دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

مستند زندگی دكتر سعید كاظمی آشتیانی، رئیس سابق پژوهشگاه رویان
 
مستندی از زندگی استاد دكتر سعید كاظمی آشتیانی، رئیس سابق پژوهشگاه رویان در رادیو فرهنگ
مستند زندگی دكتر سعید كاظمی آشتیانی، رئیس سابق پژوهشگاه رویان



مستندی از زندگی استاد دكتر سعید كاظمی آشتیانی، رئیس سابق پژوهشگاه رویان در رادیو فرهنگ

«مستند فرهنگ » به تهیه كنندگی فاطمه محمدیان فر یكشنبه 27شهریور ماه در گرامیداشت یاد دكتر سعید كاظمی آشتیانی، رئیس سابق پژوهشگاه رویان از شبكه رادیویی فرهنگ پخش می شود.
این مستند رادیویی به معرفی گرامیداشت مفاخر فرهنگی و هنری كشور اختصاص دارد واین قسمت مستند زندگی دكتر سعید كاظمی آشتیانی، رئیس سابق پژوهشگاه رویان پخش میشود.
در مستند فرهنگ امروز كه ساعت 14:30 به همت گروه تولید تامین رادیو فرهنگ تولید پخش می شود به زندگی سعید كاظمی آشتیانی پرداخته شده است.
دكتر سعید كاظمی آشتیانی رئیس سابق پژوهشكده رویان و جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشكی ایران بود و پس از تشكیل پژوهشكده رویان، در رشد طب تولید مثل، فناوری سلول های بنیادی و همانند سازی در ایران نقش بسزایی داشت.
سعید كاظمی آشتیانی (زاده 1 فروردین 1340 - درگذشته 14 دی 1384)، رئیس سابق پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشكی ایران بود. وی دارای درجه دكترای تخصصی جنین شناسی از دانشگاه تربیت مدرس بود كه پس از تشكیل پژوهشكده رویان، در رشد طب تولید مثل، فناوری سلول های بنیادی و همانند سازی در ایران نقش بسزایی داشت. كاظمی در سال 1383 به عنوان چهره های ماندگار تقدیر شد.
كاظمی آشتیانی در سال 1358 در رشته فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشكی ایران تحصیلات دانشگاهی را آغاز كرد و هم زمان از همان سال 58 به تدریس ادبیات و بینش اسلامی در هنرستان فنی و نمونه دولتی آزادی فلسطین واقع در خیابان دماوند تهران پرداخت. تعطیلی دانشگاه ها هم زمان با انقلاب فرهنگی اندكی در تحصیل او وقفه ایجاد كرد. اما با حضور در جبهه های جنگ ایران و عراق این وقفه طولانی تر شد. وی سرانجام پس از 11 سال به سال 1369 مدرك كارشناسی ارشدش را در رشته فیزیوتراپی اخذ كرده و از دانشكده علوم توانبخشی فارغ التحصیل شد.
كاظمی آشتیانی هم زمان با مدیریت جهاد دانشگاهی و پژوهشكده رویان در مقطع دكترا در رشته علوم تشریح با گرایش جنین شناسی در دانشگاه تربیت مدرس به تحصیلش ادامه داد و به سال 1376 درجه دكترایش را اخذ كرد.
كاظمی آشتیانی علاوه بر ریاست پژوهشكده رویان و جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشكی ایران، هم زمان حضوری پررنگ در فعالیت های علمی داشت.
كاظمی آشتیانی علاوه بر ریاست پژوهشكده رویان و جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشكی ایران، هم زمان حضوری پررنگ در فعالیت های علمی داشت. چاپ ده ها مقاله در مجلات علمی داخلی و بین المللی، انجام چندین طرح تحقیقاتی ملی، تدریس در دانشكده ها، نگارش كتاب، راه اندازی گروه های پژوهشی در شاخه های مختلف علوم پزشكی، برگزاری چند دوره جشنواره بین المللی رویان، داوری جشنواره های علمی و سردبیری مجله علمی پژوهشی یاخته از این جمله است. از ویژگی های منحصر به فرد او توجه به امر كاربردی كردن دانش و فناوری در درمان بود.
ی سرانجام در 14 دی 1384 در سن 44 سالگی درگذشت
چهار سال بعد از درگذشت وی جایزه بین المللی كاظمی موسوم به «كاظمی پرایز»شكل گرفت. این جایزه هر ساله به محققان برتر اهدا می شود.
منبع خبر:
رادیو فرهنگ
   تاریخ: ۱۱:۰۴ - ۲۷/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۹