دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

چرا شكستگی لگن در سالمندان خطرناك است؟
 
مطالعه ای در سال 2015 نشان داد 87 تا 96 درصد از افرادی كه دچار شكستگی لگن می شوند بالای 65 سال دارند. متاسفانه شكستگی لگن و آسیب اولیه و سپس عمل جراحی لگنی كه انجام می شود می تواند منجر به افت قابل توجهی در توانایی های فرد سالمند شود.
مطالعه ای در سال 2015 نشان داد 87 تا 96 درصد از افرادی كه دچار شكستگی لگن می شوند بالای 65 سال دارند. متاسفانه شكستگی لگن و آسیب اولیه و سپس عمل جراحی لگنی كه انجام می شود می تواند منجر به افت قابل توجهی در توانایی های فرد سالمند شود.

چرا شكستگی لگن در سالمندان خطرناك است؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، هر ساله تعداد بسیار زیادی از سالمندان به دلیل شكستگی لگن در بیمارستان بستری می شوند. شكستگی لگن خیلی سخت درمان می شود، خصوصا در افراد سالمند. مطالعه ای در سال 2015 نشان داد 87 تا 96 درصد از افرادی كه دچار شكستگی لگن می شوند بالای 65 سال دارند. متاسفانه شكستگی لگن و آسیب اولیه و سپس عمل جراحی لگنی كه انجام می شود می تواند منجر به افت قابل توجهی در توانایی های فرد سالمند شود.

دلایل و عوامل خطر شكستگی لگن در سالمندان
شكستگی لگن اغلب در اثر افتادن از جایی و دیگر اتفاقاتی كه شدید و جدی هم نیستند رخ می دهد. در ادامه به دلایل و عوامل خطر آن می پردازیم:

تراكم استخوانی پایین و كاهش توده عضلانی
تراكم استخوان و تراكم توده عضلانی با بالارفتن سن كاهش می یابد. پوكی استخوان یكی از علت های اصلی و متداول در میان سالمندان است كه در میان خانم ها شیوع بیشتری هم دارد. كم تراكم شدن استخوان باعث می شود استخوان ها ضعیف و شكننده شود. تولید استخوان در افراد سالمند بسیار كُند صورت می گیرد. شكستگی های ناشی از پوكی استخوان، یكی از معمول ترین انواع شكستگی های لگن می باشند، چون استخوان خیلی راحت و با هر مدل افتادنی می شكند.
همچنین افراد سالمندی كه توده عضلانی شان كاهش یافته به دلیل مشكلات تعادلی بیشتر احتمال دارد زمین بخورند و در نتیجه دچار شكستگی لگن شوند. علاوه بر این، بیماری های متعددی می توانند فرد را در معرض شكستگی لگن قرار داده و بهبودی بعد از عمل و ریكاوری را به تاخیر بیندازند؛ مانند:

پیاده روی و دیگر فعالیت هایی كه با وزن بدن انجام می شوند كمك می كنند قدرت استخوان ها و عضلات بیشتر شده و درنتیجه احتمال زمین خوردن كمتر شود و برعكس؛ نداشتن تحرك بدنی می تواند استخوان ها و عضلات را ضعیف كند

دیابت
دیابت نوع اول و دوم از تراكم استخوان كم می كنند. افراد سنین بالا كه دیابت دارند، ریكاوری شان سخت تر انجام می شود چون بازسازی استخوان های آن ها سخت است، زخمشان زود خوب نمی شود و كنترل قند خونشان ساده نیست و همه ی این ها ریسك عفونت ها و عوارض ناشی از جراحی را افزایش می دهند.

زوال عقل
به دست آوردن مجدد حركت و جنبش بدنی اغلب برای بیمارانی كه زوال عقل دارند یك چالش بزرگ است، چون احتمالا پروتكل های مربوط به بهبودی را رعایت نمی كنند و بیشتر در معرض زمین خوردن هستند.

حمله قلبی
بیمارانی كه دچار حمله قلبی می شوند ممكن است به سختی بتوانند عواملی را كه مربوط به لخته شدن خون می شوند تولید كرده و انتقال دهند و همین باعث می شود التیام و بهبودی بعد از عمل شكستگی لگن به تاخیر بیفتد.

