دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

انفجار جمعیت سالمندی در 20 سال آینده
 
هر ساله در 9 مهر ماه و همزمان با روز جهانی سالمند سخنرانی های متعددی درباره حركت پرشتاب جامعه ایران به سمت سالمندی و پیامدهای آن ایراد و وعده هایی در این زمینه داده می شود كه بعد از گذشت چندی یا در كارتابل سیاست گذاران و تصمیم گیران بایگانی می شود و یا همانند لایحه جامع حمایت از حقوق سالمندان ...
هر ساله در 9 مهر ماه و همزمان با روز جهانی سالمند سخنرانی های متعددی درباره حركت پرشتاب جامعه ایران به سمت سالمندی و پیامدهای آن ایراد و وعده هایی در این زمینه داده می شود كه بعد از گذشت چندی یا در كارتابل سیاست گذاران و تصمیم گیران بایگانی می شود و یا همانند لایحه جامع حمایت از حقوق سالمندان به كندی درباره آن تصمیم گیری صورت می گیرد.

انفجار جمعیت سالمندی در 20 سال آینده
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، واقعیت آن است كه ایران در سال های اخیر به شدت به سمت سالمندی حركت كرده و طبق پیش بینی سازمان جهانی بهداشت جمعیت ایران در سال 2100 میلادی به 30 میلیون نفر خواهد رسید.

ایران اگرچه سال ها جمعیت جوان داشته است، اما به سمت سالخوردگی جمعیت می رود. در حال حاضر 9 میلیون و 300 هزار سالمند در كشور وجود دارد و جمعیت سالمندی به سمت زنانه شدن می رود. در هر جامعه ای اگر نسبت افراد 60 سال به بالا به كل جمعیت آن جامعه 12 درصد یا بالاتر باشد، آن جامعه به عنوان جامعه ای سالخورده محسوب می شود.

در ایران بر اساس سرشماری كه در سال 1395 انجام شد، 9.28 درصد جامعه را افراد سالمند تشكیل می دهند و در حال حاضر این نسبت بالاتر رفته است. دكتر حسام الدین علامه، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان كشور در این باره با اشاره به اینكه میانگین سن بازنشستگی در ایران 52 سال است و سال 14‍10 آغاز بازنشسته شدن متولدین سال 1358 خواهد بود، گفت: سال 1410 جمعیت سالمند ایران از 14 درصد عبور می كند و كشورمان رسما یك كشور سالمند محسوب می شود.

در عین حال بر اساس سرشماری هایی كه از سال 1335 تا 1395 انجام شده، جمعیت سالمند ما تقریبا حدود 6.3 برابر شده است. در حالی كه طی این سال ها در دنیا جمعیت سالمندی حدود پنج برابر شده است. بنابراین در ایران با سرعت بیشتری به سمت سالخوردگی جمعیت می رویم.

عقب ماندگی 50 ساله در برنامه های سالمندی
اكنون عقب ماندگی 50 ساله در برنامه های سالمندی كشور داریم و در اسناد بالادستی، سازمان هایی كه متولی سالمندی هستند در این حوزه كار چندانی انجام نداده اند. 18 سال از نوشتن سند ملی سالمندی می گذرد و در حالی كه 2 سال قبل این سند رونمایی شد اما برنامه اقدام برای این سند و تقسیم كار ملی نوشته نشده است.

همچنین بر اساس گزارش ها مراحل تصویب لایحه جامع حمایت از حقوق سالمندان نیز به كندی صورت می گیرد. در این باره احمد دلبری، رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی گفت: دانشگاه توانبخشی و انجمن سالمندی ایران نگران آن است كه دوره سالمندی در كشور تبدیل به یك چالش شود. شعار ملی امسال روز جهانی سلامت، تاب آوری و مشاركت زنان سالمند است تا بتوان مسائل و موارد ضروری در این زمینه ارائه كرد.

به گفته او هر چند در سال های گذشته افزایش امید به زندگی در كشور قابل قبول بوده و حتی از میانگین جهانی نیز بیشتر است، به طوری كه این امید به زندگی در مردان 74 سال و در زنان ایرانی 76 سال بوده است اما نباید به این افزایش دلخوش كنیم زیرا در زمینه كیفیت زندگی سالمندان شرایط خوبی نداریم و بیش از 25 درصد آنها دچار اختلالات روحی و روانی، حدود 30 درصد مشكلات قلبی و 90 درصد یك بیماری مزمن دارند. اكنون 14 هزار و 500 تخت آسایشگاه سالمندان در كشور وجود دارد در حالی كه 9 میلیون و 300 هزار سالمند بالای 60 سال داریم و در واقع می توان گفت به ازای هر 641 نفر بالای 60 سال یك تخت آسایشگاه در كشور موجود است.

