دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

تعامل دانشگاهها با نهادهای اجرایی ضرورتی كه باید جدی گرفت
 
اصفهان-ایرنا- تامین نیازها و حل مشكلات جامعه به اعتقاد كارشناسان میزگرد ایرنا اصفهان نیازمند تعامل و هم افزایی و بهره گیری علمی و عملی بین مراكز علمی و سیستم اجرایی هر منطقه است كه باید برای تحقق این راهبرد مهم برنامه ریزی اصولی صورت گیرد.
تعامل دانشگاهها با نهادهای اجرایی ضرورتی كه باید جدی گرفت اصفهان-ایرنا- تامین نیازها و حل مشكلات جامعه به اعتقاد كارشناسان میزگرد ایرنا اصفهان نیازمند تعامل و هم افزایی و بهره گیری علمی و عملی بین مراكز علمی و سیستم اجرایی هر منطقه است كه باید برای تحقق این راهبرد مهم برنامه ریزی اصولی صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، برآیند اطلاعات موجود مبین این است كه ارتباط دستگاه های اجرایی با دانشگاه های هر منطقه بسیار كمرنگ بوده و از این ظرفیتی كه می شود بسیاری از مشكلات استانهای كشور را به صورت علمی برطرف كرد، استفاده نشده است.

به تاكید كارشناسان هم افزایی مدیریت دولتی با مراكز علمی در شرایط كنونی امری اجتناب ناپذیر بوده چرا كه بسیاری از چالشهای فرارو نظیر زیست محیطی، آلودگی هوا، كم آبی، خشكسالی اكنون به ابر چالش هر منطقه تبدیل شده است كه راه بروفت از این معضلات با بهره گیری ظرفیت های آنها مسیر خواهد بود.

آموزش عالی یكی از عناصر كلیدی فرآیندهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هر كشوری است چرا كه آموزش عالی معرف نوع مهمی از سرمایه گذاری در منابع انسانی است كه با فراهم آوردن و ارتقای دانش، مهارت ها و نگرش های مورد نیاز كاركنان ارشد فنی، حرفه ای و مدیریتی به توسعه همه جانبه كمك می كند.

دانشگاه ها نه تنها موجب ترویج دانش می شوند، بلكه با پیشرفت های پژوهشی، فناورانه و علمی، دانش جدیدی را هم به وجود می آورند و چالشی را نیز حل می كنند.

تربیت نیروی انسانی متخصص موردنیاز جامعه، ترویج و ارتقای دانش، عمق بخشیدن به نگرش های علمی و فرهنگی، نظریه پردازی برای حل مسائل و بحران و كمك به توسعه محلی و كشوری از جمله ماموریت های نظام آموزشی و مراكز علمی است كه به تقویت تعاملات بین بخشی و ارتباط با جامعه برای افزایش عملكرد خود نیاز دارند.

آماده كردن جامعه برای برخورد ریشه ای با مسائل و مشكلات و كاویدن جنبه های نظری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در حل و فصل آسیب ها و تدوین سیاست و راهبرد برای مقابله با آن ها را نیز می توان بر عهده دانشگاه ها گذاشت.

با وجود سرعت بالای توسعه فناوری های نوین، تكنولوژی، افزایش نیازها و آسیب های جدید، تدوین چشم انداز و برنامه های بلندمدت و میان مدت هم ضرورت بیشتری پیدا می كند كه در این شرایط نیاز به نورافكن های قویتـر جهت نظارت بر روند اجرای آن هم بیشتر احساس می شود تا برنامه ریزی بهتری را ارائه بدهیم.

رابطه سازمان یافته بین نظام آموزشی و بدنه اجرایی كشور كمتر وجود دارد و نظریه های علمی و پژوهشی كمتر مورد استفاده قرار می گیرد و این اصل در مدیریت استانی و شهرستانی رنگ و بوی چندانی ندارد مگر آنكه احساس مسئولیت و نگرش مدیران آن منطقه بر پایه دانش محوری و فعالیت های پژوهشی به جای نظرات سلیقه ای باشد.

