دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

بیماری های قلبی علت 42 درصد فوتی ها در كشور/ افزایش بروز این بیماری ها در كرونا
 
به مناسبت روز جهانی قلب، یك كارشناس مسئول بیماری های قلب و عروق اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح عوامل خطر و نشانه های بروز بیماری های قلبی، از افزایش بروز این بیماری به دنبال همه گیری كرونا خبر داد.
به مناسبت روز جهانی قلب، یك كارشناس مسئول بیماری های قلب و عروق اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح عوامل خطر و نشانه های بروز بیماری های قلبی، از افزایش بروز این بیماری به دنبال همه گیری كرونا خبر داد.

بیماری های قلبی علت 42 درصد فوتی ها در كشور/ افزایش بروز این بیماری ها در كرونا
به گزارش سلامت نیوز، دكتر طاهره سماوات در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شعار روز جهانی قلب مبنی بر " با تمام قلب خود از قلب تان مراقبت كنید "، گفت: باید بتوان با همدلی همگانی بر بیماری های قلبی و عروقی غلبه كرد و اگر همدلی نباشد امكان كنترل این بیماری شایع جهانی كاهش می یابد. باید بتوان با اقدامی دست جمعی و ملی عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را كاهش داد. این عوامل خطر قابل تغییر هستند.

عوامل خطر بروز بیماری های قلبی

او با اشاره به اینكه دو دسته عامل خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی وجود دارد، تصریح كرد: دسته اول عواملی هستند كه در دست ما نیست. این عوامل شامل ارث، جنسیت، سن و... است كه تغییر ناپذیر هستند، اما برخی عوامل مانند سبك زندگی نادرست، تغذیه نامناسب، مصرف سیگار و الكل، استرس، كم تحركی و... در دست ما است و می توانیم روی آن تاثیر بگذاریم و با تعدیل و اصلاح آنها بر روند بیماری های قلبی و عروقی تاثیر بگذاریم.

انواع بیماری های قلبی و عروقی

وی با بیان اینكه بیماری های قلبی و عروقی بسیار وسیع هستند، اظهار كرد: بیماری های مادرزادی، بیماری های روماتیسمال قلب، برخی مشكلات قلبی كه ممكن است ابتلا به برخی ویروس ها سبب نارسایی های قلبی شود كه در دسته كاردیومیوپاتی ها قرار می گیرند كه گاهی ارثی هستند، بیماری های كاردیومیوپاتی هیپرتروفیك كه جداره قلب را ضخیم می كنند، بیماری های پریكارد كه ممكن است به دنبال ابتلا به سل بروز یابد و باعث محدودیت عملكرد قلب شود، بیماری های الكتروفیزیولوژی قلب كه منجر به آریتمی های قلبی می شوند، بیماری هایی كه در آن عضلات قلب دچار مشكل شوند، بیماری های عروق قلب در عروق كوچك و بزرگ كه سبب بروز سكته ها یا نارسایی های قلبی می شوند و.... همگی از انواع بیماری های قلب و عروق هستند.

آیا بیماری های قلبی ارثی است؟

سماوات درباره سهم وراثت در بروز بیماری های قلبی و عروقی، بیان كرد: بیماری های عروق كرونر قلب كه به شكل زودرس در افراد درجه یك خانواده ظاهر می شود به شدت ارثی است. اگر مرد زیر 55 سال و خانم زیر 65 سال دچار بیماری عروق كرونر شده باشد و سكته قلبی كرده باشد یا ثابت شود كه جداره عروق قلبش دچار رسوب چربی و كلسیم شده است، افراد نزدیك به این خانم و آقا و سایر اعضای نزدیك خانواده آنها باید حتما بررسی شوند تا دچار بیماری عروق كرونر زودرس نشوند. اقوام این خانم و آقا باید حتما شیوه زندگی خود را اصلاح كرده تا سهم عوامل خطر بیرونی را كاهش دهند.

