دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

توانمندسازی افراد آسیب دیده اجتماعی و زیستی، از محورهای كار مددكاران اجتماعی است
 
در راستای برگزاری همایش كشوری بزرگداشت « روز مددكاری اجتماعی »، اعلام شد؛

توانمندسازی افراد آسیب دیده اجتماعی و زیستی، از محورهای كار مددكاران اجتماعی است

مدیر گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی امروز (دوشنبه) با اعلام برگزاری همایش كشوری بزرگداشت « روز مددكار اجتماعی » در این دانشگاه، گفت: توانمندسازی افراد آسیب دیده اجتماعی و زیستی، از جمله محورهای كار مددكاران اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، همایش كشوری بزرگداشت « روز مددكار اجتماعی » به همت گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی، طی روزهای 5 و 6 اسفندماه و به مناسبت میلاد حضرت علی (ع)، با شركت اعضای هیات علمی، دانشجویان رشته مددكاری اجتماعی، پیشكسوتان این حوزه و مسئولان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، بصورت حضوری (در سالن فارابی این دانشگاه) و در فضای مجازی و بصورت آنلاین (از طریق آدرس connect.uswr.ac.ir/sw-meeting ) برگزار می شود.

دكتر غنچه راهب در جمع خبرنگاران، در این خصوص اظهار داشت: مددكاران اجتماعی برای دو طیف از افراد جامعه، مداخلات لازم را برنامه ریزی و اجرا می كنند كه " توانمندسازی افراد آسیب دیده اجتماعی و زیستی، و خانواده های آنان برای الحاق اجتماعی و برگشت فرد آسیب دیده به جامعه "، بخشی از فعالیت مددكاران اجتماعی را تشكیل می دهد و بخش دیگر فعالیت های این متخصصان، به " پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی در جامعه " مربوط می شود.

وی در بیان مباحث مربوط به توانمندسازی افراد آسیب دیده، كه در وبینار كشوری مددكاری اجتماعی مطرح خواهد شد، گفت: توانمندسازی افراد مبتلا به بیماری ام اس، كودكان مبتلا به بیماری سرطان، توانمندسازی افراد دچار ضایعه نخاعی و خانواده آنان، توانمندسازی افراد دچار اعتیاد و یا اختلالات روانپزشكی و خانواده های آنان، و همچنین توانمندسازی آسیب دیدگان از حوادث و بلایا، بخشی از مباحث این وبینار را به خود اختصاص داده است.

دكتر راهب همچنین، اظهارداشت: هویت بخشی به حرفه مددكاری، آموزش مددكاران شركت كننده در وبینار از طریق دو كارگاه آموزشی، تاكید بر رعایت اخلاق حرفه ای و یا كدهای اخلاقی، تقدیر از پیشكسوتان جامعه مددكاری كشور، بخش های دیگر این وبینار دو روزه را تشكیل می دهند كه انجمن علمی مددكاری اجتماعی ایران نیز برای شركت كنندگان، گواهی نامه صادر خواهد كرد.

مدیر گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی، آسیب های اجتماعی را یكی از معضلات اصلی كشور دانست كه به واسطه فعالیت مددكاران در راستای سلامت اجتماعی، می توان از بروز آنها پیشگیری كرد.

وی، كودكان را یكی از اقشار آسیب پذیر جامعه معرفی كرد و گفت: مددكاران اجتماعی، مسایل رفاهی و بهزیستی كودكان را پیگیری می كنند و در جهت سلامت اجتماعی همه كودكان كشور مداخلات جامعه محور دارند تا از بروز آسیب ها و معضلات اجتماعی در میان این قشر از جامعه كه آینده سازان كشور محسوب می شوند، جلوگیری كنند.

وی در هویت بخشی حرفه مددكاری كه بخشی از فعالیت این وبینار را تشكیل می دهد، تصریح كرد: رسالت اصلی مددكاران اجتماعی، كمك به انسان ها و حركت در جهت اهداف عالی انسانی است و این همایش كمك می كند تا مردم و مسئولان بهتر و بیشتر، با جایگاه و رسالت مددكاران اجتماعی در جامعه آشنا شوند.

وی با درخواست از مسئولان برای به رسمیت شناختن روز مددكار و ثبت آن در تقویم كشور، بر ضرورت آشنایی هرچه بیشتر با ابعاد حرفه ای و علمی رشته مددكاری اجتماعی تاكید كرد.

