دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

بیماری هایی كه با سرگیجه می آید
 
دنیا دور سرتان می چرخد، احساس می كنید قادر نیستید تعادل تان را حفظ كنید و هر لحظه ممكن است نقش زمین شوید. همراه شدن این وضعیت با علائمی مانند تهوع و استفراغ، وزوز گوش، كاهش شنوایی و اختلال تعادلی تائید می كند كه شما مبتلا به سرگیجه هستید كه ممكن است عارضه ای موقت و خوش خیم باشد یا این كه خبر از ...
دنیا دور سرتان می چرخد، احساس می كنید قادر نیستید تعادل تان را حفظ كنید و هر لحظه ممكن است نقش زمین شوید. همراه شدن این وضعیت با علائمی مانند تهوع و استفراغ، وزوز گوش، كاهش شنوایی و اختلال تعادلی تائید می كند كه شما مبتلا به سرگیجه هستید كه ممكن است عارضه ای موقت و خوش خیم باشد یا این كه خبر از اختلالات و بیماری های جدی تری بدهد.

بیماری هایی كه با سرگیجه می آید
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایوكلینیك، سرگیجه اصطلاحی است كه برای توصیف طیفی از احساسات مانند احساس ضعف، پژمردگی، لرز یا بی ثباتی استفاده می شود.

سرگیجه یكی از شایع ترین دلایلی است كه بزرگسالان به پزشك مراجعه می كنند. سرگیجه های مكرر یا سرگیجه مداوم می تواند زندگی شما را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. اما سرگیجه به ندرت نشانه یك وضعیت تهدید كننده زندگی است. درمان سرگیجه به علت و علائم شما بستگی دارد.روش های درمانی معمولاً مؤثر هستند، اما ممكن است پس از مدتی مشكل دوباره عود كند.

علائم سرگیجه افرادی كه سرگیجه را تجربه می كنند ممكن است با نشانه های زیر آن را توصیف كنند:

- احساس كاذب حركت یا چرخش
- سبكی سر یا احساس ضعف
- بی ثباتی یا از دست دادن تعادل
- احساس شناور بودن یا سنگینی سر این احساسات ممكن است با راه رفتن، ایستادن یا حركت دادن سر تحریك شوند یا بدتر شوند.

سرگیجه شما ممكن است با حالت تهوع همراه باشد یا آنقدر ناگهانی یا شدید باشد كه نیاز به نشستن یا دراز كشیدن داشته باشید. این قسمت ممكن است چند ثانیه یا چند روز طول بكشد و ممكن است حتی عود كند.

چه زمانی باید به پزشك مراجعه كرد به طور كلی، در صورت بروز هر گونه سرگیجه مكرر، ناگهانی، شدید یا طولانی مدت و بدون دلیل به پزشك مراجعه كنید.

اگر سرگیجه شدید همراه با هر یك از موارد زیر را تجربه كردید، مراقبت های پزشكی اورژانسی دریافت كنید:

- سردرد ناگهانی و شدید
- درد قفسه سینه
- دشواری در تنفس
- بی حسی یا فلج دست ها یا پاها
- غش كردن
- دوبینی
- ضربان قلب سریع یا نامنظم
- گیجی یا تكلم
- مشكل در راه رفتن
- استفراغ مداوم
- تشنج
- تغییر ناگهانی در شنوایی
- بی حسی یا ضعف صورت چرا سرگیجه می گیریم؟ سرگیجه دلایل احتمالی زیادی دارد، از جمله اختلال گوش داخلی، بیماری حركت و اثرات دارویی. گاهی اوقات نیز سرگیجه به دلیل یك بیماری زمینه ای مانند گردش خون ضعیف، عفونت یا آسیب ایجاد می شود.

مشكلات گوش داخلی كه باعث سرگیجه می شود حس تعادل شما به تركیب عملكرد بخش های مختلف سیستم حسی شما بستگی دارد. این موارد شامل شما موارد زیر می شود:

- چشم ها، كه به شما كمك می كنند تعیین كنید بدن شما در كجا قرار دارد و چگونه حركت می كند
- اعصاب حسی، كه پیام هایی را در مورد حركات و موقعیت های بدن به مغز شما ارسال می كنند
- گوش داخلی، كه دارای حسگرهایی است كه به تشخیص جاذبه و حركت رفت و برگشت كمك می كند سرگیجه این حس كاذب است كه اطراف شما در حال چرخش یا حركت است. با اختلالات گوش داخلی، مغز شما سیگنال هایی را از گوش داخلی دریافت می كند كه با آنچه چشم ها و اعصاب حسی شما دریافت می كنند سازگار نیست. سرگیجه همان چیزی است كه مغز شما برای رفع سردرگمی گرفتارش می شود.

سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV) این حالت باعث ایجاد حس شدید و كوتاه اما كاذب می شود كه در حال چرخش یا حركت هستید. این اپیزودها با تغییر سریع در حركت سر ایجاد می شوند، مانند زمانی كه در رختخواب بر می گردید، می نشینید یا ضربه ای به سر می بینید. BPPV شایع ترین علت سرگیجه است.

عفونت ویروسی عفونت ویروسی عصب دهلیزی، به نام نوریت دهلیزی، می تواند باعث سرگیجه شدید و دائمی شود. اگر شما نیز دچار كم شنوایی ناگهانی هستید، ممكن است به لابیرنتیت مبتلا شده باشید.

مریضی منیر این بیماری شامل تجمع بیش از حد مایع در گوش داخلی شما می شود. مشخصه آن دوره های ناگهانی سرگیجه است كه تا چندین ساعت طول می كشد. همچنین ممكن است دچار كم شنوایی نوسانی، زنگ زدن در گوش و احساس گرفتگی گوش شوید.

میگرن افرادی كه میگرن را تجربه می كنند ممكن است حتی زمانی كه سردرد شدید ندارند، دوره های سرگیجه یا انواع دیگر سرگیجه را تجربه كنند. چنین دوره های سرگیجه ای می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بكشد و ممكن است با سردرد و همچنین حساسیت به نور و صدا همراه باشد.

مشكلات گردش خون كه باعث سرگیجه می شود اگر قلبتان خون كافی به مغزتان پمپاژ نكند، ممكن است احساس سرگیجه، ضعف یا عدم تعادل كنید. علل عبارتند از:

- افت فشار خون: كاهش چشمگیر فشار خون سیستولیك شما (عدد بالاتری در فشار خون شما) ممكن است منجر به سبكی سر كوتاه یا احساس غش شود. ممكن است پس از نشستن یا ایستادن خیلی سریع رخ دهد. به این وضعیت افت فشار خون ارتواستاتیك نیز گفته می شود.
- گردش خون ضعیف: شرایطی مانند كاردیومیوپاتی، حمله قلبی، آریتمی قلبی و حمله ایسكمیك گذرا می تواند باعث سرگیجه شود و كاهش حجم خون ممكن است باعث جریان خون ناكافی به مغز یا گوش داخلی شما شود. سایر علل سرگیجه
- شرایط عصبی: برخی از اختلالات عصبی - مانند بیماری پاركینسون و مولتیپل اسكلروزیس - می توانند منجر به از دست دادن تدریجی تعادل شوند
- داروها: سرگیجه می تواند یكی از عوارض جانبی برخی داروها باشد - مانند داروهای ضد تشنج، داروهای ضد افسردگی، آرام بخش ها و آرام بخش ها. به ویژه، داروهای كاهنده فشار خون اگر فشار خون شما را بیش از حد پایین بیاورند، ممكن است باعث غش شوند
- اختلالات اضطرابی: برخی از اختلالات اضطرابی ممكن است باعث سبكی سر یا احساس گیجی شود كه اغلب به عنوان سرگیجه شناخته می شود. اینها شامل حملات پانیك و ترس از ترك خانه یا قرار گرفتن در فضاهای باز و بزرگ (اگورافوبیا) است
- سطوح پایین آهن (كم خونی): سایر علائم و نشانه هایی كه ممكن است همراه با سرگیجه در صورت كم خونی رخ دهد عبارتند از: خستگی، ضعف و رنگ پریدگی پوست
- قند خون پایین (هیپوگلیسمی): این عارضه عموماً در افراد مبتلا به دیابت كه از انسولین استفاده می كنند رخ می دهد. سرگیجه (سبكی سر) ممكن است با تعریق و اضطراب همراه باشد
- مسمومیت با مونوكسید كربن: علائم مسمومیت با مونوكسید كربن اغلب به عنوان "شبیه آنفولانزا" توصیف می شود و شامل سردرد، سرگیجه، ضعف، ناراحتی معده، استفراغ، درد قفسه سینه و گیجی است.
- گرمازدگی و كم آبی بدن: اگر در هوای گرم فعال هستید یا مایعات كافی نمی نوشید، ممكن است به دلیل گرمای بیش از حد (هیپرترمی) یا كم آبی احساس سرگیجه كنید.