وی افزود: برای این دسته از بیماران كه بیماری كرونری قلب زودرس دارند یك غربالگری در اداره ژنتیك وزارت بهداشت داریم كه وقتی آنها را شناسایی كردیم حتما افراد درجه یك خانواده شان را برای اجرای پروتكل های درمانی ارجاع می دهیم تا زیر چتر غربالگری قرار گیرند. بیماری های قلب و عروق جنین در غربالگری های مادر باردار مشخص نمی شود. در بچه هایی كه زودرس به دنیا می آیند احتمال ابتلا به بیماری فشار خون بالا زیاد است و باید طی آموزش هایی كه به مادر داده می شود این نكات هم به مادر گوشزد شود تا به تغذیه و سبك زندگی كودك توجه ویژه كند و از چاق شدن این كودك جلوگیری كند.

لزوم چكاپ های دوره ای فشارخون و قندخون

كارشناس مسئول بیماری های قلب و عروق اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت درباره برنامه های وزارت بهداشت برای مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی، گفت: برنامه سلامت ما از شبكه های بهداشتی آغاز و تا مراكز جامع خدمات سلامت شهری ادامه دارد و در سامانه سیب فراخوان می دهیم تا افراد 30 ساله و بالاتر را از نظر دیابت ، فشارخون (در دو نوبت)، چربی خون (كلسترول، LDL، HDL و تری گلیسرید) و... بررسی كنیم. اگر نشانه های دیابت و فشار خون بالا وجود داشته باشد افراد تحت پوشش قرار می گیرند و به شكل دوره ای تحت بررسی قرار می گیرند.

او ادامه داد: به عنوان مثال اگر كسی فشارخون بالا داشته باشد به پزشك مركز ارجاع داده می شود و فشارخون بیمار بین سه تا 7 بار گرفته می شود كه اگر ثابت شود فشارخون بالا دارد، تحت مراقبت قرار می گیرد و هر ماه بررسی می شود و بعد از ثابت شدن فشار خون هر سه ماه یكبار تحت بررسی قرار می گیرد. كسانی كه دچار پیش فشارخون بالا هستند هر سال و كسانی كه فشار خون طبیعی دارند هر سه تا پنج سال یكبار بررسی می شوند.

وی افزود: تمامی آزمایشاتی كه در این زمینه برای شناسایی بیماران انجام می شود در شبكه بهداشتی رایگان است. همچنین تحویل دارو به افرادی كه دچار فشارخون بالا هستند در روستاها به شكل رایگان انجام می شود.

عدد «فشارخون» خود را بدانید

او درباره اجرای بسیج ملی كنترل فشارخون بالا كه در تابستان سال 1398 انجام شد، تصریح كرد: آن بسیج با هدف آگاه سازی شعار «عدد فشارخون خود را بدانید» انجام شد. فشارخون بالا یك بیماری بدون علامت است و ممكن است فرد سال ها با فشار خون بالا زندگی كند و اصلا متوجه بیماری خود نشود؛ بنابراین كسانی كه دچار علائم افزایش فشار خون می شوند، آن علائم نشان دهنده ایجاد مشكل در ارگان های حیاتی بدن است. مثلا عروق مغز و چشم، كلیه ها، قلب و... درگیر می شود. بر این اساس برای اینكه بدانیم فشارخون بالا داریم یا نه، باید اقدام به اندازه گیری فشارخون خود كنیم و راه اندازی بسیج ملی كنترل فشارخون بالا برای این بود كه مردم را حساس كنیم كه اقدام به بررسی فشارخون خود كنند.

سماوات ادامه داد: ما نمی توانیم تنها با یكبار اندازه گیری فشارخون تصمیم بگیریم كه فرد مبتلا به فشارخون بالا است یا خیر؛ از طرفی اندازه گیری فشارخون بالا چندین شرط دارد. زمانی كه فعالیت بدنی داشته باشید، فشارخون شما افزایش می یابد؛ مثلا اگر فشارخون فردی كه از مترو پیاده شده و پله ها را بالا آمده است و سریعا حركت كرده است را بگیریم، عددی كه دستگاه به ما نشان می دهد نمی تواند عدد واقعی فشارخون او باشد و قاعدتا بالاتر است و این طبیعی است كه پس از فعالیت بدنی فشارخون افزایش یابد؛ بنابراین نیاز به بررسی فشارخون در یك بازه زمانی مشخص با رعایت شرایط مشخص است كه اعداد فشارخون اشتباه نباشد.

