دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

مصائب كرونا برای زنان شاغل
 
قزوین- ایرنا- با گذشت یكسال از ورود مهمان ناخوانده ویروس كرونا به كشور، گروه های زیادی دچار آسیب های اقتصادی و تبعاً اجتماعی شده اند، در این میان مصائب زنان شاغل و آسیب های روحی و روانی آنها نسبت به دیگر اقشار جامعه بیشتر بوده است.
مصائب كرونا برای زنان شاغل قزوین- ایرنا- با گذشت یكسال از ورود مهمان ناخوانده ویروس كرونا به كشور، گروه های زیادی دچار آسیب های اقتصادی و تبعاً اجتماعی شده اند، در این میان مصائب زنان شاغل و آسیب های روحی و روانی آنها نسبت به دیگر اقشار جامعه بیشتر بوده است.

به گزارش ایرنا، محدودیت ها و موانع پیدا و پنهان و هزاران اما و اگر دیگر در خصوص كسب و كارهای زنانه در جامعه موجب شده است تا زنان همواره با دشواری های متعددی مواجه باشند كه در زمان شیوع بیماری كرونا به اوج خود رسیده است.

به گفته پزشكان و متخصصان اگرچه میزان مرگ ومیر ناشی از كرونا در مردان بیشتر است اما زنان بیش از مردان بار عواقب اجتماعی و اقتصادی ناشی از این ویروس را متحمل می شوند.

بسیاری از جامعه شناسان و روانشناسان معتقد هستند، این روزها بحران كرونا و دگرگونی هایی كه در سبك زندگی و كار افراد به وجود آورده، بار فشار روحی و روانی و مراقبت های خانوادگی را هرچه بیشتر بر شانه های نحیف زنان شاغل وارد كرده است چون این زنان باید همزمان به ایفای نقش های مختلف بپردازند و معمولاً تمایز خاصی بین آنها و زنان خانه دار وجود ندارد و جامعه انتظار یكسانی از آنان دارد.

هم اكنون 62 درصد كادر درمان و بیش از 90 درصد پرستاران استان قزوین را زنان تشكیل می دهند كه باید علاوه بر خانه داری در خط مقدم مقابله با كرونا نیز خدمت رسانی كنند.



زنان شاغل و مصائب كرونا، خانه داری و اشتغال

تأثیر كرونا بر اشتغال در بخش های دولتی و خصوصی، لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و نظارت بیشتر بر سلامت فرزندانه و احتمالاً درگیری برخی از اعضای خانواده با بیماری كرونا موجب شده است تا زنان به عنوان محور اصلی خانواده از یك سو و شاغلان در محیط اجتماع از سوی دیگر تحت فشار قرار گیرند. مدیركل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین با بیان اینكه بحران كرونا زحمات زیادی را برای زنان ایجاد كرده است به خبرنگار ایرنا گفت: بانوانی كه خانه دار بودند در این ایام به دلیل رعایت دستورالعمل های بهداشتی، دقت نظر بیشتری نسبت به سلامت اعضای خانواده در مقابل بیماری كرونا دارند در حالیكه بخش قابل توجهی از این بانوان در كنار خانه داری به مسئولیت و كاری دیگر مشغول هستند.

صدیقه ربیعی افزود: در این شرایط تغییر سبك های آموزش مدارس و دانشگاه ها و لزوم حمایت والدین از دانش آموزان موجب شده است تا وظایف بانوان در این خصوص نیز افزایش یابد، چرا كه آموزش مجازی عملاً بدون مشاركت و همراهی والدین و به خصوص مادران اثربخشی مناسب را ندارد.

وی افزود: برخی از بانوان به دلیل شغلی كه داشتند با مشكلاتی در این ایام مواجه بودند و تعطیلی مهد كودك ها و از طرفی آسیب پذیر بودن افراد سالمند در برابر كرونا باعث شد كه مادران نتوانند مانند گذشته فرزندانشان را به والدین و افراد نزدیك خود بسپارند و مشكلاتی از این قبیل برایشان به وجود آید.

این مسوول با بیان اینكه متاسفانه زنان در موضوع شیوع ویروس كرونا، استرس های زیادی را متحمل شدند، افزود: زنان در شرایط عادی، درگیر مسائل خانه داری یا فعالیت خارج از منزل هستند و در روزهای اپیدمی نیز علاوه بر فعالیت های روزمره، در صورت درگیری یك عضو خانواده با كرونا باید به عنوان اولین فرد برای ارایه مراقبت های درمانی اقدام كنند.

