دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

سن طلایی كاشت حلزون شنوایی/ توصیه به والدین كودكان كم شنوا
 
سن طلایی كاشت حلزون شنوایی/ توصیه به والدین كودكان كم شنوا
انتشار 1401/07/08-11:10
رئیس مركز كاشت حلزون شنوایی بیمارستان لقمان حكیم، بر اهمیت تشخیص علائم كم شنوایی و ناشنوایی در كودكان تاكید كرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، علی افتخاریان، با اشاره به روند تشخیص عارضه كم شنوایی و ناشنوایی در نوزادان، گفت: غربالگری كم شنوایی و ناشنوایی به صورت مستمر در كشور برای نوزادان انجام می شود.

به گفته وی، در فرآیند غربالگری كم شنوایی و ناشنوایی تست OAE در مرحله اول و در صورت پاسخگو نبودن، تست ABR مورد بررسی قرار می گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تاكید كرد: هنگامی كه عارضه كم شنوایی تشخیص داده شد باید میزان آن ارزیابی شود تا درمان های مناسب در نظر گرفته شود.

این جراح گوش و حلق و بینی افزود: اگر كودكی با تشخیص كم شنوایی عمیق یا شدید، تحت درمان سمعك و توانبخشی گفتاری و شنیداری قرار گرفته باشد اما بعد از مدتی استفاده از آن به گفتار مطلوب نرسد و نتواند رابطه خوبی با اطرافیان برقرار كند، یعنی شنوایی قابل قبولی با سمعك پیدا نكرده است.

به گفته وی، این كودك باید از نظر امكان جراحی كاشت حلزون مورد بررسی قرار گیرد. این دلیل اصلی انجام جراحی كاشت حلزون در یك كودك كم شنوای مادرزاد است و در این صورت توصیه می شود در اولین فرصت عمل جراحی مذكور انجام شود.

افتخاریان، سن طلایی جراحی كاشت حلزون را پیش از یك سالگی عنوان كرد و افزود: انجام این عمل در سن زیر یك سالگی به دلایلی همچون مشكلات بیهوشی در این سن و نبود امكان تشخیص دقیق میزان كم شنوایی، كمی دشوار است. به همین دلیل اگر جراحی مذكور بین یك تا دو سالگی نیز انجام شود باز هم قابل قبول است.

وی با اشاره به اینكه از دو سالگی به بعد با افزایش سن به تدریج كاشت حلزون نتیجه ضعیف تری پیدا می كند تاكید كرد: اگر تمام امكانات و شرایط فراهم باشد ترجیح بر انجام این عمل پیش از یك سالگی یا بین یك تا دو سالگی است.

رئیس مركز كاشت حلزون شنوایی بیمارستان لقمان حكیم یادآور شد: برخی از كودكان در بدو تولد كم شنوا نیستند و متأسفانه به مرور زمان دچار این عارضه می شوند. بنابراین بسته به سن كودك، والدین باید نسبت به علائمی همچون ضعف در ارتباط كلامی، گفتار، تحصیل و نوشتن املا هوشیار باشند و در صورت مشاهده هر كدام از این نشانه های مذكور باید هرچه سریع تر برای پیگیری های لازم و انجام تست شنوایی سنجی به پزشك و مراكز تخصصی مراجعه كنند تا علت عارضه مشخص شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی خاطرنشان كرد: اگر در این موارد كم شنوایی برای كودك تشخیص داده شود، باید علت یابی صورت گیرد تا درمان مناسب را دریافت كند.

به گفته افتخاریان، در پاندمی كرونا نیز جراحی كاشت حلزون متوقف نشد و با رعایت تمامی پروتكل های بهداشتی، درمان بیماران همچنان ادامه یافت.

وی با اشاره به آمار اعمال جراحی كاشت حلزون در بیمارستان لقمان حكیم گفت: از آغاز فعالیت مركز كاشت حلزون در بیمارستان لقمان حكیم در سال 1387 تاكنون بیش از 1400 عمل جراحی كاشت حلزون انجام شده است.

افتخاریان به والدین كودكان مبتلا به این عارضه تاكید كرد كه به توصیه های مراكز غیرعلمی یا مراكز علمی كه تخصصی در زمینه كاشت حلزون ندارند اكتفا و اطمینان نكنند.

این جراح گوش و حلق و بینی افزود: برخی مراكز علمی نیز وجود دارند كه وقتی در بعضی موارد خاص كه جراحی كاشت حلزون در كودكان و بزرگسالان امكان پذیر نیست معتقد هستند راه دیگری برای درمان وجود ندارد، بدون توجه به امكان كاشت پروتز شنوایی ساقه مغز. این مراكز غیر تخصصی باعث می شوند بیمار ناامید شده و در اكثر موارد درمان را رها كرده و خود را عضوی از جامعه ناشنوایان تصور كند.

وی با تاكید بر ضرورت مراجعه به مراكز تخصصی خاطرنشان كرد: مركز كاشت حلزون بیمارستان لقمان مركزی تخصصی و یكی از مراكز معتبر دنیا است كه در این مركز جراحی كاشت پروتز شنوایی ساقه مغز حتی پیشروتر از بسیاری از مراكز بزرگ دنیا انجام می شود. درمانی كه در صورت عدم امكان انجام جراحی كاشت حلزون می تواند برای درمان پاسخگو باشد.

افتخاریان در پایان تاكید كرد: برخی افراد كه با این معضل دست و پنجه نرم می كنند، از این قبیل درمان ها اطلاع كافی یا صحیحی ندارند؛ بنابراین مراجعه به مراكز تخصصی معتبر می تواند بسیار كمك كننده باشد.

منبع: mehrnews-5599487

0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها

نظر شما
اینجا بنویسید

ارسال

اشتراك گذاری
ارسال به تلگرام ارسال به فیسبوك ارسال به توئیتر
اخبار مشابه

- ناشنوایی؛ شایع ترین معلولیتی كه افراد با آن متولد می شوند/25 درصد
- نخستین نشانه های كم شنوایی و ناشنوایی چیست؟
- شناسایی 8 هزار كودك دارای اختلالات بینایی در كشور
   تاریخ: ۱۲:۰۴ - ۰۸/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۱