دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

راه های ساده برای كنترل درد در بیماران سرطانی
 
بیاموزید كه چه چیزی باعث درد سرطان می شود، چگونه درمان می شود، و چه موانعی ممكن است بر سر راه تسكین كافی درد سرطان باشد.
بیاموزید كه چه چیزی باعث درد سرطان می شود، چگونه درمان می شود، و چه موانعی ممكن است بر سر راه تسكین كافی درد سرطان باشد.

راه های ساده برای كنترل درد در بیماران سرطانی
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایوكلینیك، همه مبتلایان به سرطان، درد سرطان را تجربه نمی كنند؛ اما برخی از آنها درد سرطان دارند. اگر سرطانی دارید كه گسترش یافته یا عود كرده است، احتمال درد را بیشتر از دیگران احساس می كنید.

درد سرطان اشكال مختلفی دارد. می تواند كسل كننده، دردناك، تیز یا سوزاننده باشد. می تواند ثابت، متناوب، خفیف، متوسط یا شدید باشد. میزان دردی كه احساس می كنید به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع سرطان شما، میزان پیشرفته بودن آن، محل قرارگیری و آستانه ی تحمل شما.

بیشتر دردهای سرطانی قابل كنترل هستند و كنترل درد بخشی ضروری از درمان شما است.

چه چیزی باعث درد سرطان می شود؟ درد می تواند ناشی از خود سرطان باشد. اگر سرطان در بافت مجاور رشد كند، ممكن است درد ایجاد كند. همانطور كه تومور رشد می كند، می تواند بر اعصاب، استخوان ها یا اندام ها فشار بیاورد. تومور همچنین می تواند مواد شیمیایی آزاد كند كه می تواند باعث درد شود.

درمان سرطان می تواند به كنترل و تسكین درد در این شرایط كمك كند. با این حال، درمان های سرطان، از جمله جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی نیز می توانند خود باعث بروز درد شوند.

چگونه درد سرطان را درمان می كنید؟ گزینه های مختلفی برای درمان درد سرطان در دسترس است. گزینه های شما ممكن است به علت درد سرطان و شدت دردی كه احساس می كنید بستگی داشته باشد. برای یافتن بیشترین تسكین دهنده ی درد ممكن است به تركیبی از درمان های مختلف نیاز داشته باشید.

گزینه های درمانی عبارتند از:

مسكن های بدون نسخه:برای سطوح خفیف و متوسط درد، مسكن هایی كه نیازی به نسخه ندارند ممكن است كمك كننده باشند. به عنوان مثال می توان به آسپرین، استامینوفن (تیلنول) و ایبوپروفن (ادویل، موترین IB، سایرین) اشاره كرد. داروهای مشتق شده از تریاك: اپیوئیدها داروهای تجویزی هستند كه برای درمان درد متوسط تا شدید استفاده می شوند. نمونه هایی از اپیوئیدها عبارتند از مورفین (كادیان، خانم كانتین) و اكسی كدون (Oxycontin، Roxicodone، و غیره) برخی از اپیوئیدها داروهای كوتاه اثر هستند، بنابراین تسكین درد به سرعت حاصل می شود، اما ممكن است لازم باشد آنها را بیشتر مصرف كنید. سایر داروهای اپیوئیدی داروهای طولانی اثر هستند، بنابراین تسكین درد طولانی تر طول می كشد، اما نیازی نیست كه دارو به دفعات مصرف شود. گاهی اوقات از مواد مسكن كوتاه اثر و طولانی اثر با هم استفاده می شود.

سایر داروهای تجویزی: انواع دیگر داروها از جمله داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد تشنج و استروئیدها می توانند به تسكین درد كمك كنند. روش هایی برای مسدود كردن سیگنال های درد: از روش بلوك عصبی می توان برای جلوگیری از ارسال سیگنال های درد به مغز استفاده كرد. در این روش یك داروی بی حس كننده به اطراف یا داخل عصب تزریق می شود. درمان های یكپارچه: برخی از افراد از طریق طب سوزنی، ماساژ، فیزیوتراپی، تمرینات تمدد اعصاب، مدیتیشن و هیپنوتیزم مقداری از درد را تسكین می دهند. همه داروهای ضد درد عوارض جانبی دارند. برای درك مزایا و خطرات هر درمان درد و نحوه مدیریت عوارض جانبی با پزشك خود همكاری كنید. با هم می توانید تصمیم بگیرید كه كدام درمان ممكن است برای شما بهترین باشد.

