دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

خانه نشینی معلولان؛ تبعات افزایش هزینه دست و پای مصنوعی در صورت عدم پوشش بیمه ها
 
مدیركل توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: اگر بیمه های پایه همچنان خدمات ارتز و پروتز را پوشش ندهند، با افزایش چشم گیر هزینه دست و پای مصنوعی و ارتزهای كمك حركتی، معلولیت افراد منجر به خانه نشینی و خروج آنها از مشاغل كنونی و بازار كار می شود.
خانه نشینی معلولان؛ تبعات افزایش هزینه دست و پای مصنوعی در صورت عدم پوشش بیمه ها مدیركل توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: اگر بیمه های پایه همچنان خدمات ارتز و پروتز را پوشش ندهند، با افزایش چشم گیر هزینه دست و پای مصنوعی و ارتزهای كمك حركتی، معلولیت افراد منجر به خانه نشینی و خروج آنها از مشاغل كنونی و بازار كار می شود.

به گزارش اترك، پیمان پیشگاهی مدیر كل توانبخشی این جمعیت گفت: در اغلب كشورهای دنیا، حتی جوامع درحال توسعه، بیمه های پایه خدمات توانبخشی از جمله تهیه ارتزها و پروتزهای كمك حركتی را، سال ها پیش تحت پوشش قرارداده اند؛ چراكه بازگشت توان خواه به زندگی عادی برابر با اشتغال او و جلوگیری از پرداخت هزینه های بلند مدت درمانی توسط بیمه هاست.

وی ادامه داد: اما در كشور ما بیمه های پایه حاضر شده اند؛ سال ها هزینه های درمانی و از كارافتادگی معلولان را بپردازند ولی از پوشش خدمات توانبخشی امتناع كنند. بیمه های پایه بی آنكه به صدمات روحی و جسمی خانه نشینی توجه كنند؛ توان خواهان را از بازگشت به محیط كار و جامعه دور می كنند.

پیشگاهی افزود: اغلب توان خواهان در حوادث رانندگی با خودروهای ارزان و كم كیفیت یا در محیط های كاری صنعتی، ساختمانی و فنی دچار حادثه می شوند و دست یا پای خود را از دست می دهند. بنابرین بیشتر آن ها از اقشار كم برخوردار جامعه هستند و پشتوانه مالی لازم را برای دریافت پروتز و لوازم كمك حركتی ندارند.

وی یادآوری كرد: جمعیت هلال احمر با 60 سال تجربه توانبخشی در ایران به عنوان اولین و بزرگترین ارائه كننده خدمت به توان خواهان، در حال حاضر 196 واحد توانبخشی در سراسر كشور دارد كه بخشی با عنوان مددكاری در كنار آنها فعال است. بخش های مددكاری با همكاری سازمان داوطلبان هلال احمر و همچنین خیران حوزه سلامت در كشور، بسیاری از هزینه های افراد كم بضاعت و مستضعف را پرداخت می كنند.

مدیركل توانبخشی هلال احمر افزود: اما افزایش كم سابقه قیمت تجهیزات پزشكی و توانبخشی در سال های اخیر بین كمك های مالی خیران در بخش های مددكاری و تقاضای معلولان جسمی حركتی شكافی ایجاد كرده كه ممكن است در سال 1401 به دره ای عمیق تبدیل شود.

پیشگاهی تاكید كرد: خدمات توانبخشی مراكز هلال احمر به خصوص در تأمین ارتز و پروتز در حال حاضر با كیفیت مطلوب و بسیار ارزان تر از بخش خصوصی به توان خواهان ارائه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ مدیركل توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: بسیاری از مردم گمان می كنند اگر فردی یك دست یا پای مصنوعی دارد؛ می تواند یك عمر را بدون هیچ هزینه و اقدام خاصی زندگی كند. درحالیكه بهترین پروتزها عمری بیش از چند سال ندارند و افزایش قیمت ها باعث شده آمار تعمیرات پروتز و ارتز در واحدهای توانبخشی ما افزایش و آمار تعویض آن ها كاهش یابد. معنی این آمار افزایش آلام توان خواهان در كشور است.
منبع خبر:
روزنامه اترک
   تاریخ: ۲۱:۵۴ - ۰۸/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۲