دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

دلایل عدم توانایی كنترل ادرار در مردان
 
اگر مبتلا به عدم توانایی كنترل ادرار هستید، احساس خجالت و تنهایی بی دلیل است. زیرا شما تنها فردی نیستید كه مبتلا به این عارضه شده اید. خبر خوب و مسلم این است كه این اختلال قابل درمان می باشد. برعكس تصور عمومی كه معتقد است این اختلال از نشانه های طبیعی افزایش سن می باشد ، باید گفت كه این بیماری ...
اگر مبتلا به عدم توانایی كنترل ادرار هستید، احساس خجالت و تنهایی بی دلیل است. زیرا شما تنها فردی نیستید كه مبتلا به این عارضه شده اید. خبر خوب و مسلم این است كه این اختلال قابل درمان می باشد. برعكس تصور عمومی كه معتقد است این اختلال از نشانه های طبیعی افزایش سن می باشد ، باید گفت كه این بیماری قابل درمان می باشد.

دلایل عدم توانایی كنترل ادرار در مردان
مثانه و مجرای ادرار به گزاش سلامت نیوز به نقل از ان اچ اس، ساختارهایی كه به نگه داشتن ادرار در مثانه كمك می كنند، عضلات كف لگن و اسفنكتر مجرای ادرار هستند.عضلات كف لگن كمك می كنند تا همه اندام های لگن در جای خود قرار گیرند. هنگامی كه عضلات كف لگن قوی هستند، مجرای ادرار و مثانه نمی توانند از جای خود خارج شوند. این به بسته نگه داشتن مجرای ادرار كمك می كند، بنابراین ادرار نمی تواند از مثانه نشت كند.

اسفنكتر مجرای ادرار نواری از عضلات اطراف مجرای ادرار است. وقتی این ماهیچه ها قوی هستند، به شدت فشرده می شوند و ادرار را در مثانه نگه می دارند. وقتی می خواهید ادرار كنید می توانید این ماهیچه ها را شل كنید.

علائم مشكلات كنترل مثانه چیست؟ بیشتر علائم مشكلات كنترل مثانه به دلیل جریان یا ذخیره ادرار است. برخی از مردان تركیبی از علائم را دریافت می كنند. اغلب علائم معمولاً جدی نیستند اما گاهی اوقات می توانند به دلیل یك بیماری جدی مانند سرطان پروستات باشند. در صورت داشتن هر یك از علائم زیر(حتی اگر خفیف باشند) مهم است كه به پزشك مراجعه كنید:

تلاش برای ادرار كردن جریان آهسته ادرار زمان زیادی برای ادرار كردن صرف می كنید ادرار كردن بیشتر از حد معمول (تكرر ادرار) پس از تخلیه ادرار احساس تخلیه ناقص مثانه داشتن میل ناگهانی برای ادرار كردن بی اختیاری ادرار یا مثانه بیش فعال ترشح ناشی از سرفه، عطسه، خنده یا ورزش (بی اختیاری استرسی) برخی از علائم ممكن است به دلیل كنترل مثانه نباشد. به عنوان مثال، با بالا رفتن سن، در شب ادرار بیشتری تولید می كنیم و این ربطی به مثانه شما ندارد.
برخی از علائم وجود دارد كه باید به دنبال كمك فوری باشید، زیرا ممكن است به دلیل عفونت، سرطان پروستات یا نارسایی كلیه باشد. این موارد نیاز به درمان فوری دارند.

علت مشكلات كنترل مثانه در مردان چیست؟ سالخوردگی با افزایش سن، بدن شما تغییر می كند. ماهیچه های مثانه تغییر می كنند و می توانند ضعیف تر شوند، بنابراین ممكن است مثانه نتواند ادرار را نگه دارد. پروستات بزرگ تر می شود كه گاهی اوقات می تواند بر جریان ادرار از مثانه تأثیر بگذارد. همچنین با افزایش سن، بدن تمایل به ذخیره مایعات در طول روز دارد و در شب هنگام دراز كشیدن از شر آن خلاص می شود. این باعث تولید ادرار اضافی در شب می شود.

غده پروستات پروستات غده كوچكی است كه در مردان یافت می شود. اندازه آن به اندازه یك گردو است و درست زیر مثانه قرار می گیرد. وظیفه آن ترشح مایع شیری است كه بخشی از مایع منی می شود و اسپرم را تغذیه می كند. از آنجایی كه غده پروستات در نزدیكی مثانه قرار دارد، می تواند بر جریان ادرار از مثانه تأثیر بگذارد. این امر باعث ایجاد بیماری به نام هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) می شود كه به آن بزرگ شدن پروستات نیز می گویند.

