دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

آنچه حال سالمند را خوب می كند
 
اندكی توجه، مراقبت و حمایت، شاید تمام آن چیزی است كه سالمند از ما می خواهد؛ اگر اینها را برای او فراهم كردیم به سلامت جشم و روان او كمك كرده ایم و خانواده ای بانشاط تر خواهیم داشت.
آنچه حال سالمند را خوب می كند اغلب سالمندی را مترادف با ضعف و سستی می دانند كه ناشی از محدودیت انسان در جنبه های فیزیكی است. در فرهنگ اسلامی و ایرانی، پیری نه به عنوان یك كلمه ناخوشایند، بلكه به صورت كمال، حكمت، خردمندی و فرزانگی تلقی می شود، از این رو می تواند به عنوان مرحله ای موثر در زندگی به شمار آید.

به گزارش ایسنا، سالمندی مرحله ای از تكامل انسان است كه اگر به درستی طی شود فرد روزهای سلامت و با نشاطی را طی خواهد كرد و اگر نادیده انگاشته شود، فرد به انواع بیماری های روحی و جسمی مبتلا خواهد شد.

تغذیه در دوران سالمندی

زهره امیرپور، كارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند به ایسنا گفت: باید سالمندان در گروه غلات از نان سبوسدار و لبنیات كم چرب استفاده كنند.

وی با بیان اینكه سالمندان باید از تمام گروه های غذایی مصرف كنند تا ویتامین های بدن آنان حفظ شود، افزود: میوه ها و سبزیحات، ویتامین ها و املاح مفید معدنی بسیاری دارند كه مصرف آن ها برای سالمندان بسیار توصیه می شود.

كارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند اظهار كرد: توصیه می شود این افراد در طول روز نیم ساعت فعالیت ورزشی آرام داشته باشند تا سلامت بدن آنان حفظ شود.

امیرپور با بیان اینكه سالمندان باید در برنامه غذایی خود از جوانه ها و مغزها استفاده كنند، تصریح كرد: این افراد باید روزی دو یا سه لیوان شیر و یا ماست مصرف كنند؛ این افراد باید مایعات زیادی مصرف كنند، مصرف زیاد چای مضر است و این افراد باید در طول روز شش تا هشت لیوان آب بنوشند.

وی ادامه داد: افراد سالخورده حتی اگر به علت نداشتن دندان نمی توانند از میوه جات استفاده كنند باید به صورت خرد شده و یا پوره از این مواد در طول روز حتما استفاده كنند.

رتبه 11 كشور از نظر سالمندی

حسن شرفی، مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی به ایسنا گفت: درصد جمعیت سالمندان استان به جمعیت كشوری 9.76 بوده كه رتبه 11 كشور از نظر سالمندی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینكه در بهزیستی به سالمندان تحت پوشش بهزیستی در مراكز روزانه، شبانه روزی، ویزیت در منزل، حق پرستاری خانواده محور، مستمری بگیران سالمند و بنیادهای فرزانگان( عموم سالمندان) خدمات ارائه می شود، افزود: ارائه اكثر این خدمات منوط به داشتن معلولیت و تایید كمیسیون پزشكی و سهمیه استان است و براساس سر شماری سال 1395، كل جمعیت استان 768 هزار و 898 نفر است كه از این تعداد 75 هزار و 25 نفر سالمند هستند كه از این تعداد 37124 نفر مرد و 37901 نفر زن هستند.

آنچه حال سالمند را خوب می كند

فعالیت پنج مركز روزانه در سطح استان

شرفی ادامه داد: 12750 نفر تحت پوشش اداره كل بهزیستی استان بوده كه از این تعداد 6135 نفر مرد و 6615 نفر زن هستند؛ در مراكز روزانه به 112 سالمند در این مراكز خدمات ارائه می شود.

وی با اشاره به فعالیت پنج مركز روزانه در سطح استان، افزود: این مراكز شامل؛ 2 مركز در شهرستان زیركوه شامل؛ حبیب بن مظاهر16 نفر و آبشار عاطفه ها 16 نفر، پارسایان شهرستان سرایان 24 نفر، گوهر شهرستان قاین 31 نفر، شفیق شهرستان طبس 25 نفر است.

مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی بیان كرد: خدمات آموزشی ارائه شده شامل؛ آموزش شیوه زندگی سالم، آموزش مهارت های زندگی، آموزش بافندگی، صنایع دستی، نقاشی، موسیقی، خیاطی، خطاطی، آموزش بهداشت و مراقبت فرد و آموزش تغذیه سالم است.

شرفی ادامه داد: خدمات توانبخشی شامل؛ ویزیت توسط پزشك، ویزیت توسط پرستار، ویزیت توسط فیزیوتراپ و كاردرمان و ویزیت كارشناس تغذیه بوده و خدمات رفاهی، تفریحی و هنری شامل؛ برگزاری اردوهای یك روزه یا چند روزه تفریحی، سیاحتی، زیارتی و علمی، اجرای تئاتر و موسیقی، نمایش فیلم، شعرخوانی و قصه گویی، برگزاری برنامه ها متناسب با مناسبت ها و ایام خاص است.

وی افزود: تعداد 170 سالمند در مراكز شبانه روزی نگهداری می شوند كه از این تعداد 102 نفر زن و 68 نفر مرد هستند؛ تعداد مراكز سالمندان در سطح استان هفت مركز شامل؛ فجر امید شهرستان فردوس، گوهر شهرستان قاین، نیكان شهرستان طبس، مهر امام رضا، خانه امید و امداد كیمیا شهرستان بیرجند، مهرورزان شهرستان بشرویه و خدمات مراقبتی- توانبخشی شبانه روزی است.

مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینكه خدمات پیشگیری از معلولیت های دوران سالمندی برای 3000 سالمند در سال جاری اجرایی می شود، بیان كرد: سرانه برای هرسالمند دو میلیون تومان و برای سالمندان مجهول الهویه و بی سرپرست 2 میلیون و 400 هزار تومان است؛ علاوه بر این خدمات ویزیت در منزل به 87 نفر سالمند خدمات ارائه می شود كه این خدمات شامل خدمات پزشكی، پرستاری، توانپزشكی، روانشناسی و مددكاری و واریز ماهیانه 500 هزار تومان به ازای هرنفر است.

ارائه خدمات در منزل

شرفی اظهار كرد: خدمات مراقبت در منزل به 178 نفر خدمات ارائه می شود كه از این تعدد 20 نفر سالمند هستند و خدمات مراقبتی كه توسط مراقبین آموزش دیده انجام می پذیرد؛ همچنین سرانه یك میلیون تومان به ازای هرنفر پرداخت می شود.

وی با اشاره به فعالیت بنیاد فرزانگان و ارائه خدمت به 6633 نفر در سه شهرستان بیرجند، قاین و بشرویه، افزود: این بنیاد در حوزه های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، مذهبی، حقوقی و قوانین هنری، ورزش و تربیت بدنی، اوقات فراغت و تفریح تربیتی، اشتغال و كارآفرینی، جلب مشاركت مردمی اجتماع محور، مداخله در بحران، تشكیل اجتماعات محلی، اطلاع رسانی و آگاه سازی، مسكن، توانمندسازی خلاقانه، محیط های دوستدار سالمند و مستندسازی، ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار در خصوص ودیعه مسكن، لوازم ضروری، كمك هزینه تحصیلی برای فرزندان آنها و سایر كمك های موردی برای اشتغال فرزندان آن ها ارائه خدمت می كند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۱۹ - ۱۰/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۷