شرایط صحیح اندازه گیری فشارخون

وی درباره شرایط صحیح اندازه گیری فشارخون، گفت: فرد نباید از نیم ساعت قبل از گرفتن فشارخون غذا خورده باشد، پیش از گرفتن فشارخون فعالیت بدنی شدید نكرده باشد، مثانه اش كاملا خالی باشد و احساس اجابت مزاج نداشته باشد، سیگار نكشیده باشد و قهوه و چای نخورده باشد. اگر این پیش شرط ها را رعایت كرده باشد می تواند در یك اتاق آرام در شرایطی كه دستش روی یك تكیه گاه باشد و پاهایش روی زمین باشد، فشار را اندازه گیری كرده و ثبت كند. این كار باید چندین نوبت انجام شود و اگر متوسط این فشارها 140 روی 90 و بالاتر بود این فرد احتمالا فشارخون بالا دارد و باید به پزشك مراجعه كند كه تا بر اساس شرایط، پزشك برایش دارو تجویز كند.

وی افزود: به كسانی كه در بسیج ملی كنترل فشارخون بالا، فشارشان را گرفتیم و عدد بالا بود، اعلام كردیم كه احتمال دارد دچار فشارخون بالا باشید و بنابراین به مراكز بهداشتی مراجعه كنید تا چندین بار دیگر فشار شما را اندازه گیری كنند كه شرایط دقیق شما مشخص شود.

مروری بر آمار و ارقام بیماری های قلبی و عروقی در كشور

او با اشاره به اینكه آخرین مطالعات طرح استپس برای بررسی آمار و ارقام بروز بیماری های قلبی و عروقی در سال 1399 انجام شده است، تصریح كرد: در این مطالعه مشخص شد كه فشارخون بالا در افراد 18 سال و بالاتر 32 درصد، كلسترول خون بالا در افراد 25 سال و بالاتر 31 درصد، تری گلیسرید بالا در افراد 25 سال و بالاتر 39درصد، قندخون بالا در افراد 25 سال و بالاتر 14.15 درصد، كم تحركی در افراد بالای 18 سال و بالاتر 54.3 درصد، مصرف دخانیات در افراد بالای 18 سال و بالاتر 14 درصد، اضافه وزن در افراد بالای 18 سال و بالاتر 38 درصد، چاقی در افراد 18 سال و بالاتر 25 درصد و مصرف میوه و سبزی كمتر از 5 سهم در روز در افراد بالای 18 سال و بالاتر 94 درصد است. این درصدها تقریبا در اكثر استان های كشور یكسان است.

سهم 42 درصدی بیماری های قلبی در مرگ ها

كارشناس مسئول بیماری های قلب و عروق اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینكه بیماری های قلبی و عروقی 42 درصد عامل مرگ و میر در كشور است، گفت: مرگ ومیرهای زیر 70 سال بالایی هم داریم اما این روند در ایران خیلی هم با آنچه كه در دنیا رخ می دهد، متفاوت نیست. اقوام مختلفی در كشور ما زندگی می كنند كه نوع زندگی، كار، تحرك، تغذیه و استرس های متفاوتی دارند و ما باید علل مختلفی كه باعث افزایش فشارخون بالا در اقوام مختلف می شود را بررسی كنیم تا روی عوامل خطر كار كنیم. مثلا در یاسوج میزان مصرف نمك خیلی بالا بوده است كه در این نقطه برنامه ریزی مرتبط انجام شده است. اما موضوع عوامل خطر مرتبط با بروز بیماری های قلبی و عروقی چند وجهی است و تمام عوامل بر عهده وزارت بهداشت نیست و چند سازمان باید كمك كنند.

وی با اشاره به اینكه مردان بیش از زنان به بیماری های قلبی مبتلا می شوند، اظهار كرد: هورمون محافظت كننده استروژن در خانم ها تا سن یائسگی می تواند عوامل خطر بروز بیماری قلبی را كاهش دهد، اما پس از آن مردان و زنان تقریبا آمار یكسانی در زمینه بیماری های قلبی و عروقی خواهند داشت.

