دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

كانون حمد ایرانیان 14 بیماری صعب العلاج را پوشش می دهد/گذر همدلی را بزودی افتتاح می كنیم/برنامه كانون برای احداث اولین «هاسپیس» با فراخوان كمك و مشاركت مردم
 
دكتر علیرضا ایرج پور مدیرعامل كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان (كانون حمد ایرانیان)، با اعلام این خبر كه كانون حمد ایرانیان 14 بیماری صعب العلاج را پوشش می دهد و در محل كانون گذر همدلی را هم بزودی افتتاح می كنیم گفت: علاوه براین كانون برای احداث اولین هاسپیس یا خانه حمد ...
گفتگوی اختصاصی علم و فناوری با مدیرعامل كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان؛ كانون حمد ایرانیان 14 بیماری صعب العلاج را پوشش می دهد/گذر همدلی را بزودی افتتاح می كنیم/برنامه كانون برای احداث اولین «هاسپیس» با فراخوان كمك و مشاركت مردم دكتر علیرضا ایرج پور مدیرعامل كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان (كانون حمد ایرانیان)، با اعلام این خبر كه كانون حمد ایرانیان 14 بیماری صعب العلاج را پوشش می دهد و در محل كانون گذر همدلی را هم بزودی افتتاح می كنیم گفت: علاوه براین كانون برای احداث اولین هاسپیس یا خانه حمد ایرانیان در اصفهان برنامه ریزی كرده و خیران هم پای كارآمده اند و برای كمك ها و مشاركت بیشتر مردمی هم فراخوان خود را اعلام می داریم. به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، دكتر علیرضا ایرج پور مدیرعامل كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان (كانون حمد ایرانیان)، با اعلام این خبر كه ضرورت تاسیس این كانون در سال 91 توسط جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان و برخی دغدغه مندان دیگر در جلسه با استاندار وقت مطرح و تا سال 93 با كسب مجوز وزارت بهداشت و مجوز و پروانه وزارت رسما افتتاح شد و كانون 14 بیماری صعب العلاج را تحت پوشش قرار داده، از اختصا مكانی با كمك دانشگاه علوم پزشكی و ویزیت و خدمات سرپایی رایگان در آن خبرداد و گفت: گذر همدلی كانون حمد ایرانیان نیز بزودی در محل استقرار كانون افتتاح می شود، علاوه براین كانون برای احداث اولین هاسپیس یا خانه حمد ایرانیان در اصفهان برنامه ریزی كرده و خیران هم پای كارآمده اند و برای كمك ها و مشاركت بیشتر مردمی هم فراخوان خود را اعلام می داریم.



می دانیم كه مهربانی و بخشندگی خدای متعال نامنتها است، با وجود این، طبق برخی از روایت ها عنوان شده كه خداوند، بنده های خود را با سختی و بیماری امتحان می كند و اثر بیماری در تقرب نسبت به خداوند متعال حائز اهمیت است. اما وهله اول هر نوع بیماری و گرفتاری برای انسان ناخوشایند است، و از آنجا كه انسان ها با حكمت مسائل آشنا نیستند، باید از هر نوع بیماری و گرفتاری به خداوند متعال پناه ببرند.

به هر حال اصطلاح بیمار ی های صعب العلاج برای همه ما انسان ها واژه ای سخت و سنگین است و درد و آلام بیمار و خانواده اش سخت تر و سنگین تر. شاید بعضی ها و شاید هم خیلی از ماها تصورمان این باشد كه این درد و سختی بیماری درك و اثرش فقط برای بیمار و خانواده اش است، اما این گونه نیست پزشكان و كادر درمانی همه توان و آرزویشان درمان و راحتی بیمار است و دردهای بیمار و نگرانی خانواده شان با جان و دل احساس می كنند، خیلی از موسسات و مراكز مختلف به همت خیرین و مردم و البته جامعه پزشكی با هدف كمك به درمان بیماران سخت درمان وارد میدان شده اند؛ اما جمعی از پزشكان متخصص اعضای هیات علمی و كادر درمانی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان و دیگر افراد دغدغه مند از چندین سال قبل گردهم آمده «طرح كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان (كانون حمد ایرانیان)» را مطرح و با پیگری هایشان تاسیس كرده اند.