دلایل عدم دریافت درمان كافی برای درد سرطان چیست؟ متأسفانه درد سرطان اغلب تحت درمان قرار نمی گیرد. عوامل زیادی می توانند در این امر نقش داشته باشند كه برخی از آنها عبارتند از:

عدم تمایل پزشكان به سؤال در مورد درد یا پیشنهاد درمان: متخصصان مراقبت های بهداشتی باید در هر ملاقات از افراد مبتلا به سرطان در مورد درد سوال كنند. برخی از پزشكان در مورد درمان درد اطلاعات كافی ندارند. در این صورت، درخواست ارجاع به یك متخصص مراقبت های تسكینی یا درد كنید. بی میلی مردم به ذكر دردشان: برخی از افراد نمی خواهند پزشكان خود را آزار بدهند یا می ترسند كه درد به معنای بدتر شدن سرطان باشد. برخی دیگر نگرانند كه پزشكان آنها را شاكی بدانند یا اینكه نمی توانند داروهای مسكن را بخرند. ترس از اعتیاد به مواد دارویی: خطر اعتیاد برای افراد مبتلا به سرطان پیشرفته كه داروهای ضد درد را طبق دستورالعمل برای درد سرطان مصرف می كنند، كم است.ممكن است برای كنترل درد خود به دوز بالاتری نیاز داشته باشید. دلیلی برای اعتیاد نیست اگر داروی شما به خوبی قبل عمل نمی كند، با پزشك خود در مورد دوز بالاتر یا داروی دیگری صحبت كنید. دوز را سرخود و به تنهایی افزایش ندهید. ترس از عوارض جانبی: برخی از افراد از خواب آلودگی، ناتوانی در برقراری ارتباط، رفتارهای عجیب و غریب یا وابستگی به داروها می ترسند. هنگامی كه شروع به مصرف داروهای ضد درد قوی می كنید ممكن است این عوارض جانبی را داشته باشید، اما این عوارض اغلب زمانی برطرف می شوند كه پزشكان سطح مناسبی از داروهای مسكن را برای شما بیابند و زمانی كه به سطح ثابتی از داروی مسكن در بدن خود دست یابید، این عوارض برطرف می شوند. چگونه می توانید به پزشك خود در درك درد سرطان خود كمك كنید؟ اگر درد با زندگی شما تداخل دارد یا مداوم است، آن را گزارش دهید. بهتر است كه با یادداشت كردن زمان تقریبی درد خود، درد خود را پیگیری كرده و آن را مدیریت كنید:

چقدر دردش شدید است؟ چه نوع دردی (خارجی، كسل كننده، دردناك) دارید؟ جایی كه درد را حس می كنید چه چیزی باعث درد می شود؟ چه چیزی درد را بدتر یا بهتر می كند؟ از چه اقدامات تسكین درد استفاده می كنید، مانند دارو، ماساژ، بسته های گرم یا سرد، نحوه كمك آنها و عوارض جانبی كه ایجاد می كنند استفاده از مقیاس درجه بندی درد از 0 تا 10 - كه 0 بدون درد و 10 بدترین درد قابل تصور است - ممكن است به شما كمك كند تا درد خود را به پزشك خود گزارش دهید.

برای اطمینان از دریافت درمان مناسب درد سرطان چه اقداماتی می توانید انجام دهید؟ ابتدا با پزشك یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد درد خود صحبت كنید.

دوم، شما و پزشكتان می توانید هدفی را برای مدیریت درد تعیین كنید و بر موفقیت درمان نظارت كنید.

پزشك باید درد را با مقیاس درد ردیابی كند و شدت آن را ارزیابی كند. هدف باید راحت نگه داشتن شما باشد. اگر راحت نیستید، با پزشك خود صحبت كنید.

اگر پاسخ های لازم را دریافت نمی كنید، درخواست ارجاع به یك مركز ماهر در مراقبت از درد كنید. فراموش نكنید كه همه ی مراكز اصلی سرطان دارای برنامه های مدیریت درد هستند.

