دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

آمار روبه افزایش اختلالات شنوایی در ایران
 
رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با اشاره به آمار روبه افزایش كم شنوایی در ایران، اختلالات شنوایی در میان كارگران را بسیار بالا توصیف كرد.
رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با اشاره به آمار روبه افزایش كم شنوایی در ایران، اختلالات شنوایی در میان كارگران را بسیار بالا توصیف كرد.

آمار روبه افزایش اختلالات شنوایی در ایران
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، «سعید محمودیان» رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با بیان اینكه سلامت گوش و شنوایی به عنوان یكی از برنامه های دارای اولویت در وزارت بهداشت مطرح شده است، گفت: این اولویت به دلیل شیوع بالای كم شنوایی در جهان و ایران ایجاد شده است.

وی افزود: علی رغم تمام پیشرفت هایی كه در علم پزشكی رخ داده است، متأسفانه بر اساس گزارش های مستند سازمان جهانی بهداشت و بررسی هایی كه در وزارت بهداشت ایران انجام شده است، آمار كم شنوایی روند رو به افزایشی داشته است چنانكه اگر این اختلال را به عنوان یك بیماری در نظر بگیریم، میزان آن در جامعه 6.7 درصد جمعیت است بدین معنی كه 6.7 درصد جمعیت ایران دچار اختلال كم شنوایی هستند. این عدد نزدیك آمارهای جهانی است.

محمودیان یادآور شد: این بیماری در سال 2005، رتبه سیزدهم را در میان بار بیماری ها به خود اختصاص داده بود، اما این رتبه در سال 2020 به سوم رسیده است. این بدین معنی است كه ریسك فاكتورها در حوزه كم شنوایی به خوبی كنترل نشده و مبتلایان به این اختلال افزایش پیدا كرده است.

وی همچنین در مورد شیوع كم شنوایی در گروه های سنی اظهار كرد: آمار این بیماری در میان نوزادان حدود 3 نفر در هر هزار تولد است كه در برخی از استان ها به حدود 7 نفر و برخی دیگر به 14 نفر در هر هزار تولد می رسد كه میانگین آن 3 نوزاد كم شنوا در هر هزار تولد است. آمار شیوع اختلال كم شنوایی در بچه های پیش دبستانی حدود 3 تا 5 درصد و در دانش آموزان نیز حدود 13 تا 14 درصد است. این آمار در سالمندی به شدت افزایش داشته و به بالای 67 درصد رسیده و در افراد بالای 80 سال نزدیك 100 درصد می رسد.

محمودیان تصریح كرد: توجه به شیوع بالای كم شنوایی بسیار دارای اهمیت است چرا كه عواقب و عوارض زیادی ایجاد می كند، چنانكه در میان سالمندان موجب دمانس شده و آمار آلزایمر را تا 7 برابر افزایش می دهد. از سوی دیگر در دوره نوزادی و كودكی موجب اختلال یا تأخیر در گفتار شده و عملا دو نوع معلولیت ایجاد می كند. از سوی دیگر در دوران دانش آموزی نیز عقب ماندگی تحصیلی ایجاد می كند و این موضوع در آینده كار، معاش، درآمد و حتی ازدواج آن ها را به خطر می اندازد.

وی بیان كرد: ما امروز از واژه ای به عنوان ناشنوایی استفاده نمی كنیم بلكه از كم شنوایی استفاده می كنیم، كم شنوایی درجه دارد و افرادی كه در گذشته به آن ها كر گفته می شد الان به عنوان سخت شنوا شناخته می شوند، در واقع شنوایی این افراد به شدت افت كرده به گونه ای كه ارتباط آن ها قطع می شود. اگر افرادی سخت شنوایی متوسط به بالا داشته باشند معمولا در گفتار هم دچار اختلال می شوند. درمان افراد سخت شنوا كاشت حلزون شنوایی است.

او ادامه داد: در حاضر برنامه سلامت شنوایی وزارت بهداشت كه تمامی ایرانیان را دربر می گیرد شامل غربالگری برای تمامی نوزادان است و خوشبختانه برای افراد زیر چهار سال سخت شنوا كاشت حلزون انجام خواهد شد. برای سایر افراد نیز سمعك تجویز می شود. خوشبختانه در جهت عدالت محوری و دسترسی همه افراد با كمك بیمه ها عمل كاشت حلزون شنوایی برای افراد زیر چهارسال رایگان انجام خواهد شد.