او اظهار داشت: از مجموع 14 هزار و 500 تخت آسایشگاه، حدود 30 درصد از این تخت ها را سالمندان (پنج هزار نفر) مجهول الهویه و سرراهی اشغال كرده اند و به عنوان مثال در آسایشگاه كهریزك هزینه ماهانه نگهداری هر سالمند 9 تا 11 میلیون تومان است و سازمان بهزیستی فقط ماهانه 2 میلیون تومان بابت این هزینه پرداخت می كند.

چالشی برای صندوق های بازنشستگی
اگرچه سالخوردگی جمعیت یك موفقیت بزرگ محسوب می شود و مرهون رشد، توسعه و پیشرفت در تكنولوژی، حوزه های پزشكی و ... است، اما وقتی جمعیتی به سمت سالخوردگی می رود، با یك سری چالش ها از جمله شیوع بالاتر انواع بیماری های مزمن و افزایش بار مالی بر سیستم سلامت مواجه خواهیم بود. همچنین وقتی جمعیتی به سمت سالخوردگی می رود، نیروی كار كمتر و نسبت سرباری بالاتری داریم كه این مساله چالشی برای صندوق های بازنشستگی خواهد بود.

كمبود نیروی متخصص طب سالمندی
نیروی متخصص طب سالمندی از جدی ترین چالش های حوزه سالمندی است. با توجه به شمار افزایش افراد بالای 60 سال، متخصص طب سالمندی كم داریم در حالی كه آنها نیاز به مراقبت بیشتری دارند. بر اساس استانداردهای دنیا باید 2 هزار و 30 متخصص در این زمینه داشته باشیم كه این رقم اكنون 23 نفر است.

در چند سال اخیر رشته طب سالمندی در كشور حذف شد، در مركز استان فقط یك كارشناس طب سالمندی وجود دار و این در حالیست كه در 40 سال گذشته میزان جمعیت سالمندان 2 برابر شده و اكنون10/7 درصد است و در سال 1430 یك سوم جمعیت یا به عبارتی 30 درصد جمعیت سالمند خواهد بود و ما نیاز بیشتری به متخصص در این زمینه داریم.

دانشگاهی برای سالمندان
سیده صالحه مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران درباره راهكارهای توانمدی سالمندان گفت: كشورهایی كه زودتر از ما درگیر این پدیده بودند راه كارهای مختلفی را برای مواجهه با این پدیده آزمودند كه یكی از این راه كارها توانمندسازی خود سالمندان است. به طوری كه سالمند را توانمند كرده تا خودش بتواند بخشی از مشكلاتش را مدیریت كند. یكی از تكنیك های توانمندسازی سالمندان ، آموزش به سالمندان است.

حال مساله بعدی این است كه آموزش سالمند با آموزش سایر سنین متفاوت است و بر همین اساس فضاهایی ایجاد شده كه خاص آموزش سالمند است كه در دنیا به U3A معروف است كه در ایران به آن دانشگاه سالمندان گفته می شود. شركت كنندگان در این دانشگاه ها افراد بالای 50 سال و سالمندان هستند. یكی از اهداف مهم این دانشگاه این است كه سالمند را به نوعی توانمند كند تا بتواند نیازهایش را مدیریت كرده و به آن پاسخ دهد.

او با اشاره به تجربه های ایران در حوزه راه اندازی دانشگاه سالمندی، گفت: در كشور ما از 1391 زاهدان نمونه ای از دانشگاه سالمندان را در زیرمجموعه معاونت بهداشتی راه اندازی كرده است و دوره های مختلفی را به سالمندان ارائه می دهد. یك نمونه از این دانشگاه ها هم در رفسنجان داریم، اما برای توسعه این دانشگاه در همه استان های كشور، باید ابتدا مدل بومی كشور را استخراج می كردیم.

بر همین اساس به سفارش اداره سلامت سالمندان دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشكی ایران یك سری مطالعاتی را در زمینه بومی سازی U3A در ایران انجام داد. مطالعات مفصلی انجام شد و مدل های موجود در دنیا مرور شد و نیازهای آموزشی-مهارتی سالمندان ایرانی استخراج شد و نهایتا مدل ایرانی دانشگاه سالمندی را تبیین و مدل اجرایی آن را طراحی كردیم.

اكنون بحث پایلوت دانشگاه سالمندان را در دانشگاه علوم پزشكی ایران پیش می بریم. باتوجه به افزایش قابل توجه فرزندآوری در دهه 60، حدود 1420 به سالمندی می رسد و ما در كمتر از 20 سال آینده انفجار جمعیت سالمندی را در ایران خواهیم داشت. این در حالی است كه در كشورهای توسعه یافته حدود 100 تا 150 سال طول كشیده تا این روند را طی كنند. بنابراین فرصت بسیار كمتری داریم تا بتوانیم برنامه ریزی و سیاست گذاری كرده و زیرساخت های لازم را در كشور برای مواجهه با سالخوردگی جمعیت فراهم كنیم.

