دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

از ارائه خدمات آنلاین پزشكی و روانشناسی تا خدمات مدیریت محتوا از راه دور
 
گروهی از فناوران حوزه سلامت در چهل و یكمین رویداد دوشنبه های استارت آپی صندوق نوآوری و شكوفایی طرح های فناورانه خود را برای هم سرمایه گذاری معرفی كردند.
به گزارش ایسنا، در چهل و یكمین رویداد دوشنبه های استارت آپی صندوق نوآوری و شكوفایی 9 شركت استارت آپی حوزه سلامت هوشمند طرح و مدل كسب ‏و كار خود را به عاملان سرمایه گذاری صندوق نوآوری معرفی كردند تا یكی از عاملان سرمایه گذاری صندوق پس از ارزیابی و تأیید طرح و مدل كسب وكار، تصمیم به سرمایه گذاری جسورانه روی آن طرح بگیرد. 9 طرح ارائه شده در این رویداد به شرح زیر است.

بستر هوشمند برای توزیع اقلام دارویی

مریم رضایی از محققان این شركت، محصول ارائه شده به این رویداد را یك شبكه هوشمند برای فروش دارو دانست و گفت: شركت های پخش دارو برای توزیع اقلام دارویی خود نیاز دارند تا ویزیتور خود را به صورت حضوری به داروخانه ها اعزام كنند و از سوی ویزیتور در هر بار اعزام به داروخانه ها تنها می تواند 2 هزار قلم دارویی خود را به داروخانه معرفی كنند و این در حالی است كه معمولا شركت های پخش بیش از 13 هزار قلم دارویی را در اختیار دارند.

وی زمان بر بودن معرفی اقلام دارویی را از دیگر چالش های داروخانه ها عنوان كرد و یادآور شد: برخی از شركت های پخش برای این منظور اقدام به راه اندازی فروش آنلاین كردند كه بخشی از این چالش ها را مرتفع كرده است.

رضایی خاطر نشان كرد: ما به منظور دسترسی سریع تر داروخانه ها به اقلام دارویی، سامانه هوشمند و آنلاینی را پیاده سازی كردیم كه داروخانه ها با نصب نرم افزار آن بر روی گوشی های خود، می توانند به اقلام دارویی همه شركت های پخش دسترسی داشته باشند.

پلتفرم سلامت با هوش مصنوعی پزشكی

پویا نسیمی از محققان این شركت گفت: بسیاری از بیماران این دغدغه را دارند كه در صورت بروز مجموعه ای از علائم، چه زمانی باید به پزشك مراجعه كنند و یا اینكه علائم ظاهر شده در بدن آنها به چه میزان اورژانسی است.

وی ادامه داد: ما از سال 91 سایت پزشك خانه را راه اندازی كردیم كه از طریق تلفن گویا به سوالات مراجعه كنندگان پاسخ می دادیم كه این امر برای رفع دغدغه های بیماران پاسخگو نبود؛ از این رو درصدد برآمدیم تا با استفاده از راهكارهای نوین مبتنی بر هوش مصنوعی، پلتفرم سلامت هوشمند ارائه دهیم.

نسیمی در این باره توضیح داد: در این پلتفرم، ما علاوه بر آنكه شرح حالی از كاربران دریافت می كنیم، تشخیص اولیه ای را به آنها ارائه می دهیم، كاربران می توانند درخواست ویزیت دهند و ما درخواست آنها را به پزشكان آنلاین ارائه می دهیم.

این محقق، تفسیر آزمایشات پزشكی و ارائه مشاوره را از دیگر خدمات این پلتفرم هوش مصنوعی پزشكی دانست.

سامانه هوشمند خدمات مراقبت در منزل

عظیمی از محققان این شركت، تمركز این شركت را در حوزه ارائه خدمات پرستار سالمند و پرستار كودك در منزل دانست و افزود: محصول ما یك پلتفرم تخصصی جهت خدمات پرستاری، مراقبتی و پزشكی در منزل است كه كارفرمایان را به مؤسسات متصل می كند تا كارفرما با مؤسسات پرستاری قرارداد اعزام پرستار منعقد كند و خدمات پرستاری مورد درخواست را ارائه دهد.

وی پرستار كودك در منزل، پرستار سالمند در منزل، همراه بیمار در بیمارستان و كلیه خدمات مراقبتی و پرستاری در منزل را از جمله خدمات این پلتفرم دانست و یادآور شد: خدمات پزشكی در منزل و تزریقات در منزل و سرم تراپی، آزمایش در منزل و تعویض سونداژ در منزل از دیگر خدمات بالینی و پرستاری و مراقبتی پیشرفته ما به شمار می رود.

عظیمی یادآور شد: در این سامانه به این صورت نیست كه هر فردی به عنوان پرستار با ما همكاری داشته باشد، بلكه آنها احراز هویت خواهند شد.

ارائه خدمات توانبخشی از راه دور با حسگرهای پوشیدنی

مبین صبوحی، مدیر پروژه رباتیك این شركت با اشاره به چالش های بیماران توان یاب در حوزه دریافت خدمات توانبخشی، گفت: دریافت خدمات توانبخشی با هدف درمان نیازمند صبوری زیادی است، ولی از سوی دیگر بیماران نمی دانند خدماتی كه دریافت می كنند مؤثر است یا باید سریع تر به خدمات دیگری دست یایند.

