دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

جمعیت سالمندان ایرانی تا 30 سال آینده به 26 میلیون نفر می رسد
 
رئیس مركز تحقیقات سالمندی با اشاره به اینكه در سال 1430، تقریباً 26 میلیون نفر سالمند خواهیم داشت، گفت: وزارت بهداشت رشته طب سالمندان را حذف كرده است.
جمعیت سالمندان ایرانی تا 30 سال آینده به 26 میلیون نفر می رسد
رئیس مركز تحقیقات سالمندی با اشاره به اینكه در سال 1430، تقریباً 26 میلیون نفر سالمند خواهیم داشت، گفت: وزارت بهداشت رشته طب سالمندان را حذف كرده است. - اخبار اجتماعی -
دكتر احمد دلبری در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم به مناسبت هفته سالمند اظهار كرد: در پی رشد شاخص های بهداشتی و درمانی و تكنولوژی های پزشكی در سال های گذشته، شاخص امید به زندگی نیز رشد خوبی داشته و به 74 سال در مردان و 76 سال در زنان رسیده است؛ ارتقای شاخص امید به زندگی باعث افزایش جمعیت سالمندان در كشور شده به طوری كه از 5.3 درصد در سال 55 به 10.7 درصد در سال جاری رسیده است.

وی افزود: به عبارت دیگر در زمان حاضر حدود 9 میلیون و 300 هزار نفر سالمند (افراد بالای 60 سال) در كشور داریم.

رشد 20 درصدی جمعیت سالمندان تا 30 سال آینده!

دلبری با بیان اینكه رشد جمعیت سالمند در آینده نزدیك تغییرات بسیار جدی خواهد داشت، تصریح كرد: در حالی كه در طول 40 سال گذشته درصد سالمندان ما دو برابر شده و از 5 درصد به 10 درصد رسیده است؛ در آینده این رشد جمعیت سالمند طی 20 سال اتفاق خواهد افتاد؛ به عبارت دیگر تا 20 سال آینده 10 درصد جمعیت فعلی سالمندان به 20 درصد می رسد و در سال 1430 جمعیت سالمندان به بیش از 30 درصد خواهد رسید و در سال 1430، تقریباً 26 میلیون نفر سالمند خواهیم داشت؛ در حالی كه خدمات و زیرساخت های موردنیاز آنها در حال حاضر فراهم نیست.

علت افزایش جمعیت سالمندان در ایران

وی درباره علت افزایش جمعیت سالمندان گفت: رشد تكنولوژی های پزشكی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی یكی از عواملی است كه باعث افزایش رشد جمعیت سالمندان شده است؛ برای مثال در گذشته اكثر افرادی كه دچار سكته می شدند، فوت می كردند اما در حال حاضر با رشد تكنولوژی ها و خدمات درمانی، درصد فوت آنها كمتر شده و افراد بیشتر عمر می كنند؛ از دیگر عوامل افزایش جمعیت سالمندان، كاهش زاد و ولد است؛ وقتی تعداد كودكان و جوانان در جامعه كمتر شود به همین میزان، نسبت و درصد جمعیت سالمند در كشور افزایش می یابد. زاد و ولد زیادی كه در دهه 60 در ایران وجود داشت نیز باعث می شود كه درصد جمعیت سالمندان در سال های آینده افزایش پیدا كند.

وضعیت سالمندی در كشورهای پیشرفته جهان

رئیس انجمن علمی طب سالمندان درباره وضعیت رشد جمعیت سالمندان در كشورهای توسعه یافته بیان كرد: در كشوری مانند فرانسه رشد دو برابری جمعیت سالمندان 120 سال طول كشید؛ در كشور سوئد 90 سال و در آمریكا 75 سال طول كشید تا جمعیت سالمندان دو برابر شود در حالی كه دو برابر شدن جمعیت سالمند در كشور ما طی حدود 40 سال اتفاق افتاد و ما در سال های آینده بیشترین رشد جمعیت سالمندان را در جهان خواهیم داشت.

تعداد متخصصین طب سالمندی یك درصد استاندارد جهانی!

رئیس مركز تحقیقات سالمندی با بیان این كه برنامه های موجود برای سالمندان تناسبی با رشد جمعیت آنها ندارد؛ خاطرنشان كرد: یكی از چالش های ما، تربیت نیروی متخصص در حوزه سالمندی است؛ در حال حاضر بر اساس استانداردهای جهانی باید بیش از 2000 متخصص طب سالمندی داشته باشیم در حالی كه در كشور فقط 23 متخصص طب سالمندی داریم و وزارت بهداشت رشته طب سالمندان را حذف كرده و دیگر تربیت نیروی جدید نداریم و در سال های آینده باید مراقب سالمندان را از كشورهای دیگر وارد كنیم.

سالمندان در كشور متولی مشخصی ندارند!

دلبری ادامه داد: مسئله دیگر این است كه سالمندان در كشور متولی ندارند و دستگاه های پراكنده ای در این موضوع دخیل هستند؛ برای مثال در برنامه سوم توسعه، به دولت ابلاغ شده كه شورای ملی سالمندان شكل بگیرد و هر 6 ماه به ریاست رئیس جمهور و هر سه ماه به ریاست وزیر رفاه، شورا شكل بگیرد در حالی كه در این سال ها جلسات با حضور ریاست جمهوری شكل نگرفته است و در جلساتی كه برگزار شده نیز از 18 دستگاهی كه باید در شورا حضور داشته باشند؛ تابه حال بجز وزیر رفاه، وزرای دیگر حضور نداشته اند. از سوی دیگر دبیرخانه شورای ملی سالمندی در بهزیستی است و بهزیستی به لحاظ تعدد وظایف و مشكلاتی كه دارد؛ نمی تواند مشكلات سالمندی را راهبری كند.

ساماندهی مشكلات سالمندان با اجرای طرح "پزشك خانواده"
چالش های ارائه خدمات توانبخشی با افزایش سرعت سالمندی كشور/ به ازای هر یك میلیون ایرانی كمتر از یك تخت توانبخشی داریم!
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۱:۰۹ - ۱۰/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۳