وی تأكید كرد: باید با مراقبت های بهداشتی مانند شناسایی زودهنگام و ارائه خدمات درمانی به موقع مانند جراحی كاشت حلزون یا استفاده از سمعك آمار كم شنوایی و سخت شنوایی در كشور كاهش پیدا كند و این افراد بتوانند مانند سایر افراد جامعه زندگی كنند.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینكه درصد جراحی كاشت حلزون در خردسالان كم شنوایی كه هنوز به سن گفتار یا زبان آموزی نرسیده اند، كاملا موفقیت آمیز است و فرد بلافاصله مانند دیگر افراد خواهد شد و اگر به این مسئله رسیدگی نشود، مثلا به سن بیست سالگی برسد از آنجایی كه سن زبان آموزی را رد كرده است از شانس بهبودی كمتری برخوردار است به همین دلیل لازم است كه از همان سنین پایین غربالگری انجام شود.

وی افزود: برای افرادی كه پس از سن زبان آموزی دچار كم شنوایی می شوند، محدودیتی برای جراحی كاشت حلزون نداریم. فرض كنیم فردی دچار بیماری عفونی یا تصادف می كند و به این دلیل دچار سخت شنوایی می شوند، این افراد برای كاشت حلزون كاندیدا می شوند و محدودیتی برای آن ها وجود ندارد اگرچه برای افرادی كه عصب های شنوایی آن ها كم شده باشد میزان موفقیت این عمل جراجی كم می شود.

او همچنین در مورد هزینه های كم شنوایی بر كشورها نیز اظهار كرد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت كم شنوایی سالانه حدود 800 میلیارد دلار بر نظام سلامت كشورها صدمه ایجاد می كند. اگر كشورها برنامه های پیشگیرانه برای كم شنوایی نداشته باشند، نظام سلامت آن ها باید سالانه هزینه گزافی را بپردازد. عملا سالی 3 هزار تا 5 هزار نوزاد در كشور به دنیا می آیند كه به كم شنوایی شدید مبتلا هستند، اگر به این افراد رسیدگی نشود باید برای آن ها در آینده هزینه های مختلفی شود، از سوی دیگر این افراد دیگر مولد نبوده و دچار مشكلات اجتماعی و اقتصادی خاصی هم خواهند شد.

وی یادآور شد: بر اساس بررسی هایی كه تا سال 95 در كشور انجام شد، مشاهده كردیم كه برنامه های غربالگری و درمان زودهنگام برای كودكان زیر چهار سال كیفیت زندگی این افراد را علی رغم شنوایی تا 7 درجه می تواند افزایش دهد و مثلا اگر یك میلیارد تومان برای غربالگری هزینه می دهیم از آن سو حدود 20 میلیارد تومان صرفه جویی می كنیم. به همین دلیل یك برنامه كاملا مقرون به صرفه برای بیمه ها، مردم و… است.

محمودیان در ادامه در رابطه با عوامل خطری كه موجب كم شنوایی می شوند نیز گفت: در حال حاضر عفونت ها، برخی از آنتی بیوتیك ها و مصرف خودسرانه آن ها و دیگر داروها، اختلالات ژنتیكی و ازدواج های فامیلی كه تحت مراقبت نیستند، ضربه به سر، بیماری های گوش و اصوات پرخطر از جمله عوامل خطری هستند كه موجب كم شنوایی می شوند.

وی یادآور شد: مردم متأسفانه به اصوات به عنوان یك ریسك فاكتور برای كم شنوایی توجه ندارند، سر و صداهای شهری، استفاده از هندزفری و هدفون ها با صدای بلند و به مدت طولانی از جمله خطراتی است كه ممكن است موجب كم شنوایی شود.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت همچنین در مورد وضعیت سلامت گوش در میان كارگران نیز اظهار كرد: شیوع كم شنوایی در میان كارگران بسیار بالا است. بر اساس بررسی های انجام شده در میان اقشار مختلف اختلالات شنوایی در 17 درصد افرادی كه در مراكز صنعتی حضور داشتند وجود داشت. اگر كارخانه ها و كارگاه ها نیز بررسی شوند آمار این اختلالات افزایش پیدا می كند.

