دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

عوامل آسیب به دستگاه اسكلتی و عضلانی كدام است؟
 
یك متخصص فیزیوتراپی گفت : انجام فعالیت های پشت سرهم و بدون استراحت یكی از مهمترین عوامل آسیب به دستگاه اسكلتی و عضلانی است .
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از كرمانشاه، محمدباقر شمسی دكترای تخصصی فیزیوتراپی با بیان اینكه انجام فعالیت های پشت سرهم و بدون استراحت یكی از مهمترین عوامل آسیب به دستگاه اسكلتی و عضلانی است، گفت : بدن از بافت زنده تشكیل شده و آهن و چوب نیست كه بتواند بی وقفه كار كند و آسیب نبیند، بنابراین بسیار ضروری است كه نسبت به مدت زمان فعالیت ها و نوع فعالیت ها حساسیت داشته باشیم.

او گفت : مهمترین نكته برای حفظ سلامت سیستم عضلانی و اسكلتی پرهیز از انجام كار های پشت سرهم است، لذا افراد باید برنامه ریزی كرده و پس از انجام مدت مشخصی كار، حتما استراحت داشته باشند.

شمسی افزود: در حال حاضر كه به روز های پایانی سال و انجام سنت خانه تكانی نزدیك می شویم فرصت خوبی است كه در این حدود بیست و چند روز باقی مانده تا پایان سال افراد كار های خانه تكانی را تقسیم بندی كرده و در هر روز حجم مشخصی كار را به تدریج انجام دهند.

این دكترای تخصصی فیزیوتراپی افزود: افراد باید توجه داشته باشند كه در هر روز هم باید از انجام كار های پشت سر هم خودداری كرده و حتما بعد از حداكثر نیم ساعت كار، چند دقیقه استراحت كرده و سپس به كار كردن ادامه دهند.

او ادامه داد: نكته مهم دیگر بحث تنوع در انجام كارهاست، توصیه می شود خانم های خانه دار بعد از حدود 10 تا 15 دقیقه انجام یك كار، حتما به كار دیگری مشغول شوند و به اصطلاح تغییر وضعیت دهند تا بدن آن ها دچار آسیب نشود، بطور مثال اگر 10 دقیقه سقف را تمیز می كنند، 10 دقیقه بعدی به تمیز كردن كفِ زمین مشغول شوند.

شمسی نسبت به انجام فعالیت های سنگین و كار در ارتفاع هشدار داد و افزود: انجام این فعالیت ها برای زنان و بویژه آن ها كه عضلات ضعیفی دارند می تواند به شدت آسیب رسان باشد.

این دكترای تخصصی فیزیوتراپی گفت: بانوان خانه دار حتما هنگام انجام این فعالیت ها از سایر اعضای خانواده كمك گرفته و انجام كار های سخت و دشوار را به مردان محول كنند.

او افزود: در مجموع توصیه می شود تمام اعضای خانواده در امر خانه تكانی مشاركت كرده تا این میان كسی دچار آسیب نشود .
   تاریخ: ۰۹:۰۹ - ۰۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۹