دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

افزایش رفاه شهرنشینان بعد از بحران كووید19 | جهان پس از كرونا چگونه خواهد شد؟
 
همه گیری كرونا در سراسر جهان با وجود همه دردسرها و تلخی هایش برای ساكنان زمین، جهان پس از بحران را دستخوش تغییراتی خواهد كرد. طبق پیش بینی محققان، شهرها بیشترین تغییر را در دوران پسا كرونا خواهند داشت.
شهر به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایمنا، حالا دیگر مسئولان و مدیران شهرهای سراسر جهان از مزایای دسترسی حداكثری به فضاهای عمومی آگاه شده اند. افزایش گرایش مردم به فضاهای بیرون از خانه و بازگشت مالكیت فضاهای عمومی به پیاده ها دستاورد مهمی برای شهرهای جهان خواهد بود.

محققان در سراسر دنیا پس از انجام مطالعات متعدد در زمینه میزان تأثیرپذیری شهرها از شیوع بیماری كووید-19 چنین استدلال كرده اند كه دنیای پساكرونا بسیار متفاوت با جهان ماقبل از آن خواهد بود و شهرنشینان در رفاهی به مراتب بیشتر از قبل به سر خواهند برد. شواهد حاكی است كه محدودیت های كرونایی و رعایت فاصله اجتماعی، اهمیت فضاهای عمومی را به عنوان مكان هایی برای برقراری ارتباطات اجتماعی و برآورده كردن نیازهای اولیه بشر، بیش از پیش به تصویر كشیده و رغبت ساكنان را به حضور در این نقاط شهری افزایش داده است. بدون شك، شهرنشینان با نگرشی متفاوت نسبت به گذشته از فضاهای عمومی، به خصوص پارك ها بهره خواهند برد و به این مكان ها به عنوان محیط هایی ضروری برای افزایش رفاه جسمی و روانی نگاه خواهند كرد.

محبوبیت پارك ها بین شهروندان خود جداسازی اجباری و لزوم رعایت فاصله اجتماعی در دوران پاندمی كووید -19، تنهایی و نگرانی مردم در سراسر دنیا را تشدید كرده است. نتایج حاصل از مطالعات متعدد حاكی است كه بروز بسیاری از مشكلات عمده سلامت نظیر افسردگی، بیماری های قلبی و كاهش امید به زندگی ارتباط مستقیمی با تنهایی افراد دارد. در چند دهه اخیر، فردگرایی و تكنولوژی های جدید در گرایش انسان به تنهایی سهیم بوده است. حتی انجام خریدهای روزانه به صورت اینترنتی، تنهایی و دوری از تعاملات اجتماعی را بیشتر در بین بشر ترویج داده و انسان را به سمت انزوای حداكثری كشانده است. بسیاری از مردم در سراسر دنیا، در قرنطینه های دوران كرونا و جداسازی های اجتماعی، از بالكن ها و حیاط ها برای برقراری ارتباط با همنوعان خود بهره برده اند. این افراد، ضمن رعایت فاصله مطمئن از یكدیگر، دغدغه تنهایی های خود را از طریق گفت وگوهای از راه دور با هم به اشتراك گذاشته و از اضطراب های ناشی از شیوع بیماری كووید -19 كاسته اند.

علاوه بر این، در ایام كرونا فضاهای عمومی و پارك ها از محبوبیت بیشتری در بین شهروندان برخوردار شده اند چرا كه مردم در این مكان ها توانسته اند با رعایت فاصله لازم از یكدیگر ارتباط برقرار كنند. دسترسی به طبیعت، فضاهای باز گسترده و امكانات ورزشی و تفریحی به یك نیاز اساسی در دوران كرونا تبدیل شده و مزایای زیادی برای شهر و شهروندی داشته است. پیاده روی، به عنوان یكی از بهترین روش های افزایش فعالیت جسمی برای بسیاری از مردم، امكان رهایی از محدودیت ها و بهره مندی از هوای آزاد و نور خورشید را فراهم آورده است.