آنچه در این گزارش می خوانیم گفتگوی خبرنگار علم و فناوری با جناب آقای دكتر علیرضا ایرج پور استاد پرستاری و مراقبت های ویژه و مدیر گروه مراقبت های حمایتی تسكینی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان و مدیرعامل كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان (كانون حمد ایرانیان) است.

ضمن عرض سلام و تشكر فراوان از جنابعالی كه وقت گرانقدرتان را در اختیار ما قرار دادید، لطفا بفرمایید مراقبت های حمایتی تسكینی از بیماران صعب العلاج چیست و شامل چه بیماری هایی می شود؟

دكتر علیرضا ایرج پور، اظهار كرد: مراقبت های حمایتی تسكینی بر طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی یك نوع رویكرد ارتقا كیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری های سخت درمان و خانواده های آنهاست كه تلاش می كند كیفیت زندگی اینها را از طریق شناسایی زود هنگام، ارزیابی دقیق و برطرف كردن مشكلات انجام دهد.

وی توضیح داد: بیماری هایی كه سازمان بهداشت جهانی مشمول مراقبت های حمایتی تسكینی می داند هر بیماری تهدید كننده حیاتی است كه فرد ممكن است دچارشود.

استاد پرستاری و مراقبت های ویژه دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، ادامه داد: منتها یكسری از بیماری های تهدید كننده حیات طولانی مدت فرد را درگیر می كنند و هیچ بهبودی كاملی به وضعیت قبل از ابتلا به بیماری برای فرد متصور نیست و فرد باید تا پایان زندگی با آنها مدار كند به این خاطر این بیماران را تحت پوشش مراقبت های حمایتی تسكینی قرار می دهیم. مثلا بیماری هایی سرطان، دیابت های پیشرفته، ضایعه نخاعی، یا ام اس پیشرفته اینها بیماری هایی است كه بهبودی قطعی ندارد، فردی كه دچار آلزایمر شده یا مبتلا به ایدز می شود بیماری های مزمن محسوب می شود و زندگی فرد و كیفیت زندگی فرد تحت تاثیر بیماری قرار می گیرد.

كانون حمد ایرانیان مجموعا كدام بیماری ها را بعنوان بیماری صعب العلاج در نظر گرفته است؟

وی بیان كرد: واقعیت تعداد بیماری های صعب العلاج زیاد است اما اكثریت یعنی بیشتر از 95 درصد یا 97 تا 98 درصد بیماری های صعب العلاج حدود 14 بیماری است.

دكتر ایرج پور ادامه داد: البته در كانون حمد ایرانیان قبلا تا یك ماه پیش 12 بیماری را تحت پوشش قرار می دادیم اما اخیرا دو بیماری سوختگی و بیماری پروانه ای را هم هیات مدیره تقبل كردند كه با تفاهم نامه هایی كه با انجمن های این دو بیماری در تهران منعقد شد این بیماران را نیز تحت پوشش قرار دهند.

مدیر گروه مراقبت های حمایتی تسكینی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، بیماری های صعب العلاج كه كانون حمد ایرانیان بیمارات را تحت پوشش قرار می دهد را بصورت زیر عنوان كرد: قبلا 12 بیماری: سرطان، دیابت پیشرفته، ایدز، نارسایی مزمن كلیه، نارسایی پیشرفته قلبی، نارسایی پیشرفته تنفسی، نارسایی گوارشی كبدی، سكته های مغزی و صدمات صرع ، بیماری آلزایمر، ضایعات نخاعی، بیماری های روانی و بیماری ام اس پوشش داده می شدند.

وی با بیان این كه در یك ماه اخیر بیماری سوختگی و پروانه ای هم در لیست بیماری های سخت درمان این كانون اضافه شد، افزود: بیماری پروانه ای بیماری خیلی شایعه ای نیست مثلا در استان اصفهان حدود 50 نفر مبتلا داریم اما برخی بیماری ها مثلا صدمات صرع، یا دیابت پیشرفته و سرطان خیلی شیوع بیشتر است.

