دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

اجرای كامل قانون حمایت از حقوق معلولان؛ خواسته نابینایان
 
تهران - ایرنا - عصای سفیدی در دست دارد. می گوید: مردم همیشه ما را حمایت می كنند. بشناسند یا نشناسند از خیابان رد می كنند، تاكسی ها و اتوبوس ها می ایستند و ما را سوار می كنند. مردم دین خود را به معلولان ادا كرده اند اما از مسئولان خواستار اجرای كامل قانون حمایت از حقوق معلولان هستیم.
اجرای كامل قانون حمایت از حقوق معلولان؛ خواسته نابینایان تهران - ایرنا - عصای سفیدی در دست دارد. می گوید: مردم همیشه ما را حمایت می كنند. بشناسند یا نشناسند از خیابان رد می كنند، تاكسی ها و اتوبوس ها می ایستند و ما را سوار می كنند. مردم دین خود را به معلولان ادا كرده اند اما از مسئولان خواستار اجرای كامل قانون حمایت از حقوق معلولان هستیم.

این عبارات بخشی از سخنان «غفور سلیمانی» مرد نابینای 44 ساله است كه نزدیك به 10 سال سابقه تدریس در دانشگاه های كشور را دارد؛ به بهانه روز جهانی عصای سفید با او درباره معضلات جامعه نابینایان، مشكلات اجتماعی و نیز خواسته های این جمعیت گفت وگو كرده ایم.

او می گوید: روز جهانی نابینایان یا عصای سفید یك نماد است كه نابینا در جامعه جهانی فهمیده شود. با این نام گذاری، امروز در برخی از مناطق جهان توجه ویژه ای به این گروه شده و موانع نابینایان به صورت قانونی حل شده است و مرزی بین بینا و نابینا وجود ندارد.

«در ایران هم بخش قابل توجهی از جمعیت نابینایان با تكیه بر موهبت علم، پا به عرصه دانش و اندیشه گذاشته اند. كشور ایران صاحب درآمد است و با استفاده از این منابع فراوان می تواند نابینایان را حمایت كند.»

وی می افزاید: جمعیت نابینایان با موانع مختلفی در حوزه اشتغال روبه رو هستند. جذب كامل در نظام های اداری و جذب در جامعه به صورت تلفیقی برای زندگی بهتر از جمله مسائلی است كه این جمعیت با آن دست و پنجه نرم می كند. مشكلات اقتصادی این گروه هم ناشی از اشتغال نداشتن است.

غفور ادامه می دهد: «مشكلات فرهنگی این جمعیت هم به بی توجه صدا و سیما برمی گردد. نابینایان به عنوان قشر برجسته در راستای «بهتر زیستن» تلاش می كنند و این اهتمام باید توسط رسانه ها پوشش داده شود. امروز در رسانه ها توانایی نابینایان نمایش داده نمی شود. مبلمان شهری هم در اغلب مناطق كشور برای یك نابینا مناسب نیست؛ یك سیر مستقیم برای این گروه مشاهده نمی شود و نابینایان به صور مستقل نمی توانند در خیابان ها تردد كنند. گاه در جوی های عریض خیابان می افتند. دفاتر اغلب ادارات در كشور فاقد آسانسور است؛ در طبقات دوم و سوم واقع شده و نبود آسانسور تردد را برای این جمعیت دشوار می كند.»

مبلمان شهری هم در اغلب مناطق كشور برای یك نابینا مناسب نیست؛ یك سیر مستقیم برای این گروه مشاهده نمی شود و نابینایان به صور مستقل نمی توانند در خیابان ها تردد كنند

مردم دین خود را به معلولان ادا كرده اند

مردم اما دین خود را به معلولان و نابینایان ادا كرده و خواهند كرد. من به عنوان یك نابینا هر گاه كه در سطح شهر تردد می كنم، با حمایت مردم روبه رو می شوم. مردم مرا بشناسند، یا نشناسند، از خیابان رد می كنند؛ تاكسی ها و اتوبوس ها می ایستند و مرا سوار كرده و مردم برای سوار شدن كمكم می كنند.

