دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

هدف از سالمندی سالم، افزودن زندگی به سال های عمر فرد
 
متخصص طب سالمندی گفت: هدف از سالمندی سالم، افزودن تعداد سال های زندگی نیست، بلكه هدف افزودن زندگی به سال های عمر فرد است، در این راستا حفظ استقلال عملكرد فیزیكی سالمند، مهم ترین قسمت زندگی آن هاست.
در دوازدهمین سلسله نشست تخصصی سلامت سالمندی مطرح شد؛
هدف از سالمندی سالم، افزودن زندگی به سال های عمر فرد
متخصص طب سالمندی گفت: هدف از سالمندی سالم، افزودن تعداد سال های زندگی نیست، بلكه هدف افزودن زندگی به سال های عمر فرد است، در این راستا حفظ استقلال عملكرد فیزیكی سالمند، مهم ترین قسمت زندگی آن هاست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دوازدهمین سلسله نشست تخصصی سلامت سالمندی با موضوع «سبك زندگی سالم در دوران سالمندی» به همت معاونت فرهنگی و پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد.

«مریم نیك صولت» استادیار دانشگاه علوم پزشكی ایران و متخصص طب سالمندی، با اشاره به مفهوم سالمندی سالم، گفت: هدف از سالمندی سالم، افزودن تعداد سال های زندگی نیست، بلكه هدف افزودن زندگی به سال های عمر فرد است، در این راستا حفظ استقلال عملكرد فیزیكی سالمند، مهم ترین قسمت زندگی آن هاست كه توصیه می شود، سالمندان در برنامه های ورزشی تیمی بجای ورزش های انفرادی شركت كنند.

وی با بیان اینكه سالمندی پدیده ای زیستی است و امكان توقف آن وجود ندارد، افزود: در بیست سال آینده سرعت رشد سالمندی 2 برابر خواهد شد، از این رو اكنون باید كاری كنیم تا سالمندی سالمی داشته باشیم كه این امر مستلزم تامین زیرساخت های لازم در سیاست گذاران، حوزه بهداشت و درمان، خانواده ها و افراد است.

استادیار دانشگاه علوم پزشكی ایران و متخصص طب سالمندی با اشاره به اینكه نمی توان انتظار داشت سالمند هیچ كدام ازعوامل خطر شناختی را نداشته باشد، ادامه داد: نمی توان مانع نقش ژنتیك شد، ما فقط به سالمندان توصیه می كنیم، غذای خوب بخورند، ورزش كنند، فشار خون و قند خون كنترل شده داشته باشند؛ از همه مهم تر اعضای خانواده با فرد سالمند سازگار باشند؛ به علائم اولیه بیماری و تغییرات در آن ها توجه كنند و هر چه زودتر به مشكلات آن ها در مراحل اولیه رسیدگی كنند.

نیك صولت با بیان این كه غربالگری و پیشگیری اولیه و ثانویه از اصول مهم سالمندی سالم است، گفت: در جامعه ما به افرادی كه شخص سالمند در منزل دارند، توجهی نمی كنند و تفاوتی قائل نمی شوند؛ در حالی كه شاید لازم باشد، برای رسیدگی بهتر و بیشتر به فرد سالمند، برای اعضای خانواده مرخصی بیشتر و مزایایی در نظر گرفته شود.

وی افزود: نمی توان همه نقش های حمایتی از سالمندان را به خانواده ها موكول كنیم، باید سیاست گذاری ها درست باشد، همچنین مراقبان بهداشت و درمان نیز خدمات مناسب را ارائه دهند.

«مرجان حقی» استادیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز در این نشست با بیان اینكه فعالیت فیزیكی مانند یك دارو عمل می كند و فعالیت فیزیكی حتی با شدت كم، اما مداوم می تواند تا 20 درصد افت عملكرد سالمند را كاهش دهد و مانند یك دارو عمل كند، به یكی دیگر از مشكلات شایع سالمندی اشاره كرد و گفت: 50 درصد سالمندانی كه در منزل خود زندگی می كنند، اختلال خواب را تجربه می كنند؛ كم خوابی و اختلال خواب افراد را ناتوان و موجب كاهش كیفیت كار و زندگی آن ها می شود، از این رو در اولین ویزیت سالمند باید وضعیت خواب وی بررسی شود.

