دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

70 درصد از مراكز توانبخشی مناسب سازی نشده است
 
معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به استیجاری بودن مراكز توانبخشی، گفت: با افزایش تورم، اجازه ساختمان ها بیش از 200 تا 300 درصد افزایش یافته، از سوی دیگر بیش از 70 درصد از مراكز مناسب سازی نشده و امكان رعایت استانداردها در ساختمان های اجاره ای وجود ندارد.
70 درصد از مراكز توانبخشی مناسب سازی نشده است سید كمال صدیقی، در نشستی با خبرنگاران كه امروز(یكشنبه، 10مهر) برگزار شد، با اشاره به بیش از 150 ماموریت و وظیفه سازمان بهزیستی، اظهار كرد: سازمان بهزیستی فعالیت ها و خدمات خود را در 4 حوزه تخصصی مشاركت های مردمی، پیشگیری، امور اجتماعی و توانبخشی ارائه می كند. حوزه توانبخشی نیز فعالیت های خود را در سه دفتر تخصصی دنبال می كند.

وی یكی از دفاتر تخصصی حوزه توانبخشی را دفتر مراقبتی و توانبخشی اعلام كرد كه مراكز شبانه روزی، مراقبت در منزل و ویزیت در منزل زیرمجموعه آن است. درحال حاضر 65 مركز شبانه روزی، مراقبت در منزل و ویزیت در منزل در استان فعالیت می كند. 4 هزار و 500 نفر در مراكز شبانه روزی، 2 هزار و 120 نفر در مراكز ویزیت در منزل و نزدیك به 500 نفر در مراكز مراقبت در منزل، خدمات توانبخشی و مراقبتی ما را دریافت می كنند.

معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی استان با بیان اینكه در مراكز شبانه روزی با چالش ها و مشكلاتی مواجهیم، گفت: یكی از مهم ترین چالش ها باتوجه به جنگ اقتصادی دشمن و تحریم ها، افزایش هزینه مراكز شبانه روزی است. در حال حاضر سرانه نگهداری یك معلول در مراكز شبانه روزی 10 میلیون تومان است و میزان یارانه ای كه به طور متوسط توسط دولت پرداخت می شود 2 میلیون تومان است. 8 میلیون تومان فاصله یارانه دولتی و هزینه مراكز باعث می شود خانواده های افراد تحت معلول تحت فشار قرار گیرند كه نیاز به ورود خیرین داریم.

وی با اشاره به اینكه سیاست كشور مؤسسه زدایی است، تصریح كرد: به تعداد مراكز شبانه روزی افتخار نمی كنیم، چون باید موسسه زدایی را با فرهنگ سازی در جامعه دنبال كنیم تا خانواده ها آماده مراقبت و نگهداری از معلولان خودشان شوند و بار را از روی دوش مراكز برداریم.

صدیقی چالش دیگر مراكز توانبخشی را استیجاری بودن اعلام كرد و افزود: با افزایش تورم، اجازه ساختمان ها بیش از 200 تا 300 درصد افزایش یافته كه چالش جدی است و جا دارد ارگان هایی مثل راه و شهرسازی و شهرداری با كاربری توانبخشی زمین هایی در اختیار مراكز توانبخشی قرار دهند و تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شود تا مراكز بتوانند ساختمان هایی مناسب شرایط مددجوی ما بنا كند.

وی با بیان اینكه بیش از 70 درصد از مراكز توانبخشی مناسب سازی نشده و امكان رعایت استانداردها در ساختمان های اجاره ای وجود ندارد، گفت: 127 مركز روزانه توانبخشی داریم كه شامل مراكز اتیسم، بیماران روانی مزمن، سالمندان، كم شنوا و ناشنوا، كم بینا و نابینا، جسمی حركتی و آسیب نخاعی و كارگاه های تولیدی و حمایتی است. 4 هزار و 599 نفر از مراكز روزانه خدمات توانبخشی استفاده می كنند كه اگر این مراكز نبود هم بار مراكز شبانه روزی به شدت افزایش می یافت و هم بهداشت و سلامت روانی یك خانواده تحت تاثیر قرار می گرفت.

معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی استان سرانه مراكز روزانه توانبخشی را 5 میلیون تومان اعلام و تصریح كرد: یارانه ای كه به طور متوسط پرداخت می شود یك میلیون و 300 هزار تومان است كه فاصله زیادی با هزینه های این مراكز دارد. تلاش شده ارزیابی كمی و كیفی خدمات را به صورت دوره ای انجام دهیم تا كیفیت خدمات افت پیدا نكند، جلسات فصلی هم اندیشی، پایش، اجرای برنامه های هنر درمانی در كنار آموزش و توانبخشی نیز از دیگر اقدامات در حال انجام است.

وی ادامه داد: یكی از مهم ترین چالش های حوزه توان پزشكی و تجهیزات این است كه عمده تجهیزات وارداتی است و تولیدات داخلی هم هنوز به كیفیت لازم نرسیده است، مثلا سمعك كاملا وارداتی است، اما در زمینه ویلچر شركت های داخلی تولیداتی دارند اگرچه كیفیت لازم را ندارد.

صدیقی با بیان اینكه میزان مستمری پرداختی برای یك نفر 420 هزار تومان و برای خانواده بالای 4 نفر یك میلیون و 80 هزار تومان است، یادآور شد: قانون گفته 40 درصد حداقل حقوق یك كارگر باید به عنوان مستمری به مددجویان پرداخت شود، اما منابع دولتی محدود است و امكان پرداخت مستمری بیشتر وجود ندارد.

وی با تاكید بر اینكه بیش از 50 تشكل و كانون فعال در حوزه معلولان در استان داریم كه شاید اگر نبودند بسیاری از مطالبات به حق معلولان روی زمین می ماند، افزود: 89 هزار و 972 نفر در حوزه توانبخشی در استان تحت پوشش داریم كه از این تعداد 44 هزار و 646 نفر مستمری می گیرند. بیش از 8 هزار نفر نیز پشت نوبت مستمری هستند كه با دریافت سهمیه، حداقلی برای جامعه هدف فراهم می كنیم.

رحیم نوروزی، كارشناس حوزه توانبخشی اداره كل بهزیستی استان نیز در این نشست، به ماده 2 قانون حمایت از معلولان اشاره و اظهار كرد: باتوجه به نیاز معلولان برای استفاده از معابر و امكانات شهر و روستا، برخی ارگان ها به ویژه شهرداری ها در این زمینه كم كاری كرده اند و هنوز معلولان دسترسی كمتر به امكانات و خدمات سطح شهر دارند.

وی با تاكید بر ضرورت تغییر نگرش و نگاه جامعه به معلولان، گفت: درست است معلولان یك نقص یا ناتوانی حسی یا جسمی دارند، اما هیچ تفاوتی بین انسانها در سطح جامعه نیست و هركسی ممكن است نقصی داشته باشد، پس اگر قراراست در سطح جامعه خدماتی ارائه شود باید با نگاه انسانی باشد و همه افراد امكان برخورداری از آن را داشته باشند.

به گزارش ایسنا، نوروزی به قانون سهمیه 3 درصد برای استخدام معلولان نیز اشاره و اظهار كرد: در استخدام امسال آموزش و پرورش تعداد زیادی از معلولان حد نصاب نمره لازم را دریافت نكردند و نتوانستند از این سهمیه استفاده كنند.

وی در خاتمه خاطرنشان كرد: یك سازمان توانایی پاسخ به همه نیازهای معلولان را ندارد و انتظار داریم همه ارگان ها و نهادها به كمك ما بیایند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۳۸ - ۱۰/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۳