ارتباط مستقیم آلودگی هوا و افزایش بروز بیماری قلبی

او درباره آثار آلودگی هوا بر بروز بیماری های قلبی و عروقی نیز بیان كرد: آلودگی هوا در ایجاد بیماری های عروق كرونر و آریتمی های خطرناك قلبی كه منجر به مرگ های ناگهانی می شود تاثیرگذار است. به دلیل سرب موجود در آلودگی هوا، فشارخون بالا در افراد ایجاد شده و این عامل خطر است. ما معمولا عادت داریم تا زمانی كه غول بیماری زا را به چشم نبینیم باور نكنیم و در مورد آلودگی هوا هم این موضوع صادق است. در سایر كشورهایی كه به یكباره بحران آلودگی هوا ایجاد شد، موضوع آلاینده های كارخانه ای سهم عمده داشتند اما در ایران عمدتا موضوع آلودگی هوا توسط اتومبیل ها رخ می دهد. حتی روزهایی كه به علت آلودگی هوا تعطیل می كنیم می بینیم كه تعداد ماشین های بیشتری در خیابان ها وجود دارد و نمی پذیریم كه اینها باعث بروز انواع بیماری ها می شود.

وی با تاكید بر اینكه آلودگی هوا هم یك موضوع چند وجهی است، گفت: برای كاهش آلودگی هوا نیازمند همكاری مردم و نهادهای مختلف دركنار یكدیگر هستیم. مثلا ما نیاز به توزیع مناسب جمعیت در كشور داریم. همه در كلانشهرها یا پایتخت جمع شده اند و همین عاملی برای افزایش آلودگی هوا در نقاطی خاص است. از سوی دیگر باید شبكه حمل و نقل كشور اصلاح شود تا بتواند پاسخگوی نیاز تردد مردم باشد.

افزایش بروز بیماری های قلبی در بهبودیافتگان كرونا

سماوات درباره تاثیر ابتلا به كرونا بر بروز بیماری های قلبی و عروقی، توضیح داد: ابتلا به بیماری كرونا، فشارخون افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و خیلی از افرادی كه فشارخون بالا هم نداشتند به واسطه ابتلا به كرونا به فشارخون بالا مبتلا شدند. در واقع فشارخون برخی بالا رفت و برای كسانیكه فشارخون بالا داشتند، فشارخون شان تشدید شده و از كنترل خارج شد. از سوی دیگر ابتلا به كرونا و یا تزریق برخی واكسن های كرونا بویژه واكسن های فایزر و مدرنا سبب بروز كاردیومیوپاتی (تضعیف عضله قلب و به دنبال آن بروز نارسایی قلبی)، گرفتاری پریكارد ( اختلال در عملكرد لایه محافظ قلب)، ایجاد لخته خونی و آمبولی ریه می شد.

وی افزود: بروز لخته خون به دلیل تغییراتی بود كه در سیستم گردش خون رخ می داد. به عنوان مثال علاوه بر ابتلا به بیماری، تزریق واكسن آسترازنكا در افراد زیر 50 سال هم می توانست لخته خون و مرگ ناگهانی ایجاد كند. به طور كلی عوارض ابتلا به كرونا در نقاط مختلف بدن رخ می داد تا جایی كه در برخی نارسایی كلیوی هم رخ می داد و یكی از علل افزایش فشارخون هم گرفتاری كلیه بود.

نشانه های حمله قلبی را بهتر بشناسیم

او درخصوص نشانه های ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، اظهار كرد: بیماری های مادرزادی قلب درصورت حاد بودن به محض دنیا آمدن نوزاد مشخص می شوند اما برخی بیماری های مادرزادی قلب و عروق ممكن است تا زمان بلوغ و یا میانسالی هم مشخص نشود مانند سوراخ بین دو دهلیز قلب كه مبتلایان به این مشكل ممكن است در میانسالی با تنگی نفس به پزشك مراجعه كنند. در مورد بیماری های عروق كرونر كه مهم ترین بیماری های قلب و عروق هستند، فرد ممكن است علامت های متفاوتی داشته باشد كه یكی از آنها تنگی نفس بویژه در هنگام راه رفتن است. مورد بعدی دردهای قفسه سینه است كه غالبا در مركز قفسه سینه احساس می شود البته ممكن است در سمت چپ یا راست هم احساس شود. این دردها با فعالیت شروع می شود و وقتی فرد استراحت می كند برطرف می شود. در صورتی كه این درد طول كشنده مربوط به قلب باشد و مثلا حدود 20 دقیقه طول بكشد آنقدر شدید است كه حتما فرد را به بیمارستان می كشاند.