برچسب ها
- اختلالات شنوایی

اخبار مرتبط عامل ایجاد اختلال شنوایی در نوزادان چیست؟
تولد روزانه 20 كودك مبتلا به اختلالات شنوایی در كشور
تعلل در اجرای طرح غربالگری نوزادان
سیگار كشیدن در دوره بارداری به شنوایی نوزاد آسیب می رساند
عواملی كه شنوایی تان را هر روز كمتر می كنند

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 6 + 2 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار درمان جوش صورت با داروها و روش های نوین
بارش باران در برخی استان های كشور
استخوان های بدنتان را تقویت كنید
عوارض مصرف بیش از اندازه میوه
بهبود عملكرد مغز در میانسالی با مصرف امگا 3
این درد را جدی بگیرید!
فواید ماده معدنی ید برای پوست
احتمال طغیان های متعدد آنفلوآنزا و خیزش بیماری های تنفسی در پاییز و زمستان
هشدار نسبت به بروز آنفولانزای شدید در فصل آینده
آسیب تحریم ها بر 8000 بیمار تالاسمی
ضربه به سر می تواند با آلزایمر ارتباط داشته باشد
عقب نشینی وزارت بهداشت از نصب دوربین در اتاق های عمل
افزایش ریسك خودكشی در اوایل تشخیص زوال عقل
آمار روبه افزایش اختلالات شنوایی در ایران
دلایل كم اشتهایی سالمندان/ تغذیه افراد مسن چگونه باشد
پیگیری مجلس برای حل مشكل تامین داروی بیماران خاص؛ طرح دارویار بررسی می شود
بهترین زمان مصرف ویتامین ها
مواد غذایی مناسب برای انواع پوست
كیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول
افزایش قیمت دارو، كاهش مصرف 10 درصدی را در پی داشت

پیشنهاد سردبیر درمان جوش صورت با داروها و روش های نوین درمان جوش صورت با داروها و روش های نوین آكنه یك بیماری پوستی بسیار شایع است كه بیشتر روی صورت، پیشانی، قفسه سینه، شانه ها و قسمت بالایی پشت ایجاد جوش می كند. دلایل مختلفی از جمله ژنتیك، نوسانات سطح هورمون، استرس، رطوبت بالا و استفاده از محصولات روغنی یا چرب وجود دارد. آكنه معمولاً نوجوانان را درگیر می كند اما ممكن است در هر سنی رخ دهد.

سكان زندگی را محكم بگیر سكان زندگی را محكم بگیر برای بسیاری از ما پیش آمده كه بارها و بارها تصمیم به انجام كاری گرفته ایم؛ مثلا اینكه رژیم غذایی خاصی را شروع كنیم، ورزش كنیم، زبان جدیدی یاد بگیریم، پول مان را پس انداز كنیم، رابطه مخربی را ترك كنیم یا كار جدیدی را آغاز كنیم.

بهترین زمان مصرف ویتامین ها بهترین زمان مصرف ویتامین ها احتمالا بارها به امید سلامتی بیشتر از مكمل های ویتامین و مواد معدنی استفاده كرده اید اما ممكن است این سوال برای شما پیش آمده باشد كه بهترین زمان مصرف ویتامین ها و قرص های تقویتی چه زمانی است؟

هشدار نسبت به بروز آنفولانزای شدید در فصل آینده هشدار نسبت به بروز آنفولانزای شدید در فصل آینده هر فرد 6 ماهه یا بزرگتر به واكسن آنفولانزا نیاز دارد و این امر به ویژه برای افرادی كه در معرض خطر عوارض آنفولانزا هستند از جمله كودكان خردسال، زنان باردار، افراد با سیستم ایمنی ضعیف، افراد 65 سال یا بالاتر مهم است.

مواد غذایی مناسب برای انواع پوست مواد غذایی مناسب برای انواع پوست به گفته متخصصان، مصرف غذاهای خاص و حذف برخی دیگر می تواند به بهبود پوست از هر نوعی كه باشد، كمك كند.

فواید ماده معدنی ید برای پوست فواید ماده معدنی ید برای پوست ید در بسیاری از عملكردهای بدن نقش دارد و كمبود این ماده معدنی می تواند اثرات مخربی بر سیستم ایمنی و غده تیروئید داشته باشد همچنین ممكن است بر كیفیت پوست و مو تاثیر بگذارد. با توجه به اینكه بدن نمی تواند به تنهایی ید تولید كند، باید آن را از طریق مصرف مواد غذایی یا مكمل ها تامین كرد.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار تشخیص بیماری ها از روی تغییرات ناخن
ترفندهایی برای از شیر گرفتن كودكان
پرسش های بی جواب مردم سیستان و بلوچستان
عوارض جرم گیری و بلیچینگ دندان
در پاییز چه مواد غذایی بخوریم تا سالم بمانیم؟
درمان قطعی كووید 19 مانند یك راز باقی مانده است
آیا درمان قطعی برای دیابتی ها وجود دارد؟
بهترین مكمل های غذایی كاهش وزن كدامند؟

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۱:۳۷ - ۱۶/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۲