دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

پیری و هزار درد/ خراسان شمالی 84 هزار سالمند دارد
 
اترك: پیری و هزار درد، جمله ای آشنا كه همه ما از پدربزرگ و مادربزرگمان شنیده ایم، وقتی به دوران پیری و سالمندی می رسند در خود صدها عیب و درد پیدا می كنند. اما آنها هم روزی زیباترین دختر و پسر جوان بودند كه اكنون به این مرحله از زندگی رسیده اند.
به بهانه روز سالمند؛ پیری و هزار درد/ خراسان شمالی 84 هزار سالمند دارد اترك: پیری و هزار درد، جمله ای آشنا كه همه ما از پدربزرگ و مادربزرگمان شنیده ایم، وقتی به دوران پیری و سالمندی می رسند در خود صدها عیب و درد پیدا می كنند. اما آنها هم روزی زیباترین دختر و پسر جوان بودند كه اكنون به این مرحله از زندگی رسیده اند. به گزارش اترك، نامش عمو محمد است، پیرمردی حدود 80 ساله كه پنج سال پیش همسرش را از دست داده و ثمره عشق زندگی شان چهار فرزند دختر و پسر است، اما انگار از زمان فوت همسرش تكه ای از جانش هم رفته است.

همیشه یك صندلی كوچك همراهش دارد و سركوچه تنها و جدا از سایر پیرمردهای هم سن و سال خودش می نشیند و انگار در دنیای دیگری سیر می كند، خودش تمایل به صحبتی با ما ندارد اما دخترش كه در ماه یكی دو هفته در خانه پدر می ماند تا به كارهای خانه و پدرش رسیدگی كند در گفتگو با ما می گوید: از وقتی مادرم فوت شده انگار جان پدرم هم گرفته شده، عشق میان آن دو زبان زد همگان بود ولی از پنج سال پیش كه مادرم آسمانی شده كار شبانه روز پدرم اشك و حسرت نبود یار و همدمش است.

چند باری با خواهر و برادرانم به پدرم پیشنهاد داده ایم تا برای اینكه از تنهایی درآید و همدمی داشته باشد ازدواج كند اما او می گوید 40 سال فقط یك عشق داشته ام و از این پس هم كسی را وارد زندگی ام نمی كنم، اینكه پدرم پنج سال كارش شده اشك و گریه دل ما را ناآرام می كند، اما نمی دانیم چكار كنیم پدر هنوز رفتن مادر را قبول نكرده است و ما هم به خواسته پدر احترام گذاشتیم و سعی كرده ایم تا در ماه نوبتی هر كدام مان پیش پدر باشیم و او را تنها نگذاریم.

خواسته من از فرزندانی كه در چنین شرایطی قرار دارند این است كه پدر و مادر خود را در این دوران از زندگی درك كنند، آن ها زمانی تمام جوانی خود را پای ما گذاشته اند و اكنون نوبت ماست تا حق فرزندی را به خوبی ادا كنیم.

خانه سالمندان نمی گویم جای بدی است اما همانطور كه آنها ما را با خون و دل بزرگ كرده اند، ما هم باید در این دوران از زندگی جبران زحمات آن ها را داشته باشیم و حدالامكان اجازه رفتن آنها به خانه سالمندان را ندهیم.

مشغول گفتگو با دختر عمو محمد بودم كه یكی از همسایه ها متوجه صحبتمان شد و جلوتر آمد و گفت به نظرم قشنگ ترین عشق، عشقی است كه تا لحظه مرگ همراهت باشد. او هم از دوران سالمندی پدر و مادرش برایمان می گوید. از این كه مادرش یك سال پیش به دلیل سكته قلبی آسمانی شد و تمام فرزندانش و مهم تر از همه پدرخانواده را در شوك عجیبی فرو برد.

پدرم از لحظه ای كه مادرم را به خاك سپردیم لب به غذا نزد و گوشه گیر شد و با كسی صحبت نمی كرد فقط با خود می گفت عزیزجانم من بدون تو تاب نمی آورم فقط دستان پر مهر تو را می خواهم، وضعیت پدر سالمندمان ما را نگران تر از هر روز می كرد اما مرغش یك پا داشت. هیچ كدام از ما حریف او نمی شدیم شاید به زور و اصرار یك قاشق غذا می خورد یا نه، پدر و مادرم لیلی و مجنونی در فامیل برای خودشان بودند به طوریكه الگوی تازه عروس و دامادهای فامیل قرار گرفتند. همیشه می گفتند عشق واقعی آن است كه طرف مقابلت را با همه كم و كاستی هایش بخواهی، در دوران جوانی كه سرحال هستی همه چیز خوب است اما آن كسی كه در دوران پیری و ناتوانی هم را تو بخواهد و لیوانی آب دستت بدهد باید دورش گشت، عشق پدر و مادرم مثال همان ضرب المثلی است كه می گویند به پای هم پیر بشین اما از هم سیر نشین.

پدر و مادرم به پای هم پیر شدند و مشكلات زندگی را پا به پای هم پشت سر گذاشتند تا اینكه سه ماه بعد از فوت مادرم، اشك های پدرم هم خشكید و او هم بیشتر از این نتوانست دوری مادر را تحمل كند و آسمانی شد.»

صحبت های این دو دختر، بغض عجیبی بر گلویم انداخت. از اینكه چقدر قشنگ از عشق و محبت ها بین پدر و مادر خود می گویند. اینكه برای آسایش والدینشان هر كاری می كردند اما در این میان روزی را یادم آمد كه برای بازدید به یكی از خانه سالمندان بجنورد رفتیم، مادرانی كه تمام جوانی و زیبایی خود را خرج فرزندان خود كرده بودند ولی اكنون جواب خوبی های آن ها سپردنشان به خانه سالمندان بود.