توصیه می شود با پزشك معالج خود مشورت نمایید بدن و روان بیماران مختلف بر حسب نوع بیماری واكنش های متفاوتی در برابر داروهای مسكن نشان می دهند، لذا باید سعی شود كه در بین داروهای این گروه، نوعی كه برای بیمار مناسب ترین است انتخاب شود. هنگامی كه درد ناشی از توموری كه بر عصبی فشار می آورد و یا به آن آسیب می رساند، داروهای استروئیدی به تنهایی یا همراه دیگر مسكن ها تجویز می شود استروییدها می توانند اشتها را افزایش دهند معمولاً افراد حساس بهتری پیدا می كنند اینها عوارض جانبی دارند كه معمولاً با ادامه روند درمان بتدریج دیگر ظاهر نمی شوند. این عوارض شامل افزایش وزن، بالا رفتن فشار خون می باشند.

همچنین احتمال ابتلاء به عفونت نیز زیاد می گردد. از افسردگی و اضطراب در حال درمان، نباید غافل شد صحبت كردن با فامیل، دوستان و یا مشاورین بسیار كمك كننده است. ولی بیمار باید یك دوره كوتاه از آرام بخش ها استفاده كند. (مثل دیازپام). دیازپام همچنین برا شل كردن عضلات برای كاهش دردهای ناشی از انقباضات عضلانی نیز كاربرد دارد. داروهای ضد افسردگی نیز كمك كننده است.

این داروها برای تأثیر گذاری نیاز به یك هفته وقت دارند و معمولاً چندین ماه مصرف می شوند. قرص های خواب نیز برای افرادی كه دچار مشكلاتی برای خوابیدن هستند بسیار مؤثر هستند و می توانند همراه با مسكن ها مصرف شوند. هنگامی كه درد به علت عفونت های اساسی می باشد بیمار باید از داروهای آنتی بیوتیك استفاده كند تا مشكل بصورت ریشه ای و اساسی برطرف گردد.

روش های مصرف داروها مسكن ها اغلب به صورت خوراكی مصرف میشوند. اغلب مسكن های پر مصرف فرم خوراكی دارند. با وجود این هنوز معتقد هستیم كه بسیاری از داروها مانند آسپرین بهتر است كه بصورت مایع، مصرف شوند. برای بیمارانی كه مشكل بلعیدن دارند، روش نوشیدنی آسانتر است. همچنین برای بیمارانی كه برای بلعیدن مشكل دارند، مسكن های مختلفی به فرم شیاف وجود دارد. مورفین معمولاً هر 4 ساعت بصورت شیاف یا مخلوط با آب میوه ها مصرف می شوند.

همچنین قرص های هم وجود دارند كه آهسته آهسته آزاد می گردند بنام Mst continues . اینها بلعیده می شوند ولی موفین بسیار آهسته و آرام از آنها خارج می گردد. بطوریكه یك دوره 12 ساعته طول می كشد تا مورفین بطور كامل خارج شود. برخی از بیماران این روش آسانتر می دانند تا اینكه هر 4 ساعت دارو مصرف كنند.

مورفین هم چنین به فرم تزریقی هم مصرف می شود ولی بدلیل اینكه استفاده از فرم خوراكی آسانتر است، عده اندكی از بیماران از فرم تزریقی استفاده می كنند. البته در موارد اورژانس برای تسكین درد بسیار شدید و غیر قابل تحمل استفاده از فرم تزریقی لازم است. زیرا تزریق می تواند دارو را مستقیماً وارد خون نماید و درد را به سرعت كاهش دهد.

برای بیمارانی كه كنترل در آنها از طریق مسكن های خوراكی مشكل است تزریق مداوم مورفین به بدن، اغلب بسیار مؤثر است. در این روش از یك سرنگ مخصوص استفاده می شود. سرنگ حاوی مورفین به یك پمپ كوچك متصل است. دارو به آرامی به وسیله سوزن به زیر جلد و یا بصورت غیر شایع تر بداخل ورید وارد می شود. سرعت دارو به بدن را هنگام تغییر میزان نیاز بیمار می تواند با دقت تغییر داد. سرنگ مخصوص و كوچك می باشد و براحتی بوسیله بازوبند یا نگهدارنده مخصوصی كه در زیر بازو جایگذاری می شوند نگه داشته می شود.

روش های غیر داروئی كنترل درد روش های كنترل در غیر داروئی می توانند به تنهایی یا همراه با مسكن ها بكار برده شوند. این روش ها شامل رادیوتراپی، بلوك عصبی، تحرك اعصاب از طریق پوست، طب سوزنی و هیپنوتراپی و تكنیك های سست نمودن و شل كردن و حتی عمل جراحی بر روی نخاع در مورد بیمارانی كه سایر روش های برایشان مؤثر نبوده، می تواند بسیار مؤثر باشد هر چند كه این روش ها بندرت مورد استفاده قرار می گیرند. رادیوتراپی یك روش بسیار مؤثر برای كنترل دردهای مربوط به استخوان بخصوص، مهره ها استخوان ساق، لگن و دنده ها است.