دكتر ایرج پور با تاكید براین كه غیر از بیماری هایی كه اشاره شد بیماری های دیگری هم سخت درمان و صعب العلاج هستند ولی شیوع آن پایین است، افزود: هم فراوانی تفاوت می كند هم نگاهی كه جامعه نسبت به اینها دارد مثلا مردم مراقبت های تسكینی را بیشتر برای بیماری سرطان می شناسند در حالی كه این طور نیست یك بیماری كه نارسایی تنفسی و قلبی دارد گاهی اوقات مشكلات بیشتری دارد.

لطفا طرح ایده و شكل گیری و آغاز به كار كانون حمد ایرانیان را هم برایمان توضیح دهید

مدیر گروه مراقبت های حمایتی تسكینی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان عنوان كرد: در رابطه با شكل گیری كانون سال 91 در دفتر استاندار وقت جلسه ای تشكیل شد كه بخش عمده شركت كنندگان اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بودند البته از دستگاه های دولتی و غیر دولتی هم خیلی حضور داشتند و مشكل از اینجا مطرح شد كه ما در اصفهان خیریه های سلامت زیادی داریم اما نگاهی كه خیریه های سلامت دارند بیشتر به مشكلات جاری و درمان های جاری بیماران می پردازند در حالی كه مراقبت های تسكینی تلاش دارند كه در كنار درمان های عمومی افراد به نیازهایی كه به آن توجه نمی شوند بیشتر پرداخته شود.

وی توضیح داد: معمولا بیماران یكسری نیازهای جسمی دارند یكسری نیازهای روحی و روانی، یكسری هم نیازهای اجتماعی و معنوی كه درمان ها غالبا و در بهترین حالت درمان های جسمی را انجام می دهند در درمان های جسمی هم عمدتا پرتكل های درمانی را مورد توجه قرار می دهند به جای این كه ببینند خود بیمار چه نیازی دارد بعنوان مثال بعضی وقت ها بیمار ترجیح می دهد كه درد نكشد یا دچار تهوع و استفراغ نشود اما درمان شیمی درمانی بیمار را دچار این عوارض می كند.

دكتر ایرج پور ادامه داد: در مراقبت تسكینی آسایش و راحتی بیمار بسیار مهم است باید به آن توجه كرد به همین خاطر این رویكرد در آن جلسه مطرح شد و یك هیات موسسی تشكیل شد حدود 13 نفر كه عمدتا اعضای علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان بودند همچنین چند نفری هم دانشگاهی نبودند از جمله مرحوم شیخ مهدی مظاهری و نهایتا پروسه گرفتن مجوز از وزارت بهداشت و وزارت كشور پیگیری شد كه چون حوزه بهداشت و سلامت بود اول مجوز وزارت بهداشت و بعد مجوز و پروانه وزارت كشور صادر شد و كانون رسما سال 93 افتتاح و آغاز به كار كرد.

وی در خصوص فعالیت كانون در این چند سال، اظهار كرد: سال های اولیه را به دلیل این كه كانون حمایت مالی آنچنانی نداشت كه البته هنوز هم نیست بیشتر كمك های مردمی هست فعالیت آنچنان گسترده نبود ولی الان چند سالی است كه فعالیت بیشتری داریم و تمركزمان هم روی بحث نیازهای بیمار و خانواده در حوزه های مختلف است.

مدیرعامل كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان توضیح داد: در اساسنامه اهداف كانون به شناسایی بیماران و خانواده آنها و حمایت های گوناگون از آنها اختصاص پیدا كرده و از جمله این حمایت های بحث های توانمندسازی بیمار و خانواده از طریق آموزش های خود مراقبتی است به همین خاطر كانون سعی كرد با پتانسیل اعضای هیات علمی كه در تركیب هستند ارتباط نزدیكی را با دانشگاه و موسسات ارائه كننده خدمات سلامت داشته باشد در همین راستا هم تفاهم نامه هایی با دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، معاونت درمان، بیمارستان ها، مراكز آزمایشگاهی و موسساتی كه خدمات سلامت ارائه می كنند مثل مراكز روانشناسی، مشاوروه، فیزیوتراپی و غیره داریم كه بیماران را ارجاع می دهیم.

