دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

ضرورت آموزش خودمراقبتی برای سالمندان
 
مدیركل بهزیستی استان زنجان گفت: همه كسانی كه میان سال هستند باید خودمراقبتی را یاد بگیرند تا در میان سالی دچار مشكل نشوند.
ضرورت آموزش خودمراقبتی برای سالمندان سید سلمان حسینی بعد از ظهر امروز (14 مهرماه) در شورای سالمندان استان زنجان با بیان اینكه مشكل عمده در حوزه سالمندان بحث خودمراقبتی آنان است، اظهار كرد: با توجه به اینكه سبك زندگی عوض شده و خانواده ها به صورت سنتی و هسته ای زندگی نمی كنند، همه كسانی كه میان سال هستند باید خودمراقبتی را یاد بگیرند تا در میان سالی دچار مشكل نشوند. همچنین از برنامه های مهم ما آموزش خودمراقبتی است تا افراد در سالمندی از خود مراقبت كنند.

وی افزود: مراكز نگه داری سالمندان، مراكزی است كه سالمندانی كه نیاز به نگه داری دارند و نمی توانند امورات شخصی خود را انجام دهند، حضور دارند. دو مركز نگه داری سالمندان در استان داریم كه با توجه به روند رو به رشد سالمندی نیاز به مراكز بیشتری داریم و تا دو سال آینده باید چهار مركز نگه داری سالمندان برای خانم ها و آقایان داشته باشیم كه مجوز دو مركز دریافت شده و تا آخر سال راه اندازی خواهد شد. همچنین افراد زیادی نیز در نوبت برای حضور در مراكز نگه داری است.

معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی استان زنجان در تشریح اهداف سند ملی سالمندی، اظهار كرد: سند ملی سالمندان اهمیت مسئله سالمندی را از دو بعد فردی و جمعیتی بررسی می كند. همچنین در حال حاضر با توجه به پیشرفت های بشر در كنترل بیماری ها، تكنولوژی، توسعه اقتصادی و اجتماعی امید به زندگی افزایش یافته و این سن 72 سال است كه در حال افزایش نیز است.

گل نسا آقامحمدی با بیان اینكه شاهد كاهش باروری هستیم و استان زنجان دهمین استان دارای جمعیت 10 درصدی سالمندی است و به جمعیت بالای 60 سال را جمعیت سالمند می گویند، افزود: شاهد افزایش رشد جمعیت بالای 60 سال در سال های اخیر بوده ایم، به این صورت كه در سال 55 جمعیت بالای 60 سال 5 درصد از جامعه بوده كه در عرض 40 سال به 10 درصد رسیده و در 20 سال آتی شاهد رشد دو برابری آن بوده و جمعیت سالمندی به 20 درصد خواهد رسید. همچنین سند ملی سالمندان در جهت تامین سلامت و رفاه سالمندان و نیز تصویب برنامه های مرتبط با حوزه سالمندی توسط دستگاه های اجرایی تنظیم شده كه دارای شش هدف است.

این مسئول با بیان اینكه فرهنگ ما، فرهنگ ایرانی اسلامی است كه به تكریم سالمندان در آن اشاره شده و می خواهیم این فرهنگ را با كمك سمن ها، ارگان های مربوطه و ... در جامعه پررنگ تر كنیم، تصریح كرد: یكی از اهداف سند ملی سالمندان، توانمندسازی سالمندان است كه اشاره شده و برنامه هایی همچون آموزش مراقبان سالمندان، حمایت از تشكل های سالمندان، ایجاد و توسعه محیط های دوست دار سالمند، بازنگری سن بازنشستگی، دسترسی به تسهیلات مالی، توسعه سوادآموزی و آگاه سازی سالمندان، آموزش تكنولوژی های نوین آموزشی و ارتباطی به سالمندان از زیرشاخه های این حوزه است.

آقامحمدی با بیان اینكه هدف دیگر سند ملی سالمندان حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی اجتماعی و معنوی سالمندان است كه تاكید بر خودمراقبتی دارد و تقویت و ادغام خدمات در نظام شبكه سلامت، ترویج سبك زندگی سالم، افزایش دسترسی سالمندان به اقدامات غربالگری و ... نیز از دیگر تاكیدات این حوزه است، ادامه داد: تقویت حمایت های اجتماعی برای ارتقای سرمایه اجتماعی نیز از دیگر اهداف سند ملی سالمندان است كه تامین معیشت و خدمات مالی سالمندان، توسعه و نگه داری از سالمندان نیازمند مراقبت، برقراری یارانه برای سالمندان نیازمند، توسعه انواع مدل های مراقبتی متناسب با نیاز سالمند و ... نیز از بخش های دیگر سند است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان با بیان اینكه توسعه زیرساخت های مورد نیاز در امور سالمندی و تامین منابع مالی پایدار برای نظام حمایتی از سالمندان نیز از اهداف دیگر سند است، گفت: برای اجرایی شدن همه اهداف و راهبردهای سند ملی سالمندان، برنامه عملیاتی مشخص و وظایف هر ارگان تعیین شده است. همچنین سند ملی سالمندان با مشاركت همه اساتید و متخصصان حوزه حقوق بین الملل و مشاركت همه اعضا در سطح كشور تهیه و ارائه شده است.

این مسئول با بیان اینكه نبود انسجام در عملكرد دستگاه ها، تامین نشدن مالی متناسب با سند ملی، پوشش ناكافی رفاهی و بیمه ای، نداشتن كفاف پرداخت های بازنشستگی و مستمری برای سالمندان، ناكافی بودن محیط های عمومی مناسب سازی شده و دوست دار سالمندان و ... از چالش های حوزه سالمندان است، گفت: تقویت و توسعه تشكل ها و نهادهای مردمی مرتبط با سالمندان استان است كه پیشنهاد دبیرخانه بوده و در این زمینه نیاز به همكاری از سوی همه ارگان ها و دستگاه های مربوطه دارد.

وی با بیان اینكه 4000 نفر سالمند تحت پوشش بهزیستی استان هستند كه 300 نفر از این جمعیت در مراكز بهزیستی خدمات می بینند و دو بنیاد فرزانگان در استان نیز جمعیت قابل ملاحظه ای را تحت پوشش قرار می دهد، خاطرنشان كرد: سالمندان تحت پوشش بهزیستی، سالمندان دارای معلولیت و محدودیت هستند كه 1200 نفر از سالمندان تحت پوشش از برنامه های مستمری بگیر بهزیستی استفاده می كنند و بقیه از خدمات غیرمستمری بگیر بهره مند هستند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۸:۳۳ - ۱۴/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۱