دكتر راهب تصریح كرد: متاسفانه هم اكنون افرادی در این حرفه مشغول هستند كه رشته تحصیلی آنان، مددكاری نیست و با فعالیت در این حوزه، كار را به بیراهه می كشانند، درصورتی كه مددكاری اجتماعی، بكارگیری علم و دانش توام با مهارت های حرفه ای در كنار یكدیگر است كه می توان جایگاه هدفمند آنان را در مراكز توانبخشی، مراكز مربوط به آسیب های اجتماعی، بیمارستان ها، مدارس، شهرداری ها و قوه قضائیه (دادگاه ها)، پیش بینی كرد.

این استاد دانشگاه در همین ارتباط افزود: رشته مددكاری اجتماعی در كشورهای در حال توسعه، عمومی نیست، بلكه رشته های تخصصی این حوزه توسعه یافته است و امیدواریم در كشور ما نیز با توجه به نیاز اقشار مختلف آسیب پذیر و در معرض خطر آسیب های اجتماعی، وزارت بهداشت با همكاری وزارت علوم، بسمت تخصصی شدن این رشته، حركت كنند.

دكتر راهب اظهار داشت: در كشورهای در حال توسعه دنیا، نیروهای متخصص در شاخه هایی از مددكاری اجتماعی مانند " مددكار قضایی، مددكار سالمندی، مددكار سلامت و ... " براساس نیاز جامعه، تربیت می شوند. ضمن آنكه تغییر نگرش جامعه و حمایت های اجتماعی از آسیب دیدگان اجتماعی، بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: متاسفانه هم اكنون جامعه كاملا پذیرای این افراد نیست و وقتی افراد آسیب دیده دچار برچسب هایی می شوند، نمی توان ادغام اجتماعی را بخوبی برای این افراد ایجاد كرد، درصورتی كه در راستای مداخلات متخصصان، باید جامعه پذیرای این افراد بوده و حمایت های اجتماعی از آنان، بسیار پررنگ باشد.

دكتر معصومه معارف وند عضو هیات علمی گروه آموزشی مددكاری اجتماعی در توضیح مسایل مطرح شده، گفت: یكی از مباحث تخصصی در مددكاری اجتماعی، " مدیریت مورد " است كه اگر در روند مداخلات مددكاری، همكاری های بین بخشی وجود نداشته باشد، مدیریت مورد دچار اختلال می شود، درصورتی كه همكاری های بین بخشی، حمایت های اجتماعی را تقویت كرده و به هم افزایی می رسد، چرا كه مطمئنا یك سازمان امكان اجرای تمامی فرآیندهای حمایتی را ندارد و لذا، هماهنگی بین بخشی می تواند این فرآیند را كامل كرده و فرد آسیب دیده را به اجتماع و زندگی عادی برگرداند.

وی افزود: متاسفانه برخی از سازمان ها نیز بدون توجه به فرآیند یكپارچه در این خصوص، اهداف سازمانی خود را از طریق مددكاران پیگیری می كنند و یا از مددكاران ناكارآمدی استفاده می كنند كه ممكن است با تصمیمات و مداخلات نابجا، چالش های بزرگتر ایجاد كرده و وضعیت مددجو را به خطر بیاندازند.

این استاد دانشگاه تصریح كرد: هم اكنون در كشورهای در حال توسعه دنیا، از وجود متخصصان مددكاری اجتماعی بعنوان نیروهای كلیدی در بخش های حمایتی، آموزشی و خدماتی مانند بخش های قضایی و مدارس استفاده می كنند و در كشور ما نیز می توان از توان حرفه ای مددكاران اجتماعی در دادگاه های اطفال و خانواده، و سازمان زندان ها استفاده كرد، ضمن آنكه وجود مددكاران اجتماعی در مدارس، در پیشگیری از معضلات و آسیب های اجتماعی در میان كودكان و نوجوانان موثر خواهد بود.

گفتنی است؛ دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با 23 گروه آموزشی و هشت مركز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت نیروی متخصص در رشته های تخصصی سه حوزه سلامت (سلامت اجتماعی، توانبخشی و سلامت روانی)، از طریق مراكز درمانی تابعه، نسبت به ارائه خدمات مربوط به این سه حیطه فعالیت دانشگاه اقدام می كند.

گروه آموزشی مددكاری اجتماعی این دانشگاه نیز تاكنون 27 دوره كارشناسی، 21 دوره كارشناسی ارشد و 14 دوره دكتری رشته مددكاری اجتماعی را برگزار كرده و فارغ التحصیلان این دانشگاه در مراكز، سازمان ها و نهادهای تصمیم ساز و برنامه ریز كشور مشغول به فعالیت می باشند.



انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۶:۱۲ - ۰۵/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۶