دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

روند افزیشی زنان سالمند
 
جمعیت زنان سالمند خودسرپرست در حال افزایش است.
براساس پژوهشهای انجام شده
روند افزیشی زنان سالمند
جمعیت زنان سالمند خودسرپرست در حال افزایش است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مركز خراسان رضوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: با پژوهش های انجام شدهروند افزیشی زنان سالمند در سال 1400 به ازای هر 100 زن سالمند، 92 مرد سالمند وجود دارد از این رو سالمندی  به سمت زنانه شدن پیش می رود و تعداد زنان سالمند خودسرپرست در حال افزایش است.

دكتر سید جواد حسینی با بیان اینكه درصد تنهایی زنان سالمند در مقایسه با مردان بیشتر است افزود: این بیشتر بودن، واگذاری بیشتر آنان را به مراكز نگهداری سالمندان در پی دارد از این رو نیاز به سیاستگذاری های اجتماعی و فرهنگی و توجه به منابع در اختیار زنان سالمند بیشتر احساس می شود.

وی تصریح كرد: بررسی های جهانی هم نشان می دهد كه امید به زندگی زنان به طور متوسط چهارسال و نیم بیشتر از مردان است و تعداد زنانی كه در گروه سنی سالمند قرار دارند، به نسبت قابل توجهی بیشتر از مردان سالمند است.

زنان سالمند، آسیب پذیرترین گروه سالمندان هستند
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی مشهد براساس آمار، تعداد زنان سالمند سه تا چهار برابر مردان سالمند تنها است و این پدیده می تواند چالشی جدی برای این جمعیت و همچنین جامعه به وجود آورد.

دكتر حسینی افزود: بر اساس یافته های پژوهش علمی و كاربردی بیش از 90 درصد زنان سالمند تنهای ایرانی در سه دهك پایین درآمدی قرار دارند و برای پرداخت هزینه های درمان و توانبخشی با چالش بزرگی رو به رو هستند؛ بیش از 71 درصد زنان سالمند تنها، درآمدی ندارند و فقط 29 درصد بقیه درآمد دارند.

وی گفت: حدود 74 درصد زنان سالمند تنهای ایرانی، بی سواد هستند و میان زنان سالمند تنهای با سواد، بیش از 58 دارای سواد در مقطع ابتدایی یا سوادآموزی هستند و توانایی چندانی برای بهره گیری از اینترنت و فناوری ها ندارند.

الگوی تنهازیستی در میان زنان سالمند بیش از چهار برابر مردان سالمند است
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: در یك دهه اخیر تعداد زنان سالمند تنهازیست دو برابر شده است و در 30 سال آینده این آمار، 3 برابر می شود، اما از وضع سواد و بهره گیری از تكنولوژی وضع بهتری در مقایسه با هم اكنون خواهند داشت
   تاریخ: ۱۳:۲۹ - ۱۷/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۹