رادیوتراپی هم در جهت كاهش درد كمك می كند و هم استخوان را قادر می سازد كه بتواند راست گردد. مقدار دوز رادیوتراپی كه برای درمان بكار می رود معمولاً بسیار كم است و بنابراین درمان عوارض جانبی بسیار كمی خواهد داشت.

روش Tens هدف از Tens تحریك نمودن اعصابی است به مغز می رسند. این امر سبب می شود بدن مسكن های طبیعی خود را افزایش دهد كه اندورفین نامیده می شوند. Tens سبب كاهش دردهای سرطان بخصوص دردهایی است كه مخصوص و محدود به یك ناحیه هستند می شود. به نظر می رسد طب سوزنی نیز از همین طریق عملكرد Tens عمل خود را انجام می دهد و برای برخی بیماران سرطانی مفید است. این روش ها را پزشك عمومی و یا انكولوژیست (پزشك متخصص معالج) می تواند توصیه نماید. بلوك عصبی نیز در برخی مراكز مخصوص درمان درد انجام می شود عقیده بر این است كه مسیر انتقال درد- از محل دردناك تا مغز- بدینوسیله متوقف می شود. هیپنوتراپی نیز می تواند برای كاهش درد ناشی از سرطان بكار رود. ولی اثر آن كمتر می باشد.

از اطرافیان چه كارهایی برمی آید؟ بسیاری از افراد فكر می كنند كه دارو تنها راه كنترل درد ناشی از سرطان است. در واقع دارو تنها یكی از روش های درمان باشد و گاهی اوقات روش های ساده ای كه بیمار را بسیار ناراحت می كند، مورد غفلت قرارمی گیرند. نحوه نشستن و یا دراز كشیدن می تواند بر روی درد اثر گذارد. حتی حالتی كه در ابتدا راحت به نظر می رسد پانزده الی بیست دقیقه بعد دردناك باشد. خانواده و یا دوستان می توانند به هنگام لزوم به تغییر موقعیت بیمار كمك كنند. این امر همچنین مانع از سوزش و با تورم پوست كه در اثر نشستن و یا دراز كشیدن در یك موقعیت و حالت بوجود می آید، می شود می گردد. نشستن و یا دراز كشیدن بر روی پوست گوسفند می تواند مانع از ایجاد این مشكلات گردد. همین طور در صورت لزوم رختخواب و یا تختخواب بیمار باید عوض گردد. این نكته بسیار جالب توجه است كه افراد هنگام بازگشت به رختخواب سرد و تازه احساس راحتی زیادی می كنند. بالشت و یا متكای v شكل می تواند سبب كاهش پشت درد و یا گردن درد شود.

گرم یا سرد كیسه آب گرم و یا پاكت یخ در كاهش درد بسیار مؤثر هستند نباید آنها را مستقیماً بر روی پوست قرار داد. آنها را در حوله یا تكه پارچه بپیچید. اثر این ها تنها برای مدت كوتاهی می باشد و لی بیمار نباید ان ها را ترك كند. همچنین باید از گرما و سرما بصورت متناوب استفاده كند.

ماساژ برای كاهش پشت درد یا در اندام ها ماساژ معمولی كافی است و نیازی نیست كه فرد یك ماساژ دهنده ماهر باشد. بوسیله مالش منطقه دردناك نه تنها اعصابی كه پیام درد را به مغز می ر سانند گیج شوند بلكه این عمل شل شدن عضله نیز كمك می كند. می توان از روغن های مخصوص و یا لوسیون ها جهت مرطوب نمودن پوست بصورت همزمان استفاده نمود.

تفریح درمانی تماشای تلویوزیون، گوش دادن به موسیقی و معاشرت با دوستان سبب از بین رفتن درد نمی شود ولی حداقل برای مدتی سبب مشغولیت ذهن می گردد. نشستن بر روی صندلی یا دراز كشیدن روی تخت بدون اینكه بیمار كاری انجام دهد، سبب افسردگی می شود ملاقات دوستان به صورت كوتاه و مكرر بهتر از ملاقات های طولانی است.