به اعتقاد برخی از كارشناسان آموزش عالی در ایران هرچند عنصر كلیدی در فرآیندهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به شمار می رود، اما توجه به مسائل آن در رابطه با نهادهای بیرونی از اهمیتی انكارناپذیر برخوردار است و باید این تعاملات هدفمند بین دانشگاه ها و نهادهای اجرایی توسعه پیدا كند.

دانشگاه ها به لحاظ ظرفیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی در بعد نیروی انسانی و امكانات زیرساختی سرمایه ای در هر منطقه هستند كه در بسیاری از شهرستان ها از این نعمت در حد و اندازه مختلف بهره مند بوده اما بهره گیری از توان این گنیجه ارزشمند، ضرورتی است كه باید در دستور كار مدیران ارشد بخش های مختلف قرار گیرد.

به طور تقریبی 2 هزار و 500 دانشگاه در كشور تاسیس و در حال فعالیت هستند كه بیش از سه میلیون دانشجو در این تعداد مركز علمی در حال تحصیل هستند.

اصفهان دومین استان دانشگاهی كشور با حدود 250 هزار دانشجو و 180 دانشگاه و موسسه آموزش عالی است كه حدود 10 درصد از نخبگان ایران را در خود دارد و به عنوان یكی از قطب های دانشگاهی و علمی و فناوری كشور از جایگاه مهمی در معرفی و شناساندن ظرفیت های دانشگاهی ایران به دنیا و دیگر دانشگاه ها برخوردار است.

تیران و كرون نیز با داشتن سه دانشگاه علمی و كاربردی، پیام نور و آزاد اسلامی و ظرفیت های خاص در حوزه كشاورزی، گردشگری و صنعتی یكی از بسترهای مناسب برای انجام تعاملات علمی و اجرایی است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان در همین ارتباط میزگردی با عنوان " لزوم تعامل دانشگاه ها با نهادهای اجرایی برای حل مشكلات هر منطقه " با حضور مجید حججی فرماندار شهرستان تیران و كرون، فرهاد مصری نژاد عضو هیات علمی دانشگاه آزاد استان اصفهان و رضا طاهری رئیس دانشگاه جامع علمی و كاربردی تیران در محل فرمانداری تیران و كرون برگزار كرد.

نعمت اله صالحی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور استان اصفهان و رئیس دانشگاه پیام نور تیران دیگر مدعو این میزگرد بود كه به دلیل كسالت جسمی موفق به شركت در برنامه خبری نشد اما مطالبشان را در اختیار ایرنا قرار داد.

غفلت از ظرفیت دانشگاه ها در تصمیم گیری های اجرایی

فرماندار تیران و كرون با اشاره به ظرفیت مراكز علمی و دانشگاهی در هر منطقه گفت: بهره گیری از این پتانسیل در مدیریت و تصمیم گیری های اجرایی مغفول مانده است.

مجید حججی در این میزگرد ایرنا با اشاره به ضرورت و لزوم پیشنهادات علمی برای برنامه ریزی در بخش های مختلف افزود: برخی از رشته های دانشگاهی منسوخ شده و با تغییر فرآیندهای اقتصادی و اجتماعی این گونه رشته ها كاربردی برای تحصیل ندارند و البته با توجه به روند روبه رشد در بسیاری از حوزه و فعالیت های جدید، به آموزش های نوین نیاز است.

وی بیان كرد : بررسی و تحلیل نیازهای بخش صنعت، فرهنگ و هنر، اجتماعی، ورزشی و اقتصادی و تعریف رشته متناسب با آن ها در دانشگاه و همچنین ارایه سرفصل هایی متناسب با نیازهای هر منطقه به تعامل و همكاری بخش های مختلف با دانشگاه ها نیاز دارد.

به اعتقاد وی توسعه دانشگاهی متناسب با نیازهای هر منطقه كاربرد بیشتری دارد تا اینكه نگاه اشتغال و درآمدزایی به نهادهای علمی داشته باشیم و این موضوع به روند آموزشی صدمه وارد می كند.

وی با بیان اینكه گردشگری و كشاورزی با محوریت مصرف كم آب در اولویت تیران و كرون است، خاطرنشان كرد: برای توسعه اقتصادی به مبانی علمی و همكاری دانشگاه ها در این زمینه ها نیاز است اما كمتر از این فرصت استفاده شده و البته سه مركز دانشگاهی این شهرستان نیز باید متناسب با پتانسیل منطقه توسعه پیدا كنند.