وی ادامه داد: توانبخشی سنتی كارایی پایینی دارند و توانبخشی مدرن نیز هزینه بر است و هر دوی این روش ها نیازمند آن است كه افراد توان یاب باید در محل حاضر باشند و این امر برای بیمارانی كه مبتلا به سكته مغزی شده اند، بسیار حیاتی است كه در یك ماه اول خدمات اولیه توانبخشی مورد نیاز را دریافت كنند.

صبوحی خاطر نشان كرد: ما برای رفع این مشكل حسگر پوشیدنی قابل حملی را عرضه كردیم كه با استفاده از هوش مصنوعی، می تواند حركت افراد را تحلیل كند.

وی با تاكید بر اینكه با استفاده از این حسگر می توانیم توانبخشی از راه دور را برای بیماران ارائه دهیم، یادآور شد: با این حسگر مقرون به صرفه برای همه، سازگار پذیری، بالا و اتصال آسان است.

سامانه هوشمند نوبت دهی پاراكلینیكی

حمید سقایی از محققان این شركت با اشاره به چالش های فرآیند نوبت دهی برای بیماران، گفت: زمانی كه بیماران به پزشك مراجعه می كنند با انبوهی از آزمایشات پاراكلینیكی مواجه می شوند و بیماران نمی دانند به كدام مركز برای دریافت خدمات مراجعه كنند.

سقایی خاطرنشان كرد: ما برای رفع این چالش سامانه هوشمند نوبت دهی مراكز پاراكلینیكی را راه اندازی كردیم كه به منظور كاربردی شدن آن از سازمان تامین اجتماعی، AP دریافت كردیم.

وی اضافه كرد: در این سامانه همه مراكز پاراكلینیكی نمایش داده می شود و بیماران می توانند مراكز را با هم مقایسه كنند و با انتخاب یكی از این مراكز، از آنها نوبت دریافت كنند.

سقایی، ارائه نظر كاربران از مراكز تصویربرداری و پاراكلینیكی و قیمت خدمات را از دیگر مزایای این سامانه نام برد.

پلتفرم تخصصی نگهداری حیوانات خانگی

احمد نوروزی از محققان این شركت با اشاره به مشكلات موجود در حوزه نگهداری حیوانات خانگی، گفت: معمولا برای این امر یا از برنامه یادآوری استفاده می شود و یا نگهدارنده های حیوانات به كلینیك ها مراجعه می كنند.

وی ادامه داد: ما برای این منظور پلتفرمی را برای ارائه خدمات نگهداری برای حیوانات خانگی پیاده سازی كردیم.

به گفته وی، این پلتفرم به زبان های فارسی و انگلیسی است.

پایش رشد اختلالات رشد كودكان

سمانه بهزادپور، مجری طرح گفت: در بسیاری از كودكان در خلال رشد از آنجایی كه والدین آشنایی لازم را با فرایند رشد كودكان ندارند، كودكان با همان اختلالات بزرگ می شوند و درمان این اختلالات در سنین بالاتر دشوارتر می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن برخی از كودكان در خلال رشد علائم اوتیسم را نشان داده و دچار مشكلات رفتاری و گفتاری می شوند كه اگر خانواده نتوانند ارتباط خوبی با كودكان داشته باشند، امكان كمك به درمان و یا بهبودی كودكان وجود ندارد و از سوی دیگر خدمات روانشناسان گران است و تحت پوشش بیمه نیست.

بهزادپور با بیان اینكه در حال حاضر 22 درصد از كودكان ایرانی با اختلالات رفتاری مواجه هستند، یادآور شد: برای رفع این چالش ما اپلیكیشنی را پیاده سازی كردیم كه در آن والدین قادر هستند از زمان تولد، رشد كودكان خود را پایش كنند.

پلتفرمی برای انتخاب مواد غذایی سالم

سجاد رنجبر از محققان این شركت گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده مصرف مواد قندی و نمكی افزایش یافته، از این رو شاهد افزایش مبتلایان به دیابت و فشار خون هستیم.

وی ادامه داد: بر این اساس ما پلتفرمی را به عنوان دستیار انتخاب مواد غذایی سالم پیاده سازی كردیم.

رنجبر ادامه داد: این پلتفرم اطلاعاتی در خصوص مواد مغذی و فراسودمند بودن مواد غذایی ارائه می دهد.

به گفته وی در این پلتفرم امكان مقایسه مواد مغذی پیش بینی شده است.

مدیریت محتوا از راه دور

میرزاخانیان از محققان این طرح، تمركز اصلی تحقیقاتی این شركت را یكپارچه سازی سخت افزارها و نرم افزارها و محتوا دانست و گفت: یكی از محصولات ما نمایشگرهایی برای ارائه اطلاعیه های عمومی، آموزشی، تبلیغات، پیام های بهداشتی یا تبریك و تسلیت است. این كیوسك ها امكان تقسیم بندی صفحه نمایشگر با چیدمان دلخواه و امكان ارائه محتوای گوناگون در بخش های چیدمان شده اعم از ویدئو، تصویر و متن را به كاربران می دهد.

به گفته وی، نمایشگرهای تولید شده در این شركت دارای كاربرد برای پزشكان و بیماران است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۴:۳۵ - ۲۱/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۳