دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

بودجه بیماران خاص باید كامل برای این بیماران هزینه شود
 
سخنگوی كمیسیون بهداشت مجلس گفت: نمایندگان در جریان گزارش ارائه شده از تشكیل صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج تاكید كردند كه بودجه و منابع این بیماران باید نشان دار شده و به صورت كامل برای آن ها هزینه شود و هدررفت منابع به هیچ وجه جایز نیست.
شیخی:
بودجه بیماران خاص باید كامل برای این بیماران هزینه شود
سخنگوی كمیسیون بهداشت مجلس گفت: نمایندگان در جریان گزارش ارائه شده از تشكیل صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج تاكید كردند كه بودجه و منابع این بیماران باید نشان دار شده و به صورت كامل برای آن ها هزینه شود و هدررفت منابع به هیچ وجه جایز نیست.
بودجه بیماران خاص باید كامل برای این بیماران هزینه شودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، زهرا شیخی ­در تشریح نشست­ ­كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ­ از استماع گزارش مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران و معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در مورد نحوه اجرائی شدن بند (ن) تبصره 17 قانون بودجه 1401 كل كشورخبر داد و گفت: مدیرعامل بیمه سلامت گزارشی از تشكیل صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج ارائه كرد.

وی با بیان اینكه خبر های میمون و مباركی برای حمایت بیماران خاص و صعب العلاج در راه است، افزود: مجلس در تبصره 17 قانون بودجه 1401 مبلغ 50 هزار میلیارد ریال به صورت صدرصدی و همچنین 20 هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات قرض الحسنه تبصره 16 برای پرداخت به جامعه هدف یعنی بیماران خاص و صعب العلاج پیش بینی كرده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم، ادامه داد: در تكالیف صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج بر اساس قانون و مفاد اساسنامه، بدون توسعه تشكیلات نمایندگی و شعبه جدید باید تامین مالی مطلوب بیماری های خاص و صعب العلاج انجام شود و تعهدات صندوق مازاد بر تعهدات بیمه پایه و تكمیلی است و فهرست بیماری های خاص و صعب العلاج باید توسط وزارت بهداشت اعلام شود كه این كار انجام شده است.

شیخی یادآور شد: اركان صندوق اركان سازمان بیمه سلامت است و برقراری پوشش بیمه پایه افراد فاقد بیمه بر اساس ماده 70 قانون برنامه ششم توسعه بوده و 5 درصد از اعتبارات مصوب این صندوق برای محافظت مالی مناسب تر در اختیار مدیرعامل قرار می گیرد از سویی برای سازماندهی این صندوق شورای سیاست گذاری در وزارت بهداشت، كارگروه كشوری و استانی و دبیرخانه دائمی بیماران خاص و صعب العلاج در بیمه سلامت تشكیل شده است.

رئیس فراكسیون دیپلماسی سلامت و سبك زندگی سالم افزود: بر اساس گزارش ارائه شده در نشست امروز فهرست بیماری های خاص و صعب العلاج شامل 27 بیماری یعنی تالاسمی، هموفیلی، ام اس، همودیالیز، دیالیز صفاقی، سیستیك فیبروزیس، پال پروانه ای، ام اس تیپ 1، 2 و 3، اوتیسم، سرطان، پرفشاری شریان ریوی، سكته مغزی، مزمن روانی، پیوند سلول های بنیاد خون ساز، پیوند كلیه، قلب، كبد، ریه، روده و پانكراس، صرع مقاوم به درمان، كاشت حلزون، پاركینسون و رتینوپاتی دیابت است؛ بسیاری از این بیماران با مشكلات زیادی در پرداخت هزینه ها مواجه هستند و اقدامات اجرایی این موضوع تبیین و به كمیسیون ارائه شد؛ با توجه به اینكه برخی بیماران نیازمند درمان های ویژه دارویی و كمكی از قبیل فیزیوتراپی، طب تسكینی یا توانبخشی هستند امیدواریم با استفاده از منابعی كه در قانون بودجه 1401 و صندوق بیماران خاص و صعب العلاج دیده شده بتوان پوشش بیمه ای خوبی به بیماران ارائه كرد.

وی ادامه داد: نمایندگان تاكید كردند كه بودجه بیماران خاص و صعب العلاج باید نشان دار شده و به صورت كامل برای این بیماران هزینه شود و هدررفت منابع به هیچ وجه جایز نیست.

­وی ادامه داد: دیوان محاسبات و هیات امنای ارزی در ادامه این نشست گزارشی در مورد عملكرد هیات امنا­ در معالجه بیماران ارائه كردند كه اعضای كمیسیون معتقد بودند گزارش ها جامع و دقیق نیست و باید گزارش های كامل تری ارائه شود.
   تاریخ: ۱۱:۱۹ - ۱۸/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۸