وی اضافه كرد: همچنین در این ایام مشكلاتی كه بیماری كرونا ایجاد كرده، موجب شده است تا برخی از زنان شاغل در مشاغل خصوصی، شغل خود را از دست بدهند و مردان خانواده نیز با كاهش درآمد و افزایش هزینه های خانوار مواجه شوند.

ربیعی خاطرنشان كرد: تجمیع همه این موارد موجب شده است تا زنان در فشار بیشتری در این ایام قرار گیرند و از یك سو وظایف مادری آنها افزایش یابد و از سوی دیگر با كاهش درآمد یا دوركاری در محیط منزل روزهای سختی را تجربه كنند.

وی تصریح كرد: برخی از بانوان نیز در مشاغل حوزه درمان فعالیت می كردند كه به دنبال شیوع این بیماری با افزایش شیفت های كاری و نگرانی برای انتقال بیماری به اعضای خانواده خود مواجه شدند.

این مسوول اضافه كرد: زنان شاغل كه در منزل كودك یا سالمند دارند فشارهای بیشتری را تحمل می كنند و خانواده ها به دلیل محدودیت های ایجاد شده در روابط فیزیكی گاهی مشكلات خانوادگی متعددی را تجربه می كنند.

ربیعی افزود: هم اكنون بیش از 40 هزار زن سرپرست خانوار در استان قزوین وجود دارد كه به دلیل مرگ و میرهای ناشی از بیماری كرونا قطعاً تعداد این بانوان افزایش نیز یافته به همین دلیل نیاز است تا كسب و كارهای زنانه در استان گسترش پیدا كند.

حذف كامل استرس كرونا از زندگی و ذهنیت زنان و مادران غیر ممكن است

روانشناس و مشاور خانواده در قزوین با تاكید بر اینكه حذف كامل استرس از زندگی اجتماعی و ذهنیت زنان و مادران غیرممكن است و در درجه اول باید آن را بپذیریم؛ به خبرنگار ایرنا گفت: فشاری كه كرونا بر زنان وارد كرده، از چند جهت قابل بررسی است، چون در این ایام بعضی از مراجعه كنندگان شاغل، دغدغه فرزندان و خانواده خود را دارند كه مبادا در زمان اشتغال در خارج از منزل، ناقل بیماری به فرزندان و اعضای خانواده خود باشند.

مرضیه درخشان افزود: مادرانی كه دارای سن بالاتر هستند مشكلات و مشاجرات خانوادگی را در بین فرزندان به دلیل كمتر شدن مراودات و رفت و آمدها به بیرون از منزل تجربه می كنند و گاهی مشاهده می شود حساسیت های ایجاد شده برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی در محیط خانواده خود اختلاف آفرین بوده است.

این روانشناس تصریح كرد: بسیاری از زنان كه نقش همسری و مادری را برعهده دارند از طرفی باید به والدین خود نیز رسیدگی كنند و همین مساله برای آنها مشكلاتی را ایجاد كرده است كه در شرایط كرونایی چگونه به والدین خود سركشی كرده و نیازهای عاطفی آنها را برآورده كنند بدون این كه سلامتی آنها را به خطر بیندازند.



زنان سه برابر مردان درگیر استرس كرونا هستند

این روانشناس بالینی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده زنان سه برابر مردان درگیر استرس بیماری كرونا هستند، چرا كه به دلیل ذات مادری، خود را مسوول تأمین سلامت اعضای خانواده می دانند.

وی افزود: در این شرایط فشار اقتصادی ایجاد شده بر خانواده ها بر فعالیت های زنان نیز تأثیر می گذارد و این شرایط زمانی دشوارتر می شود كه زنان شاغل نیز باشند.

این مشاور خانواده افزود: در این ایام برخی از زنان به دلیل ماهیت كار خود كه عمدتاً غیر دولتی بوده است بیكار شده اند كه تأثیر زیادی در اقتصاد خانواده دارد و فشار مالی ایجاد شده، تعطیلی كسب و كارهای زنانه و كاهش توان مدیریت محیط خانواده آنها را تحت فشار قرار داده است.

وی ادامه داد: كسب و كارهای ویژه زنان از تولید صنایع دستی، محصولات خانگی تا آرایشگاه های زنانه تماماً در ایام كرونا تعطیل شد و همین بیكاری یك باره، فشار مالی و استرس ناشی از كرونا شرایط روحی دشواری را برای زنان ایجاد كرده است كه افزایش تاب آوری و لزوم ارائه آموزش های این حوزه را ضروری می كند.

