دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

ناشنوایان امیدوار به حمایت بیشتر برای بازگشت به مسیر زندگی و پیشرفت
 
گنبدكاووس- ایرنا- ناشنوایی یكی از انواع معلولیت ها است كه به اعتقاد كارشناسان حمایت مادی و معنوی بیشتر دستگاه های متولی و خدماتی می تواند افراد مبتلا به این معلولیت را در مسیر زندگی عادی و بروز استعدادها قرار دهد.
ناشنوایان امیدوار به حمایت بیشتر برای بازگشت به مسیر زندگی و پیشرفت گنبدكاووس- ایرنا- ناشنوایی یكی از انواع معلولیت ها است كه به اعتقاد كارشناسان حمایت مادی و معنوی بیشتر دستگاه های متولی و خدماتی می تواند افراد مبتلا به این معلولیت را در مسیر زندگی عادی و بروز استعدادها قرار دهد.

به گزارش، "معلولیت محدودیت نیست" یكی از شعارهای همیشگی پوسترهای تبلیغاتی محسوب می شود اما تحقق این شعار و اینكه این قشر احساس كنند همانند انسان های عادی می توانند زندگی كنند نیازمند حمایت دستگاه های اجرایی برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ساخت مسكن، ایجاد اشتغال و یا افزایش میزان مستمری است.

ناتوانی كامل یا جزئی در شنیدن صداها را اختلال شنوایی (ناشنوایی یا كم شنوایی) می نامند و میزان این اختلال ممكن است ملایم، متوسط، شدید یا عمیق باشد.

فرد مبتلا به كم شنوایی ملایم در درك گفتار مشكلات دارد به ویژه اگر صداهای زیادی در اطراف وجود داشته باشد و افراد دارای كم شنوایی متوسط برای درك گفتار نیاز به سمعك دارند و افراد مبتلا به كم شنوایی شدید تا عمیق هم برای برقراری ارتباط با دیگران از سمعك و لب خوانی كمك می گیرند.

اختلال شنوایی، یكی از مباحث مطرح در علوم تربیتی به معنای محرومیت از حس شنوایی است كه به تبع آن بروز اختلال در تكلم، تفكر، یادگیری و ارتباطات اجتماعی را ایجاد می كند و فردی كه قادر به شنیدن صداهای اطراف نیست به نسبت انسان های دیگر شرایط سخت تری در درك موقعیت دارد و این مساله در صورت فراهم نشدن شرایط برای زندگی مانند انسان های عادی به مرور باعث انزوای افراد با این مشكل می شود.

اكنون در سازمان بهزیستی كشور بیش از 222 هزار فرد دارای معلولیت ناشنوایی تحت پوشش هستند كه 12.7 درصد از كل معلولان تحت پوشش بهزیستی را تشكیل می دهند كه دارای معلولیت خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید هستند.

سكونت بیش از 8 هزار ناشنوا و كم شنوا در گلستان

استان گلستان افزون بر 54 هزار معلول دارد كه بیش از 8 هزار نفر آنان درگیر مشكلات ناشنوایی و كم شنوایی هستند و تلاش می كنند مانند انسان های سالم زندگی كنند و حل مشكلات شان در بحث برقراری ارتباط و راه اندازی فعالیت اقتصادی با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و یا قرض الحسنه در كنار كاهش مدت تحویل سمعك و افزایش مبلغ مستمری می تواند شرایط را برای آنان بهبود ببخشد.

بایرام نفس قلرعطا ساكن گنبدكاووس كه همسر و 2 فرزندش دارای معلولیت ناشنوایی هستند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: از 6 فرزندم، یك پسر و یك دخترم ناشنوا هستند و به دلیل زندگی در روستا و نبود امكانات كافی، تحصیل نكرده اند و خودم در بیشتر مواقع از آنان حمایت می كنم.

وی افزود: پسرم كه اكنون 29 ساله است با یك خانم ناشنوا ازدواج كرده و خدا را شكر دارای یك فرزند سالم است و تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط زندگی اش دارم.

