دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

18 درصد سالمندان نیازمند مراقبت های توانبخشی هستند
 
تبریز-ایرنا- مدیركل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به روند رو به رشد جمعیت سالمند استان، گفت: طبق برآوردهای علمی و آماری بیش از 18 درصد از سالمندان همواره نیازمند مراقبت های توابخشی هستند.
18 درصد سالمندان نیازمند مراقبت های توانبخشی هستند تبریز-ایرنا- مدیركل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به روند رو به رشد جمعیت سالمند استان، گفت: طبق برآوردهای علمی و آماری بیش از 18 درصد از سالمندان همواره نیازمند مراقبت های توابخشی هستند.

فرگل صحاف روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، رسیدن به استقلال نسبی را هدف اصلی و مهم ارائه خدمات توانبخشی در منزل به سالمندان عنوان و اضافه كرد: هم اكنون ارائه خدمات توانبخشی در منزل توسط پنج مركز تخصصی در این حوزه به تعداد 229 نفر از سالمندان تحت پوشش بهزیستی صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده افزون بر 13 درصد جمعیت سالمندان در انجام فعالیت های روزمره خود به كمك دیگران نیازمند بوده و پنج درصد از این قشر به طور كامل غیر مستقل و به دیگران وابسته می باشند كه در مجموع حدود 18 درصد جمعیت سالمندان نیازمند خدمات مراقبتی توانبخشی هستند.

صحاف از فعالیت سه مركز مراقبت در منزل از سالمندان آذربایجان شرقی خبر داد و اضافه كرد: این مراكز هم اكنون تعداد 198 نفر سالمند خدمت گیرنده دارند كه با استفاده از مراقبین آموزش دیده خدمات با رویكرد توانبخشی و مراقبتی به آنان ارائه می شود و این مراقبین می توانند از اعضای خانواده خود فرد باشند.

صحاف با اشاره به فعالیت پنج مركز نگهداری شبانه روزی سالمندان در سطح استان، گفت: حدود 12 درصد از جمعیت بیش از چهار میلیون نفری آذربایجان شرقی را سالمندان تشكیل می دهند كه از این نظر پنجمین استان سالمند كشور هستیم.

به گفته وی با وجود اینكه 28 هزار نفر از مجموع سالمندان آذربایجان شرقی تحت پوشش اداره كل بهزیستی می باشند، اما با توجه به فرهنگ غنی مردم استان كمتر از 1 درصد آنها در مراكز شبانه روزی نگهداری سالمندان زندگی می كنند.

مدیركل بهزیستی آذربایجان شرقی ارائه خدمات مناسب سازی به 27 نفر، ارائه خدمات وسایل توانبخشی به 2 هزار سالمند، تامین دفترچه سلامت برای كلیه سالمندان تحت پوشش بهزیستی و 123 مورد خرید خدمت گفتار درمانی، كاردرمانی و شنوایی شناسی از مهمترین خدماتی است كه طی یك سال گذشته توسط بهزیستی استان به سالمندان ارائه شده است.

صحاف توسعه توانمندسازی فرد و خانواده و ارتقای كیفیت زندگی گروه هدف، توسعه رفاه اجتماعی و كاهش آسیب های سالمندی، توسعه میزان نفوذ خدمات حمایتی و میزان نفوذ خدمات توانبخشی را از اهم چشم اندازهای مراقبت از سالمندان از دیدگاه بهزیستی استان عنوان كرد.

وی مناسب سازی را از اولویت های اصلی سازمان بهزیستی در راستای رفاه سالمندان، معلولین و سایر افراد جامعه دبرشمرد ادامه داد: بهزیستی به عنوان دبیر شورای سالمندان و دبیر مناسب سازی به جد پیگیر مناسب سازی ساختمان ها و دستگاه های اجرایی است.

برچسب ها
- سازمان بهزیستی
- آذربایجان شرقی
- سالمندان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۴۹ - ۱۱/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۳