لزوم افزایش تاب آوری اجتماعی در جامعه زنان

این روانشناس از لزوم افزایش تاب آوری اجتماعی در جامعه زنان خبر داد و گفت: اینكه در سخن از لزوم ارائه آموزش های مرتبط با تاب آوری و افزایش اعتماد به نفس صحبت كنیم اما عملكرد ما نتایجی غیر از گفته هایمان را نشان دهد نمی توانیم به اثربخشی مورد نظر دست یابیم.

درخشان اضافه كرد: تا زمانی كه اهمیت حمایت از كسب و كارهای زنان، شرایط و مسوولیت های دوگانه مادری و ضرورت اشتغال این افراد و حساسیت های ویژه زنان را درك نكرده ایم نخواهیم توانست شرایط مطلوب را برای این بخش از جامعه فراهم كنیم.

این مسوول تصریح كرد: زنان ما در جامعه امروز با محدودیت های مختلف و متعددی در محیط كار، اشتغال و تحصیل خود مواجه هستند كه موجب شده تا زنان ما از اعتماد به نفس كافی برخوردار نباشند با این حال ما شاهد زنانی هستیم كه پر قدرت در میدان ایستاده اند و برای كسب و كار خود تلاش می كنند.

درخشان گفت: در زمان شیوع بیماری كرونا اغلب این كسب و كارها یا تعطیل یا با كاهش درآمد جدی مواجه شدند كه به نظر می رسد به اندازه كافی نتوانسته ایم حمایت های لازم را از این قشر داشته باشیم و همین امر موجب شده تا زنان در این ایام روزهای پر استرسی را تجربه كنند.

این مشاور خانواده گفت: از سوی دیگر، فشار اقتصادی بسیاری از مردان را پرخاشگر كرده است كه موجب آسیب روانی به زنان می شود و ریشه بسیاری از خانواده ها را تهدید می كند.

وی اضافه كرد: متاسفانه برای كاهش آمار طلاق و كم كردن میزان آن در جامعه بسیاری دچار طلاق عاطفی هستند و فرزندان آنها دچار تعارضاتی می شوند كه اثرات آن در سال های آینده نمایان خواهد شد.



ثبت یك هزار و 400 تماس با خط 1480 ناشی از كرونا

معاون امور پیشگیری اداره كل بهزیستی استان قزوین از ارائه مشاوره با هدف كاهش استرس كرونا ویروس به مددجویان استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاكنون 32 هزار و 646 تماس تلفنی با خط 1480 در بهزیستی استان ثبت شده كه از این تعداد یك هزار و 400 تماس مربوط به اضطراب ناشی از بحران كرونا بوده است.

زهرا غلامرضایی افزود: ارتقای سلامت روان جامعه، كاهش آسیب های اجتماعی، پیشگیری و درمان اختلالات، آگاهسازی و افزایش دانش عمومی درباره سلامت روان از اهداف دفتر مشاوره و خدمات روان شناختی بهزیستی است.

وی اظهار داشت: باید بپذیریم كه ترس از بیماری و مرگ، انتشار اخبار غلط و شایعات و تداخل در فعالیت های روزمره، مقررات منع یا محدودیت سفر و عبور و مرور، كاهش روابط اجتماعی با همكاران، دوستان و خانواده، بروز مشكلات شغلی و مالی و ده ها پیامد دیگر، سلامت روان افراد جامعه را تهدید می كند و قطعاً زنان آسیب پذیری بیشتری در این حوزه دارند.

غلامرضایی با بیان اینكه بی شك یكی از مهم ترین این عوامل اضطراب مربوط به بیماری كرونا است، افزود: در زمان همه گیری یك بیماری مانند كرونا ترس از بیماری مرگ در كنار آشفتگی فعالیت های روزمره موجب می شود تا افراد سالم نیز با اضطراب بیماری درگیر شوند.

این مسوول تصریح كرد: از طرفی سطح بالایی از اضطراب و تنش باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود و افراد را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار می دهد.

معاون پیشگیری بهزیستی قزوین خاطرنشان كرد: مشكلات تحصیل فرزندان، اوقات فراغت، تربیت و ارتباطات خانوادگی، نگرانی از دست دادن نزدیكان، مشكلات اقتصادی تحمیل شده بر خانواده در اثر بحران كرونا، روابط بین فردی و فاصله گذاری اجتماعی و كاهش انگیزه بر اثر نگرانی های حاصله از بیماری از جمله این عوامل است.