وی افزود: دردهای قفسه سینه درصورتی كه در مركز قفسه سینه رخ ندهد غالبا در شانه چپ و در موارد نادری در شانه راست احساس می شود كه می تواند به بازو رسیده و در انگشت كوچك و انگشت حلقه هم احساس شود. درد حتی ممكن است در تمام فك و آرواره تحتانی احساس شود. این درد ممكن است با درد دندان اشتباه گرفته شود اما در صورتی كه درد در تمام فك تحتانی بروز كند باید به پزشك مراجعه كنید. درد سر دل كه با راه رفتن شروع می شود و با استراحت بهبود می یابد نیز برای معده نیست و باید حتما به پزشك مراجعه كنید تا از نظر قلبی بررسی شوید. بروز مشكلات قلبی در افراد سالمند می تواند با توهم همراه باشد كه اگر اطرافیان متوجه رفتار متفاوت سالمند شدند باید به پزشك مراجعه كنند. سردرد شدید و ناگهانی هم می تواند نشانه افزایش فشارخون باشد كه باید به دنبال آن فرد از نظر بیماری قلبی هم بررسی شود.

هنگام حمله قلبی چه كنیم؟

كارشناس مسئول بیماری های قلب و عروق اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، تاكید كرد: افرادی كه قبلا هم دچار این مشكلات و یا حمله قلبی شده باشند احتمالا قرص های زیر زبانی در منزل دارند كه باید استفاده كنند. البته حتما باید فشار خود را اندازه بگیرند و بعد اقدام به مصرف قرص زیرزبانی كنند. برای مصرف قرص زیر زبانی فشارخون نباید كمتر از 10 باشد زیرا با مصرف قرص، فشارخون كاهش می یابد و درصورتی كه فرد سكته قلبی كرده باشد و قرص هم مصرف كند، وسعت سكته قلبی افزایش خواهد یافت. تا رسیدن اورژانس یا فراهم شدن شرایط برای بردن بیمار به بیمارستان، امكان سه بار استفاده از قرص زیر زبانی وجود دارد اما برای هر بار استفاده از قرص زیر زبانی باید فشارخون گرفته شود.

او تاكید كرد: در آن شرایط بیمار مجاز به مصرف خوراكی نیست و تنها می تواند مقدار اندكی آب برای مصرف قرص بنوشد. برخی افراد به دنبال بروز دردهای قلبی ممكن است حالت تهوع داشته و یا استفراغ كنند كه اگر به بیمار آب بدهیم ممكن است مقداری از آن وارد ریه شده و آسپیره رخ دهد و ریه فرد هم درگیر شود. فرد با داشتن علائم فوق الذكر به هیچ عنوان نباید حركت كند. باید با اورژانس 115 تماس بگیرند و در صورتی كه امكان تماس گرفتن با اورژانس برایشان وجود نداشت حتما از اطرافیان كمك بخواهند و بدون اینكه خودشان راه بروند با كمك اطرافیان سوار خودرو شده و به نزدیك ترین بیمارستان بروند. افرادی كه به شكل ناگهانی دچار دردهای شدید می شوند به هیچ عنوان نباید راه بروند و یا از پله پایین و بالا بروند زیرا با تحرك فشار خون شان افزایش می یابد.

وی افزود: گاهی جوان ترها از داروها یا موادی كه غیرقانونی است استفاده می كنند. این مواد شامل ال اس دی، شیشه، كوكائین و... است كه می تواند سبب بروز ایست قلبی و یا سكته مغزی شود. در مورد داروهای بدن سازی، برخی اسیدهای آمینه مصرف می كنند كه این اسیدهای آمینه می تواند آریتمی قلبی خطرناك ایجاد كند؛ بنابراین تاكید می كنیم كمتر از این داروها استفاده كنند و بیشتر سعی كنند پروتئین های سالم مانند تخم مرغ و گوشت مصرف كنند.