مادری كه هر روز خود را سرخاب سفیدآب می كرد كه مبادا فرزندانش به دیدنش می آیند از چهره تكیده چروكیده او شرمسار شوند، هر خط چین و چروك او نشان از سال ها تجربه و مشقت بود اما دریغ از فرزندانی كه با بی رحمی تمام او را به خانه سالمندان سپرده بودند.

یا روزی را به یاد دارم كه در اداره كل بهزیستی استان مشغول كار بودم و نگهبانی اومد و گفت پسری، پدر و مادر پیرش را جلوی درب ورودی گذاشته و گفته است این هم برای خودتان ما نمی خواهیم شان.

گاهی اوقات با خودم فكر می كنم كه ما را چه می شود، به جای اینكه جواب دستان پر مهر و گرم پدر و لالایی های شبانه و تا صبح بیدار ماندن مادرمان را با عشق و محبت بدهیم آن ها را روانه خانه سالمندان می كنیم جایی كه فقط شدت تنهایی، غم و غصه را بیشتر می كند...

+سالمندان میراث گران بها

یكی از سرمایه های بزرگ هر كشوری مردم و منابع انسانی جامعه به شمار می روند، بدون شك سالمندان میراث گرانبهایی هستند كه می توانند تاریخ و تجربیات خود را در اختیار نسل بعدی قرار دهند و اگر ما امروز توجه به این بزرگواران را فراموش كنیم و آنطور كه شایسته شان و منزلت آنهاست به آنان نپردازیم، نباید انتظاری از نسل بعد از خود داشته باشیم.

سالمندان، پدران و مادران گذشته كه امروز با اشتیاق شاهد به بار نشستن ثمره زندگی خود در جامعه هستند، تاریخ شفاهی و بركت جامعه امروزند و بر ماست تا به منزلت حقیقی آنها توجهی در خور ویژه داشته باشیم.

همچنین مسئولین جامعه شهری هم موظفند در تمامی امور از جمله برخورداری از خدمات اجتماعی خوب و بستر سازی برای تردد راحت این عزیزان در سطح شهر و در اماكن عمومی، همه سعی خود را در این مهم بكار ببندند.

+خراسان شمالی 84 هزار سالمند دارد

محسن توحیدی مقدم، مدیركل بهزیستی خراسان شمالی گفته است: 84 هزار و 869 نفر از معادل 8.5 درصد جمعیت 998 هزار نفری این استان بالای 60 سال و سالمند است و 10 هزار و 273 نفر از مجموع سالمندان این استان زیر پوشش بهزیستی هستند كه از مستمری و سایر خدمات بهره مند می شوند.

میانگین جمعیت سالمند در كشور 10.43 درصد است و خراسان شمالی پایینتر از میانگین كشوری است. جمعیت سالمند در سطح كشور و همچنین استان رو به افزایش است و باید تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود. پنج مركز شبانه روزی شامل سه مركز برای آقایان سالمند و 2 مركز برای بانوان سالمند، چهار مركز روزانه توانبخشی سالمندان، یك مركز ویزیت در منزل و 2 بنیاد فرزانگان در این استان برای این گروه هدف فعال است كه در مجموع گنجایش حدود 400 نفر سالمند را دارند. سیاست های سازمان بهزیستی مبنی بر ایجاد مراكز توانبخشی سالمندان است كه تلاش می شود تا این مراكز گسترش یابد. برای ایجاد مراكز روزانه توانبخشی سالمندان به ازای هر نفر سالمند نیازمند یك میلیون و 650 هزار تومان یارانه پرداخت می شود. پدران و مادران را نباید از خانواده جدا كرد، با نگهداری آنان در بخشی از ساعات روز به خانواده كمك می كنیم تا به امور روزمره خود برسند و در شب از سالمند خود نگهداری و مراقبت كنند. در مراكز روزانه سالمندان خدماتی از جمله توانبخشی، خدمات كمك درمانی، برنامه های اوقات فراغت و فرهنگی برای آنان ارائه می شود.

بر اساس پیش بینی ها 25 درصد از جمعیت كشور تا سال 1430 را سالمندان تشكیل می دهند، برنامه ریزی های لازم برای ارائه خدمات بهتر به این قشر باید انجام شود و زیرساخت های لازم برای افزایش جمعیت سالمند فراهم شود. مراكز بنیاد فرزانگان در سطح استان توسط تشكل ها ایجاد شده است و برنامه های آموزشی برای سالمندان در بخش های مختلف برگزار می كنند و همچنین به سالمندان نیازمند نیز در زمینه توانبخشی، درمانی و سایر اقلام كمك خواهند كرد. جمعیت سالمند، معلولان، جانبازان، كودكان، زنان باردار برای رفت و آمد نیازمند مناسب سازی هستند.

113 هزار نفر زیر پوشش بهزیستی استان هستند كه شامل معلولان، سالمندان، زنان خود سرپرست، كودكان و سایر گروه هدف می شود.

خراسان شمالی حدود یك میلیون نفر جمعیت دارد و 44 درصد از جمعیت آن در روستاها سكونت دارند و نرخ رشد جمعیت استان بیش از میانگین كشوری است، نرخ رشد جمعیت كشور 1.1 درصد و در این استان 1.3 درصد است.

نرخ ولادت در این استان بالاتر از رقم كشوری است به طوری كه این رقم در كشور 13.6 در هزار و در این استان 15.3 در هزار ثبت شده است.
منبع خبر:
روزنامه اترک
   تاریخ: ۲۱:۵۴ - ۰۸/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۰