دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

انرژی خورشیدی منبعی رایگان و قدرتمند در زمین
 
انرژی خورشیدی یكی از منابع رایگان و قدرتمند در زمین است كه با نصب پنل خورشیدی می توان از آن استفاده كرد.
انرژی خورشیدی منبعی رایگان و قدرتمند در زمین

یكی از مباحث امروز جامعه جهانی جایگزینی انرژی های فسیلی با انرژی های تجدید پذیر است و یكی از بهترین انرژی های تجدید پذیر انرژی خورشیدی است.

وسعت كشورمان و تابش نور خورشید یكی از دلایلی است كه ایران را مساعد تولید و بهینه سازی انرژی ای می كند كه از خورشید به دست می آید، انرژی ای كه سوخت پاك هم نامیده می شود ،زیرا هیچ آلایندگی در پی نداشته و با شرایط اقلیمی نیز مساعد است البته اشتیاق به استفاده از این انرژی رایگان كه از خورشید در اختیار بشر قرار می گیرد مدت ها است كه در جهان وجود دارد و روز به روز هم در حال افزایش است ، پیش بینی می شود در پنج سال آینده آن قدر پنل خورشیدی برای دریافت این انرژی در جهان نصب شود كه ظرفیت آن به یك تریلیون وات برق برسد.

انرژی­ خورشیدی یكی از منابع رایگان و قدرتمند در زمین است كه انسان­ ها می توانند با استفاده از پنل خورشیدی از آن استفاده كنند.

این انرژی به راحتی در دسترس قرار دارد و برای زمین ایجاد آلودگی نمی كند. انرژی خورشیدی انرژی قوی است كه می تواند نیاز افراد را از انرژی های فسیلی به حد قابل چشمگیری كاهش دهد، انرژی خورشیدی تحول بزرگی در راستای چگونگی از انرژی های طبیعی محسوب می شود. این تكنولوژی از فناوری نیمه هادی برای تبدیل انرژی خورشید به انرژی الكتریسیته یا گرما استفاده می ­كند.

از پنل­ خورشیدی می توان در مكان های مختلف همچون ساختمان های صنعتی، مسكونی و تجاری استفاده كرد. استان كرمان نیز به دلیل تعداد زیاد روز های آفتابی كه در سال دارد یكی از استان هایی است كه این امتیاز را دارد و می تواند با استفاده از انرژی خورشیدی در آن برق تولید شود و چند سالی است كه در این زمینه فعال هم شده است.

1

اما این امتیاز وقتی مضاعف می شود كه این طرح در راستای حمایت از مددجویان كمیته امداد باشد طرحی كه در استان در حال اجرا است اختصاص پنل های خورشیدی به مدد جویان طرح ویژه حمایتی در استان است.

نصب 1000 پنل خورشیدی برای مددجویان كرمانی  ناصر عسكری نژاد، مدیر كل كمیته امداد امام خمینی (ره) استان كرمان سیاست اصلی این نهاد را فراهم كردن زمینه درآمد پایدار برای خانوار های تحت حمایت و توانمند كردن آن ها اعلام كرد و گفت: طرح پنل های خورشیدی یكی از طرح های مهمی است كه توسط این نهاد و به منظور اشتغال و خودكفایی خانوار های تحت حمایت این نهاد در حال اجراست.

او با بیان اینكه هزار پنل خورشیدی تاكنون در منازل مددجویان كرمانی نصب و وارد مدار شده است، افزود: مددجویان كرمانی از محل اجرای این تعداد طرح نیروگاه خورشیدی ماهیانه بین 2میلیون 500تا 4میلیون و 500تومان در آمد كسب می كنند.

او بیان كرد: طرح نیروگاه های پنج كیلوواتی خورشیدی باهدف كمك به معیشت خانوار های كم توان دارای سرپرست زن كه توان اجرای طرح های كارآفرینی را ندارند، در حال اجرا است.

2

عسكری نژاد ادامه داد: 5 هزار طرح پنل خورشیدی نیز به زودی بر بام مددجویان نصب می شود.

او گفت: با اجرای طرح پنل های خورشیدی هر خانوار ماهیانه بین 2میلیون تا 4 میلیون تومان درآمدزایی دارد كه بخشی از این درآمد بابت پرداخت اقساط تسهیلات اجرای طرح كم می شود و مابقی درآمد به حساب خانوار واریز می شود.

علی دادالهی یكی از مددجویان تحت پوشش كمیته امداد از شهرستان شهربابك است كه می گوید: از سال 94 طرح پنل خورشیدی بر روی بام منزلم وارد مدار شده است.

او گفت: درآمدم متغیر است بطوریكه سال اول حدود 2 میلیون تومان درآمد كسب كردم و امسال نیز هر ماه مبلغی حدود 5 تا 7 میلیون تومان  درآمد دارم و خوشبختانه از این درآمد راضی هستم.