سایر علل بیماری های ادراری مرتبط با پروستات شامل پروستاتیت، عفونت یا سرطان پروستات است.

علل دیگر عبارتند از: شرایط پزشكی مانند عفونت مجاری ادرار یا مثانه جراحی مانند جراحی ستون فقرات یا جراحی پروستات تومور یا سنگ مثانه داروهایی مانند دیورتیك ها مقادیر بالای الكل و كافئین سیگار كشیدن اگر مشكل كنترل مثانه داشته باشم چه كاری می توانم انجام دهم؟ مشكلات كنترل مثانه نباید سبك زندگی شما را خراب كند. اگر علائمی دارید به پزشك خود مراجعه كنید و آنها می توانند بفهمند كه چه چیزی باعث مشكلات مثانه شما می شود و كمك لازم را به شما ارائه می دهند. این می تواند شامل اقدامات خودمراقبتی،دارو، ورزش یا ارجاع به متخصص باشد.جراحی همیشه باید آخرین راه حل باشد.

انواع بی اختیاری ادرار
- بی اختیاری ناشی از فشار: این نوع بی اختیاری در هنگام خم شدن و بلند شدن و ایجاد فشار به مثانه بروز می كند كه باعث دفع مقدار كمی ادرار می شود. حتی بعد از عمل پروستات نیز چنین حالتی گزارش شده است.
- بی اختیاری پرفشار: این حالت در اثر انقباض بی دلیل مثانه رخ می دهد و باعث می شود كه فرد نیاز ناگهانی و فوری به دفع احساس كند. در ثانی این فشار به قدری شدید است كه فرد نمی تواند خود را تا رسیدن به توالت كنترل كند. دلایل بروز بی اختیاری عدم كنترل ادرار در مردان می تواند ناشی از بیماری های مختلفی مثل بزرگی پروستات، دیابت و پاركینسون باشد. حتی بعد از عمل جراحی پروستات نیز بروز می كند. بعضی مواقع بنا به دلایل نامشخص مثل مثانه بیش فعال این اختلال مشاهده می شود. تشخیص صحیح علت عارضه برای شروع درمان مناسب حائز اهمیت است.

كنترل علائم بی اختیاری ادرار بعضی مردان با كنترل میزان مصرف مایعات در طول شبانه روز و قطع مصرف مدتی قبل از خواب می توانند علائم را بهتر كنترل كنند. اگر چنین باشد كه مشكل چندانی حاصل نمی شود، اما در این زمینه نباید خود را زیاد محدود كرد چون افراط دراین كار باعث بروز دهیدراته(كم آبی) بدن می شود.در ثانی ادرار غلیظ شده و ایجاد عفونت مثانه و بدتر شدن بی اختیاری می شود.

نوشیدنی های محرك در مورد بعضی مردان تصور می شود كه مصرف كافئین باعث بدتر شدن علائم می شود . سایر نوشیدنی ها ی كربناتی نیز چنین اثری خواهد داشت. مشروبات الكلی نیز با افزایش میزان ادرار اختلال را بدتر می كند. پس به طور كلی در چنین وضعیتی بهتر است مصرف نوشیدنی هایی مثل چای، قهوه، سودا و الكل را كاهش داد تا علائم نیز تعدیل شود.

نوع رژیم غذایی در بعضی مردان گزارش شده است كه غذاهای اسیدی و چاشنی دار باعث بدتر شدن بی اختیاری می شود. همچنین شكلات و شیرینی های مصنوعی نیز چنین تاثیری دارد. با این حال غذاهای محرك این وضعیت در افراد مختلف متفاوت است.

كاهش استرس برای بهبود زندگی در صورت ابتلا به اختلال ، پرتنش خواهد بود. آموزش تكنیك های آرام سازی و رلكسیشن مثل ورزش های هوازی یا مدتییشن به كنترل بهتر علائم كمك می كند. عملیات بازخورد زیستی نیز روش دیگری می باشد كه با مشاهده زمان دقیق انقباض ماهیچه های مثانه به كمك مانیتور های مخصوص می توان اطلاعات بهتری در این زمینه كسب كرد و عملكرد مثانه مشخص می شود.