اجرای كامل قانون حمایت از حقوق معلولان؛ خواسته نابینایان

ما هیچ گله ای از مردم نداریم؛ سپاس گذار و خاك پای مردمیم اما از مسئولان كشور اجرای كامل قانون حمایت از حقوق معلولان را خواستاریم؛ امیدواریم كه صدای ما را بشنوند. از مسئولان كشور اجرای كامل قانون حمایت از حقوق معلولان را خواستاریم؛ امیدواریم كه صدای ما را بشنوند

«مجید مبارك» 36 ساله و كارمند یكی از دانشگاه های علوم پزشكی كشور است كه نزدیك به 16 سال سابقه فعالیت با نابینایان دارد. او نیز در رابطه با معضلات پیش روی این قشر می گوید: «16 سال سابقه فعالیت با جمعیت نابینایان را داشته ام؛ خودم هم نابینا هستم و مشكلات و موانع این جمعیت را درك می كنم. یكی از مشكلات اصلی نابینایان دستیابی به اشتغال است. طبیعتا نبود شغل، كسب درآمد و تهیه مسكن را هم با دشواری روبه رو می كند.

او می افزاید: مبلمان شهری نیز برای این جمعیت مناسب نیست و با وجود تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان، برخی از ضوابط رعایت نمی شود. یك نابینا به تنهایی نمی تواند در سطح شهر تردد كند و این مساله نیز از مهمترین معضلات نابینایان است.

مجید می گوید: «گاهی با شوراهای شهر، شهرداری ها، سازمان های ذیربط و بهزیستی هم در این رابطه گفت وگو می شود اما اغلب نهادها هم در نهایت در حد تكمیل گزارش های كاری «مناسب سازی» می كنند. به عنوان مثال، خطوط ویژه نابینایان از معیارهای لازم برخوردار نیست. صرفا رنگ این خطوط با خط های عابر پیاده متفاوت است و یك نابینا نمی تواند به راحتی تردد كند و از پیاده رو به یك باره به مانع، باغچه، اتومبیل و... برخورد می كند. اتوبوس های شهری گویا نیست و متروها با پیگیری برخی از همكاران كنون گویا و برای جمعیت نابینا هم قابل استفاده شده است.»

وی معتقد است: امروزه باتوجه به عصر جدید، استفاده از فناوری های روز هم ضروری است اما بسیاری از برنامه های رایانه ای اعم از همراه بانك ها نیز برای جمعیت نابینایان قابل استفاده نیست و این مساله دشواری های متعددی را برای نابینایان به همراه داشته است.

مجید می گوید: طراحان نرم افزار باید معیارها را رعایت كنند و در ساخت سایت های داخلی و خارجی دسترس پذیری برای گروه های خاص همچون نابینایان را در نظر داشته باشند.

رسانه ها درباره برخورد با نابینایان فرهنگ سازی كنند

فرهنگ سازی رسانه ها درباره چگونگی برخورد با نابینایان هم در جامعه ضروری است؛ گاه دست فروشان در پیاده روها بساط كرده و موتورسواران با پارك در پیاده رو مسیر تردد مردم به ویژه معلولان و نابینایان را مسدود می كنند.

اجرای كامل قانون حمایت از حقوق معلولان؛ خواسته نابینایان

از مجید درباره انتظارات او از شهروندان می پرسم. می گوید: «گاه برخی از شهروندان با مشاهده یك نابینا در خیابان از دور فریاد می زنند، در این مسیر راه برو! در این راستا حركت كن، فراموش می كنند كه نابینا در لحظه نمی فهمد كه منظور از این طرف دقیقا كجاست؛ این مشكلات ناشی از ناآگاهی مردم است ورسانه ها باید در این رابطه فرهنگ سازی كند. مردم می توانند با دیدن یك نابینا در خیابان از او سوال كنند كه به كمك احتیاج دارد یا نه؛ در صورت درخواست كمك او را حمایت كرده و با رد درخواست، بی تفاوت از كنار او بگذرند.»

