دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

چتر كانون برای همه كودكان گسترده است
 
تهران- ایرنا- مدیرعامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان با اعلام اینكه برای هفته ملی كودك برای كودكان در همه شهرها و شهرستان های ایران برنامه هایی درنظر گرفته شده است، گفت: در هفته ملی كودك برای كودكان در بهزیستی، كودكان استثنایی و سایر كودكان برنامه هایی درنظر گرفته شده است.
چتر كانون برای همه كودكان گسترده است تهران- ایرنا- مدیرعامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان با اعلام اینكه برای هفته ملی كودك برای كودكان در همه شهرها و شهرستان های ایران برنامه هایی درنظر گرفته شده است، گفت: در هفته ملی كودك برای كودكان در بهزیستی، كودكان استثنایی و سایر كودكان برنامه هایی درنظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار كتاب ایرنا، نشست رسانه ای هفته ملی كودك 12 مهر در سالن كنفرانس مركز آفرینش های فرهنگی هنری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار شد. در این نشست حامد علامتی مدیرعامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، ابوالقاسم سلیمانی مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل كانون و دبیر هفته ملی كودك، محمدرضا كریمی صارمی معاون تولید كانون و محمود مروج معاون فرهنگی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان حضور داشتند.

حامد علامتی كودكان را ارزشمندترین سرمایه ملی هر جامعه ای اعلام كرد و ادامه داد: كانون پرروش فكری كودكان و نوجوانان امانتدار این سرمایه ملی است. كانون خانه آن ها محسوب می شود و با اتكا به مربیان دلسوز خود در حوزه فرهنگی، ادبی و هنری همواره محل پرورش فكر و اندیشه كودكان و نوجوانان سرزمین بود.

مدیرعامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان ادامه داد: هفته ملی كودك بهانه ای است برای اینكه توجه مسئولان، رسانه و جامعه به حوزه كودك معطوف شود. این هفته می تواند تلنگری برای مردم باشد تا به حوزه كودك توجه بیشتری داشته باشند، مسئولان، مردم جامعه و همه مسئولیت داریم. معطوف كردن توجه مسئولان، مردم، جامعه و خانواده نسبت به مسائل و نیازهای كودكان جز اهداف اصلی هفته ملی كودك است.

برنامه هایی برای كودكان در بهزیستی و كودكان استثنایی

علامتی با تاكید بر اینكه كودكان مخاطب شماره یك كانون در هفته ملی كودك هستند، گفت: همچنین اولیای دانش آموزان و مربیان از اقداماتی كه در این هفته انجام می شود، بهره مند خواهندشد. برنامه ها در 31 استان و همچنین در شهرستان ها با استفاده از مینی بوس های سیار انجام خواهدشد.

به گفته مدیرعامل كانون، شورای سیاست گذاری هفته ملی كودك متشكل از همه سازمان ها و نهادهایی است كه در این حوزه فعالیت می كنند. آموزش پروش، حوزه هنری، سازمان محیط زیست و... در این هفته فعال خواهندبود. این هفته باعث شده در دستگاه های مختلف كارهای خوبی انجام شود، در همه سطوح برنامه ریزی انجام شده و تنوع فعالیتی درنظر گرفته شده است. همچنین برای كودكان در بهزیستی و كودكان استثنایی برنامه هایی درنظر گرفته شده است، سعی شد چتر كانون برای همه كودكان گسترده باشد.

برنامه های كانون برای هفته ملی كودك

علامتی در تشریح برنامه های كانون در هفته ملی كودك، توضیح داد: نخستین برنامه ملی، مراسم افتتاحیه هفته ملی كودك خواهدبود. نمایشگاهی از فعالیت های كانون (60 فعالیت) برنامه ریزی شده است، این اقدامات در قالب نمایشگاه در اختیار كودكان قرارخواهدگرفت. برپایی كارگاه های فرهنگی، هنری، علمی و دینی در دستور كار كانون قرار گرفته است. در این هفته 20 مهرماه از مجموعه سه جلدی پیامبر مهربانی با حضور نویسندگان رونمایی خواهدشد. در كنار نمایشگاه تئاتر، نمایش و ... برگزار خواهدشد، برنامه هایی در پارك لاله انجام خواهدشد.