فرماندار تیران و كرون با اشاره به چالش های فرهنگی و اجتماعی در هر منطقه گفت: برای توسعه گردشگری به پیوست های فرهنگی نیاز داریم اما شناخت و آینده نگری و تدیون برنامه جامع مغفول مانده كه دانشگاه ها در این حوزه باید سهم خود را در ارائه یك برنامه جامع برای مدیریت شهرستان همكاری كنند.

وی ادامه داد: بررسی و تحلیل های علمی برای كارگروه ها، كمسیون ها و فعالیت های شورایی و ستادی نیاز بوده و این موضوع كمتر در جلسات مورد توجه نهادهای اداری قرار گرفته كه البته باید از توان مراكز علمی و دانشگاهی استفاده كرد و نباید فاصله ها برای انجام چنین اقداماتی افزایش یابد.

حججی، در بخش دیگر خود به توسعه گلخانه ها و كاشت گیاهان دارویی اشاره و اضافه كرد: فعالیت های زیادی در حوزه تولید انجام شده اما فرآیندهای بعد ازتولید مثل بسته بندی، برندسازی و صنایع تبدیلی مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته، در حالی كه بخش زیادی از درآمدها و رشد اقتصادی در ادامه چرخه تولید تا بازار است.

وی اضافه كرد: گلخانه داران این شهرستان تولیدات خود را به راحتی در اختیار واسطه ها قرار می دهند و كمتر بر روی عرصه های بسته بندی و برندسازی و سود بالای آن برنامه ریزی داشته اند و همین موضوع موجب بروز نارضایتی در شرایط كاهش قیمت شده است.

وی بیان كرد: تولید گیاهان دارویی متناسب با شرایط اقلیمی استان اصفهان بوده و سودآوری بالایی دارد اما در این حوزه كمتر به فرآیند پس از تولید و توسعه سطح زیر كشت توجه شده است.

فرماندار تیران و كرون به آسیب های اجتماعی، كمبود آگاهی عمومی و ضرورت افزایش دانش و مهارت برای نسل جوان و نوجوان اشاره كرد و گفت: مدیران ادارات كمتر از منظر علمی به راهكارهای عملی برای رفع نیازها و چالش ها می پردازند و تعامل بین بدنه مدیریتی در هر منطقه و مراكز علمی و دانشگاهی نیاز است.

وی ادامه داد: نبود طرح و پژوهش تصمیم گیری را با چالش روبرو می كند و صحبت ها ودیدگاه های سلیقه ای محور جلسات می شود كه چنین اتفاقی فرصت ها را برای پیشرفت و كاهش آسیب های اجتماعی و رفع چالش ها از بین می برد.

وی از دانشجویان و چهره های علمی و دانشگاهی خواست تا با ارائه راهكار برای رفع نیازهای حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصای، برنامه و مدل های كاربردی ارائه دهند و مسئولان اداری نیز از توان و ظرفیت دانشگاه ها استفاده كنند.

لزوم ارجاع چالش های جامعه به دانشگاه ها

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد استان اصفهان گفت: با توجه به مرجعیت علمی و نقش پژوهش و فعالیت های علمی در رفع چالش ها و مشكلات، ارجاع این مسائل به نهادهای علمی در ارائه راهكارها موثر و كارآمد است.

فرهاد مصری نژاد در ادامه این میزگرد ایرنا با اشاره به اینكه مراكز آموزش عالی در حوزه های علمی مرجعیت دارند، افزود: این موضوع برای جامعه كمتر نهادینه شده و در كمسیون ها و كارگروه ها از نظریات علمی كمترین بهره برده می شود.

وی اضافه كرد: در بسیاری از مواقع با وجود استفاده از نظرات كارشناسی اما باز متولیان امر سلیقه و نظر فردی و سازمانی خود را برای تصمیم گیری استفاده می كند و آنچه به عنوان دیدگاه علمی و پژوهشی مطرح شده كمتر مورد استفاده است.

