دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

همایش روز جهانی سالمند، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی آغاز به كار كرد
 
همایش روز جهانی سالمند (اول اكتبر) با شعار " تاب آوری و مشاركت زنان سالمند " صبح امروز (شنبه) به همت مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همكاری 13 سازمان و نهاد ذیربط به این حوزه، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی آغاز به كار كرد.
همایش روز جهانی سالمند (اول اكتبر) با شعار " تاب آوری و مشاركت زنان سالمند " صبح امروز (شنبه) به همت مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همكاری 13 سازمان و نهاد ذیربط به این حوزه، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی آغاز به كار كرد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، این همایش كه با حضور ده ها تن از مسئولان، اعضای هیات علمی، متخصصان، محققان و كارشناسان حوزه سالمندی برگزار شده است، همزمان از طریق سیستم Skyroom قابل استفاده برای همه متخصصان و علاقه مندان در سراسر كشور می باشد.
دكتر احمد دلبری عضو شورایعالی سالمندان كشور و رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی طی سخنانی ضمن خیرمقدم به همه مسئولان و شركت كنندگان از سازمان ها، نهادها و تشكل های غیردولتی در این همایش، روز جهانی سالمند را به همه پیشكسوتان و سالمندان عزیز تبریك گفت.
وی با اشاره به همكاری 13 سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی در برگزاری این همایش، دغدغه اصلی همه مسئولان سازمان های همكار در این همایش را كیفیت زندگی پدربزرگ ها و مادربزرگ های كشورمان ذكر كرد.
دكتر دلبری اظهار داشت: كشور ما طی 40 سال گذشته خدمات بسیار شایسته ای در زمینه بهداشت، درمان و بیمه ای در جامعه داشته كه باعث شده تا امید به زندگی به میزان 20 سال افزایش یابد و این میزان رشد، از میانگین جهانی نیز بیشتر است. اما انتظار می رود، به تناسب افزایش امید به زندگی در جامعه، كیفیت زندگی نیز افزایش یابد كه نیاز به بسیج ملی برای رسیدگی به مسایل مختلف سالمندان داریم.
وی افزود: نگرانی ما افزایش رشد جمعیت سالمندی در دنیا است كه اگر مورد توجه قرار نگیرد، پیش بینی می شود كه در سال 1410 بحث چالش سالمندی تبدیل به یك ابربحران در كشور شود.
عضو شورایعالی سالمندان كشور همچنین گفت: انتظار می رود دولت محترم به جایگاه دبیرخانه شورایعالی سالمندی توجه ویژه داشته باشد. سند ملی سالمندان كه تصویب شده است، نیاز به برنامه اقدام و اجرا دارد، ضمن آنكه نیازمند توجه ویژه مجلس محترم شورای اسلامی به قانون حمایت از سالمندان هستیم.
دكتر دلبری افزود: بحث معیشتی سالمندان، از جمله موضوعات اساسی این حوزه است، چرا كه هم اكنون متاسفانه میزان فقر در میان سالمندان دو برابر دیگر رده های سنی است. تامین نیروی انسانی متخصص حوزه سالمندی نیز از نیازهای جدی این قشر از جامعه می باشد بطوری كه كشور ما براساس استانداردهای جهانی به دو هزار و 32 متخصص طب سالمندی نیازمند است، درصورتی كه از سه پیش با توقف تربیت نیروی متخصص در این رشته، به تعداد 23 فارغ التحصیل طب سالمندی در كشور، افزوده نشده است كه این رقم با استانداردهای جهانی، فاصله زیادی دارد.
وی همچنین پوشش بیمه تكمیلی برای سالمندان را از دیگر نیازهای این قشر ذكر كرد و گفت: 70 درصد سالمندان كشور، بیمه تكمیلی ندارند و تقریبا 55 درصد سالمندان، مستمری دریافت نمی كنند و اگر امروز به فكر رسیدگی به مسایل و مشكلات 9 میلیون و 300 هزار سالمند كشور نباشیم، این جمعیت در سال 1430 كه به بیش از 26 میلیون نفر می رسد، قطعا چالش امروز را به ابربحران تبدیل خواهد كرد.
وی در پایان سخنانش، از همه دست اندركاران در اداره سالمندی وزارت بهداشت، در مركز تحقیقات و دیگر بخش های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و سازمان ها و نهادهای مختلف كه در برگزاری این همایش همكاری كردند، تشكر كرد.
گفتنی است، همایش روز جهانی سالمند، مباحثی همچون « سالمندی در جامعه ایثارگران، تاب آوری و مشاركت زنان سالمند، چالش های سیاستگذاری در حوزه سالمندان، توانبخشی و حمایت های اجتماعی برای سالمندان آسیب پذیر، الزامات سیاستی در بیمه سالمندان، مدیریت شهری در حوزه سالمندی، نیروی انسانی درحوزه سالمندی نظام پزشكی، بیمه سلامت در بازنشستگان نیروهای مسلح، رسانه و سالمندان، سلامت سالمندان و سیاستگذاری در حوزه سالمندی در جهان» را به شركت كنندگان ارائه می دهد.
این همایش یك روزه به همت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، و با همكاری وزارت بهداشت، وزارت ارشاد، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان های بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح، بیمه سلامت ایران و بیمه دی، سازمان نظام پزشكی، اداره كل سلامت معاونت امور اجتماعی شهرداری تهران، انجمن های علمی سالمندی ایران، سالمندشناسی و طب سالمندان ایران، مددكاران اجتماعی ایران و صندوق جمعیت سازمان ملل برگزار شده است.

منبع خبر:
میگنا
   تاریخ: ۱۶:۵۵ - ۰۹/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۶