او ادامه داد: چهار نشست تخصصی با نام كودك، نوجوان و سازندگی تمدنی، كودك نوجوان و رسانه و كودك و نوجوان و توسعه پایدار انجام خواهدشد. دو نشست تخصصی فراسو در حوزه كودكان، نشست تخصصی با حضور كارگردان ها برای فیلم اقیانوس پشت پنجره، آموزش مراحل تولید كتاب از دریافت اثر ویراستاری تا صفحه آرایی در مراكز برگزار خواهدشد. دیدار با تصویرگران، نویسندگان و ...، برگزاری كارگاه آموزش عروسك سازی، میزبازی بندك، بازی رومیزی سیمرغ، نمایش عروسك های نمدی، استقرار میز مشترك با سایر حوزه ها برای ارائه بسته مناسب، نمایش آنلاین فیلم سینمایی و تئاتر كودك در پورتال كانون، عیادت از كودكان بستری در بیمارستان ها، فعالیت تماشاخانه های سیار در مناطق محروم و روستاها بخشی از فعالیت های كانون در هفته ملی كودك است.

چتر كانون برای همه كودكان گسترده است

عضویت رایگان در كانون در هفته ملی كودك

علامتی در اعلام برنامه های كانون در هفته ملی كودك ادامه داد: در هفته ملی كودك مراكز به صورت رایگان عضو خواهندپذیرفت، برنامه های هدفمند، آموزنده و پرنشاط در مراكز فرهنگی و هنری اجرا خواهدشد، 100 اجرا در قم، یزد، بوشهر، سمنان و ... برگزار خواهدشد. كانون حدود هزار شعبه در سراسر كشور دارد كه در سه حوزه فرهنگی، هنری و ادبیات فعالیت می كند.

مدیرعامل كانون افزود: در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان علاوه بر اینكه از دستگاه های رسمی بهره خواهیم برد، گروه های رسمی و حلقه های میانی اجرا كننده هفته كودك در كانون فعال خواهندبود. هفته ملی كودك آغازگر برنامه های كانون در طول سال پیش رو خواهدبود. در این هفته دبیرخانه علمی دائمی را تاسیس خواهیم كرد و هر سه ماه یكبار جلسات آن برگزار می شود؛ دبیرخانه وظیفه پشتیبانی از فعالیت های كانون را خواهدداشت تا برنامه ها مستمر باشند. بنابراین هفته ملی كودك آغازگر برنامه كودكان خواهدبود و گروه های مردمی و جهادی در این حوزه فعالیت خواهند كرد.

به گفته او كانون با رویكرد جدیدی كه دارد برای خروج از تصدی گری به سمت تولید حركت خواهدكرد، امروز حوزه كودك نیازمند هماهنگی و هم افزایی است و هفته ملی زمان مناسبی برای این اقدامات است.

علامتی با اشاره به اینكه رسانه یكی از اضلاع كار تربیتی در حوزه كودك است، بیان كرد: ضلع دیگر خانواده و یك ضلع هم جامعه است. اصل كار كانون پرورش فكری است كه با كتاب اتفاق می افتد. قرار است در دل مدارس در همكاری با آموزش و پرورش كتاب توزیع شود.