غلامرضایی تصریح كرد: مشكلات ارتباطی با فرزند نوجوان، مشكلات با همسر، نداشتن تفریحات قبلی، حضور مادران شاغل در محیط های كار پر تنش و هزاران مشكل دیگر به صورت همزمان زنان را تحت فشار قرار داده است؛ مشكلاتی كه تا پیش از شیوع بیماری كویید 19 یا وجود نداشت یا حداقل بود ولی اكنون در یك بازه زمانی كوتاه به اوج خود رسیده است و زنان خود را مسوول رسیدگی همزمان به همه این موارد می دانند.

وی افزود: سرعت انتشار ویروس كرونا در جهان و كشورهای ایران و بحران ناشی از بیماری، یكی از منابع اصلی تنش و اضطراب برای خانواده ها مخصوصاً خانواده هایی است كه مادران شاغل و فرزند محصل دارند.

غلامرضایی ادامه داد: مادران مهم ترین و اساسی ترین نقش را در خانواده در وضعیت كنونی ایفا می كنند و در این زمینه باید به دغدغه های مادران درباره بیماری و سلامت خود و اعضای خانواده و نیز حمایت روانی و روحی از فرزندان بیندیشند.

این مسوول اضافه كرد: كار مادر به خصوص مادران شاغل در این دوران بسیار سخت و پیچیده تر از گذشته است و از آنجا كه فرزندان در خانه هستند وظایفشان دو چندان شده است و نتایج پژوهش ها نشان داده كه اضطراب و استرس و نگرانی در مادران شاغل كه دارای فرزند محصل هستند بیشتر بوده است.

وی افزود: همچنین علاوه بر این تا زمانی كه به بیماری و احتمال درگیری خود و اعضای خانواده شان می اندیشند، این موضوع ناخودآگاه وظایف و رفتارهای مادرانه را بیش از گذشته دشوار می كند و تعامل و تداوم چنین وضعیتی سبب بروز بیماری های می شود كه از جمله آنها وسواس است.



زنان شاغل در تهدید افسردگی قرار دارند

معاون امور پیشگیری اداره كل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: اقدامات بهداشتی جهت پیشگیری از افسردگی زنان شاغل استان شامل اجرای كارگاه های آموزشی مشاوره در راستای ارتقای سطح سلامت روان، آموزش مهارت های زندگی و مدیریت استرس و خشم انجام شده است.

غلامرضایی خاطرنشان كرد: همچنین ارائه خدمات مشاوره به همكاران سازمان و زنان سرپرست خانوار با تخفیف شامل پنج جلسه ارائه خدمات مشاوره با یاری برگ در مراكز مشاوره حضوری غیر دولتی و ارائه خدمات مشاوره به تماس گیرندگان خط 1480 به صورت رایگان از دیگر فعالیت های اجرا شده به منظور جلوگیری از افسردگی زنان شاغل در استان قزوین است.

وی گفت: در این شرایط سازمان بهزیستی با آموزش مهارت های زندگی به ویژه مهارت مدیریت استرس، مهارت حل مساله، آموزش تن آرامی در سطح خانواده و نوجوانان و كودكان در مراكز مشاوره حضوری و واحد صدای مشاور و ارائه خدمات مشاوره به كادر درمان، خانواده های درگیر با كرونا و عموم جامعه در راستای ارتقای سطح سلامت روان اقدامات ارزنده ای ارائه كرده است.

كرونا دیر یا زود از بین ما رخت خواهد بست و جهان را با خاطره ای تلخ و سیاه ترك می كند اما قطعاً جسم و روح مادران به خصوص مادران شاغل در روزهای پسا كرونا بسیار نحیف تر از گذشته خواهد بود، مادرانی كه كسب و كارهای خود را از دست داده، فشارهای اقتصادی را تحمل كرده، روزهای سخت بیماری عزیزانشان را از نزدیك دیده و نگران سلامتی اعضای خانواده بوده و در نهایت سلامت روان و جسم خود را در این روزها بیشتر از گذشته در خطر انداخته اند.

از این رو نیاز است تا امروز پیش از بروز فاجعه ای ناملموس و كمرنگ زیر پوست شهر برای بانوان و مادران اقدامات پیشگیرانه از آثار و تبعات منفی كرونا انجام شود تا این سرمایه های اجتماعی عظیم به خطر نیفتند.

برچسب ها
- اشتغال زایی
- استان قزوین
- فاصله گذاری اجتماعی
- بانوان
- محدودیت های كرونا
پروندهٔ خبری
- مدیریت استانی كرونا
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۷:۰۰ - ۰۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۳