دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

وب دا - مداخلات ارگونومیكی ویژه سالمندان منجر به ارتقای وضعیت سلامتی آنان می گردد
 
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی كردستان با اشاره به هفته گرامیداشت تكریم و منزلت سالمندان(ششم الی 12 مهرماه جاری)، رعایت اصول و مداخلات ارگونومیكی ویژه این قشر گرانقدر جامعه را برای حفظ و ارتقای سلامتی آنان موثر بیان نمود.
دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی كردستان مداخلات ارگونومیكی ویژه سالمندان منجر به ارتقای وضعیت سلامتی آنان می گردد
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی كردستان با اشاره به هفته گرامیداشت تكریم و منزلت سالمندان(ششم الی 12 مهرماه جاری)، رعایت اصول و مداخلات ارگونومیكی ویژه این قشر گرانقدر جامعه را برای حفظ و ارتقای سلامتی آنان موثر بیان نمود.



به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی كردستان، دكتر بهرام كندایی با اشاره به هفته گرامیداشت تكریم و منزلت سالمندان(ششم الی 12 مهرماه جاری) گفت: شعار این هفته "تاب آوری و مشاركت زنان سالمند" است.

وی ضمن اشاره به تعاریف مربوط به تاب آوری گفت: تاب آوربودن به نوعی به معنی داشتن انعطاف لازم برای بازگشتن به حالت های عادی در زندگی روزمره است و افرادی كه این ویژگی ها را در خود تقویت نموده اند در مواجهه با حالت های شكست، ناامیدی و دشواری ها، با صبر، تلاش، امیدواری، بهزیستی ذهنی و تفكر مثبت، زمینه غلبه بر این موارد را پیدا كرده و به زندگی عادی ادامه می دهند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه كاهش تطابق با شب كاری، كاهش توانائی های ادراكی و تصمیم گیری و محدودیت های اسكلتی عضلانی را از مهمترین مشكلات دوران سالمندی بیان نمود و گفت: بهره بردن از اصول و قواعد ارگونومیكی در محیط زندگی سالمندان منجر به حفظ سلامتی جسمی، ذهنی و عملكردی آنان می گردد.

دكتر كندایی ابراز داشت: ارگونومی علمی چند بخشی است كه با بهره گیری از جنبه هایی از علوم دیگر درصدد ایجاد تناسب بین انسان با محیط، ابزارها، روش ها و تجهزات محیط زندگی است به نحوی كه سلامتی جسمی(به ویژه ستون فقرات) و ذهنی را فراهم نماید.

وی با بیان اینكه، ارگونومی به نوعی سبك زندگی مبتنی بر كار، ابزار و ماشین آلات در زندگی است، گفت: اجرای مداخلات ارگونومیكی ویژه سالمندان در محیط و تجهیزاتی از قبیل اتاق خواب، آشپزخانه، پله ها، حمام، توالت، كفش، عصا، میز و صندلی و فعالیت های فیزیكی بسیار مهم است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه در توصیه هایی به سالمندان در خصوص اصول و مبانی ارگونومیكی گفت: پرهیز از خواب به پهلوی چپ و روی شكم، حفظ راستای مناسب در گردن و در زمان خواب با استفاده از بالش ارگونومیك، نشستن بر روی صندلی در زمان پوشیدن شلوار، استفاده از چهارپایه در زمان پوشیدن كفش و جوراب، طراحی آشپزخانه به نحوی كه در زمان استفاده از ابزار نیاز به پیچش و خمش تنه نباشد، بهبود دما و روشنایی محیط، كاهش زمان استفاده از گوشی و تلویزیون، طراحی و استفاده از دستگیره مناسب در توالت ها، عدم انجام كار سنگین و تكراری و انجام فعالیت های فیزیكی منزم از جمله فاكتورهای ارگونومیكی است كه انجام آنها منجر به شادابی و سلامتی سالمندان می گردد.

گفتنی است كه روز یكشنبه دهم مهرماه در هفته گرامیداشت مقام و منزلت سالمندان با نام "روز مراقبت و سلامتی جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی" سالمندان نامگذاری شده است.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۱:۴۰ - ۱۱/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۵