درواقع سرگیجه اختلالی است كه از مغز یا گوش میانی نشات می گیرد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم،متخصصان مغز و اعصاب، سرگیجه را به دو نوع محیطی یعنی ناشی از اختلال در گوش داخلی و نوع مركزی كه ناشی از اختلال در هسته عصب هشتم مغزی و ارتباطات و مسیرهای مركزی آن است، تقسیم می كنند.

دكتر فهیمه حاجی آخوندی، متخصص مغز و اعصاب می گوید: سرگیجه یك بیماری نیست، بلكه نشانه ای است كه پزشك را به سمت بیماری زمینه ای و علت سرگیجه هدایت می كند. سرگیجه محیطی معمولا خوش خیم محسوب می شود و ناشی از اختلال در مجاری نیم دایره ای دهلیز گوش داخلی است. همچنین عفونت گوش داخلی یا عفونت عصب هشتم مغزی نیز در بروز سرگیجه محیطی نقش دارد. خوب است بدانید كه معمولا تهوع و استفراغ، وزوز گوش، كاهش شنوایی و اختلال تعادلی با سرگیجه همراه است.

این متخصص در گفت وگو با جام جم درباره دیگر عوامل موثر در بروز سرگیجه محیطی می افزاید: علل دارویی، ضربه به سر و دیگر بیماری های گوش داخلی نیز به بروز سرگیجه های محیطی كمك می كند. خوشبختانه سرگیجه محیطی در اغلب موارد، خوش خیم و با روش های درمانی ساده قابل كنترل است.

سرگیجه ناشی از اختلالات مغزی به گفته دكتر حاجی آخوندی، سرگیجه مركزی ممكن است ناشی از اختلال در خون رسانی به قسمت هایی از مغز (ساقه مغز و مخچه)، وجود التهاب یا اثر فشاری در این قسمت ها باشد كه تشخیص این نوع سرگیجه و افتراق آن از نوع محیطی بسیار اهمیت دارد. بیماری ام اس و میگرن هم ازجمله علل سرگیجه مركزی است. حتی سرگیجه به صورت نه چندان شایع، می تواند علامت بیماری هایی مانند پاركینسون باشد.

وی تاكید می كند: سرگیجه مركزی اغلب همراه با علائمی همچون دوبینی، اختلال بلع، سكسكه، گزگز و مورمور شدن ناحیه دور دهان یا نیمه صورت، ضعف و بی حسی اندام ها اتفاق می افتد. بروز این علائم همراه با سرگیجه حاد و ناگهانی دلالت بر مركزی بودن سرگیجه دارد و باید بسرعت مورد بررسی های دقیق مغزی شامل تصویربرداری با MRI و بررسی عروقی قرار گیرد. وجود فاكتورهای خطر مثل سن بالا، دیابت، فشار خون، بیماری عروق كرونر و سابقه سكته مغزی نیز احتمال مركزی بودن سرگیجه را زیاد می كند.

تشخیص سریع نوع سرگیجه به خاطر داشته باشید كه همراه بودن سرگیجه با علائمی مانند كاهش شنوایی و وزوز گوش می تواند نشانه سرگیجه محیطی باشد، اما وجود این علائم به معنای نفی ابتلا به سرگیجه مركزی نیز نیست.

دكتر حاجی آخوندی در این باره توضیح می دهد: شدت سرگیجه و تهوع و استفراغ همراه آن در سرگیجه های محیطی بسیار وخیم تر است، اما این نكته نیز نمی تواند با اطمینان بالا، تفكیك كننده سرگیجه محیطی از مركزی باشد. افتراق سرگیجه محیطی از مركزی حتما باید از سوی پزشك و در صورت نیاز با انجام آزمایش ها و تصویربرداری از مغز انجام شود. به یاد داشته باشید كه این تشخیص از آن رو بسیار اهمیت دارد كه سرگیجه های مركزی معمولا خطرناك تر است و نیاز به درمان های اختصاصی دارد.

