دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

حضور 300 سالمند درمراكز ویژه سالمندان بهزیستی
 
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، گل نساء آقامحمدی معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی استان زنجان در جمع سالمندان زنجانی با اشاره به شرایط مراكز روزانه ویژه سالمندان اظهار كرد: حداقل سن پذیرش در این مراكز 60 سال است و سالمندان با حداقل وابستگی و یا سالمندان با وابستگی نسبی مجاز به پذیرش در مركز روزانه هستند و همچنین سالمندان دارای بیماری عفونی و مسری، پس از طی دوره ی سرایت بخشی با نظر پزشك مركز، پذیرش خواهند شد.

وی آموزش شیوه زندگی سالم، آموزش مهارت های زندگی، كلاس های آموزشی مانند صنایع دستی، بافندگی، قرآن، سوادآموزی و...، آموزش بهداشت و مراقبت فردی خدمات توانبخشی را از جمله خدمات مراكز روزانه ویژه سالمندان برشمرد.

معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی استان زنجان تصریح كرد: مراكز روزانه سالمندان با ایجاد محیطی شاد و ایمن برای سالمندان، فرصت مناسبی را برای پرورش دوستی با دیگر همسالان و گسترش ارتباطات اجتماعی و نیز تامین و تشدید ارائه خدمات و مراقبت های پزشكی به سالمندان فراهم آورده و موجب افزایش سطح سلامت جسمی و روانی سالمند و حفظ وارتقاء سطح استقلال فردی می شوند.

آقامحمدی با اشاره به اینكه تمام خدماتی كه بهزیستی به افراد دارای معلولیت  و سالمندان ارائه می دهد، بر اساس تشخیص كمیسیون ICF صورت می پذیرد، یادآور شد: در كمیسیون پزشكی نوع و شدت معلولیت مورد ارزیابی قرار گرفته  و فرد طبق ضوابط و دستورالعمل های مصوب سازمان بهزیستی كشور واجد شرایط حمایت محسوب شده و كد مددجویی دریافت می كند.

این مسئول تصریح كرد: متقاضی می تواند درخواست تشكیل پرونده را به بهزیستی شهرستان محل خود تحویل داده و طی ارجاع درخواست به ستاد پذیرش شهرستان و ارائه مدارك لازم وضعیت متقاضی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و پس از تایید شرایط پذیرش پرونده تشكیل و مددجو می تواند از حمایت های توانبخشی و اجتماعی سازمان طبق دستورالعمل بهره مند شود.

وی افزود: با توجه به اینكه استان زنجان جزو 10 استان در رشد جمعیت سالمندی است و بیش از 100هزار نفر از جمعیت استان را سالمندان تشكیل می دهند، می طلبد برنامه های خاصی برای این قشر در آینده مد نظر قرار گیرد تا بتوانند دردوران سالمندی و پیری را سپری كنند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان ضمن گرامیداشت هفته جهانی سالمند عنوان كرد: در حال حاضر 2 مركز روزانه سالمندان و 3 مركز نگهداری شبانه روزی ویژه سالمندان در سطح استان فعال است و نزدیك به 300 زن و مرد سالمند تحت مراقبت های آموزشی، توانبخشی این مراكز قرار دارند.

انتهای پیام/73005
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۲۰:۰۴ - ۱۲/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۷