آموزش مثانه استفاده از تكنیك های رفتاری برای كنترل بی اختیاری مثل آموزش مثانه مفید است. برای مثال هر نیم ساعت یك بار برای دفع ادرار اقدام كنید، حتی در شرایطی كه نیاز به دفع چندان احساس نشود. بعدها به مرور زمان فواصل بین دفع را افزایش دهید.

ثبت برنامه دفع برای مدتی مقدار مصرف مایعات مختلف و توالی دفع را ثبت نمایید. علت هر گونه نشت ادرار مثل نوشیدنی زیاد ، حمل اشیاء سنگین و غیره .... را بنویسید. سپس آنچه ثبت كرده اید را به پزشك نشان دهید. این كار باعث می شود كه پزشك بهتر بتواند علت عارضه را تشخیص دهد.

برچسب ها
- بی اختیاری ادراری
- مثانه

اخبار مرتبط داروی هورمونی میتواند به زنان در كاهش بی اختیاری ادرار كمك كند
مشكلات ادراری مردان با عمر كوتاه تر مرتبط است
كدام افراد در معرض ابتلا به سندرم مثانه بیش فعال قرار دارند؟
هر آن چه باید درباره بی اختیاری و تكرر ادرار بدانیم
بیماری هایی كه با فیزیوتراپی عضلات كف لگن درمان می شوند

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 2 + 8 =

ارسال

نظرات كسری 08:06 - 1392/11/05
70 12

من در خواب نمی توانم ادرار خود را كنترل كنم و خانواده من هم مرا به دكتر نمی برن هیچ بیماری خاصی هم ندارم .نمی دانم چه كار كنم
فرزاد 02:06 - 1393/09/15
25 11

خدا رحمتشون كنه...
سام 03:24 - 1394/08/03
156 22

سلام پسرى ٢٤ ساله هستم كه هنگام بلند شدن یا نشستن توانایى كنترل ادرارم را ندارم و معمولا چند قطره اى ادرار میكنم این عدم كنترل معمولا بعد از این كه از دستشویى خارج میشوم بیشتر است خواهش میكنم راهنمایى كنید
سامان 08:53 - 1397/08/26
67 12

من 65سال دارم فقط درزمان احساس دفع ادرارنمی توانم ادرارم رانگهدارم باید فوری درهركجاكه باشم نسبت به تخلیه ادراراققدام كنم وگرنه شروع به ریزش خودبه خود ادرارمیشوم
یاسین 14:06 - 1398/08/11
5 1

من 24 سال سن دارم و طبق آزمایش هایی كه دادم هیچ بیماری ندارم اما نمی دونم چرا در طول روز بیش از 8 بار ادرار میكنم و كمتر از 250 سی سی هستش و فشار بسیار و عدم كنترل هم مشكل ساز شده چكار كنم ؟ چندین بار دكتر رفتم و هیچ قرصی و دلیلی ندادن فقط ورزش های مثانه ای بوده !

پربازدیدترین اخبار تفاوت خونریزی قاعدگی و لانه گزینی در بارداری
اگر می خواهید صاحب یك فرزند شوید، این مطلب را از دست ندهید
دلایل عدم توانایی كنترل ادرار در مردان
راه های ساده برای كنترل درد در بیماران سرطانی
در چه صورت باید مردان آزمایش تستوسترون بدهند؟
چه كسی به واكسن HPV نیاز دارد؟
درخواست پزشكان برای حفظ سلامت و امنیت مردم
وقفه تنفسی هنگام خواب و راه های درمان آن
بهترین روغن برای پخت و پز و سرخ كردن
ارتباط دفع مدفوع و حمله قلبی
مردان مراقب باشند؛ زنان از شنیدن این جملات متنفرند!
به هیچ وجه این موقع شام نخورید
بدن و مغز چگونه با درد مزمن مقابله می كنند؟
علت جدید بیماری آلزایمر مشخص شد
روغن ماهی باعث تقویت مغز در دوران پیری می شود
باورهای اشتباه درباره چربی های شكم
تجمع چربی در هر نقطه از بدن علامت هشدار برای كدام بیماری ها است؟
تهران در محاصره پسماندهای ساختمانی
5 روش برای درمان افسردگی بدون دارو
چطور اعتماد به نفس كودك و نوجوان را افزایش دهیم

پیشنهاد سردبیر دلایل عدم توانایی كنترل ادرار در مردان دلایل عدم توانایی كنترل ادرار در مردان اگر مبتلا به عدم توانایی كنترل ادرار هستید، احساس خجالت و تنهایی بی دلیل است. زیرا شما تنها فردی نیستید كه مبتلا به این عارضه شده اید. خبر خوب و مسلم این است كه این اختلال قابل درمان می باشد. برعكس تصور عمومی كه معتقد است این اختلال از نشانه های طبیعی افزایش سن می باشد ، باید گفت كه این بیماری قابل درمان می باشد.