ناشنوایان امیدوار به حمایت بیشتر برای بازگشت به مسیر زندگی و پیشرفت

افزایش مستمری مهمترین خواسته ناشنوایان

وی ادامه داد: مستمری ماهانه 420 هزار تومانی برای پسرم جوابگوی هزینه های بالای زندگی نیست لذا با توجه به علاقه پسرم به كارهای فنی مانند لوله كشی، یك مغازه برایش در روستای خودمان "ملك علی تپه" راه انداختم تا كمك هزینه زندگی اش باشد.

قلرعطا با بیان اینكه پسرش به دلیل ناتوایی در خرید مسكن از مسوولان خواست برای حمایت از افرادی مانند پسرش، تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت مسكن و خرید تجهیزات فنی مورد نیاز پرداخت كنند.

آی بی بی آتش افروز همسر حمزه آخوندپور 33 ساله با مشكل ناشنوایی كه در ساخت پرده و كتیبه فعالیت دارد هم گفت: همسرم مانند تمام انسان های سالم برای تامین هزینه های زندگی تلاش می كند اما نداشتن امكان برقراری ارتباط در محیط خارج از خانه در برخی مواقع باعث انزوای وی می شود و من با داشتن سه فرزند كوچك مجبور به انجام كارهای اداری هستم.

وی با ابراز خوشحالی از سالم بودن هر سه فرزندش، افزود: حمزه كه در اوایل ازدواج به عنوان شاگرد در كارگاه ساخت پرده و كتیبه فعالیت داشت از چهار سال قبل یك مغازه همراه با كارگاه برای خودمان در روستای "آق آباد" گنبدكاووس راه انداخت و تاجایی كه نگهداری از فرزندانم اجازه دهد پا به پای همسرم فعالیت می كنم.

وی گفت: مكان مغازه و كارگاه فعلی اجاره ای است و از آن طرف مستمری ماهانه پرداختی جوابگوی خرج و مخارج زندگی امروز نیست و در صورت حمایت بهزیستی برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و یا ارزان قیمت می توانیم فضای مناسبی را برای كارگاه بسازیم و در آینده كار خود را توسعه دهیم.

عضو كانون ناشنوایان گنبدكاووس هم بیان كرد: حدود 500 ناشنوا از گروه سنی 2 سال به بالا در این شهرستان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و خدمات توانبخشی و آموزشی، خرید وسایل كمك توانبخشی مانند سمعك و باطری و مستمری به آنان ارائه می شود.

مسعود شهنازی بیشتر جمعیت ناشنوایان در گنبدكاووس را اقشار با درآمد كم جامعه دانست و گفت: حدود 10 درصد از ناشنوایان شهرستان شغل دارند كه عمده این شغل ها كارگری ساختمان، رانندگی تاكسی و مغازه داری است و تعداد انگشت شماری از آنان هم به عنوان كارمند فضای سبز در شهرداری فعالیت دارند.

توجه به ناشنوایان منوط به مناسبت های تقویم نشود

وی افزود: در میان ناشنوایان گنبدكاووس تحصیل كرده های دانشگاهی وجود دارند كه به دلیل شرایط جسمی موفق به فعالیت در شغل مناسب خود نشدند و ناشنوایان سرپرست خانوار را هم داریم كه با مستمری بهزیستی به سختی چرخ زندگی خود را می گذرانند.

وی كه به واسطه مشكل برادرش با كانون ناشنوایان گنبدكاووس آشنا شد، از مسوولان خواست توجه خود به ناشنوایان را معطوف به مناسبت های تقویمی نكنند و مشكلات آنان كه مهمترین آن افزایش مستمری، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای راه اندازی حرفه و ایجاد شرایط محیطی مناسب برای برقراری راحت تر ارتباط با جامعه است را هم دریابند.

شهنازی گفت: ناشنوایانی كه در روستاها زندگی می كنند و به حرفه پدری خود كه همان كشاورزی است مشغول اند برای تردد باید از وانت بار و یا موتورسیكلت استفاده كنند اما به غیر از خودرو سواری گواهینامه رانندگی به آنان داده نمی شود.