اضطراب و افسردگی باعث تشدید درد می شوند. بیماران سرطانی نیاز دارند كه با نزدیكان خود در مورد نگرانی ها و ترس خود صحبت كنند. آنها ممكن است درباره درمان اضطراب داشته باشند و یا نگران اداره امور خانه باشند. این مسائل ممكن است حقیقت باشند و یا تصورات بیمار باشند. اغلب دوستان و یا خانواده بیمار می توانند با گرفتن اطلاعات از پزشك معالج بیمار و یا پرستار او به بیمار كمك نمایند.

بیماری شدید، می تواند بیمار را تحت فشار قرار دهد تا حدی كه زندگی را بسیار سخت بگیرد. و سؤال هایی در مورد هدف از زندگی- برای وی پیش آید البته افرادی كه دارای اعتقادات مذهبی و معنوی هستند از این لحاظ مشكلات كمتری دارند.

تفكر، عبادت، تجسم های فكر، آرامش داشتن و یا تركیبی از چنین اعتقادات و روش هایی می تواند برای كاهش درد مؤثر باشد.

روش ها در جزییات متفاوت هستند ولی هدف در تمام آنها یكسان است: رها شدن از استرس و سایر عوامل روحی كه می توانند سبب شدید شدن درد بشوند برای یادگیری این تكنیكها فرد می تواند در كلاس های ویژه ای شركت كند و یا از كتاب ها و نوارها مخصوص بهره بگیرد.

كنترل علائم و نشانه های سرطان ها بیماران سرطانی مجموعه وسیعی از علائم را بیان می كنند كه برخی از آنها به علت سرطان و بقیه به علت درمان آن است. اغلب این علائم بوسیله متدهای درمانی پزشكی و یا غیر پزشكی و یا تركیبی از هر دو درمان و بهبود می یابند.

بسیاری از بیماران اشتهای خود را از دست می دهند و احساس تهوع و ناراحتی می كنند. این مسأله می تواند از علائم خود سرطان و یا در نتیجه درمان باشد. بخصوص رادیوتراپی و شیمی درمانی می تواند طعم و بوی غذاها را برای بیمار ناخوشایند كند و نگرانی در مورد بیماری نیز ممكن است همه چیز را ناخوشایند جلوه دهد. بهتر است چنین افرادی وعده های غذا خوردن را زیاد كنند و هر بار مقدار كمی غذای ساده بخورند. اگر وزن كم می شود، پزشك می تواند قرص های استروییدی را برای یك دوره كوتاه تجویز نماید تا وزن از دست رفته جبران شود.

بسیاری از بیماران سرطانی پس از پایان دوره درمان خود، وزن از دست رفته را جبران می كنند. ولی با این حال كاهش وزن سبب اضظراب و ناراحتی بیمار می شود. اگر شما هم این مشكل را دارید توصیه می كنیم لباس های جدیدی را با اندازه كوچكتر تهیه كنید بهتر است افراد دیگری غذا را تهیه كنند تا شما هنگام صرف غذا خسته نباشید در طول مدتی كه بیماری شدیدتر و ناراحتی شما بیشتر است از نوشیدنی های پر كالری استفاده كنید تا بعد از اینكه حالتان بهتر شد، دوباره بتوانید غذاهای جامد مصرف كنید.

منبع: فصلنامه دانستنی های سرطان

برچسب ها
- مدیریت درد

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 9 + 8 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار این نشانه ها می گویند غلظت خون دارید
تفاوت خونریزی قاعدگی و لانه گزینی در بارداری
چه مواردی باعث ریفلاكس در معده می شود ؟
اگر می خواهید صاحب یك فرزند شوید، این مطلب را از دست ندهید
اهدای مغز استخوان؛ چرا و چگونه؟
درمان جوش صورت با داروها و روش های نوین
«نارسایی چندارگانی» عامل مرگ مهسا بود
این رازها را از همسرتان پنهان كنید
راه های ساده برای كنترل درد در بیماران سرطانی
در چه صورت باید مردان آزمایش تستوسترون بدهند؟
چه كسی به واكسن HPV نیاز دارد؟
چطور به زگیل تناسلی مبتلا نشویم؟
خونریزی های مقعدی برای چیست ؟
بهترین زمان مصرف ویتامین ها
سوزاندن بهترین راه برداشتن خال است؟
وقفه تنفسی هنگام خواب و راه های درمان آن
چهل روز در آتش
بهترین روغن برای پخت و پز و سرخ كردن
آسیب تحریم ها بر 8000 بیمار تالاسمی
هشدار نسبت به بروز آنفولانزای شدید در فصل آینده

پیشنهاد سردبیر نوعی رژیم غذایی برای توقف پیشرفت سرطان پوست نوعی رژیم غذایی برای توقف پیشرفت سرطان پوست نتایج یك بررسی نشان می دهد: رعایت رژیم غذایی سرشار از خشكبار، روغن زیتون و حبوبات به مبارزه با سرطان پوست كمك می كند.

