دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

ضرورت ایجاد زیر ساخت های لازم برای سالمندی
 
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: متولیان باید ظرفیت و زیر ساخت های كشور را برای سالمندی مهیا كنند، در غیر این صورت كشور غافلگیر می شود و نمی تواند خود را اداره كند.
امیرحسین قاضی زاده هاشمی:
ضرورت ایجاد زیر ساخت های لازم برای سالمندی
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: متولیان باید ظرفیت و زیر ساخت های كشور را برای سالمندی مهیا كنند، در غیر این صورت كشور غافلگیر می شود و نمی تواند خود را اداره كند.
امیرحسین قاضی زاده هاشمیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ امیرحسین قاضی زاده هاشمی در همایش گرامی داشت روز جهانی سالمند افزود: كشور باید خود را برای درك سالمندی آماده كند، همانطور كه دنیا سیر صد ساله را برای سالمندی طی كرد ما ظرف 20 تا 30 سال طی خواهیم كرد.

وی ادامه داد: تلاش دوستان در تعریف رشته و دانشگاه ستودنی است و سالهاست كه برای انتقال این نگرانی به جامعه تلاش می كنند، از جمعیت سالمندی سال 1420 تا 2050 صحبت می شود كه جمعیت عظیم دهه شصتی ها كه در زمان تولد به اصطلاح بمب كودكی بودند، سبب شد كه اكنون این بمب كودكی، به بمب سالمندی تبدیل شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: این بمب سالمندی هم اكنون در سازمان ما مشاهده می شود، چیزی كه در آینده قرار است انتظارش را داشته باشیم می بینیم، سازمان هایی نظیر بازنشستگی و خدمات كشوری كه تمركزشان روی خدمات این گروه هاست، وسط معركه می باشند.

قاضی زاده هاشمی افزود: 3 و نیم میلیون نفر با سن بالای 60 سال، جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران را تشكیل می دهند و جامعه هدف ما با انواع و اقسام مشكلات زمینه ای نظیر سوگ ناتمام جنگ، اختلال پس از حادثه و از دست دادن عزیزان، اسارت های 8 ساله تا 18 ساله و سایر مشكلات گوناگون رو به رو هستند.

وی با مروری بر طرح ها و مصوباتی كه در سال های اخیر اجرا و منجر به كاهش مرگ و میر، افزایش امید به زندگی و ارتقای بهداشت و درمان جامعه شد، ادامه داد: در موضوع جمعیت نیز اتفاقاتی افتاد كه افراد صاحب نظر با احساس خطر و سخنرانی متخصصان حوزه جمعیت، شورای انقلاب فرهنگی را همراه ساختند و با مطالبه نخبگان به موضوع توجه شد، البته ممكن است در موضوع جمعیت در برخی قوانین كار فنی دنبال نشده باشد، اما گفتمان سازی اتفاق افتاده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: موضوع سالمندان نیازمند گفتمان سازی است، وقتی قرار است با سیاست گذاران كشور در موضوع برنامه بودجه ای سالمندان صحبت كنیم، نیاز های فرد سالمند را مشابه یك فرد جوان می بینند، میزان مصرف دارو، تعداد دفعات مراجعات به پزشك و خدمات توانبخشی در سالمند قابل قیاس با سایران نیست.

قاضی زاده هاشمی افزود: به طور اساسی نیاز به صنعت سالمندی داریم، زیرا سالمندان نیازمند لوازم، دارو و تجهیزات و حتی مكمل های خاص سالمندان هستند و با ورود به صنعت سالمندی می توانیم زمین گیری سالمندان را كاهش و كیفیت زندگی آنان را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد اصلی من به این همایش، این است كه منشا جریان سازی و حساسیت زایی مفهوم سالمندی باشد و كشور خود را برای درك سالمندی آماده كند، همانطور كه دنیا سیر صد ساله برای سالمندی طی كرد ما در 20 تا 30 سال طی خواهیم كرد، پس متولیان باید ظرفیت و زیر ساخت های كشور را برای سالمندی مهیا كند، زیرا در غیر اینصورت كشور غافلگیر می شود و نمی تواند خودش را اداره كند.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: فارغ از مسائل مالی كه صندوق های بیمه ای با آن روبه رو خواهند شد، وقتی جامعه ای نزدیك به 30 درصدش سالمند شده باشند، جمعیت محرك و مولدش كه می تواند دستگیری كند، خودش نیازمند كمك باشد، ابعاد مختلف اجتماعی ایجاد می كند و مشكلات اجتماعی و فرهنگی در برخواهد داشت.

قاضی زاده هاشمی افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران هم اكنون درگیر مسائل سالمندی است و نیاز به آسایشگاه سالمندی افزایش یافته، زیرا علاوه بر جانبازان، همسر جانبازان، والدین شهدا با سن بالای 80 سال و سایر مخاطبان نیاز به مراقبت سالمندی دارند و شاهد افزایش هزینه ها در این بخش هستیم.

وی ادامه داد: برغم محدودیت بودجه ای با افزایش 70 درصدی بودجه طی یكسال و با نگاه مطلوب دولت و مجلس همراه بودیم، اما با توجه به بار مراجعه به جای هر نفر در سال 1399، اگر 10 بار مراجعه داشته باشیم، طی دو سال 50 درصد رشد در مراجعات به خدمات دارویی، تجهیزات پزشكی و درمان خواهیم داشت.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: امیدوارم نتیجه این همایش، به استانداردسازی، گفتمان سازی، برنامه های راهبردی، جریان تبلیغی و تبیینی منجر شود تا زودتر به گفتمان سالمندی برسیم.
   تاریخ: ۱۲:۱۳ - ۱۰/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۷