علاقه مردم به دوچرخه سواری همچنین پاندمی كرونا مزایای بستن بعضی از خیابان های اصلی روی تردد وسایل حمل و نقل موتوری و تبدیل آن ها به پیاده راه را آشكار كرد و نیاز به پیاده روی وسیع در خیابان ها را به تصویر كشید. در این دوران، مقامات رسمی در بسیاری از شهرهای جهان، تردد وسایل حمل و نقل عمومی را به طور موقت یا دائمی ممنوع كرده و پیاده روی و دوچرخه سواری را جایگزین آن كردند. این كار به كاهش انتشار گازهای آلاینده در شهرها و ترویج تردد سبز در بین شهروندان كمك زیادی كرد و برنامه ریزان را به توسعه مسیرهای بیشتر برای رفت و آمد عابران پیاده و دوچرخه سواران سوق داد.

مقامات رسمی در سراسر دنیا، از مزایای دسترسی حداكثری به فضاهای عمومی آگاه شدند و برای ایمن سازی و سازگاری بیشتر فضاهای عمومی در دوران پاندمی كرونا نوآوری های زیاد و اغلب كم هزینه ای انجام دادند. در این بین، نگرش مردم به نحوه تردد وسایل حمل و نقل موتوری تغییر پیدا كرد و همگان از تبعات اختصاص بیش از حد فضاهای عمومی به این وسایل آگاه شدند. در واقع، پاندمی كرونا نشان داد كه بخش اعظم مالكیت شهرها در اختیار وسایل نقلیه قرار دارد و مردم كمترین بهره را از فضاهای عمومی می برند. به همین دلیل، برنامه ریزان شهری طی پاندمی كرونا تلاش كردند بدون حذف خودروها، پیاده روی و دوچرخه سواری را بیش از قبل در بین مردم ترویج دهند تا از این طریق، مالكیت فضاهای عمومی را به انسان ها بازگردانند.

در روتردام هلند، رفت و آمد خودروها در بعضی از خیابان های اصلی شهر از ساعت 4 عصر به بعد ممنوع شده و تنها عابران پیاده و دوچرخه سواران حق تردد در این مكان ها را دارند. یا در پورتلند آمریكا زمین های بزرگ در مناطق كم درآمد، كه تا كنون به پارك خودروها اختصاص داشت، در اختیار كشاورزان قرار گرفت تا در آنجا محصولات خود را بفروشند.پرورش گل و گیاه و سبزیجات در بالكن ها

یكی از تغییرات مثبت دیگری كه طی انتشار ویروس كرونا در زندگی مردم اتفاق افتاد، افزایش رغبت آن ها به كشاورزی شهری و پرورش سبزیجات و میوه ها در بالكن ها، پشت بام ها و حیاط خانه ها بود. گرایش مردم استان كبك و سایر مناطق كشور كانادا به طور چشمگیری به مزارع شهری روز به روز در حال افزایش است كه انگیزه آنان تنها تأمین محصولات كشاورزی تازه نیست، بلكه مردم می خواهند با طبیعت پیوند برقرار كنند و سبك زندگی پایداری برای خود در پیش گیرند.

پیش بینی می شود كه در دنیای پساكرونا، امكانات و فضاهای عمومی نظیر ایستگاه های اتوبوس، پیاده روها، خطوط عابر پیاده و سایر نقاط تغییرات چشمگیری پیدا كند. علاوه بر این، ساختمان ها نیز بازطراحی خواهند شد، تا با ترویج دوركاری دائمی سازگاری پیدا كند و همچنین فضاهای بیشتری را برای ایجاد مزارع شهری در برگیرد.

بسیاری از نقاط تیره و تاریك پاندمی كرونا كه به مرگ و میر عده زیادی از ساكنان زمین منجر شد، هرگز فراموش نخواهد شد. اما به نظر می رسد، دنیای پس از كرونا، جهان بهتری برای زمینی ها خواهد بود. دنیایی كه به ویژه شهرنشینان را از پیله مشكلات خودساخته شان بیرون می آورد و جهان تازه ای را پیش روی بشر قرار می دهد.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۹:۲۲ - ۰۵/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۷