بیماری هایی كه با سرگیجه می آید آیا برخی بیماری ها یا مصرف برخی داروها نیز می تواند با سرگیجه همراه باشد؟

دكتر حاجی آخوندی با اشاره به این كه سرگیجه های خوش خیم كه معمولا ناشی از اختلالات یا عفونت گوش داخلی است، به صورت دوره های چند ساعته و همراه با وزوز گوش و كاهش شنوایی پیش رونده تظاهر می كند، در پاسخ می گوید: همچنین سرگیجه ممكن است نشانه ای از بیماری های مهم تری نظیر بیماری ام اس یا ضایعات التهابی دیگر ساقه مغز باشد. سكته مغزی و اختلال خون رسانی به ساقه مغز و مخچه نیز از بیماری های بدخیم تری است كه ممكن است با سرگیجه تظاهر كند.

داروهایی كه سرگیجه می آورد به گفته دكتر حاجی آخوندی، گاهی نیز سیستم گوش داخلی و عصب هشتم مغزی متصل به آن به مصرف برخی داروها نظیر جنتامایسین حساسیت نشان می دهد و با سرگیجه بروز می كند. مسمومیت یا مصرف بیش از حد برخی داروها نیز به طور شایع سبب بروز سرگیجه می شود كه داروهای خواب آور و آرامبخش، داروهای ضدافسردگی و داروهای ضدتشنج مهم ترین آنهاست. همچنین مصرف همزمان چندین داروی ضد فشار خون با دوز بالا نیز می تواند سبب بروز حالت سبكی سر و سنكوپ شود كه گاهی با سرگیجه اشتباه گرفته می شود.

اولین اقدام در صورت بروز سرگیجه بی شك سالمندان بیشتر در معرض خطر ناشی از عوارض سرگیجه هستند و بر این اساس، در صورت بروز سرگیجه حاد و ناگهانی در آنان و بخصوص در صورت وجود فاكتورهای خطر نظیر دیابت، فشار خون، سابقه سكته مغزی و بیماری عروق كرونر باید فورا به اورژانس انتقال داده شوند.

دكتر حاجی آخوندی با اشاره به این مطالب می افزاید: در مورد دیگر سرگیجه های ناگهانی و بدون سابقه خاص نیز بهتر است بیمار از راه رفتن و ایستادن پرهیز و به اورژانس مراجعه كند. در صورت بروز نوع غیر حاد سرگیجه نیز بیمار باید برای بررسی به صورت سرپایی مراجعه كند.

پیشگیری و درمان سرگیجه به گفته دكتر حاجی آخوندی، سرگیجه های خفیف و متوسط با دارودرمانی كنترل می شود، اما در مورد سرگیجه های شدید از داروهایی كه خاصیت آرامبخشی دارد و برای برطرف كردن تهوع نیز از داروهای ضد تهوع و استفراغ استفاده می شود. البته درمان واقعی سرگیجه به بیماری زمینه ای ایجادكننده آن بستگی دارد.

این متخصص مغز و اعصاب با تاكید بر این كه اغلب بیماری های منجر به سرگیجه اكنون قابل پیشگیری نیست، می افزاید: تلاش برای كنترل عوامل خطر بروز سكته مغزی شامل قند و فشار خون و اضافه وزن در كاهش احتمال بروز سرگیجه مركزی موثر است. همچنین اجتناب از ضربه به سر و گردن نیز در پیشگیری از بروز سرگیجه اهمیت دارد.

برچسب ها
- عفونت
- گوش
- سرگیجه

اخبار مرتبط سركه سیب عفونت گوش را درمان می كند؟
عفونت های درمان شده در بیمارستان و افزایش خطر ابتلا به آلزایمر
6نكته برای سلامت گوش
اشتباهات سلامتی بانوان
دلایل داغ شدن لاله گوش

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 6 + 6 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار گریه نكردن نوزاد علامت چیست؟
نشانه های حاملگی احتمالی
چه دارویی را با چه غذایی نباید خورد؟
ترفندهایی برای از شیر گرفتن كودكان
نداشتن رابطه جنسی چه تاثیری روی بدن می گذارد؟
قرص آسپرین چیست و چطور عمل می كند؟
فریز كردن همیشه راه درمان زخم های دهانه رحم نیست
تشخیص بیماری ها از روی تغییرات ناخن
عوارض داروهای لاغری بر سلامت انسان ها
روش هایی برای كاهش احتمال سقط جنین
كندی اینترنت و مشكلات درمانی بازنشستگان/نسخه الكترونیك غیر قابل دسترس شد
آیا درمان قطعی برای دیابتی ها وجود دارد؟
بیماری هایی كه با سرگیجه می آید
اعتراف وحشتناك پزشك ایرانی بعد از 40 سال
پاهای شما در مورد كبدتان چه می گوید؟
خودكشی دختران به دلیل كودك همسری
در مواقع افت فشارخون چه بخوریم؟
رژیم غذایی كه نشانه های زوال عقل را كاهش می دهد
بهترین میان وعده ها برای دانش آموزان
علائم كلسترول خون را بشناسید/ از بوی بد دهان تا سرگیجه