ایرج پور با تاكید براین كه كار اصلی كه تلاشمان بوده این كه بیمار و خانواده توانایی خودمراقبتی شان افزایش پیدا كند، افزود: همچنین برنامه هایی برای ارتقا سواد سلامت عموم جامعه داشتیم از جمله پویش های مردمی در پیشگیری از دیابت، فشار خون و سرطان بوده و در همین راستا با كانون فرهنگی مساجد سال 96 قبل كرونا تفاهم نامه ای منعقد كردیم كه در چهل مسجد برنامه های آموزشی توسط آموزشیاران كانون انجام شد در پویش های مردمی نیز همینطور بوده است.

رابطین كانون حمد ایرانیان در تمام بیمارستان های علوم پزشكی اصفهان برای كمك و ارجاع حضور دارند

مدیرعامل كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان، اعلام كرد: در تمام بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشكی اصفهان رابطینی داریم كه احیانا هر جا نیاز بود بیماران و خانواده آنها را بتوانند ارجاع دهند.

مدیر گروه مراقبت های حمایتی تسكینی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، تصریح كرد: همچین دوره های آموزشی متعددی را برای كاركنان نظام سلامت بخصوص كادر پرستاری (دو دوره آموزشی مراقبت های تسكینی) برگزار كردیم كه از ارتباط با بیمار گرفته تا توانمندسازی در بیماری های سخت درمان را شامل شده است.

دكتر ایرج پور اعلام كرد: یك نسخه نشریه ای را هم تحت عنوان مجله حمد بیرون آوردیم كه چون هزینه های چاپ خیلی افزایش پیدا كرد متوقف شده و عمدتا مطالب در وب سایت كانون گذاشته می شود.



وی افزود: خود وب سایت كانون حمد ایرانیان را نیز بعنوان منبع اطلاعاتی برای عموم جامعه در نظر گرفتیم كه اطلاعات خوبی در آن منتشر می شود و یك كتابخانه هم در داخل آن پیش بینی كردیم كه كتاب های مراقبت های تسكینی در آن موجود است و نحوه عضویت و همكاری با كانون و ثبت نام بیماران را پیش بینی كردیم.



كانون حمد ایرانیان امانت دهی تجهیزات پزشكی را هم از حدود دوسال قبل بصورت رایگان یا تعرفه های بسیار كم آغاز كرد

استاد پرستاری و مراقبت های ویژه دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، گفت: یكی از كارهای دیگری كه حدود دوسالی است در نظر گرفتیم امانت دهی تجهیزات پزشكی است كه با توجه به هزینه های بسیار گران كه در بیرون مردم باید متقبل شوند كانون برای افراد كم بضاعت و بی بضاعت بصورت رایگان و برای افرادی كه توانایی دارند تعرفه های بسیار اندكی در نظر گرفته كه شامل تخت، ویلچر، تشك مواج، دستگاه اكسیژن ساز، سیلندرهای اكسیژن، ساكشن، دستگاه فیزیوتراپی و دستگاه های بای پپ بخصوص در دوران كوووید در اختیار بیماران قرار می گیرد.

ساختمان كانون حمد ایرانیان با حمایت دانشگاه علوم پزشكی از حدود 2 سال در خیابان كاوه تاسیس شد

مدیرعامل كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان، اعلام كرد: حدود 2 سال پیش ساختمان فعلی را در خیابان كاوه با حمایت دانشگاه علوم پزشكی گرفتیم ساختمان بلا استفاده ای بوده كه با كمك خیرین بازسازی شد و الان كانون در آن مستقر است.

در فضای فعلی كانون حمد ایرانیان درمانگاه طب پیش گیری و ارتقا سلامت مستقر است/ویزیت و خدمات سرپایی رایگان برای عموم مردم ارائه می شود

دكتر ایرج پور اعلام كرد: در فضای فعلی كانون حمد ایرانیان درمانگاه طب پیش گیری و ارتقا سلامت مستقر و برگزار است كه صبح ها همه روزه پزشك داریم كه ویزیت رایگان از عموم مردم انجام می دهد هر كسی مراجعه كند ویزیت رایگان است همچنین خدمات سرپایی مثل سرم و غیره همه رایگان است.