امید است پیشنهد واگذاری كانون منتفی شود

مدیرعامل كانون درباره امكان واگذاری كتابخانه های كانون به سازمان یا نهاد دیگر بیان كرد: موضوع واگذاری كتابخانه های كانون پیشنهاد بود و تا به امروز در جایی تصویب و تایید نشده است. اولا به شدت مخالف این پیشنهاد هستیم و پیشنهادهای خود را قانونی و مكتوب به مرجع رسیدگی كننده به پیشنهاد ارائه كردیم. همچنین وزیر آموزش و پرورش مخالفت خود را به صورت مكتوب اعلام كرد. در صدد تشكیل كمیسیون مربوطه هستیم و امیدوارم با ادله قانونی، بتوانیم هم افزایی خوبی داشته باشیم و امید است این پیشنهاد منتفی شود.

علامتی درباره تعداد عضو كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، بیان كرد: آمارهای قبلی را قبول ندارم. تعداد اعضای كانون از اول فروردین 1401 تا پایان شهریور 1401 حدود 220 هزار نفر است. در كانون زبان 280 هزار عضو داریم. در تلاش برای افزایش كیفی و كمی فعالیت های كانون برای كودكان هستیم. امروز همه كسانی كه دغدغه كار كودك دارند، باید درگیر باشند.

او افزود: هركسی در حوزه كودك و نوجوان فعالیت می كند، مشروط به اینكه مشروعیت لازم را داشته باشد، او را معرفی می كنیم، البته به این معنی نیست كه همه را معرفی می كنیم، كارشناسان حوزه كودك و نوجوان نظر می دهند و بر این اساس انجام می شود.

روزشمار هفته ملی كودك

ابوالقاسم سلیمانی مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل كانون و دبیر هفته ملی كودك درباره روزشمار هفته ملی كودك در سال 1401 اعلام كرد: 16 مهر روز كودك صلح، بازی و نشاط، 17 مهر روز كودك، حقوق اجتماعی، آموزش، امنیت و سلامت، 18 مهر روز كودك، رسانه، فناوری های نوین، 19 مهر روز كودك، هویت ملی، نام آوران و قهرمانان ملی، 20 مهر روز كودك، كتاب، ادبیات خلاقیت هنری، 21 مهر روز كودك، محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری و 22 مهر روز كودك، خانواده، اخلاق و مهرورزی است.

پخش هفت فیلم به صورت رایگان رد فضای مجازی

محمدرضا كریمی صارمی فیلم و تئاتر را یكی از ابزارها برای جذب مخاطب اعلام كرد و افزود: در هفته ملی هفت فیلم به صورت رایگان در فضای مجازی ارائه خواهدشد. تئاترهایی را به شكل ویدیویی ضبط كردیم و مراكز می توانند آن ها را اجرا كنند.

معاون تولید كانون با اعلام اینكه كانون هفت تماشاخانه سیار دارد، ادامه داد: این تماشاخانه ها در مناطق مرزی و كم برخوردار به اجرای تئاتر و نمایش معرفی كتاب، سرزمین و شخصیت های منطقه می پردازند. آن ها برای كتابخانه ها عضوگیری می كنند، یعنی كانون هایی متحرك هستند برای مناطقی كه مراكز كانون وجود ندارد. هر روز یك انیمیشن در كنار فیلم و تئاتر اجراخواهدشد.

مسئولان كانون به كودكان علاقه دارند

محمود مروج علاقه مسئولان كانون به كودكان را نقطه قوت این موسسه اعلام كرد و ادامه داد: مخاطبان كانون، كودكان و نوجوانان هستند و هركجای ایران مخاطبان را دوست داریم. كودكان در فضای كانون نظر می دهند، فضای اندیشه، گفت وگو و اطلاع رسانی باز است.

معاون فرهنگی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان ادامه داد: كانون بیش از هزار مركز ثابت و خاص دارد، مراكز كتابخانه و فراتر از كتابخانه است، مركز فرهنگی و هنری علاوه بر اینكه كتابخانه است، مركزی با نشاط است و به تناسب نیاز و خواست كودكان در فضای با نشاط تعریف می شود.

برچسب ها
- كانون پرورش فكری كودكان ونوجوانان
- ادبیات كودك و نوجوان
- هفته ملی كودك
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۴:۴۲ - ۱۲/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۰