برچسب ها
- سالمندی
- بحران سالمندی

اخبار مرتبط سالمندان تنها مانده اند!
سالمندان سحرخیز در طول روز سرحال تر هستند
10نشانه ابتلا به آلزایمر / هزینه ماهانه 12 میلیونی مبتلایانِ دمانس
تخفیف 10 درصدی مركز خدمات در منزل جهاددانشگاهی به سالمندان به مدت یك هفته
این روال روزانه سالمندان را شادتر نگه می دارد

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 9 + 2 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار بیماری های قلبی علت 42 درصد فوتی ها در كشور/ افزایش بروز این بیماری ها در كرونا
مكمل هایی كه نباید بعد از 50 سالگی مصرف كنید
آیا روغن سیاه دانه برای لاغری مفید است؟
سالمندان تنها مانده اند!
انواع آكنه در پوست های چرب را بشناسید
قرنطینه كووید به كمتر از یك هفته رسید
سن طلایی كاشت حلزون شنوایی/ توصیه به والدین كودكان كم شنوا
وزیر كشاورزی به وعده تغییر الگوی كشت عمل نكرد
5 علامت پیری زودرس
درخواست ایجاد نهادی برای سیاست گذاری مسائل كلان فنی زاگرس
هشدار فعالیت سامانه بارشی در 10 استان
كمبودی در ذخایر خونی وجود ندارد/ افزایش اهدای خون در زمان فروكشی كرونا
چاشنی سلامت دانش آموزان را فراموش نكنید
انفجار جمعیت سالمندی در 20 سال آینده
آمار جهانی كرونا؛ ثبت بیش از 622 میلیون ابتلا به كووید19
روزانه چقدر روغن زیتون بخوریم؟
مكملی كه مرگ و میر را 39 درصد كاهش می دهد
بین تزریق واكسن آنفلوآنزا و كرونا چند روز فاصله باشد؟
تمرینات ذهنی و جسمی كه قند خون را كاهش می دهند
دویدن روی تردمیل با محیط بیرون چه فرقی دارد؟

پیشنهاد سردبیر روزانه چقدر روغن زیتون بخوریم؟ روزانه چقدر روغن زیتون بخوریم؟ نتایج یك مطالعه در سال 2020 نشان داد كه مصرف بیش از نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز ممكن است خطر بیماری قلبی را كاهش دهد.

5 علامت پیری زودرس 5 علامت پیری زودرس پیر نشدن همیشه آرزوی انسان بوده ،شاید برای همین باشد كه پزشكی و صنعت لوازم بهداشتی آرایشی به سمتی رفته است كه پیر شدن را به تعویق بیندازد،اما این روند را می توان با تغییر در سبك زندگی هم به تعویق انداخت.

بین تزریق واكسن آنفلوآنزا و كرونا چند روز فاصله باشد؟ بین تزریق واكسن آنفلوآنزا و كرونا چند روز فاصله باشد؟ نایب رییس انجمن داروسازان تهران درباره چگونكی تزریق واكسن آنفلوآنزا و واكسن كرونا، گفت: باید توجه كرد كه حداقل باید 15 تا 20 روز فاصله بین تزریق واكسن آنفلوآنزا با تزریق واكسن كرونا وجود داشته باشد.

مكمل هایی كه نباید بعد از 50 سالگی مصرف كنید مكمل هایی كه نباید بعد از 50 سالگی مصرف كنید برخی مكمل ها هستند كه مصرف آنها در سنین بالا با عارضه هایی همراه است و توصیه می شود اگر می خواهیم مكمل مصرف كنیم، با دستور پزشك باشد.

آیا روغن سیاه دانه برای لاغری مفید است؟ آیا روغن سیاه دانه برای لاغری مفید است؟ هنگامی كه در تلاش برای كاهش وزن هستید، یافتن تكنیك ها و مكمل های جدید می تواند یك نیاز طبیعی باشد.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار پاسخ به پنجمین سری سوالات جنسی و زناشویی
برای آنها كه دوقلو می خواهند
پزشكان خارجی وارد ایران شده اند/ زنگ خطر تخریب جامعه پزشكی
بهترین كارهایی كه می توانید برای حفظ سلامت خود انجام دهید
این تپش قلب عصبی است
جولان موش های نروژی در خیابان های تهران
روند ادامه دار گرانی ها
چالش كمبود معلم در آموزش وپرورش تا 1403 ادامه دارد

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۲:۰۵ - ۰۹/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۲۱۳