در چه صورت باید مردان آزمایش تستوسترون بدهند؟ در چه صورت باید مردان آزمایش تستوسترون بدهند؟ اگر میزان تستوسترون در دوران جنینی نوزادان پسر كم باشد، ممكن است بر رشد اندام تناسلی آنها اثر بگذارد و منجر به كاهش رشد اندام تناسلی و كیسه بیضه گردد و یا ممكن است تبدیل به آلت تناسلی زنانه و یا آلت تناسلی مبهم شود.

اگر می خواهید صاحب یك فرزند شوید، این مطلب را از دست ندهید اگر می خواهید صاحب یك فرزند شوید، این مطلب را از دست ندهید برای بارداری مقدمات زیادی لازم است، قطعا برای آن كه باردار شوید و خانواده تان را 3نفره كنید باید تصمیم بگیرید با همسرتان همراه شوید، پس انداز كنید، تحت نظر پزشك باشید، آزمایش های مربوطه را انجام دهید و خریدهای لازم را هم بكنید اما این پایان ماجرا نیست.

چه كسی به واكسن HPV نیاز دارد؟ چه كسی به واكسن HPV نیاز دارد؟ واكسیناسیون دختران در سن 13 سالگی و پسران در سن 12-11 سالگی بر علیه ویروس پاپیلومای انسانی در آمریكا و اروپا جزو برنامه واكسیناسیون ملی آنها گنجانده شده است.

راه های ساده برای كنترل درد در بیماران سرطانی راه های ساده برای كنترل درد در بیماران سرطانی بیاموزید كه چه چیزی باعث درد سرطان می شود، چگونه درمان می شود، و چه موانعی ممكن است بر سر راه تسكین كافی درد سرطان باشد.

تفاوت خونریزی قاعدگی و لانه گزینی در بارداری تفاوت خونریزی قاعدگی و لانه گزینی در بارداری باروری و باردار شدن در بعضی از خانمها با تاخیر صورت می گیرد. زوجهایی هستند كه ماهها برای بارداری تلاش می كنند. بسیاری از خانمها می دانند كه یكی از علائم بارداری عقب افتادن دوره قاعدگی است. اما ناامید كننده ترین قسمت ماجرا زمانی است كه با به تعویق افتادن دوره قاعدگی این امید در دل آنها زنده می شود كه بارداری نزدیك است اما با مشاهده چند لكه خون در لباس زیر این امید آنها به ناامیدی و دلسردی تبدیل می شود. اما بهتر است بدانید در صورتی كه تخمك نیز بارور شده باشد احتمال خونریزی و لكه بینی وجود دارد.

وقفه تنفسی هنگام خواب و راه های درمان آن وقفه تنفسی هنگام خواب و راه های درمان آن یكی از مهم ترین عوامل احساس تنگی نفس حین خواب، قطع تنفس است. این اختلال خطرناك كه در آقایان شایع تر و شناخته شده تر است آپنه ی خواب بوده و علامت آن، خروپف متوسط تا شدید است.

بدن و مغز چگونه با درد مزمن مقابله می كنند؟ بدن و مغز چگونه با درد مزمن مقابله می كنند؟ درد مزمن، یك فرآیند بیماری پیچیده است كه محققان تازه شروع به درك محرك های آن كرده اند .این موضوع اخیراً به عنوان یك وضعیت پزشكی به خودی خود شناخته شده است. اما زندگی با درد مزمن چه احساسی دارد؟

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار تشخیص بیماری ها از روی تغییرات ناخن
ترفندهایی برای از شیر گرفتن كودكان
چه مواردی باعث ریفلاكس در معده می شود ؟
راهكارهایی برای درمان بی اشتهایی كودكان
سفر وزیر بهداشت به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور به مناطق زلزله زده «خوی»
گوش هایی كه فریاد می خواهند
عوارض فشارخون بالا را جدی بگیرید/فشارخون 18 تا 20 خیلی خطرناك است
كدام ویتامین بیشترین تاثیر را در تقویت میل جنسی دارد؟

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۸:۵۵ - ۱۷/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۹۸