نوعی رژیم غذایی برای توقف پیشرفت سرطان پوست نوعی رژیم غذایی برای توقف پیشرفت سرطان پوست نتایج یك بررسی نشان می دهد: رعایت رژیم غذایی سرشار از خشكبار، روغن زیتون و حبوبات به مبارزه با سرطان پوست كمك می كند.

در چه صورت باید مردان آزمایش تستوسترون بدهند؟ در چه صورت باید مردان آزمایش تستوسترون بدهند؟ اگر میزان تستوسترون در دوران جنینی نوزادان پسر كم باشد، ممكن است بر رشد اندام تناسلی آنها اثر بگذارد و منجر به كاهش رشد اندام تناسلی و كیسه بیضه گردد و یا ممكن است تبدیل به آلت تناسلی زنانه و یا آلت تناسلی مبهم شود.

اگر می خواهید صاحب یك فرزند شوید، این مطلب را از دست ندهید اگر می خواهید صاحب یك فرزند شوید، این مطلب را از دست ندهید برای بارداری مقدمات زیادی لازم است، قطعا برای آن كه باردار شوید و خانواده تان را 3نفره كنید باید تصمیم بگیرید با همسرتان همراه شوید، پس انداز كنید، تحت نظر پزشك باشید، آزمایش های مربوطه را انجام دهید و خریدهای لازم را هم بكنید اما این پایان ماجرا نیست.

چه كسی به واكسن HPV نیاز دارد؟ چه كسی به واكسن HPV نیاز دارد؟ واكسیناسیون دختران در سن 13 سالگی و پسران در سن 12-11 سالگی بر علیه ویروس پاپیلومای انسانی در آمریكا و اروپا جزو برنامه واكسیناسیون ملی آنها گنجانده شده است.

راه های ساده برای كنترل درد در بیماران سرطانی راه های ساده برای كنترل درد در بیماران سرطانی بیاموزید كه چه چیزی باعث درد سرطان می شود، چگونه درمان می شود، و چه موانعی ممكن است بر سر راه تسكین كافی درد سرطان باشد.

تفاوت خونریزی قاعدگی و لانه گزینی در بارداری تفاوت خونریزی قاعدگی و لانه گزینی در بارداری باروری و باردار شدن در بعضی از خانمها با تاخیر صورت می گیرد. زوجهایی هستند كه ماهها برای بارداری تلاش می كنند. بسیاری از خانمها می دانند كه یكی از علائم بارداری عقب افتادن دوره قاعدگی است. اما ناامید كننده ترین قسمت ماجرا زمانی است كه با به تعویق افتادن دوره قاعدگی این امید در دل آنها زنده می شود كه بارداری نزدیك است اما با مشاهده چند لكه خون در لباس زیر این امید آنها به ناامیدی و دلسردی تبدیل می شود. اما بهتر است بدانید در صورتی كه تخمك نیز بارور شده باشد احتمال خونریزی و لكه بینی وجود دارد.

وقفه تنفسی هنگام خواب و راه های درمان آن وقفه تنفسی هنگام خواب و راه های درمان آن یكی از مهم ترین عوامل احساس تنگی نفس حین خواب، قطع تنفس است. این اختلال خطرناك كه در آقایان شایع تر و شناخته شده تر است آپنه ی خواب بوده و علامت آن، خروپف متوسط تا شدید است.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار تشخیص بیماری ها از روی تغییرات ناخن
ترفندهایی برای از شیر گرفتن كودكان
چه مواردی باعث ریفلاكس در معده می شود ؟
پاهای شما در مورد كبدتان چه می گوید؟
چرا نباید زود به زود حمام كنیم؟
كیفیت هوای پایتخت قابل قبول است
اسید فولیك از خودكشی جلوگیری می كند
مسكن چقدر از درآمد خانوار را می بلعد؟

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۰:۱۵ - ۱۸/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۴