دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

وجود 9 میلیون و 300 هزار سالمند در كشور/ زنانه شدن سالمندی
 
تهران - ایرنا- رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از وجود 9 میلیون و 300 هزار سالمند در كشور خبر داد و گفت كه حدود 30 درصد سالمندان همسر خود را از دست داده اند.
وجود 9 میلیون و 300 هزار سالمند در كشور/ زنانه شدن سالمندی تهران - ایرنا- رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از وجود 9 میلیون و 300 هزار سالمند در كشور خبر داد و گفت كه حدود 30 درصد سالمندان همسر خود را از دست داده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، احمد دلبری روز چهارشنبه در یك نشست خبری در آستانه برگزاری همایش روز جهانی سالمند (9 مهر) كه در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، افزود: امسال با همكاری سازمان های عضو شورای عالی سالمندان، همایش روز جهانی سالمندان برگزار می شود و در واقع هدف از برگزاری این همایش، مطالبه گری و حمایت از مسائل و مشكلات سالمندان كشور است.

وی اظهار داشت: اكنون عقب ماندگی 50 ساله در برنامه های سالمندی كشور داریم؛ هر چند در اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و برنامه های توسعه، سازمان هایی كه متولی سالمندی هستند در این حوزه كار چندانی انجام نداده اند. 18 سال از نوشتن سند ملی سالمندی می گذرد و در حالی كه 2 سال قبل این سند رونمایی شد اما برنامه اقدام برای این سند و تقسیم كار ملی نوشته نشده است.

دلبری ادامه داد: دانشگاه توانبخشی و انجمن سالمندی ایران نگران آن است كه دوره سالمندی در كشور تبدیل به یك چالش شود. شعار ملی امسال روز جهانی سلامت، تاب آوری و مشاركت زنان سالمند است تا بتوان مسائل و موارد ضروری در این زمینه ارائه كرد.

بیش از 25 درصد سالمندان دچار اختلالات روحی و روانی هستند

به گفته وی، در سال های گذشته افزایش امید به زندگی در كشور قابل قبول بوده و حتی از میانگین جهانی نیز بیشتر است، به طوری كه این امید به زندگی در مردان 74 سال و در زنان ایرانی 76 سال بوده است البته نباید به این افزایش دلخوش كنیم زیرا در زمینه كیفیت زندگی سالمندان شرایط خوبی نداریم و بیش از 25 درصد آنها دچار اختلالات روحی و روانی، حدود 30 درصد مشكلات قلبی و 90 درصد یك بیماری مزمن دارند.

اكنون 14 هزار و 500 تخت آسایشگاه سالمندان در كشور وجود دارد در حالی كه 9 میلیون و 300 هزار سالمند بالای 60 سال داریم و در واقع می توان گفت به ازای هر 641 نفر بالای 60 سال یك تخت آسایشگاه در كشور موجود است

وی اظهار داشت: از مجموع 14 هزار و 500 تخت آسایشگاه، حدود 30 درصد از این تخت ها را سالمندان (پنج هزار نفر) مجهول الهویه و سرراهی اشغال كرده اند و به عنوان مثال در آسایشگاه كهریزك هزینه ماهانه نگهداری هر سالمند 9 تا 11 میلیون تومان است و سازمان بهزیستی فقط ماهانه 2 میلیون تومان بابت این هزینه پرداخت می كند.

ضرورت بیمه خدمات طولانی مدت برای سالمندان

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تاكید كرد: یارانه متناسب با این نیاز در كشور نداریم در حالی كه بیمه خدمات طولانی مدت برای سالمندان بسیار مهم است كه باید سازمان های بیمه گر و دولت به آن توجه اساسی داشته باشند.

وجود 9 میلیون و 300 هزار سالمند در كشور/ زنانه شدن سالمندی

جمعیت كشور به سمت زنانه شدن سالمندی پیش می رود

حدود 30 درصد سالمندان كشور همسر خود را از دست داده اند و زنان سالمند به دلیل مسائل اجتماعی،فرهنگی و قومی اجازه فكر كردن به ازدواج مجدد را ندارند

دلبری ادامه داد: با توجه به اینكه كشور به سمت زنانه شدن سالمندی پیش می رود، نگران فقر، مسائل معیشتی و آسیب پذیری زنان سالمند هستیم. آنها مشكلات و اختلالات روحی و روانی بیشتری دارند و حدود 30 درصد سالمندان كشور همسر خود را از دست داده اند و زنان سالمند به دلیل مسائل اجتماعی،فرهنگی و قومی اجازه فكر كردن به ازدواج مجدد را ندارند.

كمبود نیروی متخصص طب سالمندی

وی اضافه كرد: نیروی متخصص طب سالمندی از جدی ترین چالش های حوزه سالمندی است. با توجه به شمار افزایش افراد بالای 60 سال، متخصص طب سالمندی كم داریم در حالی كه آنها نیاز به مراقبت بیشتری دارند. بر اساس استانداردهای دنیا باید 2 هزار و 30 متخصص در این زمینه داشته باشیم كه این رقم اكنون 23 نفر است.

دلبری خاطرنشان كرد: متاسفانه در چند سال اخیر رشته طب سالمندی در كشور حذف شد، در مركز استان فقط یك كارشناس طب سالمندی داریم و این در حالیست كه در 40 سال گذشته میزان جمعیت سالمندان 2 برابر شده و اكنون10/7 درصد است و در سال 1430 یك سوم جمعیت یا به عبارتی 30 درصد جمعیت سالمند خواهد بود و ما نیاز بیشتری به متخصص در این زمینه داریم.

وی گفت: از سال 1383 تاكنون قرار بود 32 جلسه شورای سالمندی توسط رئیس جمهور یا معاون اول تشكیل شود ولی تاكنون جلسه ای در این زمینه تشكیل نشده و این موضوع نشان می دهد بحث سالمندی در اولویت نیست.

برچسب ها
- سالمندان
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۳:۱۱ - ۰۶/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۰