به گزارش ایرنا، 15 اكتبر مصادف با 23 مهرماه به عنوان روز جهانی عصای سفید (نابینایان) با هدف افزایش سطح آگاهی جامعه درباره نابینایان و نیز گرامیداشت و معرفی دستاوردهای این جمعیت شناخته می شود.

جمعیتی كه باوجود برخی از محدودیت ها همچون نبود مبلمان شهری مناسب و جذب در نظام های اداری، با تكیه بر دانش و اندیشه توانسته اند دستاوردهای ارزشمندی را در جامعه جهانی به ثبت برسانند و بی شك با كاهش و رفع این محدودیت ها، رویدادهای مهمتری را به ارمغان خواهند آورد.

به گفته رامین رضایی، سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشكی بهزیستی اكنون 221 هزار و 360 نابینا در كشور تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند؛ كه از این تعداد 121 هزار و 418 نابینا مادرزادی و 99 هزار و 942 نفر در سامانه بهزیستی، غیرمادرزادی هستند. اكنون 221 هزار و 360 نابینا در كشور تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند؛ كه از این تعداد 121 هزار و 418 نابینا مادرزاد و 99 هزار و 942 نفر در سامانه بهزیستی، نابینای غیرمادرزاد هستند

قائم مقام انجمن نابینایان ایران در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در باره اقدامات اصلی جامعه به منظور رفع مشكلات این جمعیت به خبرنگار ایرنا گفت: اقدامات مختلفی برای سهولت تردد این جمعیت طی سال های اخیر در كشور انجام گرفته است؛ اما به دلیل تخصیص اعتبارات ناكافی در این حوزه، با كشورهای توسعه یافته فاصله قابل توجهی داشته و زیرساخت های مناسب پیش بینی نشده است.

منصور شادكام افزود: یكی از دغدغه های اصلی نابینایان، مناسب سازی مبلمان شهری است، این جمعیت برای رفت و آمد با اسنپ و اتوبوس با مشكلات متعددی مواجه است و به دلیل عدم مناسب سازی گاهی با جراحات شدید و حتی مرگ روبه رو شده است.

رفع مشكلات معلولین نیازمند عزم ملی است

وی تصریح كرد: امروز، جمعیت نابینایان برای دستیابی به اشتغال هم با مشكلات جدی مواجه بوده و كاهش و رفع همه این معضلات نیازمند عزم ملی و همت جمعی است. همه مسئولان كشور، ادارات، نهادها، سازمان ها و آحاد جامعه باید در این زمینه مشاركت و در حقیقت به مسئولیت اجتماعی خود عمل كنند.

وی افزود: بدون شك حمایت و مشاركت جمعی در این رابطه می تواند شهری زیبا و دسترس پذیر برای همه گروه های جامعه به ویژه نابینایان به ارمغان آورد.

دبیر كتابخانه های گویای دیجیتال یادآور شد: فرهنگ سازی در این زمینه نیز بسیار حائز اهمیت است. امروز علاوه بر مناسب سازی مبلمان شهری باید در باره عبور و مرور موتورسیكلت ها، بستن پیاده روها با موتور و ماشین هم آگاهی بخشی انجام شود؛ برای مردم تكرار شود، گروه های آسیب پذیر اعم از معلولان و نابینایان هم در این خیابان ها تردد می كنند.

اجرای كامل قانون حمایت از حقوق معلولان؛ خواسته نابینایان

شادكام اضافه كرد: مغازه داران هم در پیاده روها بساط نكنند. سایه بان پاساژها، سوپرماركت ها و مغازه ها را به طور متعادل تنظیم كنند. شهرداری هرس درختان را به موقع انجام دهد و جداول كنار پیاده روها را منظم طراحی كند. هر یك از این مسائل در صورت بی توجهی به طور قطع می تواند باعث آسیب رسانی به این جمعیت شده و باید موردنظر قرار گیرد.

برچسب ها
- روز عصای سفید
- نابینایان
- انجمن نابینایان ایران
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۲۷ - ۲۳/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۲