پیشنهاد سردبیر كدام خوراكی ها كلسترول خون را پایین می آورند؟ كدام خوراكی ها كلسترول خون را پایین می آورند؟  یك متخصص تغذیه گفت: برای كسانی كه كلسترول خون آن ها بالاست، راه حل مطمئنی كه نیاز به مصرف دارو ندارد، كاهش مصرف چربی های اشباع شده مانند چربی گوشت و چربی های ترانس مانند انواع فست فودها و نیز كاهش وزن است.

اسید فولیك از خودكشی جلوگیری می كند اسید فولیك از خودكشی جلوگیری می كند محققان پی بردند زمانی كه افراد از اسید فولیك تجویزی استفاده می كردند، احتمال اینكه برای آسیب رساندن به خود یا اقدام به خودكشی تحت درمان قرار گیرند تا 44 درصد كاهش می یابد.

فرمول سخت و ریز برای سلامتی و كاهش فشار خون! فرمول سخت و ریز برای سلامتی و كاهش فشار خون! در واقع پروتئین های موجود در عدس می توانند آنزیم تبدیل كننده آنژیوتانسین را كه معمولا باعث انقباض رگ های خونی می شود و در نتیجه فشار خون را افزایش می دهد، مسدود كنند.

در مواقع افت فشارخون چه بخوریم؟ در مواقع افت فشارخون چه بخوریم؟ رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران توصیه كرد در مواقعی كه فشار خون افت پیدا می كند مصرف مواد غذایی تأثیری ندارد، در ادامه به توصیه های این متخصص اشاره می شود

بهترین میان وعده ها برای دانش آموزان بهترین میان وعده ها برای دانش آموزان فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی حذف سلف های غذا در برخی مدارس را اتفاق خوبی می داند و در این باره می گوید: «این اتفاق بسیار خوب است زیرا شرایط جسمی دانش آموزان با یكدیگر بسیار متفاوت بوده و ارائه یك مدل غذا برای همه آنها اصلا درست نبود.»

پاهای شما در مورد كبدتان چه می گوید؟ پاهای شما در مورد كبدتان چه می گوید؟ كبد ممكن است به دلایل مختلفی ضعیف و ناسالم شود اما ابتلا به بیماری كبد اغلب به دلیل سبك زندگی ناسالم خود شماست. خوشبختانه، آسیب زودهنگام ممكن است برطرف شود اما اگر نادیده گرفته شود، ممكن است منجر به آسیب كبدی برگشت ناپذیر شود.

چه دارویی را با چه غذایی نباید خورد؟ چه دارویی را با چه غذایی نباید خورد؟ تا به حال شده قرصی را همزمان با داروی دیگر یا خوراكی خاصی مصرف كنید و بعد دچار افت یا افزایش فشار خون، حالت تهوع، سردرد، معده درد و. . . شوید؟ یا اینكه پس از گذشت مدتی متوجه شوید دارویی كه می خورید تاثیری كه باید داشته باشد را ندارد یا برعكس، بیش از حد تاثیرگذار است؟

ترفندهایی برای از شیر گرفتن كودكان ترفندهایی برای از شیر گرفتن كودكان ماجرای از شیر گرفتن ناگهانی بچه ها مثل این است كه محبوب ترین عروسك او كه هر شب با عشق آن می خوابیده، ناگهان گم شود و بچه زبان بسته مدت ها به دنبال آن بگردد و پیدایش نكند.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار پاسخ به پنجمین سری سوالات جنسی و زناشویی
تشخیص بیماری ها از روی تغییرات ناخن
برای آنها كه دوقلو می خواهند
پزشكان خارجی وارد ایران شده اند/ زنگ خطر تخریب جامعه پزشكی
بهترین كارهایی كه می توانید برای حفظ سلامت خود انجام دهید
ترفندهایی برای از شیر گرفتن كودكان
این تپش قلب عصبی است
چرا دانش آموزان باید حتما صبحانه بخورند؟

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۲:۱۴ - ۱۱/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۹۶