او درباره برنامه كنترل عوامل خطرزای بیماری های قلبی در كاركنان دولت، بیان كرد: یكی از فعالیت های ما این بود كه بیاییم و آموزش این عوامل خطر را در قالب آموزش ضمن خدمت بیاوریم كه 16 امتیاز برای این كار برای كاركنان دولت درنظر گرفته شد و كتابی آموزشی در این راستا تدوین شد و در اختیار كارمندان دولت قرار گرفت. این اقدام در آن مقطع مفید بود و مورد استقبال قرار گرفت. استراتژی ما این بود كه سبك زندگی سالم را گسترش دهیم كه این هم یكی از فعالیت های این شاخه بود.

كارشناس مسئول بیماری های قلب و عروق اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت در خاتمه با اشاره به نقش خود افراد در پیشگیری از بروز بیماری های غیرواگیر بویژه بیماری های قلبی و عروقی، گفت: افراد باید نسبت سلامت خود حساس باشند زیرا اولین كسی كه سلامت ما را حفظ می كند، خودمان هستیم. باید با استرس ها كنار بیاییم و مسائل را خیلی بزرگ نكنیم؛ زیرا استرس در وقوع بیماری های مرتبط با قلب و عروق بویژه فشارخون موثر است. استرس های مداوم باعث افزایش فشارخون و قندخون می شوند و این دو مهم ترین عوامل خطر بیماری های قلبی و عروقی هستند.

برچسب ها
- بیماری قلبی

اخبار مرتبط ورم پا و شكم علامت مهم بیماری قلبی است
ارتباط دیر خوابیدن با ابتلا به دیابت و بیماری قلبی
عوامل ساده ای كه منجر به بیماری قلبی می شوند
چرا دچار سكته قلبی می شویم؟
افزایش بیماری های قلبی و عروقی در ایران

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 1 + 1 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار انتظار شیوع بالای آنفلوآنزا در پاییز و زمستان/ «ایمنی گریزی و سرعت بالای انتشار» ویژگی واریانت جدید اومیكرون
غصه های ناتمام به خشم ممتد منجر می شود
روان درمانی و مهم ترین انواع آن
چرا دانش آموزان باید حتما صبحانه بخورند؟
نحوه نگهداری دارو در منزل؛ آیا یخچال جای مناسبی برای داروهاست؟
كاهش وزن روند بیماری آرتروز را كُند می كند
زندگی طاقت فرسا در همدان
خرمالو بخوریم تا سرما نخوریم
آخرین وضعیت آب وهوا؛ خزر مواج می شود
میكروبیوم های روده در ابتلا به ام اس نقش دارند
از رشد روزافزون كم شنوایی تا علل پیرگوشی های زودهنگام
بیماری های قلبی علت 42 درصد فوتی ها در كشور/ افزایش بروز این بیماری ها در كرونا
روند ادامه دار گرانی ها
بیماری قلبی سالانه جان 18.6 میلیون نفر را در جهان می گیرد
سالمندان تنها مانده اند!
كمبودی در ذخایر خونی وجود ندارد/ افزایش اهدای خون در زمان فروكشی كرونا
آیا روغن سیاه دانه برای لاغری مفید است؟
كرونا در جهان؛ مجموع مبتلایان در آمریكا از 98 میلیون نفر گذشت
كیفیت هوای پایتخت قابل قبول است
قرنطینه كووید به كمتر از یك هفته رسید

پیشنهاد سردبیر آیا روغن سیاه دانه برای لاغری مفید است؟ آیا روغن سیاه دانه برای لاغری مفید است؟ هنگامی كه در تلاش برای كاهش وزن هستید، یافتن تكنیك ها و مكمل های جدید می تواند یك نیاز طبیعی باشد.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار پاسخ به پنجمین سری سوالات جنسی و زناشویی
برای آنها كه دوقلو می خواهند
بهترین كارهایی كه می توانید برای حفظ سلامت خود انجام دهید
این تپش قلب عصبی است
پزشكان خارجی وارد ایران شده اند/ زنگ خطر تخریب جامعه پزشكی
كودكان را به خوردن كشمش عادت بدهید!
پوشش 70 درصدی هزینه های توانبخشی معلولان در بخش خصوصی/افزایش خدمات ستاره دار به 59 خدمت
20 دقیقه وحشتناك در خانه همسایه

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۳:۲۴ - ۰۸/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۴