وی به دو مشكل مهم سالمندی، یعنی كم تحركی و اختلال خواب سالمندان پرداخت و افزود: كم شدن تحرك افراد سالمند یكی از مشكلات جدی سالمندان است، بین یك سوم تا یك دوم سالمندان مشكل در راه رفتن، بالا رفتن از پله و تحرك دارند؛ كه این امر خود موجب وابستگی به سایرین و ناتوانی در انجام كار ها می شود.

استادیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تشویق سالمندان به انجام ورزش های گروهی را لازم دانست و ادامه داد: ورزش های گروهی هم در بهبود روابط اجتماعی سالمندان و هم سلامت آن ها نقش موثری دارد؛ پیاده روی به مدت 30 دقیقه در 5 روز هفته الزامی است، زیرا همین مقدار فعالیت بدنی ضامن سلامت و استقال فرد در سالمندی خواهد شد.

حقی به بیان برخی از تكنیك ها برای بهبود خواب سالمندان پرداخت و گفت: در تكنیك كنترل محرك ها فرد سالمند رختخواب را فقط به خواب اختصاص می دهند، یعنی فقط هنگام خواب (نه كار هایی همچون مطالعه و ...) به رختخواب رود. همچنین با استفاده از تكنیك محدود سازی سالمند زمانی را كه در رخت خواب میگ ذراند، محدود كند. برای مثال اگر شخص 7 ساعت خواب مفید شبانه دارد، باید فقط 7 ساعت و 15 دقیقه در رختخواب بماند. شاید این تكنیك ها ابتدا فرد را دچار محدودیت خواب كند، اما به تدریج خواب آن ها منظم می شود.

«حمید صاحب» مدیر كل سلامت شهرداری تهران نیز در این نشست با بیان اینكه در عصر مدرن نیاز به یك مداخله متناسب شرایط فعلی برای سالمندان وجود دارد، گفت: در این راستا باید مراكز فراآهنگ زندگی ایجاد شود، یعنی شبه خانه ای را ایجاد كنیم تا سالمندان هر صبح به این مكان ها رجوع كنند؛ در ارتباط با همسالان و مشاوران مشكلات روحی خود را حل كنند و به همه ابعاد زندگی و مشكلات سالمندان بپردازد.

وی با اشاره به برخی از اقدامات و برنامه های در دست اجرای این سازمان افزود: تهیه مراكز فراآهنگ زندگی از امور در دست اجراست، همچنین انجام كار های فرهنگی و تهیه برنامه در خصوص تكریم خانواده و سالمندان، ساخت برنامه های تلویزیونی متناسب، تاسیس مراكز بازی های مفرح و نشاط آور برای سالمندان از امور آتی خواهند بود.

مدیر كل سلامت شهرداری تهران با بیان اینكه هر چالشی كه با آن مواجه هستیم، ریشه در سنت ها دارد، تاكید كرد: كار ما فرهنگ سازی و تغییر فرهنگ برای بهبود وضعیت سلامتی كشور براساس آمار و اطلاعاتی است، كه از متخصصان حوزه سلامت دریافت می كنیم؛ همچنین در این راستا انگاره و هنجار های درست باید ترویج و انگار های نادرست حذف شوند و ما در این راستا حداكثر تلاش خود را می كنیم.

صاحب با اشاره به اینكه سلامت فقط مربوط به بُعد جسمانی نیست، گفت: برای سلامتی باید به بٌعد روحی و همه ی ورودی های ذهن نیز توجه شود و در این امر فرهنگ و سنت های جامعه بسیار دخیل هستند.

وی افزود: شهرداری خود را مسئول آگاهی و درك درست مردم از سلامت خود می داند؛ یكی از اصول اساسی در در این مجموعه آگاه سازی افراد است تا خود بتوانند حق سلامتی خود را مطالبه كنند و از خود مراقبت كنند.
   تاریخ: ۱۶:۳۷ - ۱۲/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۷