وی با اشاره به اینكه جامعه و دانشگاه باید برای تقویت نظریات علمی در جامعه كار كنند، تصریح كرد: دانشگاه ها باید در فارغ التحصیلی افراد به تربیت نیرویی جهت حل مشكل تلاش و اهتمام داشته باشند و جامعه نیز مرجعیت و اهمیت كار علمی را بپذیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد استان اصفهان با بیان اینكه هر شخصی چالش و مشكل را از نگاه شخصی خود مورد بررسی قرار می دهد، خاطرنشان كرد: گرچه فصل مشتركی بین تفاوت نگرش ها وجود دارد اما باید به واقعیت های جامعه بر اساس آمار، تحلیل و بررسی های علمی پرداخته شود و به روش های علمی و اجرایی مورد طرح و تصویب قرار گیرند.

وی تقویت انگیزه برای دانشجویان و استاد دانشگاه جهت بررسی نیازهای جامعه را مهم و اساسی برشمرد و تصریح كرد: به دلیل دغدغه های مختلفی كه برای افراد وجود دارد چهره های علمی و دانشجویان كمتر به دنبال پروژه ها مهم می روند كه این موضوع باید از روش های دیگر بررسی و انگیزه ایجاد شود.

وی یادآور شد: برای تحقیق و پژوهش توسط یك استاد دانشگاه و یا یك دانشجو پیرامون یك مساله اجتماعی باید ارزش گذاری بیشتری صورت بگیرد تا اینكه فرد به جای كپی برداری و كارهای ساده به سمت فعالیت های هدفمند هدایت و انگیزه داشته باشد.

آغاز تغییرات در رویكرد دانشگاه ها

این استاد دانشگاه به بیانه گام دوم انقلاب و تاكید بر فعالیت علمی و پژوهشی در نگاه مقام معظم رهبری اشاره كرد و اظهارداشت: فعالیت علمی و پژوهشی در اولویت توسعه قرار دارند و دانشگاه و حوزه های علمیه متناسب با ماموریت و توان خود باید راهكار جدید و به روز ارائه بدهند.

وی به تغییر ساختاری كه در سال های اخیر در پیشبرد برنامه های دانشگاه ها رخ داده اشاره و خاطرنشان كرد: مراكز علمی به موضوع حل مساله پرداخته اند و سعی در ایجاد فرآیندهایی متناسب با نیازهای جامعه داشته اند و دانشگاه آزاد اسلامی كه اعتبار دولتی ندارد برای رفع نیاز مالی به سمت فعالیت های تولید علم پیش رفته است.

وی به طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی برای ایجاد ارتباط دانشگاه و صنعت اشاره كرد و گفت: منظور از صنعت بخش های مختلف جامعه است كه با نیاز سنجی و تعامل های بین بخشی دانشجویان همزمان با تحصیل فعالیت كاری داشته باشند و برقراری ارتباط به درك بهتر مفاهیم علمی و از طرفی ارائه راهكارهای عملی منجر خواهد شد.

به گفته وی بخش زیادی از فارغ التحصیل های دانشگاهی در حین تحصیل ارتباطی با جامعه هدف خود نداشته و گرچه مدرك تحصیلی را اخذ كرده اند اما آگاهی از میدان عمل نداشته و قادر به ایجاد ارتباط بین دانش خود و مرحله اجرایی برای آنان فراهم نیست.

وی اضافه كرد: با وجود اینكه طرح پویش و آمادگی برای همكاری دانشگاه ها وجود دارد اما صاحبان صنایع و حرفه ها كمتر برای انجام این همكاری های مشترك آمادگی داشته و در برخی مواقع مواضع سختی از خود نشان می دهند.

لزوم پژوهش های علمی در حل مشكلات جامعه

این استاد دانشگاه از حوزه فرهنگی به نقش دانشگاه به نیازهای جامعه پرداخت و گفت: امید و نشاط نیاز امروز جامعه ما برای ایجاد انگیزه، كاهش آسیب های اجتماعی و تكاپو در حوزه های مختلف است كه این گونه اولویت هایی باید با بهره گیری از ظرفیت دانشگاه ها در ارائه راهكار استفاده شود.

وی ادامه داد: نقش دانشگاه ها باید در مسائل اجتماعی مشخص شود و از این مراكز متناسب با نیاز و اولویت های جامعه استفاده كنیم و امروز برای برنامه ریزی بهتر به تعامل بین نهادهای متولی و مراكز عالی دانشگاهی و همچنین بهره گیری از نظرات علمی نیاز داریم.

