگیلویه و بویراحمد
- یاسوج
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۴۹ - ۲۲/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۳