دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

نشانه های افسردگی
 
روانشناس گفت:افسردگی اغلب با كندی روانی حركتی، سستی و بیحالی همراه است؛ گرچه گاهی علائم رفتاری افراد افسرده با پرخاشگری و پر فعالیتی خود را نشان می دهد.
نشانه های افسردگی



روانشناس گفت:افسردگی اغلب با كندی روانی حركتی، سستی و بیحالی همراه است؛ گرچه گاهی علائم رفتاری افراد افسرده با پرخاشگری و پر فعالیتی خود را نشان می دهد.

بهمن بهمنی، روانشناس و عضو هیأت علمی دانشكده علوم بهزیستی و توانبخشی در پاسخ به این سوال كه چه موقع احساس غم،یاس،افسردگی ودلمردگی به انسان دست می دهد؟،گفت: این دسته از هیجانات كه بار ارزشی منفی به آنها نمی دهیم، زمانی رخ می دهد كه ناكام، آزرده و رنجیده می شویم.

وی گفت:غم یك تجربه عاطفی احساسی است و در مواردی كه با از دست دادن شخص مهم یا چیز مهمی همراه است،برای ما رخ می دهد. درجات غم از ارزشیابی ما نسبت به آن به دست می آید. در مواجهه با از دست دادن یك فرد یا از دست دادن یك چیز، احساسات ما خیلی شخصی است. ما هیچ وقت دقیقا احساس كس دیگری را تجربه نمی كنیم و تنها شبیه سازی می كنیم، اما قطعاً این احساس طرف مقابل نخواهد بود.

بهمنی تاكید كرد: شخصی بودن و بی نظیر بودن تجربه احساسی انسان ها از ارزش خاصی برخوردار است.وقتی تصور می كنیم یا پنداشت می كنیم در رسیدن به هدفی كه برای ما مهم است ناتوانیم یا مسیر را ناممكن می بینیم یا خودمان را در طی این مسیر ناتوان احساس می كنیم؛ احساسی از جنس یاس، كم حالی و كمی نیرویی و افت به ما دست داده است.

این روانشناس یادآور شد: هرچه این موضوع ارزشمند تر باشد احتمال یاس هم ما را نگران تر می كند.وقتی فكر می كنیم هدف در دسترس نیست یا مسیری كه در جهت هدف است موجود نیست یا اینكه هر دو هست ولی من قدرت ندارم، درگیر پدیده ای به نام ناامیدی شده ایم.

وی متذكر شد: طریقه مواجه شدن با هر كدام از این احساس ها با یكدیگر فرق می كند. آدم خوش بین شخصی است كه بدون هیچ منطقی فكر می كند همه كارها رو به راه هستند و به خوبی انجام می شوند. خوش بینی كارآمدی می آفریند، اما بیش از حد خوش بین باشیم، ناكارآمدی به بار می آورد؛ مثل دانشجویی كه بدون درس خواندن خوش بینی قبولی در امتحانات را دارد

بهمنی افزود: افرادی كه بدبین و منفی باف هستند بدون دلیل و منطق موجهی معتقدند كه نمی شود؛ این افراد نا كار آمدند و قبل از این كه شكست بیاید، شكست خورده اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: انسان امیدوار گرچه خوشبین است اما سه مؤلفه دارد؛ خود را خوب می شناسد، مسیر را بلد است و ابزار طی مسیر را می شناسد و یا تهیه می كند.همچنین به توانایی خود اعتماد دارد؛ این انسان فعال و تلاشگر است،ادامه می دهد و به هدفش می رسد؛ او انسان با نشاطی است.

وی گفت: ناامید كسی است كه فكر می كند این هدف ارزشمند را نمی تواند به دست آورد، این انسان آماده افسرده شدن است.

بهمنی ابراز كرد: افسردگی مجموعه ای از علائم است كه وقتی كنار هم قرار بگیرند معنا پیدا می كنند. افسردگی اغلب با كندی روانی حركتی، سستی و بیحالی همراه است؛ گرچه گاهی علائم رفتاری افراد افسرده با پرخاشگری و پر فعالیتی خود را نشان می دهد.

این روانشناس متذكر شد: گاهی افسردگی به حدی جدی است كه فرد می گوید: چیزی ارزش ندارد كه من آن را تغییر دهم. مؤلفه شناختی افسردگی سه وجه اصلی دارد؛ گذشته خیلی خراب است و آینده هم تكرار گذشته است، نمی توانم آینده را تغییر دهم،آینده هم ارزش تغییر را ندارد.

وی گفت: اگر فردای مثبتی می خواهم باید الان مثبت زندگی كنم. فردای مثبت به لحظات مكرر امروز زندگی من بستگی دارد. زمان حال واسطه بین گذشته و آینده است. ما می توانیم از طریق نگاه منفی به آن، آینده های ناكارآمد، مستاصل و درمانده به دست آوریم.

بهمنی افزود: وقتی چیز خوبی علی رغم انتظارمان به ما برسد، قدر آن را نمی دانیم و به خوبی از آن استفاده نمی كنیم.

این روانشناس تصریح كرد: در احساس دلمردگی به حدی وزن نگاه منفی به خود، دیگران و جهان زیاد است كه فرد حال زیستن و فعالیت ندارد، تعبیر حالی بسیار بد است، در این افراد ناامیدی تنها در یك زمینه نیست؛ البته بروز این حالت در افراد كم است. نقش اطرافیان در حمایت و پیدا كردن راهی برای اقدامات درمانی این افراد بسیار اهمیت دارد، فرد دل مرده ممكن است تصمیمات بسیار اشتباهی در رابطه با از بین بردن خود بگیرد.

كارشناس برنامه با بیان اینكه در افسردگی های شدید، مصرف دارو همراه با روان درمانی برای این بیماران ضروری است،تاكید كرد: احساسات ما محصول افكار مثبت یا منفی ماست. حتی وقتی هیچگونه امكاناتی وجود ندارد با مدلی از فكر كردن و احساس كردن می توان بر روی شرایط تاثیر گذاشت و حس خوبی در خود ایجاد كرد.
منبع خبر:
رادیو سلامت
   تاریخ: ۱۲:۰۸ - ۲۱/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۰