دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

ضرورت پوشش بیمه ای برای مراقبت های دوره سالمندی
 
تهران - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: دولت و مراكز خیریه به تاسیس مركز نگهداری سالمندان توجه اساسی داشته باشند و برای تكریم آنها باید پوشش بیمه ای مراقبتی و نگهداری در دوره سالمندی برقرار شود.
ضرورت پوشش بیمه ای برای مراقبت های دوره سالمندی تهران - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: دولت و مراكز خیریه به تاسیس مركز نگهداری سالمندان توجه اساسی داشته باشند و برای تكریم آنها باید پوشش بیمه ای مراقبتی و نگهداری در دوره سالمندی برقرار شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، یدالله ابوالفتحی ممتاز روز چهارشنبه در یك نشست خبری كه در دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، افزود: اكنون نگرش جامعه به مراكز نگهداری سالمندان منفی است و تصور عموم بر این است كه هر فردی كه در این مراكز نگهداری می شود، احتمالا فرزندان ناخلفی داشته در حالی كه مراكز نگهداری سالمندان بخشی از زندگی همه ما است.

وی اظهار داشت: برای افزایش و ارتقای كیفیت زندگی سالمندی باید تاسیس و گسترش این مراكز مورد توجه قرار گیرد. ما باید واقع بین باشیم؛ سالمندانی كه قادر به مراقبت از خود نباشند در این مراكز بهتر می توانند زندگی كنند. در بسیاری از كشورها به ازای هر 6 تا هفت سالمند یك تخت در خانه های سالمندان وجود دارد در حالی كه این رقم در ایران 30 تا 40 سالمند به ازای هر تخت است و لازم است مراكز سالمندی روزانه و شبانه روزی گسترش یابد زیرا فردی كه در شرایط اضطراری نیاز به مراقبت های ویژه دارد باید در این مراكز نگهداری شود.

ممتاز تاكید كرد: اگر بیمه مراقبتی و نگهداری در دوره سالمندی برقرار شود، اشتغالزایی نیز ایجاد شده و خدماتی مانند فیزیوتراپی و گفتار درمانی نیز برای سالمندان با پوشش مناسب بیمه ای ارائه می شود و سطح كیفیت زندگی آنها افزایش می یابد.

زنان سالمند تاب آوری كمتری دارند

به گفته این عضو هیات علمی، زنان نسبت به مردان در دوره سالمندی میزان تاب آوری پایینی به دلایل مختلف از جمله وضعیت اقتصادی پایین و اجتماعی دارند و میزان تاب آوری آنها نسبت به حوادث نیز كمتر است. اكنون به ازای هر 100 زن سالمند 70 تا 80 مرد سالمند در دنیا وجود دارد در حالی كه این رقم در كشور 97 مرد و 100 زن است.

ممتاز تصریح كرد: سالمندی بیماری نیست و وجود متخصصان طب سالمندی، ارائه خدمات در منزل و مراكز نگهداری توسط این متخصصان كمك بزرگی به كیفیت زندگی آنها می كند. متاسفانه تعارض در منافع اجازه كار به این افراد متخصص را نمی دهد در حالی كه باید برخی قوانین سالمندی اصلاح و به روز شود.

متخصصان طب سالمندی اجازه تاسیس مراكز نگهداری سالمندان ندارند

وی تاكید كرد: اكنون متخصصان طب سالمندی اجازه تاسیس مراكز نگهداری سالمندان را ندارند و سازمان نظام پزشكی كشور می تواند در این زمینه موثر باشد و گروه فارغ التحصیلان سلامت سالمندی را به عنوان عضویت نظام پزشكی قلمداد كرده و جزو گروه كارشناسان پروانه دار شوند.

نسیبه زنجری عضو هیات علمی مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز در این نشست گفت: سالخوردگی جمعیت موضوع مهم و نیازمند یك سری زیرساخت ها است. فقر سالمندان، مشكلات صندوق های بازنشستگی، هزینه های بهداشت و درمانی، انزوا و تنهایی نیاز به فراهم كردن زیرساخت ها دارد.

وی خاطرنشان كرد: دوران همه گیری كرونا نشان داد باید برای این افراد سیاست گذاری داشته باشیم و در حیطه فناوری كارهای زیادی را می توان برای این قشر انجام داد.

زنجری اظهار داشت: در كشور پیشرفت هایی توسط شركت های دانش بنیان برای فناوری انجام می شود و نرم افزارهایی هستند كه وضعیت سلامتی، اختلالات شناختی را غربالگری كرده و بر اساس سبك زندگی تغییر می دهند.

وی تصریح كرد: برای رسیدن به سالمندی سالم و موفق باید سلامت جسمی و روانی، امنیت مالی و اقتصادی، به زیستن اجتماعی و محیط دوستان تقویت شود. حدود 5 درصد سالمندان وضعیت خوبی ندارند و نیازمند حمایت هستند.

زنجری ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده، سالمندان ساكن در تهران و سمنان وضعیت خوبی دارند و سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و ایلام وضعیت سالمندی نامناسب تری دارد، پررنگ شدن این افراد در شبكه های اجتماعی به عنوان كار بر فعال در وضعیت روحی و روانی آنها موثر بوده و می توانند وارد تكنولوژی شوند.

برچسب ها
- سالمندی
- بهداشت و سلامت
- توانبخشی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۳:۲۹ - ۰۶/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۴