دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

بودجه بیماران خاص و صعب العلاج نشان دار شود
 
سخنگوی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت كه در جلسه امروز(یكشنبه، 17 مهر) این كمیسیون، نمایندگان تاكید داشتند  كه بودجه بیماران خاص و صعب العلاج باید نشان دار شده و به صورت كامل برای این بیماران هزینه شود.
بودجه بیماران خاص و صعب العلاج نشان دار شود به گزارش ایسنا، زهرا شیخی در توضیح جلسه امروز كمیسیون بهداشت و درمان گفت: این جلسه با حضور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران و معاون درمان وزارت بهداشت برای بررسی نحوه اجرا شدن بند (ن) تبصره 17 قانون بودجه 1401 تشكیل شد و گزارشی ارائه كردند.

وی با اشاره به گزارش مدیرعامل بیمه سلامت از تشكیل صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج، گفت: خبرهای خوبی برای حمایت بیماران خاص و صعب العلاج در راه است، البته مجلس در تبصره 17 قانون بودجه 1401 مبلغ 50 هزار میلیارد ریال به صورت صددرصدی و همچنین 20 هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات قرض الحسنه تبصره 16 برای پرداخت به جامعه هدف یعنی بیماران خاص و صعب العلاج پیش بینی كرده است. طبق تكالیف صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج باید تامین مالی مطلوب بیماری های خاص و صعب العلاج صورت گرفته كه تعهدات صندوق مازاد بر تعهدات بیمه پایه و تكمیلی است. همچنین فهرست بیماری های خاص و صعب العلاج توسط وزارت بهداشت اعلام شود كه این كار انجام شده است.

سخنگوی كیمسیون بهداشت و درمان مجلس، اركان صندوق را اركان سازمان بیمه سلامت خواند و گفت كه برقراری پوشش بیمه پایه افراد فاقد بیمه بر اساس ماده 70 قانون برنامه ششم توسعه بوده و 5 درصد از اعتبارات مصوب این صندوق برای محافظت مالی مناسب تر در اختیار مدیرعامل قرار می گیرد. برای سازماندهی این صندوق شورای سیاستگذاری در وزارت بهداشت، كارگروه كشوری و استانی و دبیرخانه دائمی بیماران خاص و صعب العلاج در بیمه سلامت تشكیل شده است.

وی ادامه داد: طبق گزارش ارائه شده فهرست بیماری های خاص و صعب العلاج شامل 27 بیماری یعنی تالاسمی، هموفیلی، ام اس، همودیالیز، دیالیز صفاقی، سیستیك فیبروزیس، پال پروانه ای، ام اس تیپ 1، 2 و 3، اوتیسم، سرطان، پرفشاری شریان ریوی، سكته مغزی، مزمن روانی، پیوند سلول های بنیاد خون ساز، پیوند كلیه، قلب، كبد، ریه، روده و پانكراس، صرع مقاوم به درمان، كاشت حلزون، پاركینسون و رتینوپاتی دیابت است. بسیاری از این بیماران با مشكلات زیادی در پرداخت هزینه ها مواجه هستند كه اقدامات اجرایی این موضوع تبیین و به كمیسیون ارائه شد.

وی افزود: با توجه به این كه برخی بیماران نیازمند درمان های ویژه دارویی و كمكی از قبیل فیزیوتراپی، طب تسكینی یا توانبخشی هستند، امیدواریم با استفاده از منابع در قانون بودجه 1401 و صندوق بیماران خاص و صعب العلاج بتوان پوشش بیمه ای خوبی به بیماران ارائه كرد. نمایندگان تاكید كردند كه بودجه بیماران خاص و صعب العلاج باید نشان دار شده و به صورت كامل برای این بیماران هزینه شود و هدررفت منابع به هیچ وجه جایز نیست.

به گفته شیخی، در این جلسه نماینده ای از دیوان محاسبات و هیات امنای ارزی گزارشی از عملكرد هیات امنا در معالجه بیماران ارائه كرد. اعضای كمیسیون معتقد بودند گزارش ها جامع و دقیق نیست و باید گزارش های كامل تری ارائه شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۲۱:۴۱ - ۱۷/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۸