مركز آموزش مهارتی حرفه ای با مجوز وزارت بهداشت راه اندازی شد/ دوره های مهارتی حرفه ای مصوب وزارت بهداشت برای كاركنان نظام سلامت و عموم مردم برگزار می شود

وی عنوان كرد: همچنین در بحث آموزش از وزارت بهداشت یك مجوزی را تحت عنوان مركز آموزش مهارتی حرفه ای گرفتیم كه الان دوره های مهارتی حرفه ای كه وزارت بهداشت مصوب كرده را برگزار می كنیم كه هم برای عموم مردم و هم برای كاركنان نظام سلامت برگزار می شود.

دكتر ایرج پور خاطرنشان كرد: دوره هایی آموزشی رایگان را برای بیماران و خانواده بیماران برگزار كرده و می كنیم از جمله برای سرطان و بیماران بیهوش كه در خانواده ها مراقبت می شوند كه چگونه از بیماران مراقبت كنند.

وی بیان كرد: در كارهای فرهنگی كانون هم یك پیج اینستاگرامی داریم كه تولیدات و برنامه ها را ارائه می كند همچنین در وب سایت كانون به آدرس زیر:

اینستاگرام@hamd_iranianh

وب سایتHamdir.ir یا Stcf.ir



مدیرعامل كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان، افزود: یك مورد دیگر هم این كه ما یك درمانگاهی در بیمارستان امید در دانشگاه داریم كه پذیرش این درمانگاه و به نوعی مدیریت داخلی آن را هم كانون عهده دار شده نیروی پذیرش و این كه بیماران را بتواند ارجاع بدهد و هماهنگی لازم را بكند.

چه تعداد بیمار در این سال ها از خدمات كانون حمد ایرانیان بهرمند شده اند؟/اكنون حدود 530 بیمار در كانون پرونده دارند

دكتر ایرج پور گفت: از حیث تعداد بیماران نزدیك 2 هزار نفر طی سه سال گذشته از كانون سرویس گرفتند چون خیلی بانك اطلاعاتی گسترده ای آن موقع نبود ولی الان تعداد بیمارانی كه پرونده دارند حدود 530 نفر پیش ما پرونده دارند كه عمدتا بیماران سرطان، دیابت پیشرفته، ام اس، سكته های مغزی و نارسایی كلیوی هستند.

آغوش باز كانون حمد ایرانیان برای ارائه خدمات به بیماران ایدز

استاد پرستاری و مراقبت های ویژه دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، اعلام كرد: برخی بیماری ها را هم در حال تلاش هستیم كه بخصوص بیماری ایدز را كه متاسفانه بخاطر انگ اجتماعی مردم این را مطرح و پیگیری نمی كنند و تبعات خیلی بدی دارد كه در تلاش هستیم با معاونت بهداشتی دانشگاه هم به جنبه پیشگیری در نوجوانان و جوانان خیلی بپردازیم هم این كه بتوانیم یكسری خدماتی را ارائه كنیم چون این یك چالش اجتماعی است این افراد بخاطر انگ اجتماعی مخفی می كنند و تبعات جبران ناپذیری از لحاظ گسترش بیماری به همراه دارد كه به هر حال ناگزیریم بگوییم از این بابت خیلی كم كاری در ساختار اجتماعی دارد اتفاق می افتد.

حضور داوطلبانه بیش از 140 نفر در كانون حمد ایرانیان

دكتر ایرج پور تصریح كرد: الان حدود 140 نفر كادر آموزشیاران وپزشكان متخصص همكاران كانون بصورت داوطلبانه هستند و كادر پرستاری با بیش از 80 نفر اكثریت را تشكیل می دهند.

