دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

تحصیل بیش از 7 هزار دانش آموز با نیاز ویژه در 36 رشته هنرستانی
 
تهران - ایرنا - رئیس سازمان دانش آموزان استثنایی كشور گفت: 7527 دانش آموز با نیازهای ویژه در 36 رشته هنرستانی تحصیل می كنند.
تحصیل بیش از 7 هزار دانش آموز با نیاز ویژه در 36 رشته هنرستانی تهران - ایرنا - رئیس سازمان دانش آموزان استثنایی كشور گفت: 7527 دانش آموز با نیازهای ویژه در 36 رشته هنرستانی تحصیل می كنند.

حمید طریفی حسینی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره تحصیل دانش آموزان با نیازهای ویژه در هنرستان ها اظهار كرد: حدود 36 رشته خاص برای دانش آموزان با نیازهای ویژه طراحی شده است و اكنون هم به دنبال توسعه این رشته ها از نظر تعداد و توزیع متوازن هستیم.

وی افزود: متناسب با شرایط و نیازهای دانش آموزان، توزیع مناسب برحسب آمایش انجام می شود؛ یعنی برای 36 رشته موجود توزیع متوازنی صورت می گیرد كه در كنار آنها نیز رشته های جدید ایجاد خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین در دوره اول متوسطه، پیش حرفه ای كه در واقع ورودی این 36 رشته است، 9 هزار و 831 دانش آموز با نیازهای ویژه تحصیل و مهارت پیش حرفه ای برای ورود به این رشته ها را تمرین می كنند و با ورود به دوره كار دانش، در این 36 رشته جایگزین می شوند.

طریفی حسینی خاطرنشان كرد: برای دانش آموزان در این دوره، هدایت تحصیلی و شغلی انجام می شود و براساس ویژگی و مشكل آنها در رشته ای مناسب یكی از گروه های معلولیت هدایت می شوند.

وی اضافه كرد: بی شك هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان عادی برای دانش آموزان استثنایی هم انجام می شود.

تحصیل بیش از 7 هزار دانش آموز با نیاز ویژه در 36 رشته هنرستانی

راه اندازی تعاونی های آموزشی خاص دانش آموزان استثنایی

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مهارت آموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه توضیح داد: توسعه رشته های جدید متناسب با نیازهای دانش آموزان انجام می شود.

طریفی حسینی افزود: همچنین در كنار این اقدامات، تفاهمی هم با سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور داریم كه پودمان هایی مخصوص آنها تعریف شده و براین اساس، علاوه بر مهارت آموزی دانش آموزان در مدرسه، آنان می توانند به پودمان های تعریف شده بروند و در پایان دوره مدرك هم دریافت كنند.

وی با بیان اینكه راه اندازی تعاونی های آموزشگاهی خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه هم پیگیری می شود، افزود: البته در برخی از استان ها مانند فارس هم برخی از این تعاونی ها راه اندازی شده كه هم منبع درآمدی برای دانش آموزان است و هم اینكه فضای كاری متفاوتی برای تمرین مهارت های شغلی دانش آموزان محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیش از 141هزار دانش آموز را در قالب هفت گروه آسیب بینایی، شنوایی، ذهنی، جسمی حركتی، اوتیسم، چندمعلولیتی و مشكلات ویژه یادگیری تحت پوشش دارد.

هرچند كه خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و ورزشی به حدود 11 هزار دانش آموز استثنایی در مناطق عشایری، روستایی و كم برخوردار ارائه می شود اما مهم ترین مسئله این دانش آموزان در این مناطق نبود مدرسه است.

وزارت آموزش و پرورش به منظور بسط عدالت آموزشی و پرورشی برای دانش آموزان عشایر و همچنین با توجه به كم بودن تعداد دانش آموزان با نیازهای ویژه در مناطق كمتربرخوردار و نبود مدرسه، راه های مختلفی را برای تحصیل دانش آموزان استثنایی ایجاد كرده است كه بهره گیری از آموزش تخصصی و كلاس های انفرادی نمونه ای از این اقدامات است.

برچسب ها
- مدارس
- بازگشایی مدارس
- دانش آموزان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۰:۴۲ - ۱۱/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۹