دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

اجرای طرح توانمند سازی سالمندان در استان همدان
 
همدان- معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی استان همدان از اجرای طرح توانمند سازی سالمندان در سطح استان خبر داد و افزود: این طرح به منظور بالابردن سطح مشاركت اجتماعی سالمندان شروع شده است.
اجرای طرح توانمند سازی سالمندان در استان همدان همدان- معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی استان همدان از اجرای طرح توانمند سازی سالمندان در سطح استان خبر داد و افزود: این طرح به منظور بالابردن سطح مشاركت اجتماعی سالمندان شروع شده است.

امیر كوكاییان در گفتگو با خبرنگار مهر اشاره به برنامه های هفته سالمند، عنوان كرد: با توجه به اینكه جامعه به سمت سالمندی پیش می رود، این حیطه بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ به طوری كه در هیئت وزیران آیین نامه تشكیل شورای ملی سالمندان كشور در سال 1383 مصوب شد.

وی خاطرنشان كرد: ریاست این شورا را تعاون، كار و رفاه اجتماعی و دبیری آن را سازمان بهزیستی كشور بر عهده دارد كه با 16 عضو شامل فرهنگ و ارشاد، بهداشت و درمان، راه و شهرسازی وغیره با مشخص شدن هدف هركدام تشكیل شده است.

معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی استان همدان با بیان اینكه هدف از تشكیل این شورا، ساماندهی سلامت و رفاه سالمندان، توانمندسازی، حفظ استقلال فردی، حفظ كرامت و منزلت خود سالمند و خانواده های آنها است، تصریح كرد: اداره كل بهزیستی استان همدان در این زمینه فعالیت های را در قالب خدمات توانبخشی و مراكز روزانه انجام می دهد؛ به گونه ای كه سالمندان با مراجعه به مراكز از خدمات آموزشی، فرهنگی و توانبخشی استفاده می كنند.

كوكاییان در ادامه صحبت های خود، تعداد مراكز فعال استان را در این راستا، دو مورد خواند و افزود: یك مركز به زودی در شهرستان بهار افتتاح خواهد شد، همچنین حدود 180 نفر از خدمات توانبخشی در همدان استفاده می كنند.

وی یادآور شد: برخی از خانواده ها توان نگهداری از سالمندان را ندارند یا سالمندی مهجور و بی سرپرست است؛ به همین دلیل این سالمندان در مراكز شبانه روزی خدمات دریافت می كنند.

این مسئول با بیان اینكه در این زمینه یك مركز شبانه روزی در شهر همدان و دو مركز در شهرستان ملایر مهیّا و آماده خدمات رسانی است، اظهار كرد: حدود 234 سالمند در این سه مركز خدمات دریافت می كنند.

معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی استان همدان با تاكید بر اینكه مراكز شبانه روزی مركز تجمعی هستند و هر مركز امكان پذیرش 50 تا 100 نفر را دارند، خاطرنشان كرد: سازمان بهزیستی برای اینكه بتواند خدمات بهتر وبا كیفیت بیشتر در مراكز تجمعی ارائه دهد، مراكز جدیدی به نام «خانه حمایت سالمندان» تاسیس كرده و در حال گسترش این مراكز است.

كوكاییان یادآور شد: در همدان، یك خانه حمایت سالمندان راه اندازی شده و بر اساس نیاز استان همدان این مراكز توسعه و گسترش پیدا خواهد كرد، افراد در این خانه های حمایت به صورت 10 نفره نگهداری و خدمات به آنها داده می شود.

اجرای طرح ویزیت سالمندان در منزل

وی در بخش دیگری از سخنان خود، از ویزیت سالمندان در منزل نام برد و تصریح كرد: برخی از سالمندان در خانه تحت پوشش و خدمات قرار می گیرند؛ به عنوان مثال طرح ویزیت در منزل متشكل از پزشك، پرستار متناسب با افرادسالمند فیزیوتراپ، كاردرمان و روانشناس به خانه سالمندان مراجعه می كنند و كارهای مورد نیاز را انجام می دهند.

كوكاییان با اشاره به اینكه در همدان، تعداد 50 نفر با دو مركز ویزیت در منزل خدمات به سالمندان ارائه می دهند، اضافه كرد: طرح توانمند سازی معلولین از جمله سالمندان در همدان شروع شده است.

معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی استان همدان افزود: هدف این طرح بالابردن سطح مشاركت اجتماعی سالمندان، بالا بردن سطح مطالبه گری حقوق فردی و اجتماعی، توانمندسازی سالمندان، حفظ توانمندی عملكرد فعلی این افراد، ارتقای سطح سلامت روانی، جسمی، بهداشتی و همچنین ظرفیت های این افراد در طرح مذكور شناسایی و تقویت خواهد شد.

كوكاییان تعداد افراد تحت پوشش این طرح در حال حاضر را 50 مورد در استان همدان اعلام كرد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۹:۳۲ - ۱۸/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۹