گذر همدلی كانون حمد ایرانیان بزودی افتتاح می شود

مدیرعامل كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان، در ادامه به برنامه هایی كه كانون در پیش دارد اشاره و اعلام كرد: دو برنامه عمده را هدف گذاری كردیم یك برنامه عملیاتی است كه بخشی از آن روی وب سایت كانون ارائه شده ولی یك برنامه بسیار مهمی كه پیش رو داریم ایجاد یك گذر همدلی است در محل كانون كه یك فضای ارائه خدمات سلامت، تجهیزات پزشكی و فعالیت های فرهنگی در محوطه فعلی كانون در خیابان كاوه است، اكنون در حال آماده سازی این فضا هستیم غرفه های آن آماده شده در حال حاضر سطوح مختلف غرفه ها پوشش داده می شوند كه انشاالله بزودی افتتاح خواهد شد.

احداث اولین «هاسپیس یا خانه حمد ایرانیان» در اصفهان توسط كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، دكتر ایرج پور، خبرداد: كاری مهمتر دیگری را كه در نظر داریم این است كه یكی از الگوهای مراقبت های تسكینی را كه متاسفانه هنوز در كشور ما غیر از یك مكان كه برای آن پیش بینی شده در شهر مشهد جای دیگری نیست، احداث كنیم كه تحت عنوان هاسپیس یا مترادف آن آسایشگاه یا محل نگهداری بیماران در مراحل پیشرفته است برنامه ریزی كردیم كه در استان اصفهان اولین هاسپیس كه ما اسم آن را خانه حمد ایرانیان هم گذاشته ایم بتوانیم احداث كنیم و راه اندازی شود چرا كه برای بیماران مبتلا به بیماری های سخت درمان بویژه در مراحل پایانی واقعا هیچ جایگاهی الان وجود ندارد مدتی مریض می رود بیمارستان بعد خانه و خانواده ها نمی توانند از بیمار مراقبت كنند و به اشكال مختلف هم بیمار و هم خانواده رنج می برند الگویی كه در كشورهای پیشرفته وجود دارد ایجاد یك فضایی شبیه فضای منزل است كه بتواند برای مدت كوتاهی بصورت دوره ای بیمار نگهداری شود كه خانواده تجدید قوایی بكنند و خانواده و بیمار احساس آرامش داشته باشند.

خیرین برای احداث اولین هاسپیس یا خانه حمد ایرانیان پای كارآمده اند/كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان برای كمك های بیشتر فراخوان داد

مدیرعامل كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان، در ادامه با بیان این كه به همین خاطر یك برنامه ریزی داریم كه اولین هاسپیس یا خانه حمد ایرانیان را در اصفهان احداث نماییم، اعلام كرد: خیرینی هم پای كارآمده اند كه در این زمینه برای راه اندازی كمك و همكاری كنند، با این حال كانون فراخوان خود را برای كمك و مشاركت مردم و همشریان عزیز استان اصفهان در احداث اولین هاسپیس یا خانه حمد ایرانیان اعلام می دارد.

نقش خیرین و دولت و دانشگاه از نظر مالی و كادر تخصص و آموزشی در رابطه با این كانون چگونه است؟/بیشترین حمایت مالی مردمی است، كانون هیچ درآمد پایداری ندارد

دكتر ایرج پور گفت: واقعیت این است الان بیشترین حمایت مالی كمك های مردمی است منتها اینها كمك های موردی است متاسفانه هیچ درآمد پایداری كانون ندارد و شاید یكی از دلایلی كه كانون خیلی گسترده فعالیت خود را گسترش نداده همین باشد.

مدیرعامل كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان، تمایل نداشتیم یك برند اقتصادی صرفا ما را حمایت كند

مدیرعامل كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان، در ادامه خاطرنشان كرد: البته ما اذعان می كنیم كه تمایل نداشتیم كه یك برند اقتصادی صرفا ما را حمایت كند چون به این ترتیب ما بیشتر تبلیغات كننده یك برند می شدیم به همین خاطر سعی كردیم خودمان را حفظ كنیم آهسته برویم ولی انشالله همیشه برویم و به همین خاطر به سمت هیچ برند اقتصادی كه بخواهیم از آن فقط حمایت بگیریم نرفتیم.

