دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

خطر پوكی استخوان در كمین چهل سالگی كودكان امروز | سالانه 200 درخواست مهاجرت فیزیوتراپیست داریم
 
رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: اختلالات اسكلتی و عضلانی در كودكان در مدت شیوع همه گیری كرونا تاكنون افزایش یافته و آنان در 40 سالگی دچار بیماری پوكی استخوان و غیره می شوند.
رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: اختلالات اسكلتی و عضلانی در كودكان در مدت شیوع همه گیری كرونا تاكنون افزایش یافته و آنان در 40 سالگی دچار بیماری پوكی استخوان و غیره می شوند.

اختلالات اسكلتی و عضلانی كودكان - پوكی استخوان كودكان - آرتروز كودكان به گزارش همشهری آنلاین، احمد مؤذن زاده رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران امروز در یك نشست خبری كه در محل این انجمن برگزار شد، اظهار كرد: شیوع همه گیری بیماری كرونا باعث شده اختلالات اسكلتی و عضلانی در كودكان كشورمان 30 درصد افزایش یابد.

مؤذن زاده افزود: اختلالات اسكلتی و عضلانی در كودكان به علت بی تحركی، استفاده از رایانه و تغذیه نادرست در مدت شیوع همه گیری كرونا تاكنون افزایش یافته و آنان در 40 سالگی دچار بیماری پوكی استخوان و غیره می شوند در حالی كه تمرین و آموزش وزرش های مناسب در پیشگیری و درمان این اختلالات موثر است.

وی گفت: به عنوان مثال، اگر یك فرد روزانه 45 دقیقه پیاده روی داشته باشد، از بروز پوكی استخوان در سنین 50 سال به بالا پیشگیری می شود.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران ادامه داد: تشخیص و درمان بیماری برعهده پزشك است و با روشهای درمان فیزیوتراپی می تواند از این بیماری ها پیشگیری كرد.

سالانه 200 درخواست مهاجرت فیزیوتراپیست مؤذن زاده با بیان اینكه تعیین شرح وظایف مقطع پایه فیزیوتراپی تدوین شده و به تصویب شورای عالی نظام پزشكی رسیده است، گفت: 14 ماه از تصویب این شرح وظایف می گذرد، ولی ابلاغ نشده است، در عرصه تصمیم گیری و سیاست گذاری عرصه سلامت رعایت استانداردهای جهانی و منافع بیمار حائز اهمیت است ولی در كشور ما تعارض منافع وجود دارد.

وی با اشاره به نگرانی در مورد مهاجرت فیزیوتراپیست ها، گفت: بطور متوسط سالانه 200 درخواست مهاجرت فیزیوتراپیست به سایر كشورها داریم كه این موضوع نگران كننده است.

این پزشك اظهار داشت: با توجه به شیوع مشكلات اسكلتی و عضلانی و اینكه مردم نیاز بیشتری به دریافت خدمات فیزیوتراپی دارند، باید شرایط مطلوب برای فیزیوتراپیست ها فراهم شود تا آنها به دلایل مختلف از جمله رفاهی و معیشتی مهاجرت نكنند.

وی تصریح كرد: اكنون 8 هزار فیزیوتراپیست در كشور داریم و حدود یكهزار دانشجوی فیزیوتراپی در مقاطع مختلف تحصیلی تحصیل می كنند كه ارتقا دكترای حرفه ای را خواستار هستیم .

مهاجرت بیش از نیمی از فارغ اتحصیلان دكترای حرفه ای فیزیوتراپی مؤذن زاده توضیح داد: برخی از فیزیوتراپیست ها در كشورهای دیگر در مقطع دكتری حرفه ای فارغ التحصیل شده اند و در حال حاضر 200 فارغ التحصیل فیزیوتراپی در مقطع دكترای حرفه ای داریم كه حدود 80 نفر این افراد در داخل كشور و مابقی در سایر كشورها فعالیت می كنند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: خدمات فیزیوتراپی با مقطع كارشناسی جوابگوی نیاز جامعه نیست و باید به دنبال ارتقای رشته فیزیوتراپی در مقطع دكترای حرفه ای بود، با توجه به جمعیت كشور، حداقل 40 هزار فیزیوتراپیست نیاز داریم كه در حال حاضر یك پنجم نیاز ما فراهم شده و همین موضوع باعث ورود افراد غیرمتخصص به این حرفه شده است.

به گفته مؤذن زاده، مردم نیازمند استفاده از خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی هستند و با توجه به این موضوع باید افراد با صلاحیت حرفه ای در رشته فیزیوتراپی تربیت شوند.

افزایش 2 برابری آسیب های اسكلتی و عضلانی در كشور محمد اكبری دبیر علمی سی و سومین كنگره فیزیوتراپی نیز در ادامه این نشست، گفت: با توجه به گسترش زندگی ماشینی از 3 دهه پیش و شیوع كرونا فعالیت فیزیكی بین مردم كاهش یافته، شیوع آسیب های اسكلتی و عضلانی در مردم به خصوص دانش آموزان 2 برابر افزایش یافته است.

وی افزود: سیستم اسكلتی و عضلانی اهمیت زیادی دارد در واقع موتور محركه تمام سیستم های بدن است، امروزه دغدغه این است مقاطع تحصیلی فیزیوتراپی ارتقا نیافته و ارائه خدمات نیز در سطح مطلوب وجود نخواهد داشت.

بیش از 70 درصد مراجعان فیزیوتراپی اختلالات اسكلتی و عضلانی دارند مؤذن زاده با بیان اینكه خدمات فیزیوتراپی خطر ابتلا به بیماری ها را كاهش می دهد، اظهار داشت: بیش از 70 درصد مراجعان فیزیوتراپی اختلالات اسكلتی و عضلانی دارند و اگر حرفه فیزیوتراپی ارتقا پیدا نكند، در آینده با جامعه ای بیمار مواجه خواهیم شد، چون از خدمات روزآمد فیزیوتراپی محروم خواهند بود.

وی خاطرنشان كرد: در كشورهای پیشرفته هزینه درمان با وجود فعالیت فیزیوتراپیست های حرفه ای، كاهش پیدا می كند. پیشنهاد می شود مسئولان وزارت بهداشت به استانداردهای جهانی فكر كرده و سیاست های لازم را در این زمینه اتخاذ كنند.

سی و سومین كنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران، در روزهای 13 تا 15 مهر 1401 در محل هتل المپیك تهران برگزار می شود.

اختلال در فیزیوتراپی، فیزیوتراپی در آسیب های عصبی عضلانی و اسكلتی، فیزیوتراپی در آسیب های قلبی عروقی و تنفسی، فیزیوتراپی در آسیب های ورزشی، فیزیوتراپی در بیماری های كودكان و عمره، از مهم ترین محورهای مورد بحث در این كنگره خواهد بود.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۵:۵۵ - ۲۷/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۵