رئیس دانشگاه آزاد واحد تیران، آگاهی بخشی را از دیگر مولفه های افزایش دانش عمومی و كاهش مشكلات بیان كرد و گفت: مردم جامعه به مفاهیم حقوقی و قضایی، بهداشت عمومی و مواردی از این قبیل نیاز دارند كه تهیه سرفصل هایی به صورت عام و گسترده و قابل فهم برای اقشار مختلف با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها فراهم است.

وی اضافه كرد: دانشگاه آزاد اسلامی تیران چنین سرفصل هایی را برای رشته حقوق و افزایش دانش عمومی برای كاركنان اداری و عموم مردم آماده كرده كه نیازمند بستر سازی جهت اجرا است.

نیازشناسی در مناطق مختلف

این استاد دانشگاه به بررسی نیازهای هر منطقه و ظرفیت های آن ها پرداخت و یادآور شد: بر اساس این داده ها باید رشته های تحصیلی به مراكز عالی اختصاص یابد تا علاوه بر ارائه خدمات آموزشی به رفع نیازها نیز كمك كنند.

وی ادامه داد: توزیع رشته نیازمند تغییر ساختار و بررسی ها در وزارت علوم و تحقیقات و همچنین مراكز ستادی دانشگاه هاست تا روند توسعه بر اساس نیازها منطبق باشد.

تقویت تعاملات دانشگاه ها و نهادهای اجرایی با درك نسبت به همدیگر

رئیس دانشگاه جامع علمی و كاربردی تیران گفت: تعاملات دانشگاهی و نهادهای اجرایی با شناخت از همدیگر و درك متقابل آنان زمینه ساز تقویت همكاری های مشترك خواهد شد.

رضا طاهری با اشاره به چالش های این حوزه افزود: دانشگاه ها برنامه، حقوق و بودجه خود را از وزارت علوم و تحقیقات دریافت می كنند و كمتر با بدنه اجرایی ارتباط دارند و همچنین زبان جامعه را به خوبی نمی شناسند و نهادهای اجرایی به صورت گسترده درگیر طرح و اجرای سیاست ها هستند و این سه موضوع مانع از ارتباط بین ساختار اداری و نظام آموزشی و دانشگاهی شده است.

وی ادامه داد: در هر منطقه ای ظرفیت و پتانسیل های زیادی نهفته و در كنار آن نیز مشكلاتی وجود دارد كه بررسی دانشگاهیان از نقاط ضعف و قوت به ارائه راهكارهایی جهت بهبود شرایط منجر خواهد شد.

وی با بررسی برخی از دانشگاه ها در دیگر كشورهای جهان گفت: در برخی از كشورها مراكز آموزش عالی نقش هدایت كنند و كارآفرینی و ارزش آفرینی دارند و همین موضوع به پیشرفت آن ها كمك كرده است.

به اعتقاد این استاد دانشگاه، به مدل موفق در حوزه تعاملات بین دانشگاه و جامعه نیاز داریم تا با استفاده از این چنین اقدامی به راهكارهای موفق برای توسعه صنعتی، تولید علم و دست یابی به اقتصاد پویا و كاهش دغدغه های اجتماعی باشیم.

وی اضافه كرد: فرآیند تولید در بخش های مختلف تكمیل نشده و این موضوع ناشی از بی توجهی به مراحل بعدی مثل برندسازی، بسته بندی و بازاریابی است كه باید در این حوزه ها نیز آموزش و برنامه های راهبردی ارائه شود.

وی به آموزش های كوتاه مدت برای توسعه كسب و كارها اشاره كرد و گفت: اجرای برنامه آموزشی كوتاه مدت برای گردشگری و تربیت نیروهای توانمند در این حوزه، صنعت گردشگری كشور را در بخش های مختلف شهری و روستایی توسعه می دهد.

وی با اشاره به مشكلات كم آبی در كشور، خاطرنشان كرد: برای پاسخ به این نیاز و رشد اقتصادی به صنایع كم مصرف و بدون آب باید فكر كنیم و برنامه های راهبردی ارائه شود كه در این مسیر راهكارهای علمی از سوی دانشگاهیان وجود دارد كه باید عرضه شود.