هیپرپاراتیروئیدی ثانویه
وجود مشكلاتی در متابولیسم كلسیم و تنظیم آن ممكن است باعث آسیب شده و بهبودی بعد از عمل شكستگی لگن را مختل كند.

یائسگی
70 درصد از موارد شكستگی لگن در خانم ها رخ می دهد و سطح پایین استروژن باعث ضعیف شدن استخوان و پوكی استخوان می شود كه در نتیجه مشكلاتی برای سایر عملكردهای بدن نیز تولید می كند.

سوء تغذیه
كمبود موادمغذی در بدن جلوی التیام و بهبودی را می گیرد و افراد سالمندی كه مواد مغذی كافی در بدن ندارند به سختی می توانند بعد از شكستگی لگن بهبود پیدا كنند.

اختلالات روده ای
اختلالات روده ای می توانند بر توانایی بدن فرد برای جذب كلسیم و ویتامین D اثر بگذارند و در نتیجه استخوان ها را ضعیف كنند. بنابراین ریسك فاكتورهای قبل و بعد از شكستگی استخوان را تقویت می كنند.

اختلالات نورولوژیكی
زوال عقل، سكته مغزی، نوروپاتی محیطی و بیماری پاركینسون، ریسك زمین خوردن فرد سالمند را افزایش می دهند.

بی تحركی
پیاده روی و دیگر فعالیت هایی كه با وزن بدن انجام می شوند كمك می كنند قدرت استخوان ها و عضلات بیشتر شده و درنتیجه احتمال زمین خوردن كمتر شود و برعكس؛ نداشتن تحرك بدنی می تواند استخوان ها و عضلات را ضعیف كند.

داروها
كورتیكواستروئیدها می توانند به مرور زمان استخوان ها را ضعیف كنند. داروهایی كه بر سیستم عصبی مركزی اثر می گذارند اغلب با زمین خوردن ها ارتباط دارند و همینطور داروها یا تركیبی از داروها كه سبب سرگیجه و كاهش هشیاری می شوند.

ریكاوری طولانی مدت
مدت زمان دوره ی ریكاوری بعد از شكستگی لگن در افراد سالمند با بالاتر رفتن سن طولانی تر می شود. به طور كلی، افراد هرچه سالمندتر باشند، عوارض و بیماری های بیشتری هم دارند كه همین باعث می شود دیرتر هم خوب شوند. مدت زمان ریكاوری بعد از شكستگی لگن در طیف چهار هفته تا شش ماه قرار می گیرد.
نوع آسیب هم می تواند بر مدت زمان ریكاوری اثر بگذارد. شكستگی لگن اغلب یكی از این دو نوع است: شكستگی لگن داخل كپسولی كه شامل بالای استخوان ران می شود كه داخل سوكت و گردی مفصل ران قرار می گیرد و این آسیب می تواند بر گردش خون در این قسمت اثر بگذارد. شكستگی اینترتروكانتریك لگن نیز به شكستگی در قسمت بالای ران گفته می شود و نوعی شكستگی بیرون كپسولی است و در قسمت پایینی استخوان ران كه از كپسول مفصل لگن فاصله دارد رخ می دهد.
وضعیت سلامتی فرد پیش از شكستگی لگن نیز خیلی مهم است. مثلا افرادی كه كمتر فعالیت بدنی دارند، توان قلبی و تنفسی شان كمتر است كه می توانند ریكاوری و بهبودی را به تاخیر بیندازد و سخت كند. به طور كلی، بیماری های زمینه ای یا دیگر عوارضی كه فرد مدت ها قبل از شكستگی لگن به آن ها مبتلا بوده است، توانایی بدن برای بهبودی و مقابله با عوارض مرتبط با عمل جراحی را مختل می كنند.
ساختار بدنی نیز فاكتور مهم دیگری است. بعد از عمل شكستگی لگن، بیمارانی كه شاخص توده بدنی شان پایین است بیشتر احتمال دارد دچار یك رویداد قلبی و عروقی شوند، آسیب پذیرترند و عملكرد سیستم ایمنی و قلبی و عروقی شان مناسب نیست و همه ی این ها ریسك فاكتورها را تقویت می كنند.