وی ادامه داد: ولی با این وجود به هر حال دانشگاه علوم پزشكی از حیث در اختیار قرار دادن این فضا كمك كرده اگر چه فضای خیلی تخریب شده بود ولی خوشبختانه بازسازی كردیم و الان مورد استفاده قرار می گیرد.

كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان به دلیل نداشتن منبع اقتصادی كافی به روش های كسب درآمد پاك و پایدار «برگزاری دوره های مهارتی حرفه ای وزارت علوم» روی آورد

مدیرعامل كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان،تصریح كرد: به همین خاطر كه منبع اقتصادی كافی نداشتیم به روش های كسب درآمد پاك و پایدار روی آوردیم داریم تلاش می كنیم از طریق برگزاری دوره های آموزشی البته برای خانواده ها و برای بیماران دوره ها كاملا رایگان است. ولی دوره های آموزشی كه با مجوز وزارت بهداشت برگزار می شود شهریه متناسب خودش را دارد كه بتواند منبع درآمدی باشد.

دكتر ایرج پور با بیان این كه ولی متاسفانه درآمد كانون در مجموع درآمد پایینی هست و به همین خاطر برای گسترش كار بخصوص برای تاسیس یك هاسپیس حتما منابع بسیار بالاتری را نیاز دارد، گفت: برای احداث و راه اندازی این هاسپیس این كانون آمادگی خود را برای دریافت كمك های مردمی اعلام می دارد.

وی بیان كرد: كادر و افرادی كه دارند كار و كمك می كنند در حوزه های مختلف و تخصصی داوطلبانه است به غیر نیروهایی كه درمانگاه را اداره می كنند كه آنها هم با یك دریافتی های بسیار كم كار را انجام می دهند و مجموعه افرادی كه در درمانگاه حضور دارند یك پزشك، یك نفر نیروی حوزه خدمات پرستاری و دو نفر اداری هستند بقیه پزشكان متخصص حوزه های مختلف روانشاس، روان پرستار و متخصصان حوزه های مختلف پزشكی همه داوطلب هستند.

دكتر ایرج پور در خصوص این كه آیا كانون حمد ایرانیان اولین كانون در ایران است، گفت: خیلی مراكز و موسسات سلامت داریم موسسات مختلفی و خیریه هایی برای بیماری كلیه، سرطان و صرع وجود دارد اما رویكرد كانون حمد ایرانیان مراقبت های حمایتی تسكینی هست یعنی نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی بیماران دیده بشود من سراغ ندارم البته قطعا دوستان كارهایی در این زمینه ها انجام می دهند ولی با این رویكرد ما همه بیماری های سخت درمان را شامل می شود بقیه ممكن است اختصاصی برای یك بیماری فعالیت داشته باشند اما ما اعتقاد مان این است كه نوع بیماری تعیین كننده نیست برای مراقبت تسكینی چون تقریبا همه بیماران در موارد زیادی نیازهای مشتركی دارند كه متاسفانه كسی به آنها سرویس دهی نمی كند.

آیا كانون حمد ایرانیان كه رویكردش برآورده كردن همه نیازهای بیماران سخت درمان است از نظر تجهیزات و لوازم با تكنولوژی به روز هم فعالیت دارد؟

مدیرعامل كانون حمایت و مراقبت از بیماران صعب العلاج ایرانیان، با اشاره به فعالیت های پژوهشی ارزشمند در حیطه های مختلف، گفت: بله اتفاقا یكی از بحث هایی كه در مجموعه «گذر همدلی» اتفاق خواهد افتاد این است كه به شركت های دانش بنیان فعال در حوزه تجهیزات پزشكی غرفه ای اختصاص خواهیم داد كه البته هم اكنون هم چند نفر از شركت های فعال در این زمینه با كانون همكاری دارند بویژه در بحث های ارتز پروتز همكاران توانبخشی فعالند بخشی از مجموعه گذر را یا بصورت مقطعی یا یكپارچه یك دوره را به شركت های دانش بنیان اختصاص خواهیم داد.

انتهای پیام/

معصومه صادقی
   تاریخ: ۱۴:۰۳ - ۲۱/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۳