ایجاد معاونت دانش و مهارت در فرمانداریها و استانداریها

وی تشكیل معاونت دانش و مهارت در فرمانداری ها و استانداری ها را برای توسعه تعاملات بین مراكز علمی و نهادهای اجرایی مهم بیان كرد و ادامه داد: مرجعیت علمی در این حوزه برای پیشرفت كار و افزایش همكاری ها موثر خواهد بود.

وی اضافه كرد: مبانی علمی نباید در جامعه فراموش شود و نهادهای اجرای در تصمیم سازی از یافته های دانشگاهیان استفاده كنند و مسیر سخت را با تجربه و علم كوتاه نمایند.

وی به نیازهای فرهنگی جامعه نیز اشاره كرد و گفت: تحقیقات و تلاش های استادان در این حوزه نتایج خوبی را داشته كه توسعه بازی های بومی و محلی و راهكارهایی برای مدیریت رفتارهای غلط و آسیب های اجتماعی پیشنهاد شده كه البته برگزاری دوره های آموزشی و ارائه محتواها در این خصوص لازم است.

احیای كمسیون دانشجویی برای افزایش تعاملات

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور استان اصفهان با اشاره به ضرورت تعامل بین دانشگاه و نهادهای محلی برای پاسخ به نیازهای جامعه و همچنین رفع چالش های دانشگاه ها گفت: تشكیل كمسیون های دانشجویی با حضور مسئولان دانشگاه ها و مدیریت هر شهرستان در این خصوص كارگشاست.

نعمت اله صالحی كه به دلیل كسالت موفق به حضور در این میزگرد خبری ایرنا نشد، دیدگاه های خود را پیرامون تعامل بین مدیریت شهرستان و دانشگاه ها در اختیار خبرنگار ایرنا قرار داد و افزود: در برخی از مناطق این كمسیون ها به صورت مرتب و با دستور كار مشخصی تشكیل می شود اما در برخی از شهرستان ها این موضوع مغفول مانده است.

وی ادامه داد: دانشگاه ها در هر منطقه ای مرجع علمی و دارای ظرفیت های پژوهشی و تحقیقاتی مثل استادان، اعضای هیات علمی و دانشجویان فعال است كه بكارگیری آن در رفع چالش های هر منطقه و ارائه مدل های جدید كارساز است.

رئیس دانشگاه پیام نور تیران با بیان اینكه ارتباط بین دانشگاه و بخش های مختلف جامعه به تقویت عملكرد می شود، تصریح كرد: نظام آموزشی به تجربه های عملی و صنعت و بخش های مختلف جامعه و علم و دستاوردهای پژوهشی نیاز دارد كه كمتر این موضوع مشاهده می شود.

صالحی اضافه كرد: پیش بینی دوره های پودمانی و مقطعی در حد 20 ساعت، 40 ساعت و ساعات دیگر، فرصت خوبی برای كسب علم و دانش برای اصناف، گروه های شغلی صنعتی و خدماتی و دیگر اقشار است كه دانشگاه پیام نور با چنین ظرفیتی آماده ارائه خدمات و مدرك معتبر می باشد.

وی یادآورشد: چنین دوره هایی نه تنها فرصت چندانی را از افراد نمی گیرد بلكه مفاهیم زیاد و متناسب با نیاز آنان را تامین می كند و همین اقدامات موجب افزایش دانش عمومی اقشار مختلف بر حسب نیاز خواهد شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به نیازهای اجتماعی جامعه مثل خدمات روانشناسی و تربیتی اظهارداشت: ارائه سرفصل و خدمات مشاوره ای با توجه به ظرفیت دانشگاه ها، به بخشی از نیازها پاسخ خواهد داد كه راه اندازی مركز مشاوره در دانشگاه پیام نور تیران برای خدمات مشاوره ای به مردم و گروه های مورد نیاز یكی از برنامه های این مركز علمی و دانشگاهی است.

برچسب ها
- تیران وكرون
- دانشجو
- كشاورزی
- اصفهان
- دانشگاه
- علمی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۷:۴۲ - ۰۵/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۰