عوارض احتمالی ناشی از شكستگی لگن
آسیب و ضربه اولیه و عمل جراحی بعد از آن می تواند احتمال خیلی از پیامدها را افزایش دهد. شكستگی لگن می تواند فرد را برای مدتی بی تحرك كند و این مسئله موجب لخته شدن خون در پاها یا ریه، زخم بستر و عفونت های مجاری ادراری می شود.
بی تحركی باعث تحلیل رفتن بیشتر عضلات می شود و این اتفاق نیز ریسك دوباره زمین خوردن را افزایش می دهد، حتی اگر بیمار رو به بهبودی باشد.
چندین عامل می توانند باعث مرگ بعد از شكستگی لگن شوند. این عوامل می توانند مشكلات قلبی و عروقی، مشكلات ریوی یا مشكلات نورولوژیكی و عوارض بعد از عمل شامل عفونت ها و آمبولی ریه باشند.
زخم های فشاری و پنومونی در بیمارانی كه مدت طولانی بستری می شوند بیشتر است.

چگونه می توان حال بیمار را بهتر كرد؟
همزمان با كنترل فوری درد و علائم بعد از عمل باید توانبخشی بیمار و تمرینات عملی شروع شود تا شانس بهبودی و به دست آوردن مجدد توانایی های بدنی افزایش یابد.
تمرینات توانبخشی می تواند شامل بهبود طیف حركتی، آب درمانی در استخر و تمرینات قدرتی و استقامتی پیش رونده شود. تمرینات تعادلی نیز از بایدهای برنامه توانبخشی بیمار می باشند.
حتی اگر بیمار تحت عمل جراحی قرار نگرفته باشد، باز هم توانبخشی یك ضرورت است تا فرد بتواند هر چه سریع تر تحرك را شروع كرده و ریسك عوارض جدی بی تحركی به حداقل برسد.
تغذیه هم نقش مهمی در بهبودی بیمار دارد. مطالعات نشان داده اند بیمارانی كه تغذیه نامناسبی دارند، مدت زمان ریكاوری شان بیشتر می شود. تركیبی از مصرف پروتئین و فعالیت بدنی می تواند جلوی تحلیل بیشتر عضلات را بگیرد. عضلاتی كه قوی باشند، به تعادل بهتر كمك می كنند و احتمال زمین خوردن و متعاقبا شكستگی استخوان را كاهش می دهند.

برچسب ها
- سالمندی
- شكستگی استخوان

اخبار مرتبط «فقر» در جامعه سالمندی 2 برابر سایر رده های سنی
جمعیت 9 میلیونی سالمندان ایرانی / توقف تربیت متخصص طب سالمندی
انفجار جمعیت سالمندی در 20 سال آینده
سالمندان تنها مانده اند!
سالمندان سحرخیز در طول روز سرحال تر هستند

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 8 + 5 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار آب سیب برای درمان تب كودكان مفید است
علائم اعتیاد به خودارضایی چیست؟
كلسیم زیادی برای بدن ضرر دارد
مهم ترین دلایل اختلالات هورمونی زنان
مكمل هایی كه نباید بعد از 50 سالگی مصرف كنید
زود انزالی چگونه درمان می شود؟
مدارا با نوجوانان معترض
تپش قلب بالا نشانه چیست؟
پایان این هفته فرصت پزشكی قانونی برای ارائه گزارش درباره مهسا امینی به اتمام می رسد
كاهش وزن با 13 خوراكی در وعده صبحانه
گام هایی برای تربیت فرزند مسئولیت پذیر‏
5 علامت پیری زودرس
انفجار جمعیت سالمندی در 20 سال آینده
درخواست ایجاد نهادی برای سیاست گذاری مسائل كلان فنی زاگرس
آیا شیرین كننده های مصنوعی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند؟
مكملی كه مرگ و میر را 39 درصد كاهش می دهد
روزانه چقدر روغن زیتون بخوریم؟
وزیر كشاورزی به وعده تغییر الگوی كشت عمل نكرد
انواع آكنه در پوست های چرب را بشناسید
اعلام آخرین وضعیت رنگبندی شهرها/232 شهر در وضعیت آبی

پیشنهاد سردبیر كاهش وزن با 13 خوراكی در وعده صبحانه كاهش وزن با 13 خوراكی در وعده صبحانه ماست خامه ای، خوشمزه و لذیذ، یك مكمل عالی برای رژیم كاهش وزن است. به طور خاص، ماست یونانی در هر وعده، غنی از پروتئین است كه آن را به غذایی ایده آل برای كاهش وزن تبدیل می كند. سعی كنید یك فنجان (285 گرم) ماست یونانی را با مقداری میوه، دانه چیا یا جوانه گندم مخلوط و در وعده صبحانه میل كنید.