لزوم استفاده از زبان اشاره در پخش برنامه های تلویزیونی

وی افزود: همچنین در پخش بیشتر برنامه های صدا و سیما و شبكه های خانگی به ناشنوایان توجه نشده و در برخی مواقع هم پخش فیلم و یا برنامه خاص با زیرنویس است كه ناشنوایان به دلیل تفاوت در نوع نوشتن در خواندن زیرنویس دچار مشكل می شوند.

وی ادامه داد: در گذشته برخی اخبار با زبان اشاره پخش می شد و درخواست می شود برای استفاده ناشنوایان از برنامه های صدا و سیما به مانند انسان ها عادی استفاده از زبان اشاره در دستور كار قرار گیرد.

ناشنوایان امیدوار به حمایت بیشتر برای بازگشت به مسیر زندگی و پیشرفت

18 تا 65 سال بیشترین گروه سنی ناشنوایان در گلستان

معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: این استان 8 هزار و 422 ناشنوا و كم شنوا دارد كه بیش از 6 هزار نفر از آنان در گروه سنی 18 تا 65 سال زندگی می كنند.

محمود امانیان، برقراری ارتباط و درس خواندن را مهمترین مشكلات ناشنوایان گلستان دانست و گفت: با توجه به كمبود نیروی آموزش دیده زبان اشاره در دستگاه های مرتبط با افراد مبتلا به اختلالات شنوایی و لزوم آموزش نیروی رابط ناشنوا جهت تسهیل كار این افراد، امسال بهزیستی استان برای 50 نفر دوره آموزش زبان اشاره مقدماتی را برگزار كرد و در حال پیگیری و برنامه ریزی برای برگزاری سطوح میانی و تكمیلی است.

وی افزود: كودكان در مراكز توانبخشی بهزیستی آموزش می بینند و در مدارس عادی وارد می شوند اما به علت كمبود مربیان رابط و ازدحام كلاس های درس به سمت حضور در مدارس غیرانتفاعی و پرداخت هزینه های گزاف سوق می یابند.

معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی گلستان پرداخت كمك هزینه تحصیلی دانش آموزی و كمك هزینه شهریه دانشجویی، خدمات توانبخشی و آموزشی در مراكز روزانه آموزشی توانبخشی به كودكان كم شنوا از بدو تولد تا 15 سالگی و انجمن های ناشنوایان، پرداخت كمك هزینه كاشت حلزون و تعمیر قطعات، خرید وسایل كمك توانبخشی از جمله سمعك و باطری و تحویل به افراد برحسب اولویت ها، ارائه خدمات توانبخشی گفتار درمانی و شنوایی سنجی در كلینیك های توانبخشی دولتی و غیردولتی سطح استان و دریافت مستمری را از جمله خدماتی بهزیستی به افراد كم شنوا و ناشنوای استان برشمرد.

امانیان همچنین در رابطه با وضعیت مستمری افراد كم شنوا و ناشنوا گلستان بیان كرد: پنج هزار و 273 نفر از افراد كم شنوا و ناشنوایان استان مستمری دریافت می كنند و مبلغ مستمری ماهانه پرداختی با توجه به بعد خانوار برای خانواده یك نفره 420 هزار تومان، خانواده 2 نفره 600 هزار تومان، سه نفره 840 هزار تومان، خانواده چهار نفره یك میلیون و 80 هزار تومان و خانوار پنج نفره مبلغ یك میلیون و 320 هزار تومان است.

وی افزود: در آزمون های استخدامی سال 1400 تعداد 12 نفر از افرا كم شنوا استان گلستان از سهمیه استخدامی سه درصد معلولان استفاده كردند.

هم اكنون از جمعیت 1.9 میلیون نفری گلستان 120 هزار نفر زیرپوشش اداره كل بهزیستی استان قرار دارند و این نهاد به حدود 70 هزار نفر دیگر به صورت موردی خدمات ارائه می كند.

برچسب ها
- سازمان بهزیستی
- گلستان
- ناشنوایان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۴ - ۰۸/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۵