معصومه كمساری دیگر مددجویی كمیته امداد امام خمینی از شهرستان رابر است، می گوید: حدود پنج سال است پنل خورشیدی در حیاط منزلم نصب شده است.

3

او به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان كرمان گفت: فعلا ماهیانه حدود یك میلیون تومان درآمد دارم  كه كفاف زندگیم را نمی دهد و باید در كنار آن شغل دیگری داشته باشم.

سیما ناظمی، كارشناس دفتر بازار برق استان كرمان گفت: از 1395 تاكنون، پیرو مصوبه وزیر نیرو درباره خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر، عقد قرارداد خرید تضمینی برق خورشیدی از مشتركان غیردولتی آغاز شد و با توجه به روند فرهنگ سازی، استقبال شهروندان از این طرح رشد چشمگیری داشت؛ از سوی دیگر در راستای اجرای مصوبه هیات وزیران درخصوص تامین 20 درصد برق مصرفی از انرژی های تجدیدپذیر مشتركین مشمول طرح باید 20 درصد كل انرژی مصرفی سالیانه هر اشتراك برق خود را از طریق انرژی های تجدیدپذیر تامین كند.

او افزود:بر این اساس سرمایه گذاری در این طرح به عهده مشترك متقاضی است و شركت توزیع برق جنوب استان كرمان موظف است با كلیه مشتركان متقاضی نصب مولد خورشیدی مطابق با دستورالعمل های مربوطه قرارداد خرید تضمینی با مدت 20 سال منعقد كند.

ناظمی تصریح كرد:776 نیروگاه خورشیدی با مشتركین باتوان 10ونیم مگابایت در استان كرمان وارد مدار شده است.

4

ناظمی گفت:مشتركان متقاضی احداث نیروگاه خورشیدی زیر صد كیلووات در جنوب استان كرمان، برای دسترسی به سامانه مهرسان باید ب نشانی SKED.CO.IR مراجعه كنند. همچنین در زمینه خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیربزرگ (بالای صد كیلووات) باید در سامانه الكترونیكی متقاضیان احداث نیروگاه تجدیدپذیربزرگ، در وب سایت رسمی ساتبا به آدرس الكترونیكی www.satba.gov.ir ثبت نام كنند.

نجمه نظری كارشناس منابع انسانی حفاظت محیط زیست استان كرمان با اشاره به اینكه انرژی خورشیدی هیچ گونه آلایندگی برای محیط زیست ایجاد نمی كند، گفت: هر جای استان كه قرار باشد پروژه انرژی خورشیدی نصب شود طبق استعلامات این اداره از این طرح حمایت می كند.

او افزود:طرح هایی كه زیر 10مگابایت باشد هزینه ای دریافت نمی شود، اما از اجرای طرح پنل خورشیدی كه بالای10مگابایت باشد مبلغی دریافت می شود.

نصب 75پنل خورشیدی بر بام منازل مددجویان بهزیستی معاون توانبخشی اداره بهزیستی استان كرمان با اشاره به اینكه 78 پنل خورشیدی از اداره برق خریداری شده، گفت: از این تعداد حدود 30پنل خورشیدی وارد مدار شده است.

او با بیان اینكه این طرح با هدف اشتغال پایدار و فقرزدایی در بین مددجویان بهزیستی اجرا شده، افزود: ماهیانه مددجویان از این طریق 3میلیون تومان درآمد كسب می كنند.

شفیعی با اشاره به اینكه برای دریافت این پنل ها حدود 100میلیون تومان از تسهیلات قرض الحسنه استفاده می كنند، بیان داشت: قرارداد 20ساله برای اجرای این طرح با مددجو منعقد می شود كه طی 7سال بازپرداخت وام انجام می شود و بقیه درآمدی كه كسب می شود سود مددجو است.

 

5

او گفت: برای اجرای هرطرح پنل خورشیدی حدود 90میلیون تومان هزینه می شود.

شفیعی تصریح كرد:خوشبختانه برای این طرح متقاضیان زیادی در بین مددجویان داریم.

انرژی های تجدیدپذیر شامل منابع متنوع و مختلفی بوده كه از انرژی های طبیعی و قابل دسترس به وجود می آیند .

با توجه به اینكه این انرژی های صورتی آرمانی ندارند، اما استفاده از آن ها موجب كاهش مصرف فرآورده های نفتی و اشتغال زایی شده و میزان آلایندگی محیط زیست را نیز كاهش می دهد. ضرورت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به جای سوخت های فسیلی برای آینده كشور الزامی است.

گزارش از آذر عسكرپور
   تاریخ: ۰۷:۳۵ - ۱۷/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۸