این كارها را انجام ندهید، این كارها را انجام ندهید، ""سكته"" می كنید یك متخصص قلب و عروق به تشریح راهكارهای حفظ سلامت قلب پرداخت.

علائم اعتیاد به خودارضایی چیست؟ علائم اعتیاد به خودارضایی چیست؟ اعتیاد به خودارضایی یك وضعیت پیچیده است كه در آن فرد وابستگی روانی، عاطفی و فیزیولوژیكی به ارضای خود ایجاد می كند. این یك بیماری مزمن و پیشرونده است كه در آن افراد با وجود پیامدهای شخصی و اجتماعی به خودارضایی ادامه می دهند. اگرچه خودارضایی مزمن قابل درمان است، بسیاری از افراد به دلیل انگ اجتماعی و شرم شخصی تمایلی به درمان ندارند.

كلسیم زیادی برای بدن ضرر دارد كلسیم زیادی برای بدن ضرر دارد امروزه بیشتر به كمبود كلسیم در بدن و خطرات آن توجه می شود اما افزایش كلسیم نیز خطراتی دارد به ویژه اینكه علائم خیلی مشخصی ندارد و تنها در برخی موارد جز از طریق آزمایش می توان آن را تشخیص داد.

آیا شیرین كننده های مصنوعی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند؟ آیا شیرین كننده های مصنوعی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند؟ مطالعه ای به طور دوره ای مصرف غذا و نوشیدنی شركت كنندگان را بررسی می كرد و از شركت كنندگان می خواست كه به طور منظم سلامت خود را گزارش كنند. در پایان مطالعه، محققان دریافتند شركت كنندگانی كه سطوح بالاتری از شیرین كننده های مصنوعی مصرف می كردند، با میزان بیشتری نسبت به شركت كنندگانی كه شیرین كننده های مصنوعی مصرف نمی كردند، حوادث قلبی عروقی را تجربه كردند.

مهم ترین دلایل اختلالات هورمونی زنان مهم ترین دلایل اختلالات هورمونی زنان عدم تعادل هورمونی زمانی اتفاق می افتد كه یك یا چند هورمون (پیام رسان های شیمیایی بدنتان) كم یا زیاد باشد. این یك اصطلاح گسترده است كه می تواند نشان دهنده بسیاری از شرایط مختلف مرتبط با هورمون باشد.

تپش قلب بالا نشانه چیست؟ تپش قلب بالا نشانه چیست؟ ضربان شدید قلب می تواند مادرزادی باشد و یا اینكه در نتیجه یك بیماری قلبی قدیمی در طول سالهای متمادی بوجود آمده باشد.برخی بیماری ها نظیر فشار خون بالا، پركاری تیروئید و عدم تعادل الكترولیتی نیز ممكن است منجر به افزایش تپش قلب انسان شوند.

آب سیب برای درمان تب كودكان مفید است آب سیب برای درمان تب كودكان مفید است اگر تب كودك شما شدید نیست، می توانید برای بهبود شرایط او درمان های خانگی را امتحان كنید. خوردنی های مفید مانند آب سیب و شست و شوی بدن با آب ولرم برای درمان تب كودكان مفید است.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار پاسخ به پنجمین سری سوالات جنسی و زناشویی
برای آنها كه دوقلو می خواهند
پزشكان خارجی وارد ایران شده اند/ زنگ خطر تخریب جامعه پزشكی
بهترین كارهایی كه می توانید برای حفظ سلامت خود انجام دهید
این تپش قلب عصبی است
چرا برخی افراد هرگز به كووید مبتلا نشدند؟
10 فایده شگفت انگیز چای رزماری
هر ٧ دقیقه یك نفر فراموش می كند

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۰۰:۵۰ - ۱۰/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