دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

آثار مخرب اختلالات روانی در زندگی
 
اختلالات روانی موجب می شود عملكرد فرد در طول شبانه روز كاهش یابد.
آثار مخرب اختلالات روانی در زندگی
اختلالات روانی موجب می شود عملكرد فرد در طول شبانه روز كاهش یابد.
به گزارش خبرگرازی صداوسیما مركز خوزستان ، مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مركز بهداشت خوزستان، با اشاره به 10 اكتبر (18 مهرماه) روز جهانی سلامت روان اظهار كرد: حوزه سلامت روان، علم پیشگیری از بیماری های روانی است؛ بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی سلامت روان به معنی شناخت پایگاه اجتماعی است یعنی هر كسی بتواند پایگاه اجتماعی خود را بشناسد و طبق آن رفتار كند، سلامت روان دارد. به طور مثال یك مدیر در زمان حضور فروشگاه یا صف دریافت خدمت باید بداند كه اینجا یك شهروند است و به عنوان یك شهروند نقش خود را ایفا كند.آثار مخرب اختلالات روانی در زندگی

رضا دواساز ایرانی افزود: سلامت روان مانند بیماری های عفونی نیست كه واكسن داشته باشد. بیماری های روانی مانند استرس، اضطراب و وسواس، واكسن روان شناختی دارند. واكسن روان شناختی اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی، آموزش مهارت های زندگی و فرزندپروری است كه با یاد گرفتن این مهارت ها اختلالات روانی، خودكشی، اعتیاد و دیگر آسیب ها كاهش می یابد.

وی در خصوص وضعیت سلامت روان جامعه عنوان كرد: بر اساس آخرین پیمایش ملی سلامت روان در ایران كه در سال 90 انجام شد، 23.6 درصد افراد به نوعی دچار اختلال روانی هستند و باید به روان شناس یا روان پزشك مراجعه كنند. در زمستان سال 1400 و بهار 1401 نیز پیمایش ملی سلامت روان انجام شده كه هنوز نتایج آن استخراج یا اعلام نشده است.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مركز بهداشت خوزستان با اشاره به تاثیر شیوع كرونا در افزایش بروز اختلالات روانی، گفت: در بیش از دو سال اخیر آنچه سلامت روان جامعه را تهدید كرده، كرونا است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی احتمال ابتلای 20 درصد مبتلایان به كرونا به افسردگی و اضطراب وجود دارد كه در این راستا برنامه هایی اجرا می شود.

وی با اشاره به اختلالات شایع در ایران گفت: در حال حاضر در ایران مانند سایر كشور ها میزان مشاهده بروز افسردگی و اضطراب در مراجعه كنندگان بالا است به گونه ای كه ریشه بسیاری از بیماری های جسمی در اختلالات روانی است كه اگر این اختلالات درمان شوند از بروز مشكلات دیگر پیشگیری می شود.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مركز بهداشت خوزستان با بیان اینكه با بیان اینكه وضعیت اقتصادی یكی از عوامل مؤثر در بروز اختلالات روانی محسوب می شود و هر گروه سنی در معرض خطر بروز اختلالات روانی است، گفت: عوامل اجتماعی، اقتصادی، روانی، ژنتیكی، جسمی و موارد مختلف بر بروز اختلالات روانی مؤثر هستند.

دواساز ایرانی با اشاره به تأثیر اختلالات روانی در زندگی روزمره مردم گفت: اختلالات روانی موجب می شود عملكرد فرد در طول شبانه روز كاهش یابد. بروز اختلالات روانی در كودكان نیز موجب كاهش افت تحصیلی دانش آموزان، لكنت زبان، شب ادراری و اختلالات دیگر می شود كه همه این مسائل موجب كاهش اعتماد به نفس فرد و اختلال در زندگی عادی خواهد شد. اگر این افراد به موقع تحت درمان قرار بگیرند قطعاً شرایط زندگی بهتری خواهند داشت و زندگی شان دچار اختلال نمی شود.

وی تصریح كرد: در جامعه ما مراجعه به روان شناس و روان پزشك یك استیگما (انگ) است و حتی در پیمایش انجام شده مشخص شده است كه بیشتر این افراد به سمت دعانویس می روند تا روان شناس و روان پزشك.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مركز بهداشت خوزستان افزود: با توجه به افزایش آگاهی مردم، میزان مراجعه به روان شناس و روان پزشك تا حد زیادی بهتر شده است، اما مردم نباید فكر كنند هر زمانی كه دچار اختلال شدند باید به روان شناس مراجعه كنند، زیرا انسان در زمانی كه سلامت كامل دارد هم نیازمند دریافت مشاوره های مختلف در زندگی است؛ انسان در چرخه زندگی نیازمند خدمات روان شناسی و روان پزشكی است.

وی در خصوص عوامل مؤثر در مراجعه كمتر مردم به مراكز روان شناسی و روان پزشكی افزود: نخستین عامل در مراجعه كمتر مردم به این مراكز، استیگما است. مشاهده می شود كه بسیاری از مطب های روان پزشكی تابلوی "اعصاب و روان" را نصب كرده اند نه "روان پزشك"، زیرا مردم فكر می كنند هر كسی به این مراكز مراجعه می كند مورد تمسخر قرار می گیرد. مسائل اقتصادی و همچنین تمایل مردم به سمت دریافت دارو و نه گفتار درمانی نیز از دیگر عوامل مراجعه كمتر مردم به روان شناس هستند.

دواساز ایرانی عنوان كرد: برای افزایش مراجعه مردم به روان شناسان و روان پزشكان باید این انگ اجتماعی از بین برود و سواد سلامت مردم افزایش یابد.

وی با بیان اینكه مردم برای اطلاع دقیق از وضعیت سلامت روان خود باید به مراكز خدمات جامعه سلامت مراجعه كنند، افزود: در حدود 35 مركز جامع سلامت اهواز روان شناس و در یك مركز روان پزشك مستقر است و مردم می توانند به نزدیك ترین مركز مراجعه كنند تا با تكمیل فرم های غربالگری از وضعیت سلامت خود اطلاع پیدا كنند و در صورت نیاز به صورت رایگان مداخلات لازم برای آن ها انجام شود.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مركز بهداشت خوزستان تصریح كرد: در مراكز خدمات جامع سلامت، مراكز ترك دخانیات نیز مستقر هستند و افراد می توانند به این مراكز مراجعه كنند و به صورت رایگان از خدمات بهره ببرند. در حوزه پیشگیری و مبارزه با آسیب های اجتماعی نیز برنامه هایی اجرا می شود و افرادی كه در خانواده دچار مشكل هستند می توانند برای دریافت خدمات به این مراكز مراجعه كنند تا خانواده شاد و سالمی داشته باشند.
   تاریخ: ۱۰:۰۷ - ۱۸/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۰